Lichtjes in het wegdek

ro1710

Die hard MF'er
26 sep 2004
682
0
Ik weet niet of het onderwerp elders op mf staat dus begin ik hier.

Het valt mij namelijk (en ik zal niet de enige zijn) op dat op meerdere plaatsen van het land op stukken provinciale- en snelwegen lichtjes in het wegdek zijn geplaatst. Bijvoorbeeld in Nh t.h. van Grootebroek (blauwe ronde lichtjes in het midden van het wegdek).

Of richting Leiden (Den Haag centrum) nabij het grote Shell tankstation zie je bijna het hele wegdek verlicht.

Het ziet er allemaal geweldig uit hoor in het donker....lijkt net een landingsbaan, echter lijkt het mij errug gevaarlijk rijden op de motor.

Het is op hoop van deze rijbanen een proefontwikkeling, maar ik ben bang dat dit niet bij proefontwikkeling zal blijven.

In mijn werkzaamheden moet ik dan ook helaas constateren dat niet alleen het onverantwoordelijke rijgedrag van sommige motorrijders een dodelijke afloop krijgt, maar ook mede door dit soort proefontwikkelingen...dit is dan een kwadelijke zaak.

Ook hoop ik dat de vangrailen in de toekomst er anders uitzien dan nu. Als ik bij verkeersongevallen en dan met dodelijke afloop moet constateren dat zo'n rijder uiteindelijk zijn/ haar nek heeft gebroken door het vangrailpaaltje....
 
Lichtjes heb ik nog niet gezien r.o Tilburg, wel zie ik steeds vaker " katte-ogen" van die reflecterende blokjes kunststof van een cm hoog, op de as lijn van de weg.

Lekker als je even wilt inhalen, of afslaan. In een bocht ga je zeker onderuit, op het rechte stuk valt het, uit eigen ervaring, nog redelijk mee.
 
Stond maandag stil voor een file waar de A44 over gaat in de A4 en had ff de tijd om die dingen nader te bestuderen :)
Valt me op dat die dingen toch nog iets van een cm boven het wegdek uitsteken en van glad metaal zijn, maar ik heb bij het wisselen van banen er niet echt veel last van gehad :?
 
De moderne uitvoering is klein en van kunststof, je moet wel heel erg spectaculair willen sturen op een snelweg om er op onderuit te gaan (zeker niet erger dan wegbelijning). Ik vind het ideaal, vooral als het regent en je de weglijnen niet goed kan zien. Kunnen ook die irritante lantaarns tenminste ook allemaal uit.
 
Heb dit volgens mij jaren terug al eens gezien in de buurt van Dordrecht op de de A15? Als je van Dordt naar Gorinchem reed kwam je bij zo'n "proef" de snelweg op. Wat opviel was toen vooral dat hoe langer de proef duurde hoe meer lampjes er kapot leken. Op een gegeven moment leek de proef over want toen werd er weer normale belijning geplaatst.

Geen idee wat er toen verder van is gekomen?
 
aan de ene kant vind ik verlichting van de weg fout. op die manier 'verplicht' je mensen goede verlichting te voeren. (en je kunt 's avonds weer zien hoeveel sterren er ECHT zijn :+ ) kun je niet genoeg zien, rij je te hard :X

aan de andere kant is de huidige wegmarkering gewoon 100 keer niks.
1 regendruppeltje en je ziet hem als het ware al niet eens meer.
dat vind ik dan weer wel kwalijk want op de brommer is zo'n witte schaatsbaan natuurlijk gevaarlijk en best lastig als je hem niet eens ziet liggen.
 
Ik vind die lampjes nog meevallen,die oranje vaantjes zijn erger,de brug bij Tholen is een voorbeeld hiervan,
Nu zitten ze hier nog op een redelijk plek maar ik zou ze elders in het donker in een bocht toch niet tegen willen komen :X
 
Ben bang dat een hoop weggebruikers denken dat die lamppjes te maken hebben met dat het bijna Kerst is en de R weer in de maand zit ;)

Met de motor maak ik er een sport van om pecies over die lampjes heen te rijden.
(Als er dan echt een keer nood aan de man is weet ik dat het kan)
 
Op zich heb ik niet veel last van die lichtjes, maar je voelt dat ze zeker een cm boven het normale wegdek uitsteken. Op dat gebied houden ze dus absoluut geen rekening met motorrijders (zie vangrails, spekgladde lijnen op de weg, asfalt-strepen) en dan willen ze dat we voor ONZE veiligheid van die gele lichtgevende hempjes gaan dragen! Laten ze eerst zelf eens wat aan de wegen gaan doen!
 
Lichtjes heb ik nog niet gezien r.o Tilburg, wel zie ik steeds vaker " katte-ogen" van die reflecterende blokjes kunststof van een cm hoog, op de as lijn van de weg.

Lekker als je even wilt inhalen, of afslaan. In een bocht ga je zeker onderuit, op het rechte stuk valt het, uit eigen ervaring, nog redelijk mee.

Op dat soort stukken is er vaak een inhaalverbod ;)

Hier bij zutphen hebben ze ook gelegen (of liggen er nog, weet het eigenlijk niet :? )
 
Op het stuk rijksweg Schaijk-Oss heb je ze ook. Ik ben een keer gestopt om ze te bekijken maar ze steken niet echt boven het asvalt uit hoor, en last had ik er ook niet van. Gemak wel want het zicht is een stuk beter en de dag dat we van die vreselijke oranje nachtluchten boven steden en (snel)wegen af zijn zal ik juichen! Vreselijk vind ik dat.

Kan het kortom alleen maar aanmoedigen dit. Tis denk ik ook een stuk goedkopen in verbruik (milleu?)...

Qua gevaar: zou het echt gevaarlijker zijn als de vermalijde bitumen reliëf gedoe?


MAzzel,

Roland
 
De Kattenogen bestaan al erg lang.
Zijn vaak best lompe dingen, maar toch
redelijk te "overrijden".

De moderne uitvoering met LEDjes ofzo, zijn
al een stuk beschaafder, een "kortere" hobbel,
dus dat voel je iets beter...
Maar nog goed mee te leven is mijn ervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan