Uit Dagblad de Limburger van 9/3/04:
Baexem - In één klap is Clemens Meerts uit Baexem de held van de Nederlandse automobilist. Hij heeft via de rechter weten aan te tonen dat de juridische bewijslast van de meeste radar-snelheidscontroles ontbreekt.
Justitie kan vanaf vandaag duizenden aanvragen van beboete hardrijders in heel Nederland verwachten. Ze zullen de door flitspalen en radarapparatuur gemaakte foto van de overtreding opeisen. Landelijke radio- en tv-stations verdrongen zich gisteren namelijk om van Clemens Meerts te vernemen hoe je onder de boete uit kunt komen. Want de 28-jarige jurist heeft een waterdicht verhaal in wat een van de grootste maatschappelijke ergernissen is. Zijn eerste twee zaken voor de kantonrechters in Venlo en Roermond heeft hij glansrijk gewonnen.
De foto van de overtreding is de sleutel. Daarop valt te zien of de radar juist stond opgesteld, beter gezegd of de juiste hoek is ingesteld. Dat is namelijk voorwaarde om de correcte snelheid te kunnen meten. Een graadje te veel naar links of naar rechts kan gauw tien kilometer schelen. Met vaak een onterechte bon als gevolg. Meerts nam in negen gevallen de proef op de som en wat blijkt: de radar stond in alle gevallen niet goed. Al in twee zaken kreeg hij gelijk van de kantonrechter. De andere moeten nog voor- komen, maar zullen niet anders uitpakken.
Hoe kan de gewone automobilist op de foto zien of de radar juist is ingesteld? De politie heeft een soort sjabloon, die in lijntjes op de foto ligt. Bij een juiste hoek valt de kentekenplaat van de auto in een aangegeven vlak. De steekproeven van Meerts hebben uitgewezen dat heel vaak onnauwkeurig met de instelling is omgesprongen, maar dat dan toch de boetes worden uitgeschreven.
Justitie blijft liever gewoon boetes innen
Baexem - Ik ben absoluut tegen hard rijden. Verkeersveiligheid is ontzettend belangrijk. Maar een correcte rechtspraak is eveneens belangrijk. Ik heb justitie, ook het openbaar ministerie in Den Haag, als eerste van mijn bevindingen op de hoogte gesteld.
Maar ze haalden hun schouders ervoor op. Daarom kon ik niet anders dan mijn ontdekking aan de grote klok hangen'', zegt Clemens Meerts.
Op de film waarop zijn overtreding stond, stonden nog honderden andere auto's op dezelfde wijze gefotografeerd. De Baexemer vroeg justitie die zaken te seponeren. ,,Daar had men geen zin in. Justitie dacht: als een enkeling zo slim is, hoeft de rest dat niet te zijn. Men blijft liever gewoon boetes incasseren. Ik vind dat onzuiver ambtelijk gedrag.''
Meerts ontkent dat het zijn bedoeling is om als een pleitbezorger voor hardrijders te gaan optreden. Hij werkt als fiscaal jurist bij een adviesbureau en is geen advocaat. De negen boetes (slechts één is van hemzelf) heeft hij verzameld onder familie en kennissen louter voor zijn onderzoek. Daarmee is wat hem betreft de kous af.
Gaan duizenden hardrijders daadwerkelijk in beroep, dan zal dat niet alleen tot chaos in de kantonrechtbanken leiden maar kan het justitie handenvol geld kosten. Het opvragen van een foto kost de verbaliseerde 4,50 euro administratiekosten, vrijspraak kost justitie de proceskosten. Plus 150 euro verletvergoeding aan de bezwaarmaker, omdat hij vanwege de rechtszaak niet naar zijn werk is kunnen gaan. Althans, zo verging het de Baexemer.
Dat juist de jonge jurist het 'lek' in de snelheidscontroles ontdekte, is overigens geen toeval. Tot voor kort was hij bij de reserve-politie en moest onder meer een opleiding voor snelheidscontroleur volgen. Met een certificaat toont hij aan geslaagd te zijn. ,,Vandaar dat ik weet dat de radarhoek goed ingesteld moet zijn en dat het op de foto te controleren valt. Ik ging mijn eigen zaak uitzoeken. Toen bleek dat er heel laks met dit gegeven omgesprongen wordt, heb ik het onderzoekje gestart. Naar mijn mening moeten de radarcontroles met onmiddellijke ingang stopgezet worden totdat alles goed geregeld is.''
Meerts is er zich van bewust dat hij door de politie als een soort 'verrader van bedrijfsgeheimen' wordt gezien. ,,Ik ben echter niet degene die iets fout doet. Ik voel me meer een klokkenluider. Ik mag hopen dat ze bij justitie en de politie zo sportief zijn om te erkennen dat ze beter en nauwkeuriger hun werk moeten doen. In het belang van de verkeersveiligheid.'' De politie Limburg-Noord laat in een verbaasde reactie weten dat de apparatuur wel degelijk secuur wordt opgesteld. Volgens een woordvoerder zullen komende rechtszaken dat bewijzen
Plaatje:
Baexem - In één klap is Clemens Meerts uit Baexem de held van de Nederlandse automobilist. Hij heeft via de rechter weten aan te tonen dat de juridische bewijslast van de meeste radar-snelheidscontroles ontbreekt.
Justitie kan vanaf vandaag duizenden aanvragen van beboete hardrijders in heel Nederland verwachten. Ze zullen de door flitspalen en radarapparatuur gemaakte foto van de overtreding opeisen. Landelijke radio- en tv-stations verdrongen zich gisteren namelijk om van Clemens Meerts te vernemen hoe je onder de boete uit kunt komen. Want de 28-jarige jurist heeft een waterdicht verhaal in wat een van de grootste maatschappelijke ergernissen is. Zijn eerste twee zaken voor de kantonrechters in Venlo en Roermond heeft hij glansrijk gewonnen.
De foto van de overtreding is de sleutel. Daarop valt te zien of de radar juist stond opgesteld, beter gezegd of de juiste hoek is ingesteld. Dat is namelijk voorwaarde om de correcte snelheid te kunnen meten. Een graadje te veel naar links of naar rechts kan gauw tien kilometer schelen. Met vaak een onterechte bon als gevolg. Meerts nam in negen gevallen de proef op de som en wat blijkt: de radar stond in alle gevallen niet goed. Al in twee zaken kreeg hij gelijk van de kantonrechter. De andere moeten nog voor- komen, maar zullen niet anders uitpakken.
Hoe kan de gewone automobilist op de foto zien of de radar juist is ingesteld? De politie heeft een soort sjabloon, die in lijntjes op de foto ligt. Bij een juiste hoek valt de kentekenplaat van de auto in een aangegeven vlak. De steekproeven van Meerts hebben uitgewezen dat heel vaak onnauwkeurig met de instelling is omgesprongen, maar dat dan toch de boetes worden uitgeschreven.
Justitie blijft liever gewoon boetes innen
Baexem - Ik ben absoluut tegen hard rijden. Verkeersveiligheid is ontzettend belangrijk. Maar een correcte rechtspraak is eveneens belangrijk. Ik heb justitie, ook het openbaar ministerie in Den Haag, als eerste van mijn bevindingen op de hoogte gesteld.
Maar ze haalden hun schouders ervoor op. Daarom kon ik niet anders dan mijn ontdekking aan de grote klok hangen'', zegt Clemens Meerts.
Op de film waarop zijn overtreding stond, stonden nog honderden andere auto's op dezelfde wijze gefotografeerd. De Baexemer vroeg justitie die zaken te seponeren. ,,Daar had men geen zin in. Justitie dacht: als een enkeling zo slim is, hoeft de rest dat niet te zijn. Men blijft liever gewoon boetes incasseren. Ik vind dat onzuiver ambtelijk gedrag.''
Meerts ontkent dat het zijn bedoeling is om als een pleitbezorger voor hardrijders te gaan optreden. Hij werkt als fiscaal jurist bij een adviesbureau en is geen advocaat. De negen boetes (slechts één is van hemzelf) heeft hij verzameld onder familie en kennissen louter voor zijn onderzoek. Daarmee is wat hem betreft de kous af.
Gaan duizenden hardrijders daadwerkelijk in beroep, dan zal dat niet alleen tot chaos in de kantonrechtbanken leiden maar kan het justitie handenvol geld kosten. Het opvragen van een foto kost de verbaliseerde 4,50 euro administratiekosten, vrijspraak kost justitie de proceskosten. Plus 150 euro verletvergoeding aan de bezwaarmaker, omdat hij vanwege de rechtszaak niet naar zijn werk is kunnen gaan. Althans, zo verging het de Baexemer.
Dat juist de jonge jurist het 'lek' in de snelheidscontroles ontdekte, is overigens geen toeval. Tot voor kort was hij bij de reserve-politie en moest onder meer een opleiding voor snelheidscontroleur volgen. Met een certificaat toont hij aan geslaagd te zijn. ,,Vandaar dat ik weet dat de radarhoek goed ingesteld moet zijn en dat het op de foto te controleren valt. Ik ging mijn eigen zaak uitzoeken. Toen bleek dat er heel laks met dit gegeven omgesprongen wordt, heb ik het onderzoekje gestart. Naar mijn mening moeten de radarcontroles met onmiddellijke ingang stopgezet worden totdat alles goed geregeld is.''
Meerts is er zich van bewust dat hij door de politie als een soort 'verrader van bedrijfsgeheimen' wordt gezien. ,,Ik ben echter niet degene die iets fout doet. Ik voel me meer een klokkenluider. Ik mag hopen dat ze bij justitie en de politie zo sportief zijn om te erkennen dat ze beter en nauwkeuriger hun werk moeten doen. In het belang van de verkeersveiligheid.'' De politie Limburg-Noord laat in een verbaasde reactie weten dat de apparatuur wel degelijk secuur wordt opgesteld. Volgens een woordvoerder zullen komende rechtszaken dat bewijzen
Plaatje: