lifan 140cc oliekoeler noodzaak of overbodig

keesf

Die hard MF'er
18 jan 2010
611
0
Veenendaal
ik heb een cub90, met een tijdelijk lifan ( immi honda) 4t blok eronder. de originele 89cc honda ligt in revisie.

dit lifan blok is voorzien van oliekoeler aansluitingen, en zo ding zit er ook op.
maar de banjo's op de koeler of de koeler zelf is lek. dus de olie loopt er vrolijk uit.
nu is mijn vraag of zon koeler noodzaak is, of dat ik m eraf kan laten.
 
Als je naar de prijs van die dingen kijkt, dan denk ik dat de fabrikant hier alleen dingen aan vast schroeft die absoluut noodzakelijk zijn. Maar je kan een olietermometer in het blok hangen, meten is weten.

nee, is niet echt noodzakelijk. Je zou een olievulplug met thermometer kunnen kopen om het in de gaten te houden, maar hij blijft ws. wel koel genoeg zonder koeler.
 
ik heb de banjo ringen vervangen, er blijft lekkage.
daarnet heb ik ook de koeler uitelkaar gehaald en de pasvlakken voorzien van vloeibare pakking, de pasvlakken waren niet vlak ? dus die heb ik proberen te vlakken op een glasplaat. ook waren er geen resten van (vloeibare) pakking te zien.

des te meer ik naar dit blokje kijk des te meer ik haast krijg om de originele honda motor af te maken, lifan, het zit wel heel goedkoop inelkaar..


maar ondertussen weet ik nog niet of mijn gepruts ook effect heeft. dat merken we morgen
 
de olie werkt het best bij ongeveer 90 graden is mij verteld bij een 4takt specialist. Als je er een olie koeler opzet, en je olie wordt daardoor maar 70 graden, is de olie koeler juist slecht voor het blok.

Wat je zou moeten doen is dus kijken of je olie warmer wordt dan 90 graden, en een olie koeler er op doen, als hij onder de 90 graden blijf lekker zo blijven rijden zonder olie koeler.
 
zo effect is duidelijk, de koeler lekt nog steeds,
wat is jullie advies, andere vloeibare pakking gebruiken of zelf een pakking knippen( van pakkingpapier)

waar ik ook achter ben is dat de koeler aansluitingen op het blok niet zomaar dicht gezet kunnen worden, als ik de koeler eraf haal dan moeten de aansluitingen doorgelust worden, anders komt t niet goed :)
 
er zitten nu kunsstof oid ringen tussen de lokale motorboer had even geen koper op voorraad.
de vloeibare pakking is voor op het "deksel" van de koeler zelf.

dit is ongeveer de koeler
BilletOilCooler.2.jpg


de olie aansluitingen zitten op het carter
 
er zit in dit blok een "lange" peilstok, en ik heb alleen een korte temp meter voor in de vulopening.

ondertussen heb ik een pakking ge-fabriekt, (met dank aan moto-fit veenendaal voor t pakking materiaal) stationair heb ik nog geen lekkage, voorheen wel. dus t lijkt erop dat het werkt.
verdere ontwikkelingen, ik hou jullie op de hoogte..

@ monkey_p
standaard zit er op een C90 geen temp meter, ze gaan ervanuit dat de orginele honda blokken voldoende koeling hebben, de enige mogelijkheid die ik ken is om in de olievulopening een tempmeter te plaatsen, en zoals je boven al hebt gelezen heb ik niet de juiste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan