lijstje blok revisie

sagvagebiker

MF'er
15 jan 2008
108
0
dronten
wil het blokje van me savage uitelkaar trekken, voor revisie en het lijkt me wel leerzaam (beetje leren sleutelen) , nu vroeg ik me af, als ik de bende toch uitmekaar trek wat is verstandig te vervangen bijwijze van onderhoud???
 
Als je wilt leren sleutelen begin dan nooit met de revisie van een blok.

Maar goed, even een opsomming

Vervangen van krukas lagers, big-endlagers en small-end lagers inclusief meten slijtage op al deze onderdelen
Vervangen van alle keringen en pakkingen
Meten slijtage cylinder en zuigers, eventueel honen en vervanger zuigers + zuigerveren en olieschraapveren
eventueel afdraaien en balanceren krukas
vervangen distributie, oliepomp
reinigen oliekanalen in kop en blok
Vlakken kop en inslijpen kleppen
controle klepzittingen en kleppen
controleren en evt vervangen klepveren
eventueel opnieuw slijpen en balanceren nokkenas
vervangen klephoedjes
ultrasoonreinigen kop en blok

Zoals je ziet is het geen simpele klus en snap je ook waarom revisies altijd zo duur zijn. Als het blok aan zijn eind is kan je het altijd proberen, doet het blok het gewoon goed, blijf er dan lekker vanaf.
 
Nu is dat lijstje van mxl wel extreem als ik zeggen mag. Ik heb ook mijn blok gereviseerd afgelopen winter. Ik heb alle onderdelen die erin zaten gewoon met remmenreiniger schoongemaakt en met een compressor de gaatjes en oliekanalen uitgeblazen.
Ik heb ook het een en ander vervangen zoals de lagerschalen en nog een paar dingetjes.

Maar een blok dat nog gewoon goed is, maar gewoon uit elkaar moet voor de nieuwsgierigheid :P(heb ik ook gedaan). Moet je volgens mij alleen de volgende punten ff doen.

- De lagerschalen en krukas nakijken op schade/slijtage (en eventueel vervangen)
- Alle andere onderdelen ook goed nakijken op schade of slijtage.
- Nokkenasketting vervangen.
- Nieuwe zuigerveren erin en de cylinder gaten laten honen.
- Kleppen laten slijpen en kop afvlakken (niet altijd nodig zeggen sommige MF-ers!)
- Voor de rest allemaal nieuwe pakkingen, keerringetjes en segeringetjes.
- En een werkplaatshandboek is VERPLICHT :P

Het zal bij elkaar misschien iets van 200-300 euro zijn.
 
Mijn lijstje is in principe niet heel extreem, dat is wat er zo'n beetje gebeurd bij een revisie, al het andere valt meer in de categorie van normale reparaties of deelrevisies

In geval van een revisie breng je het onderdeel weer terug naar nieuwstaat, een motorblok wat volledig gereviseerd is zal ook kwalitatief gelijk staan aan een nieuw blok.
 
Het probleem is dat je echt alles na moet meten. Je kunt het niet op het oog bepalen of onderdeeltjes nog goed zijn.
Onderdelen bij revisie zijn bijvoorbeeld je klepstelen, klepgeleiders, klepzittingen, small-end passing,bigend lagers, bigend astap, tandwielnokken, schakelvorken, rotors van je oliepomp enz...

Dus je moet plastigage, schroefmaten, binnendriepunts-schroefmaten, ruimers (voor klepgeleiders), hoonsetje en dergelijke ter beschikking hebben.
En dan moet je het vlakken en insnijden van je klepzittingen en dat soort dingen nog laten doen.

Een koppakking of zuigerveren vervangen valt gewoon onder vervangen van slijtage delen. Dat is eigenlijk geen revisie. En dat is idd ook niet zo heeeel duur. Alhoewel bij een 4cilinder...4 zuigers = 200pleuro, 4x zuigerveren =200 pleuro etc..

Ik ben nu bezig met een revisie en ik kan je zeggen dat je er weeeken mee bezig bent als je het goed wilt doen( en ook nog school of werk erbij hebt.)
En het is ook echt duur. Setje bigendlagers + rekbouten is alleen al 180 euro.


ohw wacht, een savage is een 1cilinder toch?
Dan valt het wel mee inderdaad! :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan