Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Volgens "veringsdeskundigen" is de vering met een lineaire veer veel beter/makkelijker af te stellen, onder andere omdat de veer op elk moment hetzelfde reageert.
Op straat wordt de progressieve veer als comfortabeler/beter rijdbaar gezien, vandaar dat de meeste fabrikanten progressief monteren. Bovendien hoeft de demping dan niet zo nauwkeurig te reageren op kleine hobbels etc. (dat doet de veer immers), wat de te monteren demper wat goedkoper maakt....
Op het circuit is dus lineair (met een goede demper) een aanrader, op straat progressief.
Volgens "veringsdeskundigen" is de vering met een lineaire veer veel beter/makkelijker af te stellen, onder andere omdat de veer op elk moment hetzelfde reageert.
Op straat wordt de progressieve veer als comfortabeler/beter rijdbaar gezien, vandaar dat de meeste fabrikanten progressief monteren. Bovendien hoeft de demping dan niet zo nauwkeurig te reageren op kleine hobbels etc. (dat doet de veer immers), wat de te monteren demper wat goedkoper maakt....
Op het circuit is dus lineair (met een goede demper) een aanrader, op straat progressief.
Elke moderne voorvork veert progresief dankzij de luchtkamer.
Lineair betekent dat de veer in een rechte lijn steeds stugger wordt, terwijl dat bij progressief dus progressief gebeurt.
Ik gebruik daar liever de luchtkamer voor.
Precies. Een lineaire veer lijkt me vreselijk.. Als je heel comfortabel toert is er niets aan de hand, maar als je een keer hard een bocht door knalt is alle gevoel weg, hij veert immers nog steeds soepel.
Mij lijkt eigenlijk ook dat alle motoren progressieve vering hebben...
Stel: je stapt op je motor en de kont zakt 5 á 10 centimeter.
Kan best natuurlijk.. Stel: Je vriend stapt achterop en je kont zakt nóg 10 centimeter.. da's geen goeie zaak
Het is trouwens: Lineair
of in het engels linear
Vergis je je niet zot?
waarbij er verschil is tussen lineaire 'straat'veren en lineaire race-veren. In het laatste geval is comfort of vering over kinderkopjes niet belangrijk maar wordt er wel voordurend heel hard geremd enz. De reesveren zullen dus flink stugger zijn dan de straatveren. Progressief is een goed alternatief voor de uiteenlopende omstandigheden die je op de openbare weg tegenkomt.
... en goed afgestelde voorvork met lineaire veren zal niet "outbottemen"......
Daar zit hem zeker bij veel wat meer ervaren motoren een probleem: er is niets af te stellen. Men kan wat experimenteren met oliedikte en luchtkamer, that's it.
Yep, klopt..
En zelfs bij nieuwe motoren is de keuze van de veren/olie schijnbaar niet altijd een gelukkige. Krijg b.v. goede reacties terug van mensen die een vervangingssetje in hun Fazer 1000 hebben gezet.
Ook mee eens..
Yamaha XJR12/1300...zelfde verhaal
ech nie...?
lees nog es..
edit: alhoewel...nog eens gelezen denk dat ik weet wat je bedoelt..in dat geval heb je uiteraard gelijk en heb ik het "verkeerd gelezen"
De bottomline is natuurlijk dat motorrijden een erg subjectief iets is. de een rijdt als een rossi op progressieve veren en de ander verslijt zn remmen met lineaire; er is geen eenduidige waarheid in deze ....tourders en gewone straatrijders
neem de progressieve veren. deze gaan van zacht naar hard; zacht als je rustig rijdt en harder als je wat sneller onderweg bent (vooral in de bochten dan). de progressieve veren bieden dus een mooi compromis.
een ander, heel belangrijk, aspect is dat met het gebruik van progressieve veren de basis geometrie van de motor niet echt beinvloed wordt. het zachte gedeelte zal overeenkomen met de standaard vering, waardoor de rijhoogte niet snel anders zal zijn.
racers en raggers
neem lineaire veren. je rijd op de grens, dus wil (of: moet) je weten wat er gebeurd. als je weet wat je hebt, kun je keuzes maken; hardere of zachtere veren. met progressieve weet je niet waar je zit, en is er ook geen keuze; je moet het er maar mee doen.
wanneer je zwaardere lineaire veren monteert moet je ook rekening houden dat de voorkant hoger komt te staan. zeker wanneer je de voorspanning correct afstelt. je zal de voorkant dus moeten laten zakken, en dan begint de ellende van het zoeken naar de juiste afstelling ...