lichtschakelaar

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
771
114
Beste mensen

Op mijn motor zit een uitgebreide lichtschakelaar met vele contacten.
in de bijlage links het orginele fabrieksschema en recht een
eenvoudige schakeling met dezelfde functie.

Weet iemand waarom de lichtschakelaar zo gecompliceerd is uitgevoerd ?

full
 
is dimmer switch het zelfde als de schakelaar tussen dim en groot licht?
ik heb verder niet veel verstand van electrische schema's maar tog doe ik een gooi, kun jij kijken of je er wat aan hebt (dik is switch zoals aangegeven in tekening)

de switch waar licht off bij staat is gesloten bij uitgeschakeld licht, zodat de switch passing de enige onderbreking is voor het groot licht is, druk en je seint met grootlicht
das helder tog,

en dan de rest
wat is licht s???
als ik dat niet weet kom ik er niet uit
wat ik nog wel kan zeggen is dat de 2e rij naar beneden en de 3e rij naar beneden ervoor zorgen dat, waneer de kring naar dimlicht via de 3e rij word onderbroken door de dimmerswitch dat die via de 2e rij door zou kunnen gaan.
hangt helemaal af van het nut van de licht s

en er is nog een snek, waarvoor is het horizontale stukje tussen rij 1 en rij 2?
ik weet dat, bij licht uit, waneer je seint het dimlicht ook brand/flitst. daar is dit stukje voor, maar hoe word de dimlicht cyclus gesloten bij het passing knopje, of is de licht on naast passing ook passing?

en in de 2e tekening gaat het dimlicht uit bij groot licht??? zou ik niet fijn vinden met mijn xenondimlicht
 
Laatst bewerkt:
er staat meer in dat schema als aleen een lichtschakelaar. het is het complete bedradingschema met betrekking tot verlichting...

alleen je achterlicht is er niet bij opgenomen.



ik ben er overigens heilig van overtuigd dat dit een schets is van een hobbyist. wat de betrouwbaarheid niet direct ondersteund..
hoezo is dit een fabrieksschema????

overigens is in mijn optiek het linkerschema nogal onzinnig..

tenzij het groepje van vier schakelaars met 1 knop bediend worden.
en dan nog ontbreek de informatie of het maak of verbreekcontacten zijn, want dat is er namelijk verkeerd... dat klopt niet...(alleen al de term light of i.c.m. een maak contact kan ik bijvoorbeeld al niet rijmen)
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn de complete schema's (volgens mij nagetekend) van de handlebarunits, als ik het zo gauw even zie.

edit: even on topic:

tuurlijk zijn die schema's uitgebreid:
je lamp gaat even uit bij het starten. Je hebt een aan/uit schakelaar, dan nog eentje voor groot en dimlicht, een controle functie (doet het lampje het nog) voor je dashcomputer enz enz..


edit 2: was daarstraks was gehaast; moest naar werk en was al laat. De strekking van mijn verhaal klopt wel, maar inhoudelijk niet helemaal correct.

Misschien kan TS nog wat meer info geven?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maak of breek contact, who cares??
de functie staat erbij dus bij het bedienen van de switch licht aan gaat het licht aan, breek of maak. het resultaat is een brandende pit.
maar ik denk dat ik de tekening snap. dehalve wat ik al zei, wat wl je nog meer weten
 
nou, geef leg mij dan maar eens uit wat er gebeurd als je het licht off schakelaartje bedient??
enigste functie daarvan is dat de passing knop blijft functioneren..

al met al, een aardig overgecompliceerd schema. nu het (bijna) compleet is, lijkt het in elk geval te kloppen...
 
klopt helemaal alleen is de licht off niet een schakelaar. je moet zien dat licht on en licht of 2 kanten van de schakelaar zijn. als je het licht aan hebt doet de passing het wel via de 2e rij en is die schakelaar (licht off) dus onderbroken.
en als het licht uit is is die schakelaar juist "aan" zodat je, zonder dat je het licht aan hebt kun je seinen
 
uhm, ik heb wel een beetje verstand van dergelijke schema`s
en wat jij verteld KAN waar zijn, alleen kun je dat dus niet uit het scham halen, dat moet je als gevolg beredeneren. daarom is het een onvolledig schema.

die stippelijntjes geven aan welke schakelaars met een knop bedient worden, en de knop die jij omschrijft hoort daar niet bij.
mogelijk word er het een en ander meegeschakeld in het contactslot.

ik denk overigens wel dat je gelijk hebt hoor. maar het schema blijft een vreemd getekend ding...
 
ok, zoals ik zei ik heb er geen verstand van, maar dat zou betekenen dat er maar 2 schakelaars zijn die iets met et licht te maken hebben, dat zijn er in het echt 4 (lichtknop aan rechterhand, grootlichtswitch en passing aan de andere en het contact)
hoe ik het heb uitgelegd, is met alleen logisch nadenken, geen cursus, opleiding, of wat dan ook. dit leek mij de meest logische samenkomst van het schema en hoe het in het echt gaat.
maar zijn die stippellijntje niet daar om aan te geven dat het om 1 schakelaar gaat met 2 contactjes
 
licht s en licht on naar het dimlicht leiden naar de zelfde pit. is dit dan een pit met een aparte gloeidraad voor stadlicht en dimlicht. anders brand bij licht on en licht s de zelfde pit op[ de zelfde wijze
 
Terug
Bovenaan Onderaan