Limburger ondergraaft bewijs radarcontroles

Warped1

MF veteraan
12 aug 2003
2.404
0
Limburg
Uit Dagblad de Limburger van 9/3/04:

Baexem - In één klap is Clemens Meerts uit Baexem de held van de Nederlandse automobilist. Hij heeft via de rechter weten aan te tonen dat de juridische bewijslast van de meeste radar-snelheidscontroles ontbreekt.
Justitie kan vanaf vandaag duizenden aanvragen van beboete hardrijders in heel Nederland verwachten. Ze zullen de door flitspalen en radarapparatuur gemaakte foto van de overtreding opeisen. Landelijke radio- en tv-stations verdrongen zich gisteren namelijk om van Clemens Meerts te vernemen hoe je onder de boete uit kunt komen. Want de 28-jarige jurist heeft een waterdicht verhaal in wat een van de grootste maatschappelijke ergernissen is. Zijn eerste twee zaken voor de kantonrechters in Venlo en Roermond heeft hij glansrijk gewonnen.

De foto van de overtreding is de sleutel. Daarop valt te zien of de radar juist stond opgesteld, beter gezegd of de juiste hoek is ingesteld. Dat is namelijk voorwaarde om de correcte snelheid te kunnen meten. Een graadje te veel naar links of naar rechts kan gauw tien kilometer schelen. Met vaak een onterechte bon als gevolg. Meerts nam in negen gevallen de proef op de som en wat blijkt: de radar stond in alle gevallen niet goed. Al in twee zaken kreeg hij gelijk van de kantonrechter. De andere moeten nog voor- komen, maar zullen niet anders uitpakken.

Hoe kan de gewone automobilist op de foto zien of de radar juist is ingesteld? De politie heeft een soort sjabloon, die in lijntjes op de foto ligt. Bij een juiste hoek valt de kentekenplaat van de auto in een aangegeven vlak. De steekproeven van Meerts hebben uitgewezen dat heel vaak onnauwkeurig met de instelling is omgesprongen, maar dat dan toch de boetes worden uitgeschreven.

Justitie blijft liever gewoon boetes innen

Baexem - Ik ben absoluut tegen hard rijden. Verkeersveiligheid is ontzettend belangrijk. Maar een correcte rechtspraak is eveneens belangrijk. Ik heb justitie, ook het openbaar ministerie in Den Haag, als eerste van mijn bevindingen op de hoogte gesteld.
Maar ze haalden hun schouders ervoor op. Daarom kon ik niet anders dan mijn ontdekking aan de grote klok hangen'', zegt Clemens Meerts.

Op de film waarop zijn overtreding stond, stonden nog honderden andere auto's op dezelfde wijze gefotografeerd. De Baexemer vroeg justitie die zaken te seponeren. ,,Daar had men geen zin in. Justitie dacht: als een enkeling zo slim is, hoeft de rest dat niet te zijn. Men blijft liever gewoon boetes incasseren. Ik vind dat onzuiver ambtelijk gedrag.''

Meerts ontkent dat het zijn bedoeling is om als een pleitbezorger voor hardrijders te gaan optreden. Hij werkt als fiscaal jurist bij een adviesbureau en is geen advocaat. De negen boetes (slechts één is van hemzelf) heeft hij verzameld onder familie en kennissen louter voor zijn onderzoek. Daarmee is wat hem betreft de kous af.

Gaan duizenden hardrijders daadwerkelijk in beroep, dan zal dat niet alleen tot chaos in de kantonrechtbanken leiden maar kan het justitie handenvol geld kosten. Het opvragen van een foto kost de verbaliseerde 4,50 euro administratiekosten, vrijspraak kost justitie de proceskosten. Plus 150 euro verletvergoeding aan de bezwaarmaker, omdat hij vanwege de rechtszaak niet naar zijn werk is kunnen gaan. Althans, zo verging het de Baexemer.

Dat juist de jonge jurist het 'lek' in de snelheidscontroles ontdekte, is overigens geen toeval. Tot voor kort was hij bij de reserve-politie en moest onder meer een opleiding voor snelheidscontroleur volgen. Met een certificaat toont hij aan geslaagd te zijn. ,,Vandaar dat ik weet dat de radarhoek goed ingesteld moet zijn en dat het op de foto te controleren valt. Ik ging mijn eigen zaak uitzoeken. Toen bleek dat er heel laks met dit gegeven omgesprongen wordt, heb ik het onderzoekje gestart. Naar mijn mening moeten de radarcontroles met onmiddellijke ingang stopgezet worden totdat alles goed geregeld is.''

Meerts is er zich van bewust dat hij door de politie als een soort 'verrader van bedrijfsgeheimen' wordt gezien. ,,Ik ben echter niet degene die iets fout doet. Ik voel me meer een klokkenluider. Ik mag hopen dat ze bij justitie en de politie zo sportief zijn om te erkennen dat ze beter en nauwkeuriger hun werk moeten doen. In het belang van de verkeersveiligheid.'' De politie Limburg-Noord laat in een verbaasde reactie weten dat de apparatuur wel degelijk secuur wordt opgesteld. Volgens een woordvoerder zullen komende rechtszaken dat bewijzen

Plaatje:
0,4310,1876666,00.jpg
 
B E A utifull

Maar zal zoiets bij een snelheids overtreden boven de 20km/h denk getoleerd worden??Een paar graden fout opgesteld?
Hope van wel })
 
Oftewel met de motor zo veel mogelijk aan de linker kant rijden dan heb je de meeste kans dat ie er verkeerd opkomt?

En geldt dit nu alleen voor flitskasten of ook voor mobiele systemen?

[Dit zal ik natuurlijk nooit doen, ik ben voor maximale snelheden en handhaven hiervan voor zover als dit geen betrekking op mij heeft]
Trouwens, hoe makelijk is het om een flitskast een paar graden om te duwen? Vijf graden meer naar de berm toe en alle foto's niet correct zijn. Terwijl het niet meteen aan de kast te zien is dat ie vijf graden verkeerd staat.
[/Dit zal ik natuurlijk nooit doen, ik ben voor maximale snelheden en handhaven hiervan voor zover als dit geen betrekking op mij heeft]

(en nee, ik meet niet met twee maten, ik meet slecht met 1 maat, de mijne)
 
Ik begrijp de hele ophef niet zo. Het is al jaren bekend dat er veel fouten worden gemaakt. Veel info is te vinden hierover op bijvoorbeeld www.tuftufclub.com. Het aanvechten van bekeuringen is ook voor mij al jaren gemeengoed en ook redelijk succesvol. Van de laatste 7 bekeuringen (in zo'n 2 jaar tijd) zijn er uiteindelijk 4 nietig verklaard door allerlei fouten bij de meeting of in het procesverbaal. Echter zo'n verhaal is leuk, maar ik heb ook ooit eens voor het kantongerecht gestaan voor een verkeerde foto, maar als die ambtenaar ondanks de betwistbaarheid (auto stond scheef op de foto en dus niet goed afgesteld) wordt geloofd zul je toch met technische bewijzen moeten komen. En dan moet je al bijna inside info hebben om het te kunnen aantonen. Mijn logisch en technische redenatie was in elk geval niet voldoende om de rechter te overtuigen.....het kon toch immers niet zijn dat zulke fouten worden gemaakt en hij twijfelde niet aan de woorden van de kantonrechter.....yeah right....zo lust ik er nog wel een paar.....

Een tip voor de fotocontrole:
Deel de foto in 2, zet dan aan de onderkant aan de rechtse zijde op 1/2 van het midden een streepje. Teken dan de driehoek...je hebt dan een redelijk nauwkeurige indicatie. Hiertussen moet het kenteken normaliter vallen. Simpel gezegd moet je kenteken dus ongeveer in het verticaal in het midden zitten of eronder en horizontaal rechts van het midden.
 
Laatst bewerkt:
Ach, het zijn zowieso uitgerangeerde agenten (eeehhhh sorry buitengewoon opsporingsambtenaren).....wie wil er nu anders de hele dag in een auto niks zitten te doen.... ;)
 
Snap het probleem niet zo, op de bekende wegen waar je altijd rijdt weet je toch waar ze staan de flitskasten. Effe gas eraf en het probleem komt niet eens aan de orde dat je fanmail krijgt.

En op plaatsen waar je voor het eerst rijd moet je goed je ogen de kost geven. Kan je niet op de flitskasten letten ivm het verkeer is het te druk om hard te rijden.
Althans dat princiepe hou ik aan.
Resultaat is dat in 15 jaar het me 60 guldens gekost heeft.
 
Ach, het zijn zowieso uitgerangeerde agenten (eeehhhh sorry buitengewoon opsporingsambtenaren).....wie wil er nu anders de hele dag in een auto niks zitten te doen.... ;)

Betere vraag: Wie wil er nou stadsconcierge (Stadwacht ;) ) worden.... allemaal utzelfde, werkloze mensen die een baantje kunnen krijgen en denken dat ze dan belangrijk zijn.
 
Dit vindt het OM ervan:

Foto flitspaal volstrekt in orde

Het bewijs van politie en officier van justitie bij snelheidsovertredingen is volstrekt in orde. Dit in tegenstelling tot berichten in de media waarin wordt gesteld dat door verkeerd afgestelde flitspalen en radarauto's het bewijs (de foto) niet rechtsgeldig zou zijn.

Door de heer C. Meerts uit Baexem wordt onder andere in Dagblad de Limburger van dinsdag 9 maart 2004 ten onrechte gesteld dat hij door de kantonrechter in het gelijk is gesteld. Feitelijk is het zo dat de kantonrechter bij behandeling van zijn zaak de officier van justitie om commentaar op het verweer van Meerts heeft gevraagd. De officier van justitie heeft daar op de gebruikelijke wijze op gereageerd.

De kantonrechter heeft deze reactie, gelet op het specifieke verweer van Meerts, kennelijk als niet adequaat beoordeeld. In tegenstelling tot wat nu wordt gesuggereerd, gaat het dus niet om een verkeerde en daardoor ongeldige bewijsvoering, maar betreft het een procedurele kwestie.
Zowel de inrichting als afstelling van de flitspalen is conform de richtlijnen. Datzelfde geldt voor de radarauto's. Ook de automatische verwerking van de gemaakte foto's is absoluut in orde en voldoet aan de gestelde criteria.

Dit is een gezamenlijk persbericht van het Openbaar Ministerie Roermond en de politie Limburg-Noord.
 
Ik begrijp de hele ophef niet zo. Het is al jaren bekend dat er veel fouten worden gemaakt. Veel info is te vinden hierover op bijvoorbeeld www.tuftufclub.com. Het aanvechten van bekeuringen is ook voor mij al jaren gemeengoed en ook redelijk succesvol. Van de laatste 7 bekeuringen (in zo'n 2 jaar tijd) zijn er uiteindelijk 4 nietig verklaard door allerlei fouten bij de meeting of in het procesverbaal. Echter zo'n verhaal is leuk, maar ik heb ook ooit eens voor het kantongerecht gestaan voor een verkeerde foto, maar als die ambtenaar ondanks de betwistbaarheid (auto stond scheef op de foto en dus niet goed afgesteld) wordt geloofd zul je toch met technische bewijzen moeten komen. En dan moet je al bijna inside info hebben om het te kunnen aantonen. Mijn logisch en technische redenatie was in elk geval niet voldoende om de rechter te overtuigen.....het kon toch immers niet zijn dat zulke fouten worden gemaakt en hij twijfelde niet aan de woorden van de kantonrechter.....yeah right....zo lust ik er nog wel een paar.....

Een tip voor de fotocontrole:
Deel de foto in 2, zet dan aan de onderkant aan de rechtse zijde op 1/2 van het midden een streepje. Teken dan de driehoek...je hebt dan een redelijk nauwkeurige indicatie. Hiertussen moet het kenteken normaliter vallen. Simpel gezegd moet je kenteken dus ongeveer in het verticaal in het midden zitten of eronder en horizontaal rechts van het midden.

Dan moet juist jij toch blij zijn dat hij nu zelfs technische bewijzen heeft, en daar dus echt geen speld tussen te krijgen is ?

Snap het probleem niet zo, op de bekende wegen waar je altijd rijdt weet je toch waar ze staan de flitskasten. Effe gas eraf en het probleem komt niet eens aan de orde dat je fanmail krijgt.

Moet je eens kijken hoeveel mensen er hier boetes krijgen, en een camera verstopt in een afval bak zie je ook niet,...


Zijn jullie enorm eigenwijs en wil je alleen maar laten zien hoe slim je bent of heb ik gewoon een kut bui ?
 
Laatst bewerkt:
Ja fantastisch maar als je wat slimmer bent dan zie de ondervanging van dit geheel ook al, nl wie betaalt het salaris van de kantonrechten. Juist. JIJ.

Net als het slopen van flitspalen. Ik vind het leuk als mensen dit doen maar bedenkt wel dat bij elke gesloopte flitspaal er weer 40.000 euro minder belastinggeld is.

We betalen het allemaal op langere zelf terug!
 
Dit vindt het OM ervan:

Foto flitspaal volstrekt in orde

Het bewijs van politie en officier van justitie bij snelheidsovertredingen is volstrekt in orde. Dit in tegenstelling tot berichten in de media waarin wordt gesteld dat door verkeerd afgestelde flitspalen en radarauto's het bewijs (de foto) niet rechtsgeldig zou zijn.

Door de heer C. Meerts uit Baexem wordt onder andere in Dagblad de Limburger van dinsdag 9 maart 2004 ten onrechte gesteld dat hij door de kantonrechter in het gelijk is gesteld. Feitelijk is het zo dat de kantonrechter bij behandeling van zijn zaak de officier van justitie om commentaar op het verweer van Meerts heeft gevraagd. De officier van justitie heeft daar op de gebruikelijke wijze op gereageerd.

De kantonrechter heeft deze reactie, gelet op het specifieke verweer van Meerts, kennelijk als niet adequaat beoordeeld. In tegenstelling tot wat nu wordt gesuggereerd, gaat het dus niet om een verkeerde en daardoor ongeldige bewijsvoering, maar betreft het een procedurele kwestie.
Zowel de inrichting als afstelling van de flitspalen is conform de richtlijnen. Datzelfde geldt voor de radarauto's. Ook de automatische verwerking van de gemaakte foto's is absoluut in orde en voldoet aan de gestelde criteria.

Dit is een gezamenlijk persbericht van het Openbaar Ministerie Roermond en de politie Limburg-Noord.

Volgens mij is er iemand bang dat er teveel bezwaarschriften komen })
 
Ja fantastisch maar als je wat slimmer bent dan zie de ondervanging van dit geheel ook al, nl wie betaalt het salaris van de kantonrechten. Juist. JIJ.

Net als het slopen van flitspalen. Ik vind het leuk als mensen dit doen maar bedenkt wel dat bij elke gesloopte flitspaal er weer 40.000 euro minder belastinggeld is.

We betalen het allemaal op langere zelf terug!

Tja als je zo gaat denken, flitspalen in de hens zetten ok dat is een ding, maar je mag toch wel je gelijk halen bij een katon rechter ? Zeker als je gelijk hebt...

Gaat mooi worden, dadelijk wordt je opgepakt voor illegaal lolly likken op de markt, ga jij je er niet tegen verzetten omdat dat de belastingbetaler uiteindelijk toch meer geld kost ?????
 
Dit vindt het OM ervan:

Foto flitspaal volstrekt in orde

Het bewijs van politie en officier van justitie bij snelheidsovertredingen is volstrekt in orde. Dit in tegenstelling tot berichten in de media waarin wordt gesteld dat door verkeerd afgestelde flitspalen en radarauto's het bewijs (de foto) niet rechtsgeldig zou zijn.

Door de heer C. Meerts uit Baexem wordt onder andere in Dagblad de Limburger van dinsdag 9 maart 2004 ten onrechte gesteld dat hij door de kantonrechter in het gelijk is gesteld. Feitelijk is het zo dat de kantonrechter bij behandeling van zijn zaak de officier van justitie om commentaar op het verweer van Meerts heeft gevraagd. De officier van justitie heeft daar op de gebruikelijke wijze op gereageerd.

De kantonrechter heeft deze reactie, gelet op het specifieke verweer van Meerts, kennelijk als niet adequaat beoordeeld. In tegenstelling tot wat nu wordt gesuggereerd, gaat het dus niet om een verkeerde en daardoor ongeldige bewijsvoering, maar betreft het een procedurele kwestie.
Zowel de inrichting als afstelling van de flitspalen is conform de richtlijnen. Datzelfde geldt voor de radarauto's. Ook de automatische verwerking van de gemaakte foto's is absoluut in orde en voldoet aan de gestelde criteria.

Dit is een gezamenlijk persbericht van het Openbaar Ministerie Roermond en de politie Limburg-Noord.

Dat moeten ze vol houden. Ik kan ze zo 3 seponeerde "tranactievoorstellen" geven die zijn gesponeerd op basis van verkeerde meeting..... Daar zit er zelfs eentje bij waarbij de ambtenaar in kwestie op 8 kantjes (!!!!! hoezo niks te doen) probeert duidelijk te maken dat de meeting correct is.....helaas heeft deze ook het onderspit moeten delven! 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan