Lijm resten verwijderen

MotorFreak25

MF'er
5 jun 2006
35
0
Arnhem
Hallo,
vraagje heb een klein beetje geknoeid met 2 componenten lijm op een kuip deel, hoe kan ik dit goed verwijderen?
Ik hoor het wel alvast bedankt gr Twan
 
:o 2-k lijm is niet grappig op je kuipen....met een beetje mazzel kun je het er af breken, omdat het geen hechting heeft omdat je ondergrond gald is, maar als dat niet gaat wens ik je veel suc6, want lijmrestverwijderaar heeft geen effect |(
 
Temperatuur van 80-120C zorgt dat de meeste 2-component producten zacht worden, maar als je die warmte niet heel handig toevoegd (heetgestookte metalen spatel oid) dan izijn het onderliggende plastic en de verf ook naar de haaien. Bovendien zijn heel veel lijmen in onuitgeharde toestand erg bijtend: denk aan oplossende verf en wit uitgeslagen plastics. Kortom zelfs als je het er met een truuk afkrijgt heb je een grote kans dat je lak al verneukt is tijdens het uitharden...

sterkte (met verwijderen)!
 
Hogere temp werkt niet, daarvan wordt de 2C lijm enkel steviger van.
Afkoelen met ijsblokje uit diepvries, dan wordt de lijm keihard en wat bros, het weinige waterdamp dat ingesloten zit in de microscopisch kleine porien tussen lijm en oppervlak, condenseren en verminderen de kleefkracht, de lijm(verbinding) kan dan makkelijker breken.
(idem methode om kauwgum te verwijderen). De kans dat de lak eronder beschadigd is is groot.

Heb je een retoucheer lakstift , dan kun je meschien met een dremel voorzichtig de lijm eraf slijpen, en het allerlaatste laagje bijwerken met je lakstift.
 
2k wordt idd steeds steviger, maar wel tot een bepaalde temp daarna stort de sterkte helemaal in. Bij normale huis-tuin-en-keuken epoxies is dat ongeveer de eerder aangegeven temp. Ik ging er eigenlijk van uit dat de ts geen industriele zooi had gemorst (overigens vertoont dat ook een dergelijk Tmax-sterkte gedrag ) die een veel hogere Tmax zou hebben.
Ik dat Wulle's idee met de lakstift nog het best gaat werken, of zelf wegdremelen en naar een schadehersteller voor de lak?
 
Temperatuur van 80-120C zorgt dat de meeste 2-component producten zacht worden, maar als je die warmte niet heel handig toevoegd (heetgestookte metalen spatel oid) dan izijn het onderliggende plastic en de verf ook naar de haaien. Bovendien zijn heel veel lijmen in onuitgeharde toestand erg bijtend: denk aan oplossende verf en wit uitgeslagen plastics. Kortom zelfs als je het er met een truuk afkrijgt heb je een grote kans dat je lak al verneukt is tijdens het uitharden...

sterkte (met verwijderen)!


kvraag mij af wat de kuip doet bij 80-120°c :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan