Lichtopbrengst en lichtverstrooiing met H7 xenon

5 okt 2015
242
0
Amsterdam
Beste MF leden,

Onlangs heb ik mijn motor voorzien van een xenon h7 motorkit, halogeenlamp uit de motor gehaald en xenon kit geplaatst i.c.m. mijn Suzuki fabrieksaf projector (GSX-R 750 uit 2004).
Nu heb ik helaas de volgende issues, terwijl ik binnen een klein weekje ga emigreren en met de motor een trip ga maken naar Zweden. Xenon verlichting wil wel nog eens helpen daar aangezien (snel)weg verlichting daar ruk is. Mijn problemen:

1. Als ik op de weg ben lijkt de xenon niet krachtig genoeg recht vooruit op het asfalt.
2. Ik heb een soort van duivelse smiley (I kid you not) als lichtstraal, 2 lichtbundels hoog en sterk en een zwakke lichtbundel op het wegdek voor mij. Hierdoor heb ik bv. op de snelweg maar een paar meter licht, maar verlicht ik zowat alle borden/bewegwijzering boven mij alsof het het zonnetje schijnt.
3. Met de afstelknoppen heb ik het eea geprobeerd maar het heeft niet veel geholpen en het licht strooit alle kanten op. Afgelopen nacht reed ik door een donker straat, ik zag 3-4 meter voor mij iets van verlichting maar tegelijkertijd stonden de huizen links en rechts van mij ook aardig in het licht (tot aan de 3e-4e verdieping! :? )


Iemand enig idee wat ik misschien verkeerd heb gedaan? |( Ik heb nog een paar avonden en een weekend om dit te fixen, anders breng ik de motor naar een shop met inbouwservice en betaal ik de hoofdprijs.

21bve38.jpg


2yz0ay0.jpg
 
Je zou kunnen kijken of je lamp vanaf de voet net zo hoog is als een originele H7.
Als de lamp namelijk verder of minder ver in de unit zit kan het lichtbeeld aardig veranderen.
 
Je zou kunnen kijken of je lamp vanaf de voet net zo hoog is als een originele H7.
Als de lamp namelijk verder of minder ver in de unit zit kan het lichtbeeld aardig veranderen.

Er zat eerst een Osram halogeenlamp in (keurig afgesteld), vervolgens heb ik de xenon kit geplaatst en stond het meteen verkeerd. Ik heb toen niet aan de afstelknoppen (horizontaal of verticaal) gezeten.

Ik dacht: Misschient komt het omdat ik geen H7 adapter heb bij mijn xenon kit. Ik heb dus de adapter van de Osram halogeenlamp geslepen en passend gemaakt voor de xenon. Dit vervolgens netjes ingeklikt en afgesloten. Maar het lichtbeeld blijft verkeerd en ik heb nog steeds drie bundels.

sd302e.jpg
 
Gaat het om een universele xenon lamp voor verschillende lampvoeten?
Dan wordt het sowieso al een wat meer creatief met kurk verhaal...

Meestal worden er dan verschillende adapters bij geleverd, h7/h4/h3 etc.

Vind trouwens het demonen licht wel weer humor })

Maargoed, zonder af te stellen zou het brandpunt niet zoveel moeten afwijken als van de orignele halogeen (alleen feller want: xenon), dus ik denk dat je lampje niet op hetzelfde punt als de originele brandt. Vandaar dat je reflector/projector dan de boel verstrooid omdat alles anders weerkaatst in de lamp.
 
Laatst bewerkt:
Gaat het om een universele xenon lamp voor verschillende lampvoeten?
Dan wordt het sowieso al een wat meer creatief met kurk verhaal...
Meestal worden er dan verschillende adapters bij geleverd, h7/h4/h3 etc.
Vind trouwens het demonen licht wel weer humor })

Volgens mij wel universeel, heb er alleen geen adapters bij gekregen.
Betreft het volgende kitje: http://www.ebay.nl/itm/261224866120?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

En ja haha, moest bij het starten meteen hieraan denken... :9

Batman-BenAffleck.jpg
 
Zou ze eens naast elkaar houden in de adapter om te zien of de xenon lamp erg ver uitsteekt tegenover de originele lamp. Als dat zo is is de kans erg groot dat het lichtbeeld veranderd doordat ie dan te ver in de unit steekt. Of juist niet ver genoeg.

Volgens de verkoper is het plug & play. Misschien eens contact opnemen daar hoe het erin moet?

Altijd een gedoe die setjes. Je weet nooit wat je krijgt op eBay.
 
Maargoed, zonder af te stellen zou het brandpunt niet zoveel moeten afwijken als van de orignele halogeen (alleen feller want: xenon), dus ik denk dat je lampje niet op hetzelfde punt als de originele brandt. Vandaar dat je reflector/projector dan de boel verstrooid omdat alles anders weerkaatst in de lamp.

Naar mijn mening staat dit goed vast op de juiste plek net zoals mijn Osram halogeenlamp.
Maar ik zal dit zeker even dubbel checken.
 
Beste MF leden,

Onlangs heb ik mijn motor voorzien van een xenon h7 motorkit, halogeenlamp uit de motor gehaald en xenon kit geplaatst i.c.m. mijn Suzuki fabrieksaf projector (GSX-R 750 uit 2004).
Nu heb ik helaas de volgende issues, terwijl ik binnen een klein weekje ga emigreren en met de motor een trip ga maken naar Zweden. Xenon verlichting wil wel nog eens helpen daar aangezien (snel)weg verlichting daar ruk is. Mijn problemen:

1. Als ik op de weg ben lijkt de xenon niet krachtig genoeg recht vooruit op het asfalt.
2. Ik heb een soort van duivelse smiley (I kid you not) als lichtstraal, 2 lichtbundels hoog en sterk en een zwakke lichtbundel op het wegdek voor mij. Hierdoor heb ik bv. op de snelweg maar een paar meter licht, maar verlicht ik zowat alle borden/bewegwijzering boven mij alsof het het zonnetje schijnt.
3. Met de afstelknoppen heb ik het eea geprobeerd maar het heeft niet veel geholpen en het licht strooit alle kanten op. Afgelopen nacht reed ik door een donker straat, ik zag 3-4 meter voor mij iets van verlichting maar tegelijkertijd stonden de huizen links en rechts van mij ook aardig in het licht (tot aan de 3e-4e verdieping! :? )


Iemand enig idee wat ik misschien verkeerd heb gedaan? |( Ik heb nog een paar avonden en een weekend om dit te fixen, anders breng ik de motor naar een shop met inbouwservice en betaal ik de hoofdprijs.

's Zomers is het bijna de hele nacht licht en 's winters is het weliswaar heel lang donker, maar ook glad en niet geschikt voor motorrijden. In theorie zou je helemaal geen koplamp nodig hebben.
Ik zou het halogeenlampje terugzetten en de xenonzooi in de kliko werpen.
 
Wat je fout heb gedaan is een vierkant in een rond gat willen hebben.
De reflector is ontwikkeld voor een H7.

Heb je al daadwerkelijk vastgesteld dat de OEM op jouw Suuz "ruk" is in Zweden? en wat is er dan precies "ruk"? Wil je beter zien of gezien worden?

Je hebt al genoeg aanje hoofd voor je emigratie; zou alles "terug" zetten en daar later weer naar kijken.
Of plaats een setje verstralers; met wat crea bea is er vast ergens een bracket te maken.

In een andere post had ik al wat foto's van mijn trip om de Baltische Zee.
Hier de "light setup" die ik had.

2e koplamp doorgelust
Gele H4 glaasjes
Running Lights dmv een Safetylight module
AEG DLRL

full


(en nee, links had ik geen XL spiegel :+ )
 
Laatst bewerkt:
's Zomers is het bijna de hele nacht licht en 's winters is het weliswaar heel lang donker, maar ook glad en niet geschikt voor motorrijden. In theorie zou je helemaal geen koplamp nodig hebben.
Ik zou het halogeenlampje terugzetten en de xenonzooi in de kliko werpen.
Met alle respect RR, maar het is niet de hele zomer midsommar i Sverige. Met het licht valt het wel mee naar mijn mening, daarnaast is de kwaliteit van het wegennet minder vergeleken met Nederland en zijn een hoop provinciale wegen onverlicht.

Of ben ik teveel luxe gewend omdat alles in Amsterdam in de spotlights staat? ;)
 
Heb je al daadwerkelijk vastgesteld dat de OEM op jouw Suuz "ruk" is in Zweden? en wat is er dan precies "ruk"? Wil je beter zien of gezien worden?

Je hebt al genoeg aanje hoofd voor je emigratie; zou alles "terug" zetten en daar later weer naar kijken.
Of plaats een setje verstralers; met wat crea bea is er vast ergens een bracket te maken.

Mijn "ruk" opmerking ging niet over mijn vorige Osram H7 halogeenlamp maar meer hoe het eea verlicht is in Zweden vergeleken met Nederland op snelwegen en provinciale wegen.

Bedankt voor de tip, nog een paar dagen...je foto's zijn idd een behoorlijke motivatie! :t
 
Heb eens een mislukte Xenon ombouw op een tuner autootje hersteld. De truc was uiteindelijk dat je moet rekenen vanaf de lichtbron (de plek op de lamp waar het licht vandaan komt). Die zat in mijn geval op een andere plek dan de plek van de gloeidraad bij de oude H1 lamp, ondanks het feit dat de lampvoet van zowel oude als de nieuwe lamp op dezelfde plek waren gemonteerd.

Het 3mm naar buiten toe verplaatsen van de Xenon lamp was de oplossing (de lichtbron zat daardoor op dezelfde plek t.o.v de oude gloeidraad, maar om dat te bereiken zat de lamp zelf dus net niet meer op de "originele" plek).

Ik ken echter ook een hoop gevallen waar de Xenon ombouw van een projector lamp eigenlijk nooit tot een echte verbetering geleid heeft (alleen tussen de oren misschien ;) )
 
Beste MF leden,

Onlangs heb ik mijn motor voorzien van een xenon h7 motorkit, halogeenlamp uit de motor gehaald en xenon kit geplaatst i.c.m. mijn Suzuki fabrieksaf projector (GSX-R 750 uit 2004).
Nu heb ik helaas de volgende issues, terwijl ik binnen een klein weekje ga emigreren en met de motor een trip ga maken naar Zweden. Xenon verlichting wil wel nog eens helpen daar aangezien (snel)weg verlichting daar ruk is. Mijn problemen:

1. Als ik op de weg ben lijkt de xenon niet krachtig genoeg recht vooruit op het asfalt.
2. Ik heb een soort van duivelse smiley (I kid you not) als lichtstraal, 2 lichtbundels hoog en sterk en een zwakke lichtbundel op het wegdek voor mij. Hierdoor heb ik bv. op de snelweg maar een paar meter licht, maar verlicht ik zowat alle borden/bewegwijzering boven mij alsof het het zonnetje schijnt.
3. Met de afstelknoppen heb ik het eea geprobeerd maar het heeft niet veel geholpen en het licht strooit alle kanten op. Afgelopen nacht reed ik door een donker straat, ik zag 3-4 meter voor mij iets van verlichting maar tegelijkertijd stonden de huizen links en rechts van mij ook aardig in het licht (tot aan de 3e-4e verdieping! :? )


Iemand enig idee wat ik misschien verkeerd heb gedaan? |( Ik heb nog een paar avonden en een weekend om dit te fixen, anders breng ik de motor naar een shop met inbouwservice en betaal ik de hoofdprijs.

Koop een xenonset van Pilot.
 
Staat de glazen 'koker' wel recht van je xenon? Als je lamp zelf scheef is, klopt je lichtbeeld niet. Kan beschadigd zijn geraakt in transport.

Lang verhaal kort, als het lichtbeeld niet klopt, zie je lamp niet op de juiste plaats in je projector/reflector. Hoogte vd lamp had je al gechecked en je hebt de lamp gecentreerd dmv je h7 adapter. Dus dan kan je lamp zelf scheef of afwijkend zijn.

Wellicht kan je een lamp van iemand anders lenen? Of uit je auto halen (mits dezelfde) oid? h7 xenon lampjes zijn vrij standaard, dat scheelt.

That being said, je lichtbeeld zelf klopt nog redelijk, moet alleen véél hoger. Heb je niet per ongeluk een schroef los gemaakt die vast hoort te zitten ipv je stelschroef te pakkken?
 
Met alle respect RR, maar het is niet de hele zomer midsommar i Sverige. Met het licht valt het wel mee naar mijn mening, daarnaast is de kwaliteit van het wegennet minder vergeleken met Nederland en zijn een hoop provinciale wegen onverlicht.

Of ben ik teveel luxe gewend omdat alles in Amsterdam in de spotlights staat? ;)
Uit hoofde van mijn beroep ben ik geheel op de hoogte van het verloop van de declinatiekromme. O-)
Goede reis en maakt je niet te druk over de verlichting. In Zweden kun je ook alles kopen.
 
Ik heb in mijn K4 ook merkloze ebay xenon, maar dit lichtbeeld heb ik nog nooit gezien :P
Ik heb toen wel apart nog zo'n adapertje gekocht om de boel goed in te bouwen.
 
Gistermiddag al jullie posts, tips en tricks erbij gepakt. Vervolgens heb ik even contact opgenomen met een man uit Amsterdam die in zijn vrije tijd xenon installeert bij auto's, motoren en scooters. Het regende nogal dus kon ook mooi gebruik maken van zijn schuur terwijl hij onderzocht hoe ik het zelf had ingebouwd.

Aan de hand van jullie posts het volgende gechecked: Bekabeling, xenon lamp, mijn geimproviseerde H7 adapter, positie van de lamp en technische staat van mijn koplampbehuizing/projector.

Daarbij kwamen de volgende punten naar voren:
1. Xenon lamp zat niet diep genoeg.
2. Xenon lamp zat scheef.
3. Mijn geimproviseerde H7 adapter maakte het alleen maar erger.

De monteur heeft het stokje van mij overgenomen en mijn kit opnieuw keurig ingebouwd, voor mijn H7 xenonlamp heeft hij een passende houder gemaakt van rubber/plastic. Even snel de motor gestart en het zag een stuk netter uit! Daarnaast had ik mijn kit vorige week een beetje lui achter mijn toerenteller geplaatst, maar hij heeft de linkerkuipdeel gedemonteerd en de xenonkit net onder de linker luchtinlaat geplaatst...niets meer van te zien. Uieindelijk heeft het mij 3 tientjes gekost.

Je ziet nog "ogen" maar contrast op de tweede foto is heel hoog, gisternacht rond gereden en ik zie alles alleen maar perfect staan en geen problemen meer. Bedankt voor jullie input! :}

2rz3pcx.jpg


2a9p538.jpg
 
Het lichtbeeld van het dim-licht is dus bijna perfect geworden. Hoe is het gesteld met dat van het grote licht, want dat zal je in Zweden waarschijnlijk meer nodig hebben dan je dimlicht.
 
Het lichtbeeld van het dim-licht is dus bijna perfect geworden. Hoe is het gesteld met dat van het grote licht, want dat zal je in Zweden waarschijnlijk meer nodig hebben dan je dimlicht.

Precies. Als ik zo zie hoe auto's vaak uit Zweden komen, had ik eerder mijn standaard koplamp gebeuren gehouden en ergens een LED verstraler kanon verstopt ;)
 
Dat is het lampje erboven. Normale 55W halogeen grootlicht is vaak fel genoeg: grootlicht gebruik je vaak als er niks om je heen rijdt en in combinatie met je dimlicht. Dimlicht is ook nodig om oneffenheden in het wegdek goed te kunnen zien, daarom vind ik het zelf fijn dat mijn lichtbundel wel echt wat doet.

Evt kan je nog voor je grootlicht een 80W halogeen inzetten, mocht je twijfels over je groot licht hebben. (eurootje of 7 van ebay)

Wordt trouwens de projector niet 'open' geklapt als je groot licht geeft? Zo is dit in veel autos geregeld, wordt ook wel bi-xenon genoemd. Die scherpe cut-off die zo typerend is voor een projector lamp wordt geregeld door een soort flapje tussen lamp en lens, die wordt dan weg geklapt of geschoven als je groot licht geeft.
 
Met bi-xenon wordt je lamp door een motortje verder in je koplamp geschoven waardoor je reflector het lichtbeeld veranderd, vergroot.
Tenminste zo was het bij mij met een eBay setje.
 
Met bi-xenon wordt je lamp door een motortje verder in je koplamp geschoven waardoor je reflector het lichtbeeld veranderd, vergroot.
Tenminste zo was het bij mij met een eBay setje.

Ja, dat is bij reflector lampen wel zo, of wordt ie uit het brandpunt verschoven. Bij projector lampen werkt dat net anders, heb je die ruimte vaak ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan