Liever naakt dan afgehakt?

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Vroegah....

Toen het waterorgel nog een dagelijkse verschijning was, reed ik een sportieve fiets. Dwz: je kocht een toerfiets, een kuipje, een setje clip-ons en een brulpijp en je had een sportfiets. "Honda" stond er in trotse letters op de bordeauxrode tank.

Maar vrouwtjes zijn ook interressant en bij "huisje, boompje, beestje" hoort eigenlijk ook een gezinsbak.
Gezinsbak friet en gezinsbak Toyota.

Zoals bij veel forummers hier kriebelde het motorvirus bij mij ook vrolijk verder en na enige jaren motorfiets-onthouding kocht ik weer een motor. Nou ja, motor.... Ik kocht een Savage omdat het een betaalbaar fietsje was waar mijn vrouw ook wel op zou willen rijden.
Ik dacht toen: beter iets dan helemaal niets.

Inmiddels heb ik het Savje een kleine vijftien jaar en ik ben gewend aan het bromtufje. Natuurlijk rijdt de eerste de beste 500cc lesmotor mij compleet zoek en ook het bochtgedrag is wel wat erg "HD-achtig". Snel rijden is een buikspiertraining en een aanslag op de inhoud van het tankje. Het is geen pretje om de maximale snelheid van 130 km/uur lang vol te houden, omdat je met de buikspieren het bovenlijf overeind moet houden. Dus, toen ik een mooie brommer voor weinig kon kopen dacht ik dat de Savage in de schuur zou vastroesten.
Omdat tweedehands Savages nauwelijks geld zal opbrengen heb ik zelfs niet de moeite genomen mijn Savage te koop aan te bieden. Of het tweedehandsje nu 19 of 20 jaar oud is, dat maakt dan ook niets meer uit.

Het gevolg is nu dat er twee brommers in mijn schuur staan. Een Suzuki Savage uit 1987 en een Suzuki GS500 uit 2002.

Als je kijkt naar het rijden op deze twee brommers, dan heb je het over een wereld van verschil. De GS500 rijdt zuiniger, is sneller, heeft een betere wegligging, stuurt scherper en is stiller. Het rijdt als een ideale fiets, handelbaar tot en met.

Maar toch rij ik nog regelmatig op de Savage. En waarom?
Ik rij op een fiets die ik door en door ken. Ik kan door het motorgedrag vrij nauwkeurig voorspellen (ongeveer 10 km van tevoren) wanneer de benzine op is. Op het linkerpootje voor het stoplicht in zijn vrij staan en toch gewoon wegrijden zonder het rechterpootje te gebruiken, dat soort trucjes lukt gewoon met het Savje. Ook kan je het blokje bij relatief lage toerentallen al gebruiken, zonder gebok of schokkend draaien. En bij het afremmen op de motor weet je precies hoeveel remmend effect je van die ene zuiger mag verwachten.

Goed, tijdens de 0 naar 100-acceleratie kan je wel een paar sudoku's oplossen en bij pogingen aan ernstig bochtenwerk te doen val je zeer snel door de mand. Rechtuit, dat doet ie en niets anders.

Maar de plof (bijnaam dankzij mijn schoonmoeder...) heeft echt zijn charmes. Met klappen die de buurt beter wakker maken dan die gedrochtjes van de Hema knal ik 's morgens door het dorp.
Bij de lokale bandenboer sta ik bovenaan op het vrekkige motorrijders-lijstje met een voorband in 15 jaar. En dankzij een gewicht van zo'n 160 kg zet ik hem overal neer waar een andere motorrijder loopt te tobben.

Dus, die mooie naakte fiets heeft het plot nog niet zomaar gewonnen. Zeker binnen de zeer beperkte ruimte die Koos Spee met zijn kabouters ons tegenwoordig gunt is de Savage een zeer fijne motorfiets gebleken. Goed, op den duur raak ik waarschijnlijk verslaafd aan de GS500 en zal ik steeds minder op de Savage gaan rijden. Maar vooralsnog is de Savage als de oude, afgetrapte sloffen, het voelt nog veel te vertrouwd aan om zo maar weg te doen.

Nog even een paar plaatjes van mijn brommertjes:

mei20061.jpg


PICT0003.jpg
 
Hoor ik hier een "brikker" in hart en nieren? :}

wat een verhaal, super geschreven :} :}

Vind het wel mooi brikje, zijn twee totaal andere motoren, vullen elkaar lekker aan. En ik dacht op te maken dat je vrouw ook reed? Kan je lekker samen toeren :]
 
En ik dacht op te maken dat je vrouw ook reed? Kan je lekker samen toeren :]
Mijn vrouw heeft een ABC-rijbewijs. Dat is helaas iets anders dan actief motor, auto- en vrachtwagenrijden.

Maar haar grote bezwaar tegen de Savage was altijd dat hij "zo vreemd stuurt". Zij heeft namelijk op een licht crosfietsje afgereden en dat stuurt natuurlijk heel anders dan de Savage.
Ze heeft wel vage plannen ooit eens op de GS500 te stappen, maar haar helm is bijvoorbeeld al in beslag genomen door mijn oudste dochter. Ik moet het dus nog gaan meemaken.

Mijn dochters zijn allebei wel gek op motorrijden. Ik maak het mezelf dus maar wijs dat een (of beide) ooit op mijn brommertjes gaan rijden. Maar ja, zo heeft een aangetrouwde neef van mij twee XS650-ers in de schuur staan voor een puistenpuber die zijn zinnen gezet heeft op een BMW-koekblik....
En die prachtige klassiekers worden als oude-mannen-brommers compleet afgezeken. Daar wil je volgens zeggen zelfs niet dood op gevonden worden.

Hij merkt het nog wel als de muntjes uiteindelijk in een oude, gare, afgetrapte Duitse olieboot zijn verdwenen....

Been there, done that.
 
Vroegah....

...
Goed, tijdens de 0 naar 100-acceleratie kan je wel een paar sudoku's oplossen en bij pogingen aan ernstig bochtenwerk te doen val je zeer snel door de mand. Rechtuit, dat doet ie en niets anders.
...
Whaha :}
Heel erg leuk geschreven...
En 15 jaar op het zelfde motortje? Verschrikkelijk knap hoor :Y , dat doe ik je niet na :P
 
Eigenlijk had de text
En die prachtige klassiekers worden als oude-mannen-brommers compleet afgezeken. Daar wil je volgens zeggen zelfs niet dood op gevonden worden.
in mijn oorspronkelijke text gequote moeten zijn. Ik vind namelijk zelf een XS650 een van de mooiere klassieke motorfietsen. Maar het puberale aapje van dat gezin wil er echt niet op rijden. Stel jezelf voor dat jouw vader had gezegd: "Daar staat mijn motorfiets, haal maar een rijbewijs en je mag er op rijden.".
Had jij dan geantwoord: "Nou, nee pa, daar ga ik dus echt niet op rijden...."?


Misschien krijgt het puberaapje er ooit nog eens spijt van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan