Lijmen van staal in het motorblok

River-Ton

Rookie
22 jun 2002
4
0
Amsterdam
Van het vliegwiel moeten enkele magnetenworden vastgezet. Dit vliegwiel is hol en de magneten zitten in de binnenkant. Door het draaien van het vliegwiel, zullen de magneten naar buiten worden gedrukt tegen de binnenkant van het vliegwiel aan.
Als de motor niet draait trekken de magneten deijzeren kernen van de lichtspoelen aan.

Deze magneten waren oorspronkelijk gelijmd.

Door mijn toedoen (slaan met een hamer)zijn twee van de 4 magneten losgeraak.
De motorzaak adviseerd mij niet zelf te lijmen, maar een nieuw onderdeel (ca 500 euro) te komen.

Omdat er hoge temperatuur en olie aanwezig is worden er bijzonder eisen aan de lijm gesteld en daarbij uiteraard het gevaar voor losraken tijdens het rijden.

Wie weet welke lijm (mer en type) envoldoende sterk, olie bestendig en een hoge temperatuur kunnen hebben.

Wie heeft ervaring met dit lijmen in het motorblok?

(hoe hoog wordt eigenlijk de temperatuur van het motorblok van onze motoren (ik schat zelf 120-150 graden)
 
Loctite 3420 of welk eis het, het is een twee componenten staal, kan tegen temp en de weerstand,

Deze;

10004041-2.JPG


Loctite Epoxy, vloeibaar metaal (spuitinhoud: 25ML)
Voor het vullen, verlijmen en wegwerken van beschadigingen in alle metalen (aluminium, gietijzer, staal, enz.).
Zelfs scheuren in het motorblok kunnen hiermee opgevuld worden!
Overschilderbaar.
Zelfs het snijden van schroefdraad is mogelijk!
Duospuit, 25 ml
Let op: vermijd contact met ogen en huid.

En het werkt ook goed, ik gebruik het al 5 jaar voor diverse toepassingen w.o. carterscheuren, uitlaten etc etc. en zou het zonder pardon daar ook voor gebruiken, laat nooit weer los.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met Bison Kombi Power een draadeind in mijn motorblok gelijmd (bij gebrek aan een helicoil).
Draadeind voor bevestiging van de uitlaatbocht bij een Honda CB750 K5.

Dit zit al ruim een jaar vast.

Tom
 
Ik heb hetzelfde verhaal bij m'n kawa gehad (dynamo draait in olie..) deze heb ik ook met loctite gelijmd (type weet ik niet)

Eventueel mag je het wel van me gebruiken, dan moet je alleen ff naar zoetermeer komen.
 
idd vastlijmen met 2 componenten epoxy lijm, loctite is duur maar erg goed, en heeft productinfo bij hun dealers liggen die je kunt raadplegen (temp. range, oppervlakteruwheid etc.)

succes verzekerd :]

Kost iets van 25 euro? Betaal ik in Duitsland.
Maar DAAR moet je niet op bezuinigen, als ie je daar door het gebruik van goedkope lijm, los schiet en in je dynamo ofzo terecht komt, ben je een beetje duurder uit, en de schade kan veel groter zijn, een losse dynamo vragen ze op de sloop 200 euro voor, dus..
 
Welke loctite kan je het beste gebruiken voor die magneten van de GPZ?
Ik weet namelijk niet precies hoe heet/olieïg het daar wordt, en als het warm
wordt gaan de twee metalen (magneten en alu ofzo?) natuurlijk ook werken.
Is er dus een loctite waarmee je vliegwielmagneten goed kan lijmen? :)
 
Loctite heeft een heel erg uitgebreid selectieprogramma op de website voor div. toepassingen. Gebruik in ieder geval geen normale epoxy uit de scheepsbouw of van de Gamma, dat zijn op zich sterke soorten maar bij >80..120C neemt de sterkte dramatisch af.
edit: @zynth: olieachtig maakt voor een geschikte lijm niet uit, oliebestendigheid staat op de bijbehorende datasheet (bij bv. loctite te downloaden), als je maar goed ontvet vooraf. Veelal zijn dergelijke lijmen ook tegen hogere temperaturen dan 140..150C bestendig.
't Is misschien even zoeken maar als je de juiste lijm op de juiste manier toepast krijg je de magneten/alu/staal of wat dan ook niet meer los (zonder extreme maatregelen).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze gevonden;
http://www.loctite.com/int_henkel/loctite_epoxy/loctite_content.cfm?pageid=50&layout=6&productline=9509&path=Industrial%20Manufacturing|Epoxy%20%2D%20Structural%20Bonding%20Solutios|General%20purpose%20Epoxies|Loctite%C2%AE%20Hysol%C2%AE%209533
Loctite 9509.
Is dat de beste keus? Of toch liever een andere? :S
 
Laatst bewerkt:
zou je ander geen bezoekje afleggen bij een revisie bedrijf voor dynamo,s
of een ander bedrijf wat in electromoteren doet.
Die moet je toch ook kunnen helpen.
Zijn tenslotte experts daarin.

En volgens mij wordt er behalve ook nog de nodige warmte en druk gebruikt,
om het optimaal te verlijmen.


gr toontje.
 
Die loctite werkt perfect, maar duur.

Er is ook nog een andere, die werkt iedem, maar is goedkoper, moet je even zoeken op louis.de naar twee compenten staal (ik heb de tube's hier in de schuur liggen, maar mijn Duits is niet goed, danwel haketakeduits) en dat werkt niet op de zoekfunctie
 
Terug
Bovenaan Onderaan