linkervoet of de rechter op de grond??

ik doe beide voeten aan de grond
ook tijdens de lessen en op examen
ik doe dat nog steeds...
nog nooit een opmerking voor gehad.

ik vind het stoerder staan met beide aan de grond
vertrekken met sierlijk zwaai van benen en tegen dat ik moet schakelen
staan ze netjes op hun plaats.
net zoals het leuker is benen open te houden tijdens rijden, oogt stoerder
maar houd meer wind.

Ach ja het is niet voor niets een chopper, cruiser of hoe je het ook noemen wilt.

okey ik heb geen racer en ik vertrek niet als gek, ook al ben ik ook als eerste weg tegenover de wagens...
 
Vraag maar eens aan een technicus hoe goed het voor je versnellingsbak is om druk op de versnellingspook te blijven uitoefenen tijdens het rijden.

Vraag dan meteen hoe duur een revisie is.
Waarom zou ik dat vragen, ik doe het zelf namelijk nooit :X ;)
 
Tis maar net waar de wind vandaan komt welke voet ik aan de grond zet. Meestal rechts dan kan ik hem tenminste naar zijn -38e versnelling trappen tijdens het wachten.
 
Vraag maar eens aan een technicus hoe goed het voor je versnellingsbak is om druk op de versnellingspook te blijven uitoefenen tijdens het rijden.

Vraag dan meteen hoe duur een revisie is.
De eerste paar meters in zijn 1 blijven drukken veroorzaakt heus geen schade..
 
Mij is verteld dat je niet met je been naar het tegemoetkomende verkeer toe staat. Was voor mij ineens erg logisch toen er een vrachtwagencombinatie vlak langs me kwam, daar had ik idd niet met mijn been willen staan.

s4s

(stond goed opgesteld maar ding had ineens meer ruimte nodig)
 
ALs je rechtdoor rijdt: kies je maar.. voorkeur is idd rechtervoet op grond, linker op de versnellingspedaal.

Als je naar rechtsmoet afdraaien ook rechtervoet op grond, de moot staat dan al beetje naar rechts, en draait makkelijker mee

Als je naar links af moet, linkervoet op grond, zelfde reden,..moto staat al in schuin naar links, en draai je dus makkelijker..

Op een berg, is het makkelijkste met de rechtervoet op de rem, linkervoet op grond, kan je gas geven en rem stillaan lossen tegelijk en 'glijd' je moto niet achteruit..

DAt is toch wat velen zeggen, en hoe ik het ook doe,
ik zeg er wel bij, soms doe ik het wel eens anders... en dat lukt ook :)
Dus gewoon doen wat voor jou het makkelijkste is
 
Maakt niet veel uit of je links of rechts gebruikt. Als je dat ding in zijn 1 hebt staan voor je stopt, heb je aan beide voeten niets. Je leert rechts, dus dat doe ik ook. Als je een scherp bochtje naar links maar (zoals bij de verrichtingen), dan kun je beter je linker op de grond zetten (ben je al iets gekanteld voordat je wegrijd). Als ik iemand achterop heb staan, of een helling, zet ik beiden op de grond.

Maar het maakt allemaal niet veel uit. Voor examen concequent je rechterbeen op de grond, dit is verplichting bij het examen, bij de remproef rem je snel en terugschakelen, en dan landen op je rechter. Als je land op de linker, dan kan dit zijn geweest door fout in de kijktechniek (linker pionnetje bekijken). Dus voor examen, altijd rechts, behalve bij linksaf wegrijden vanuit stilstand, dan linker.
 
In the dutch...mountains!! wat een onzin pan.

ps. ik blijf als het kan in 'surplace' ;) heeft de koekblikker achter je nog iets om naar uit te kijken..
nou ik weet niet waar jij woont, maar hier rondom nijmegen zijn er overal dutch mountains waar je op rijd. ok de hoogte verschillen zijn niet zoals in de alpen, maar ik heb met lessen de hellingpoef echt wel elke les wel gedaan.

heb zo snel geen echt duidelijk plaatje maar dit doet het ook wel.
full

zo is dus de ongeving hier :]
 
meestal gebruik ik mijn rechter of allebij de voeten, heb het met rechts geleerd en is eigenlijk automatisme geworden. in de dutch mountains zet ik vaak ook eerst rechts uit, kan ik ff naar -1 schakelen, dan wissel ik van been.
 
Laatst bewerkt:
Links op de grond. Kan je met rechts op je rem drukken en je handen van het stuur halen om wat te relaxen :)
In 25 jaar en 300.000km is bij mij nooit een motor bij het wegrijden uit zijn versnelling geschoten...
 
ik zou gewoon dat doen wat de instructeurs en examinators zeggen.. en als je dan je roze papiertje met A stempel hebt gekregen, ga je gewoon lekker doen wat je zelf leuk vindt. is het niet goed/veilig/zinvol, doet het vanzelf auw. O-)

als hok-rijder hou je je handjes toch ook niet meer 10 voor 2 (ofzoiets) ? (en dan heb ik nog niet eens gehad over SPIEGELEN :X )
 
Laatst bewerkt:
Buiten het feit dat het in bepaalde situaties handiger is (bergen etc). Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je niet goed heb terug geschakeld bijvoorbeeld in zijn vrij of 2 (het kan altijd per ongeluk een keertje gebeuren).

Stel de motor staat in zijn 2 en bij het weg rijden slaat de motor af dan moet er opnieuw gestart worden en nog een keer van standbeen wisselen om hem in de juiste versnelling te zetten. Dan wordt wel het verkeer opgehouden en dat is nooit de bedoeling. Het is dus in geval van problemen zoals hierboven beschreven de snelste manier om ze op te lossen.

(natuurlijk weet ik ook wel dat bij optrekken in zijn 2 de motor niet altijd af hoeft te slaan maar goed is het niet)

Groeten
 
hoi hoi
ik heb een grote discussie met iemand over waarom je de linker voet niet op de grond 'mag' zetten.

ik zet mijn linkervoet op de grond, en had bij het examen als commentaar gekregen dat ik moest leren om mijn rechtervoet op de grond te zetten?? :S
ik had echt zoiets van waar bemoei jij je mee!!!
maar nou wil ik graag weten, wat is daar fout aan???
bedankt!!
veel liefs
esmaralda

Weet je Esmeralda dat ik het dus echt niet zou weten welke voet ik op de grond zet .... Ik heb ook nooit gehoord dat een bepaalde voet voorkeur verdient bij instructeurs/examinators. Natuurlijk kan ik alleen maar aanraden om, als je weet dat iemand er echt op staat én je afhankelijk bent van die persoon om je A te bemachtigen, gewoon de voet aan de grond te zetten die gewenst wordt :-)

Natuurlijk net ff opgelet wát ik doe ....... ik wissel! Wil/moet ik vlot doorschakelen dan zet ik rechts op de grond. Sta ik op een hellinkje of hang ergens tussen druk en langzaamrijdend verkeer dan gaat links naar beneden. Maf zeg dat ik het zonder het ff in de praktijk te bekijken niet eens wist ..
 
Vraag maar eens aan een technicus hoe goed het voor je versnellingsbak is om druk op de versnellingspook te blijven uitoefenen tijdens het rijden.

Vraag dan meteen hoe duur een revisie is.

Pan bedoel jij nu niet je schakelpook van je koekblik? Bij koekblikken is het slecht maar dat voel je ook (het "bewegen"van de pook bij enige druk. Ik heb namelijk ook die slechte koekblikgewoonte (1 hand op t stuur op 12 uur en 1 hand op de pook) krijg het er maar niet uit! (Wellicht omdat ik geen koekblik meer heb! :)

Vanuit 1 wegtrekken hou je je voet op de schakelpook zodat ie er niet uitklapt als ie er net niet lekker in stond, of al aan revisie toe is natuurlijk! :o Ik was toen ik een paar maandjes aan het rijden was ook wat laxer geworden met het "neerdrukken" van de pook bij wegrijden vanuit stilstand. Dit totdat ie er inderdaad een keer uitklapte en ik nogal voor lul stond met 10000rpm en hardstikke stilstaan! :}

Toen toch maar weer gedacht aan wat Victor Haan me ook al weer geleerd had. Toch wel goede instructeur gehad... :} *** stook stook *** :)

Ik zet hem alleen links neer ivm hellingshoek, alle andere situaties zet ik hem rechts...
 
Ik zet ze allebei aan de grond, of alleen links.
Heb nog nooit meegemaakt dat mijn motor uit de versnelling schiet tijdens het wegrijden.
Goeie motor kopen is misschien ook een optie als je bang bent dat ie eruit schiet O-)

Ja jij en Pan rijden dan ook allebij een kwaliteitsmotor van HONDA, en daar kun je ook niets aan doen,

Ik vindt dat je beide moet kunnen en je dat moet doen wat je zelf het ahndigst vindt, en als een examinator graag wil dat je je knie aan de grond rijdt dan doe je dat toch voor roze papiertje en daarna doe je lekker wat je zelf wil !!!!!!!

Net als met alle examens
 
heej
bedankt voor de reactie, (al lopen sommig uit een :) )
1 ding wil ik nog uit de wereld helpen, ze hebben me er niet op laten zakken ben in 1 x geslaagd met dat als opmerking! ik vond het gewoon vreemd dat ik daar nooit eerder commentaar op had gehad en op examen opeens wel!!
ik had een paar reacties gelezen over dat wegrijden uit parkeer vak.
maar je staat eerst stil en dan pas vertellen ze welke kant ze willen waar je heen gaat dus je kan niet vantevoren bepalen welk been je op de grond zet
 
Je rechter moet op de grond!

Als je stilstaat, heb je niks aan je achterrem. Wel moet je bij het optrekken snel kunnen schakelen.

Zo wordt het echt geleerd. Leer jezelf het nou gewoon aan, kan alleen maar makkelijk zijn.

Inderdaad je rechter voet op de grond, ik zie meerdere rijders met hun linkervoet op de grond, maar bij lessen is toen aan mij geleerd dat als ik stil sta me rechtervoet op de grond mot staan.En zet nog steed sme rechter voet neer
 
ALs je rechtdoor rijdt: kies je maar.. voorkeur is idd rechtervoet op grond, linker op de versnellingspedaal.

Als je naar rechtsmoet afdraaien ook rechtervoet op grond, de moot staat dan al beetje naar rechts, en draait makkelijker mee

Als je naar links af moet, linkervoet op grond, zelfde reden,..moto staat al in schuin naar links, en draai je dus makkelijker..

Op een berg, is het makkelijkste met de rechtervoet op de rem, linkervoet op grond, kan je gas geven en rem stillaan lossen tegelijk en 'glijd' je moto niet achteruit..

DAt is toch wat velen zeggen, en hoe ik het ook doe,
ik zeg er wel bij, soms doe ik het wel eens anders... en dat lukt ook :)
Dus gewoon doen wat voor jou het makkelijkste is

ik quote je tekst maar ff, want ben het volledig met je eens.
Ben nu bezig met lessen en zo wordt het mij ook aangeleerd.



thnx voor je stukje. scheelt mij weer wat typwerk ;)
 
2. Je remt rustiger als je zodra je bijna stilstaat je handrem loslaat en tot stilstand komt met de voetrem. Je voorvork veert dan niet in. Bovendien is het ook fijn om aan achteropkomend verkeer te laten zien dat jij er staat door even je voetrem aan te tippen (jaja, kan ook met de handrem, maar dit is wat ik te horen kreeg van mijn instructeurs!)
Dit vind ik wel een beetje broodje-aap verhaal :z

Zoals je zelf al zegt: je kan ook "waarschuwen" met je voorrem. En dan je voorvork veert niet in :? :? Dat doet ie ook wel voordat je de voorrem niet meer gebruikt... en ik zou niet weten waarom je voorvork niet mag inveren? Omdat je de poten niet vaak genoeg wast, waardoor er een lekke keering kan ontstaan?
;)

Nee, dan vond ik de argumenten van een demper, tegenliggers die over je tenen kunnen rijden etc toch iets logischer.
 
1. Voordeel van naar rechts vallen is?(meestal zit hier ook nog een uitlaat)
2. Dan sta je veel te links als je tegenliggers over jouw tenen rijden.
3. Voordeel hiervan: je motor wordt niet totalloss verklaard, maar gelukkig net binnen de grens met wel een krom subframe/bocheltje in je wiel/etc.. Ook leuk.

Ik snap er niets van.

Mij is geleerd om links je voet erop te houden omdat:
- Bij het wegrijden de versnelling eruit kan schieten, hou je je voet erop dan kan dit niet. En kun je dus altijd veilig wegrijden.
Begrafenisrede:
Het was een goede gozer en een rasechte motorrijder. Liever overreden worden door die tegemoetkomende vrachtwagenccombinatie dan 100 euro meer schade aan zijn bike '(
 
Mij hebben ze ook geleerd om rechtervoet aan de grond te zetten.
De reden die ze opgaven:
Als je hem dan een keer in zijn vrij hebt staan en je moet snel weg omdat er bv. een auto te hard op je af komt (van achter) kun je hem nog snel in zijn 1 zetten en weg rijden.

Ik zet nu meestal nog rechts aan de grond omdat ik hem dan in zijn vrij kan laten staan, en daarna in zijn 1 kan zetten bij een stoplicht.
Een helling doe ik met voorrem. Nooit problemen mee gehad.
 
2 voeten aan de grond :X

ben ik de enige die dat er vreselijk dom uit vind zien?
helemaal als je aan komt "steppen"...
:+
Maar als je zo een tientonner achterop heb zitten kan ik me wel voorstellen dat je twee beentjes op de grond nodig hebt! B|
Appie altijd rechter been op de grond , is niet aangeleerd, gaat van zelf.
Linker been als ik uit balans raak omdat ik me weer es als een appeltje in de branding voel na een avondje stappen |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan