Lightning Strikes twice

Donderdag is de onthulling, maar er is al wat nieuws uitgelekt...

https://electrek.co/2019/03/25/lightning-strike-electric-motorcycle-specs-leaked/
7D0B97A1-7D59-485E-84F2-46E4B9E1471F.jpeg
 
Niet gek, voor de prijs van een 2e hands Zero. Als dat ding goed leverbaar is dan heeft Zero er meteen een stevige concurrent bij.
 
Want je past met 2 meter alleen op een allroad? ;)
Hangt een beetje van de maten af, die zie ik er niet bij staan (of ik kijk er overheen). Als het een maatje CBR600RR is dan hoef ik hem ook niet te proberen maar er zijn zat sporttoers die groter zijn dus misschien deze ook wel.
 
Kijk eens naar het filmpje

Dat ziet er niet uit als ruim genoeg voor iemand waarbij een ZZR1400 al krap zit.
(je wil mij ook niet zien als ik een testritje maak op de Fazer FZ6S2 van mijn vrouw)
 
True, maar weet je hoe lang de berijder is op dat filmpje? Kan Rob Zwaan wel zijn. :P

Nee hoor ik denk ook dat hij klein is maar het is wel eindelijk serieuze concurrentie voor Zero.
 
Concurrentie is meer dan welkom, Zero heeft een goede basis gelegd maar in die prijsklasse was er verder niets. Dat is nu voorbij.

Lightning heeft niet de eenvoudigste oplossingen gekozen, ik vind die riem wel mooi, die loopt dóór de achterbrug en die is daarom deelbaar. De aandrijving gaat via een primaire tandwielvertraging en de poelie zit op de hartlijn, buiten de achterbrug. Mooi en vast geen goedkope oplossing.

83D9C9D1-47E9-4ACB-8BB2-103977CEA4EB.jpeg
 
De Energica's die minder ver komen en nog duurder zijn? ;)

Een Energica EsseEsse9 is goedkoper dan een Zero SR/F met 12kW lader. De Eva 107 is een ongeveer even duur. De Energica kan 25kW DC laden (ja, vanaf 2019.) Dan heb je Brembo remmen rondom, een gegoten achterbrug uit één stuk, CNC gefreesde onderdelen en carbon spatborden uit Modena, niks uit China. Dat moest er toch even uit. Volgens mij heeft Lightning nog een lange weg te gaan en hoeven Zero en Energica zich nog niet al te druk te maken. Ik vind het getoonde prototype geen premium indruk maken.

Edit; met de beloofde 15-20kWh loopt Lightning natuurijk wel voor op de gevestigde orde, maar als de motoren beschikbaar zijn zouden we zomaar een jaar verder kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nou, toch niet helemaal eens, over dat “Premium” dan...

Ik vind deze Lightning er prima uitzien, het ziet er naar mijn idee toch een stuk meer “premium” uit dan mijn Zero. Die is op een paar dingen na echt eenvoudig.

En dat is geen verwijt aan Zero, ze waren destijds zo ongeveer de enige...
 
Een Energica EsseEsse9 is goedkoper dan een Zero SR/F met 12kW lader. De Eva 107 is een ongeveer even duur. De Energica kan 25kW DC laden (ja, vanaf 2019.) Dan heb je Brembo remmen rondom, een gegoten achterbrug uit één stuk, CNC gefreesde onderdelen en carbon spatborden uit Modena, niks uit China. Dat moest er toch even uit. Volgens mij heeft Lightning nog een lange weg te gaan en hoeven Zero en Energica zich nog niet al te druk te maken. Ik vind het getoonde prototype geen premium indruk maken.

Edit; met de beloofde 15-20kWh loopt Lightning natuurijk wel voor op de gevestigde orde, maar als de motoren beschikbaar zijn zouden we zomaar een jaar verder kunnen zijn.

Helaas moet je dan wel DC palen in de buurt hebben; de meeste palen in .be zijn nog steeds AC (11kW of als je geluk hebt 22kW) en daar loop je niet ver mee als je een Energica hebt (die zijn beperkt tot 3kW AC als ik het goed lees)
 
Hi Drythe, DC palen gebruik je om onderweg te laden om met langere ritten verder te kunnen, je hoeft ze niet per sé in de buurt te hebben. Ik ben er wel van bewust dat Nederland een snelladerwalhalla is ( toch zijn er wel snelladers in .be, zie plaatje). Bedenk ook dat een motor die onder de 200V opereert, als een Zero, nooit een DC aansluiting krijgt, terwijl een Energica een upgrade ( van evt een externe leverancier) zou kunnen krijgen om sneller AC te kunnen laden.

On topic trouwens, helaas is er weinig ontwikkeling bij Lightning op het moment.

1567188500659.png
 
Ik verbaas me iedere keer weer hoe beroerd het wegdek er in de VS op heel veel plekken bij ligt.

Hatfield heeft goed vertrouwen in het wegdek met z'n instappertjes 😳 op de witte Strike... Het is een leuk filmpje en ik persoonlijk vind het neusje van de Strike prachtig, maar ik ben wel benieuwd hoe het $12.000 exemplaar er uit gaat zien.
 
Hatfield heeft goed vertrouwen in het wegdek met z'n instappertjes 😳 op de witte Strike... Het is een leuk filmpje en ik persoonlijk vind het neusje van de Strike prachtig, maar ik ben wel benieuwd hoe het $12.000 exemplaar er uit gaat zien.

Je kunt er beter op een BMW GS rondrijden 🙃
Kontje vind ik vooral erg old-school achtig; past mi niet zo bij de rest. En ja, wat krijg je voor 12.000 dollar?
 
Wat krijg je voor 12.000 dollar? Vroeg ik hierboven.
Nou, volgens deze 2 zeker geen premium fiets. Eerder één waar nog het nodige aan versleuteld moet worden voor die überhaupt in Europa de weg op mag. Grote vraagtekens bij de veiligheid.

(dont't shoot me; I'm only the messenger)

 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan