• Hoi Bezoeker, we hebben weer iets nieuws voor je, de MF Marktplaats! Test deze nieuwe functionaliteit en laat weten wat je er van vindt. Kijk hier voor meer informatie.

Lightning Strikes twice

Hybride

Zero S ZF 14.2
6 sep 2006
8.191
507
57
Het groene hart
Donderdag is de onthulling, maar er is al wat nieuws uitgelekt...

7D0B97A1-7D59-485E-84F2-46E4B9E1471F.jpeg
 

Straatpiloot

Die hard MF'er
6 jul 2009
641
12
  • Like
Waarderingen: HighKing en Hybride

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
9.986
8.690
38
Heemskerk
highking.nl
Facebook
link
Want je past met 2 meter alleen op een allroad? ;)
Hangt een beetje van de maten af, die zie ik er niet bij staan (of ik kijk er overheen). Als het een maatje CBR600RR is dan hoef ik hem ook niet te proberen maar er zijn zat sporttoers die groter zijn dus misschien deze ook wel.
 

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
9.986
8.690
38
Heemskerk
highking.nl
Facebook
link
True, maar weet je hoe lang de berijder is op dat filmpje? Kan Rob Zwaan wel zijn. :P

Nee hoor ik denk ook dat hij klein is maar het is wel eindelijk serieuze concurrentie voor Zero.
 

Hybride

Zero S ZF 14.2
6 sep 2006
8.191
507
57
Het groene hart
Concurrentie is meer dan welkom, Zero heeft een goede basis gelegd maar in die prijsklasse was er verder niets. Dat is nu voorbij.

Lightning heeft niet de eenvoudigste oplossingen gekozen, ik vind die riem wel mooi, die loopt dóór de achterbrug en die is daarom deelbaar. De aandrijving gaat via een primaire tandwielvertraging en de poelie zit op de hartlijn, buiten de achterbrug. Mooi en vast geen goedkope oplossing.

83D9C9D1-47E9-4ACB-8BB2-103977CEA4EB.jpeg
 

EsBeKa

MF'er
4 mei 2018
199
147
46
Leiden
Twitter
link
De Energica's die minder ver komen en nog duurder zijn? ;)
Een Energica EsseEsse9 is goedkoper dan een Zero SR/F met 12kW lader. De Eva 107 is een ongeveer even duur. De Energica kan 25kW DC laden (ja, vanaf 2019.) Dan heb je Brembo remmen rondom, een gegoten achterbrug uit één stuk, CNC gefreesde onderdelen en carbon spatborden uit Modena, niks uit China. Dat moest er toch even uit. Volgens mij heeft Lightning nog een lange weg te gaan en hoeven Zero en Energica zich nog niet al te druk te maken. Ik vind het getoonde prototype geen premium indruk maken.

Edit; met de beloofde 15-20kWh loopt Lightning natuurijk wel voor op de gevestigde orde, maar als de motoren beschikbaar zijn zouden we zomaar een jaar verder kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Hybride

Zero S ZF 14.2
6 sep 2006
8.191
507
57
Het groene hart
Nou, toch niet helemaal eens, over dat “Premium” dan...

Ik vind deze Lightning er prima uitzien, het ziet er naar mijn idee toch een stuk meer “premium” uit dan mijn Zero. Die is op een paar dingen na echt eenvoudig.

En dat is geen verwijt aan Zero, ze waren destijds zo ongeveer de enige...
 

Dryhte

Electric Blue
28 jan 2016
193
89
Gent
Een Energica EsseEsse9 is goedkoper dan een Zero SR/F met 12kW lader. De Eva 107 is een ongeveer even duur. De Energica kan 25kW DC laden (ja, vanaf 2019.) Dan heb je Brembo remmen rondom, een gegoten achterbrug uit één stuk, CNC gefreesde onderdelen en carbon spatborden uit Modena, niks uit China. Dat moest er toch even uit. Volgens mij heeft Lightning nog een lange weg te gaan en hoeven Zero en Energica zich nog niet al te druk te maken. Ik vind het getoonde prototype geen premium indruk maken.

Edit; met de beloofde 15-20kWh loopt Lightning natuurijk wel voor op de gevestigde orde, maar als de motoren beschikbaar zijn zouden we zomaar een jaar verder kunnen zijn.
Helaas moet je dan wel DC palen in de buurt hebben; de meeste palen in .be zijn nog steeds AC (11kW of als je geluk hebt 22kW) en daar loop je niet ver mee als je een Energica hebt (die zijn beperkt tot 3kW AC als ik het goed lees)
 

EsBeKa

MF'er
4 mei 2018
199
147
46
Leiden
Twitter
link
Hi Drythe, DC palen gebruik je om onderweg te laden om met langere ritten verder te kunnen, je hoeft ze niet per sé in de buurt te hebben. Ik ben er wel van bewust dat Nederland een snelladerwalhalla is ( toch zijn er wel snelladers in .be, zie plaatje). Bedenk ook dat een motor die onder de 200V opereert, als een Zero, nooit een DC aansluiting krijgt, terwijl een Energica een upgrade ( van evt een externe leverancier) zou kunnen krijgen om sneller AC te kunnen laden.

On topic trouwens, helaas is er weinig ontwikkeling bij Lightning op het moment.

1567188500659.png
 
  • Like
Waarderingen: Dryhte

Hybride

Zero S ZF 14.2
6 sep 2006
8.191
507
57
Het groene hart
Nieuws over Lightning, de Strike lijkt dan toch te komen....


CBE73DE1-0958-462C-BEB6-8B25B945B5CF.jpeg


 
  • Like
Waarderingen: HighKing

EsBeKa

MF'er
4 mei 2018
199
147
46
Leiden
Twitter
link
Ik verbaas me iedere keer weer hoe beroerd het wegdek er in de VS op heel veel plekken bij ligt.
Hatfield heeft goed vertrouwen in het wegdek met z'n instappertjes 😳 op de witte Strike... Het is een leuk filmpje en ik persoonlijk vind het neusje van de Strike prachtig, maar ik ben wel benieuwd hoe het $12.000 exemplaar er uit gaat zien.
 

GranCandy

MF veteraan
27 mei 2003
4.297
365
52
Apeldoorn
Hatfield heeft goed vertrouwen in het wegdek met z'n instappertjes 😳 op de witte Strike... Het is een leuk filmpje en ik persoonlijk vind het neusje van de Strike prachtig, maar ik ben wel benieuwd hoe het $12.000 exemplaar er uit gaat zien.
Je kunt er beter op een BMW GS rondrijden 🙃
Kontje vind ik vooral erg old-school achtig; past mi niet zo bij de rest. En ja, wat krijg je voor 12.000 dollar?
 

GranCandy

MF veteraan
27 mei 2003
4.297
365
52
Apeldoorn
Wat krijg je voor 12.000 dollar? Vroeg ik hierboven.
Nou, volgens deze 2 zeker geen premium fiets. Eerder één waar nog het nodige aan versleuteld moet worden voor die überhaupt in Europa de weg op mag. Grote vraagtekens bij de veiligheid.

(dont't shoot me; I'm only the messenger)