Lijkt of motor terugschakeld bij optrekken

Jagoko

Rookie
6 feb 2021
4
3
Beetje een lastig verhaal maar ik hoop dat iemand het hier herkend.
Als ik met mijn yamaha xj600 wat harder optrek dan heeft hij de neiging om (zo voelt het voor mij) een versnelling terug te schakelen.
Lijkt bijna op een kickdown in een auto met turbo.
Ook schiet het toerenaantal flink omhooggevallen.
Als ik dan iets gas terug neem 'valt' hij weer in de versnelling en rijd weer als normaal.
Het is niet altijd, en bij willekeurige versnellingen (nooit in de 1ste).

Hopelijk heeft iemand een idee wat hier aan te doen is of waar het aan ligt.
 
Hier in de reacties staan wel bruikbare tips.


(komt neer op ofwel olie verversen als dat slechte of oude olie is, ofwel delen van het koppeling systeem vervangen. Of beide.)
 
Dat mbt kabel van koppeling komt vaker voor bij xj's
Beste remedie mbt kabel; demonteren, heel goed doorspoelen en smeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb last van hetzelfde euvel, mijn korte samenvatting van wat het kan zijn;
1) Verkeerde afstelling van de koppelingskabel (te weinig slack).
2) Oliën van de koppelingskabel.
3) De kou, wellicht heb je het bij een warmere motor niet.
4) Oude olie of verkeerde olie, zie wphb voor juiste olie voor de motor.
5) Slappe veer koppeling.
6) Frictie platen koppeling zijn aan vervanging toe.
7) Koppelingsplaten zelf zijn aan vervanging toe (kan gemeten en optisch bekeken worden naar mijn weten).

Wellicht zijn er nog meer oorzaken, maar dit is mij bijgebleven en dit weekend ga ik punt 1 tm 3 proberen uit te sluiten voordat ik duurdere en ingrijpende dingen ga doen.
 
Ik heb last van hetzelfde euvel, mijn korte samenvatting van wat het kan zijn;
1) Verkeerde afstelling van de koppelingskabel (te weinig slack).
2) Oliën van de koppelingskabel.
3) De kou, wellicht heb je het bij een warmere motor niet.
4) Oude olie of verkeerde olie, zie wphb voor juiste olie voor de motor.
5) Slappe veer koppeling.
6) Frictie platen koppeling zijn aan vervanging toe.
7) Koppelingsplaten zelf zijn aan vervanging toe (kan gemeten en optisch bekeken worden naar mijn weten).

Wellicht zijn er nog meer oorzaken, maar dit is mij bijgebleven en dit weekend ga ik punt 1 tm 3 proberen uit te sluiten voordat ik duurdere en ingrijpende dingen ga doen.
Ad 7, daarmee bedoel je de metalen platen, neem ik aan. Die kunnen te heet geworden zijn door het doorslippen. Daardoor kunnen ze kromtrekken, en dan werken ze inderdaad niet goed meer. Vaak ook herkenbaar door verkleuring, en te zien door ze op een glasplaat of andere vlakke ondergrond te leggen.

Oh, en "veer" is "veren", bij de meeste motorkoppelingen, zo ook bij de XJ600S (zover ik weet bij alle meer-plaats-koppelingen). Deze zijn op te meten of ze nog binnen specs zijn.
 
Ad 7, daarmee bedoel je de metalen platen, neem ik aan. Die kunnen te heet geworden zijn door het doorslippen. Daardoor kunnen ze kromtrekken, en dan werken ze inderdaad niet goed meer. Vaak ook herkenbaar door verkleuring, en te zien door ze op een glasplaat of andere vlakke ondergrond te leggen.

Oh, en "veer" is "veren", bij de meeste motorkoppelingen, zo ook bij de XJ600S (zover ik weet bij alle meer-plaats-koppelingen). Deze zijn op te meten of ze nog binnen specs zijn.

Correct bedoel de metalen/stalen platen en veren. Goede tip die kan je idd ook nameten en checken of ze nog binnen de specs vallen.
 
Hier in de reacties staan wel bruikbare tips.


(komt neer op ofwel olie verversen als dat slechte of oude olie is, ofwel delen van het koppeling systeem vervangen. Of beide.)
Olie verversen gaat niets helpen als de juiste olie erin zit. Oud olie resulteert niet in een slippende koppeling. Verkeerde olie wel.

Als de boel toch open gaat voor een nieuwe koppeling, dan stop je inderdaad verse olie erin. Andersom zou ik je niet aanraden.
 
Ad 7, daarmee bedoel je de metalen platen, neem ik aan. Die kunnen te heet geworden zijn door het doorslippen. Daardoor kunnen ze kromtrekken, en dan werken ze inderdaad niet goed meer. Vaak ook herkenbaar door verkleuring, en te zien door ze op een glasplaat of andere vlakke ondergrond te leggen.

Oh, en "veer" is "veren", bij de meeste motorkoppelingen, zo ook bij de XJ600S (zover ik weet bij alle meer-plaats-koppelingen). Deze zijn op te meten of ze nog binnen specs zijn.

Nah, zat meerplaatskoppelingen met een enkele diafragmaveer.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Mijn XJ900 eertijds kon -na een imperfecte schakel-actie - ook wel eens uit de versnelling schieten en in een lagere versnelling terechtkomen. En daarna weer terugschieten. Voelde idd aan als een soort "kick-down" met een voelbare schok.
Andere motor, andere omstandigheden - maar voordat iedereen 100% op de koppeling focust...
 
...Als de boel toch open gaat voor een nieuwe koppeling, dan stop je inderdaad verse olie erin. Andersom zou ik je niet aanraden.
Als je de motor schuin zet (op de jiffy en dunne plankjes onder de wielen) dan zakt de olie naar links en kun je rechts het koppelingsdeksel er af halen zonder dat de olie er uit loopt.

Ik zou beginnen met de koppelingsveren vervangen. Die kosten niet veel en de oude zijn inmiddels een jaar of 30 oud? Die zijn slapper en korter geworden.
Met een beetje mazzel kun je doorrijden met de oude frictie- en koppelingsplaten.

Ik had hetzelfde probleem 14 jaar geleden met mijn CBR900RR en rijd nog steeds met de oude platen. Volgens mij kostten de veren destijds 18 EUR of zo.
 
Olie verversen gaat niets helpen als de juiste olie erin zit. Oud olie resulteert niet in een slippende koppeling. Verkeerde olie wel.

Als de boel toch open gaat voor een nieuwe koppeling, dan stop je inderdaad verse olie erin. Andersom zou ik je niet aanraden.
Slechte olie, bedoel ik ook olie mee die niet goed is voor natte koppeling.
En geen idee hoor, maar 10+ jaar oude olie met mayonaise look&feel zal mogelijk ook voor de koppeling effect hebben. :?
 
Als je de motor schuin zet (op de jiffy en dunne plankjes onder de wielen) dan zakt de olie naar links en kun je rechts het koppelingsdeksel er af halen zonder dat de olie er uit loopt.

Ik zou beginnen met de koppelingsveren vervangen. Die kosten niet veel en de oude zijn inmiddels een jaar of 30 oud? Die zijn slapper en korter geworden.
Met een beetje mazzel kun je doorrijden met de oude frictie- en koppelingsplaten.

Ik had hetzelfde probleem 14 jaar geleden met mijn CBR900RR en rijd nog steeds met de oude platen. Volgens mij kostten de veren destijds 18 EUR of zo.
Als je het uit elkaar haalt, zou ik alles controleren. Dus veren opmeten, plaatdikte frictieplaten opmeten, en checken of de metalen platen nog vlak zijn. En dan vervangen wat nodig is, bij twijfel ook vervangen. Openmaken, een deel vervangen en dan hopen dat het goed is, levert je vooral veel werk op.
 
Update: een dag later knapte mijn koppelingskabel, van de week een nieuwe erop gezet en vandaag weer lekker een stuk gereden naar werk.
Nu nergens meer last ondanks dat de motor natuurlijk erg koud was.
Kan het aan de kabel hebben gelegen, dat de motor gedeeltelijk ontkoppeld bleef?
 
Jazeker. Als je oude kabel erg stroef liep, kan het zijn dat de koppeling niet meer helemaal vrij kwam. Je zal dan wel een verschil moeten voelen in de oude kabel en de nieuwe kabel. De bediening zou nu lichter en meer soepel moeten voelen. Klop dat?

Heb je de nieuwe kabel even gesmeerd? Als het een teflon gevoerde kabel is, dan alleen smeren met teflon (PTFE). Olie lost de teflon langzaam op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan