liniare and progressieve vering verschill voorvork

ZX7RR

MF veteraan
9 jan 2003
1.059
0
arnhem
Weet iemand wat de belangrijkste verschill is tussen liniare and progressieve veren voor de voorvork.

En zijn liniaire veren ook goed op de straat te rijden .

Ik heb het over de WP bijvoorbeeld
 
tweede vraag eerste: linear veren zijn prima op straat. Ze zijn gewoon standard op veel motoren.

en nu de moeilijke:

De verschil tussen linear en progressive is:

| | | | | | | | | | | linear



| | | | | | | | | | | | | ||||| progressive

een linear veer is net als schroefdraad, precies hetzelfde afstand bij elke omwenteling (if that's the right word). Bij een progressive veer heb je geleidelijk minder afstand tussen omwentelingen en dus meer omwentelingen voor een bepaalde afstand.

De voordeel is dat een progressive veer geeft dus geleidelijk meer veerkracht, (begint zacht, wordt harder) en is dus nog in staat om een klap goed op te vangen terwijl het heel ver ingedrukt is , bvb tijdens remmen of met meerdere putjes in de weg.

Snappie :?
 
Precies. Een lineaire veer lijkt me vreselijk.. Als je heel comfortabel toert is er niets aan de hand, maar als je een keer hard een bocht door knalt is alle gevoel weg, hij veert immers nog steeds soepel.
Mij lijkt eigenlijk ook dat alle motoren progressieve vering hebben...
Stel: je stapt op je motor en de kont zakt 5 á 10 centimeter.
Kan best natuurlijk.. Stel: Je vriend stapt achterop en je kont zakt nóg 10 centimeter.. da's geen goeie zaak :+

Het is trouwens: Lineair
of in het engels linear
 
Laatst bewerkt:
Volgens "veringsdeskundigen" is de vering met een lineaire veer veel beter/makkelijker af te stellen, onder andere omdat de veer op elk moment hetzelfde reageert.

Op straat wordt de progressieve veer als comfortabeler/beter rijdbaar gezien, vandaar dat de meeste fabrikanten progressief monteren. Bovendien hoeft de demping dan niet zo nauwkeurig te reageren op kleine hobbels etc. (dat doet de veer immers), wat de te monteren demper wat goedkoper maakt....

Op het circuit is dus lineair (met een goede demper) een aanrader, op straat progressief.
 
Elke moderne voorvork veert progresief dankzij de luchtkamer.
Lineair betekent dat de veer in een rechte lijn steeds stugger wordt, terwijl dat bij progressief dus progressief gebeurt.

Ik gebruik daar liever de luchtkamer voor.
 
Volgens "veringsdeskundigen" is de vering met een lineaire veer veel beter/makkelijker af te stellen, onder andere omdat de veer op elk moment hetzelfde reageert.

Op straat wordt de progressieve veer als comfortabeler/beter rijdbaar gezien, vandaar dat de meeste fabrikanten progressief monteren. Bovendien hoeft de demping dan niet zo nauwkeurig te reageren op kleine hobbels etc. (dat doet de veer immers), wat de te monteren demper wat goedkoper maakt....

Op het circuit is dus lineair (met een goede demper) een aanrader, op straat progressief.
:^

waarbij er verschil is tussen lineaire 'straat'veren en lineaire race-veren. In het laatste geval is comfort of vering over kinderkopjes niet belangrijk maar wordt er wel voordurend heel hard geremd enz. De reesveren zullen dus flink stugger zijn dan de straatveren. Progressief is een goed alternatief voor de uiteenlopende omstandigheden die je op de openbare weg tegenkomt.
 
Volgens "veringsdeskundigen" is de vering met een lineaire veer veel beter/makkelijker af te stellen, onder andere omdat de veer op elk moment hetzelfde reageert.

Op straat wordt de progressieve veer als comfortabeler/beter rijdbaar gezien, vandaar dat de meeste fabrikanten progressief monteren. Bovendien hoeft de demping dan niet zo nauwkeurig te reageren op kleine hobbels etc. (dat doet de veer immers), wat de te monteren demper wat goedkoper maakt....

Op het circuit is dus lineair (met een goede demper) een aanrader, op straat progressief.

Klopt..bij gebruik van lineaire binnenveren is het effect van de demping (in principe) op "elk inveermoment" gelijk. (sla hier de licht progresieve werking mbt tot oliehoogte gemakshalve even over)

voor de racerij is lineair idd het meest gebruikt.
Voor straat? maakt zoveel niet uit. Een goede goed afgestelde voorvork waarin linaire veren worden gebruikt is eigenlijk het ideale. Progresief wordt wel eens een "makkelijke noodoplossing"genoemd om te voorkomen dat een vork "outbottemd".
Aan de andere kant. een goede (en van de juiste hoeveelheid en dikte olie voorziene) en goed afgestelde voorvork met lineaire veren zal niet "outbottemen"

sorry voor het woordje "outbottemen"...valt me even geen nederlandse term in.

;)
 
Elke moderne voorvork veert progresief dankzij de luchtkamer.
Lineair betekent dat de veer in een rechte lijn steeds stugger wordt, terwijl dat bij progressief dus progressief gebeurt.

Ik gebruik daar liever de luchtkamer voor.


Vergis je je niet zot?

In feite schrijf je twee keer hetzelfde..
Het "in rechte lijn steeds stugger worden =?" Yep! ;)

Lineaire veren worden niet stugger naarmate ze verder inveren. 9kg = 9kg en dat blijft zo over de gehele lengte van de veer.

;)
 
Precies. Een lineaire veer lijkt me vreselijk.. Als je heel comfortabel toert is er niets aan de hand, maar als je een keer hard een bocht door knalt is alle gevoel weg, hij veert immers nog steeds soepel.
Mij lijkt eigenlijk ook dat alle motoren progressieve vering hebben...
Stel: je stapt op je motor en de kont zakt 5 á 10 centimeter.
Kan best natuurlijk.. Stel: Je vriend stapt achterop en je kont zakt nóg 10 centimeter.. da's geen goeie zaak :+

Het is trouwens: Lineair
of in het engels linear
:N

De progressieve straatveren zijn juist in het eerste deel minder stug om zo kleine hobbels comfortabel weg te werken.

Overigens zou ik verwachten dat jij, met jou nickname, wel houdt van een beetje veren. :)
 
:^

waarbij er verschil is tussen lineaire 'straat'veren en lineaire race-veren. In het laatste geval is comfort of vering over kinderkopjes niet belangrijk maar wordt er wel voordurend heel hard geremd enz. De reesveren zullen dus flink stugger zijn dan de straatveren. Progressief is een goed alternatief voor de uiteenlopende omstandigheden die je op de openbare weg tegenkomt.


Er is geen verschil tussen lineaire "straat"veren en lineaire "raceveren".
M.a.w er zijn geen verschillende soorten lineaire veren voor straat of race

Een lineaire veer is een lineaire veer. waar verschil in zit is de "vaste waarde" van die veer. De hoeveelheid kracht of gewicht die nodig is om de veer te laten inveren. De te gebruiken waarde hangt af van rijdersgewicht, rijdersvoorkeur en inzetgebied.

Als voorbeeld:
Allard kerkhoven (team oliviera Suzuki) had vorig seizoen lineaire veren in de voorvork van zijn motoren. de waarde was 8.5 kg/mm (linkerpoot een 8kg veer en rechts een 9 kg veer ...yep!). (voor de geintereseerden , 2.5W olie / luchtkamer 125 mm)
Er zijn legio straatmotoren die ook gebruik maken van een dergelijke waarde qua veren.

;)
 
... en goed afgestelde voorvork met lineaire veren zal niet "outbottemen"......

;)

Daar zit hem zeker bij veel wat meer ervaren motoren een probleem: er is niets af te stellen. Men kan wat experimenteren met oliedikte en luchtkamer, that's it.


En zelfs bij nieuwe motoren is de keuze van de veren/olie schijnbaar niet altijd een gelukkige. Krijg b.v. goede reacties terug van mensen die een vervangingssetje in hun Fazer 1000 hebben gezet.
 
Daar zit hem zeker bij veel wat meer ervaren motoren een probleem: er is niets af te stellen. Men kan wat experimenteren met oliedikte en luchtkamer, that's it.
Yep, klopt..


En zelfs bij nieuwe motoren is de keuze van de veren/olie schijnbaar niet altijd een gelukkige. Krijg b.v. goede reacties terug van mensen die een vervangingssetje in hun Fazer 1000 hebben gezet.
Ook mee eens..
Yamaha XJR12/1300...zelfde verhaal
 
Is het ook niet zo dat veel veren verkocht worden als progressief, maar eigenlijk alleen maar 2 niveaus (=krapte van de windingen)hebben? Progressief houdt in dat elke volgende winding iets dichter op de vorige komt te zitten.

Verder heb ik geen idee van de verschillen in veerkarakteristiek tussen echt progressief of dubbel-lineair.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat het vrij simpel is ... vooropgesteld dat we het hebben over voor-veren.
tourders en gewone straatrijders
neem de progressieve veren. deze gaan van zacht naar hard; zacht als je rustig rijdt en harder als je wat sneller onderweg bent (vooral in de bochten dan). de progressieve veren bieden dus een mooi compromis.

een ander, heel belangrijk, aspect is dat met het gebruik van progressieve veren de basis geometrie van de motor niet echt beinvloed wordt. het zachte gedeelte zal overeenkomen met de standaard vering, waardoor de rijhoogte niet snel anders zal zijn.

racers en raggers
neem lineaire veren. je rijd op de grens, dus wil (of: moet) je weten wat er gebeurd. als je weet wat je hebt, kun je keuzes maken; hardere of zachtere veren. met progressieve weet je niet waar je zit, en is er ook geen keuze; je moet het er maar mee doen.

wanneer je zwaardere lineaire veren monteert moet je ook rekening houden dat de voorkant hoger komt te staan. zeker wanneer je de voorspanning correct afstelt. je zal de voorkant dus moeten laten zakken, en dan begint de ellende van het zoeken naar de juiste afstelling ;) ...
De bottomline is natuurlijk dat motorrijden een erg subjectief iets is. de een rijdt als een rossi op progressieve veren en de ander verslijt zn remmen met lineaire; er is geen eenduidige waarheid in deze ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan