linkervoet of de rechter op de grond??

[...]Begrafenisrede:
Het was een goede gozer en een rasechte motorrijder. Liever overreden worden door die tegemoetkomende vrachtwagenccombinatie dan 100 euro meer schade aan zijn bike '(
[/quote]

full


Helemaal mee eens.... 8-)
 
Wat een onzin antwoorden staan hier af en toe. :z

Het plaatsen van de rechter voet op de grond heeft puur te maken met de schakelprocedure voor het stoppen cq wegrijden:

Als jij bij een stoplicht komt aanrijden schakel je door de versnellingen terug.
Op het moment dat je bijna stilstaat zet je je rechtervoet op de grond, en schakel je met je linker voet in de neutraal, of naar de 1e versnelling. Daarna plaats je (eventueel) je linker voet pas op de grond.

Zeker bij langer stilstaan voor een stoplicht is het beter om hem in "z'n vrij" te zetten. Dat staat wat relaxter en is beter voor je koppeling.
Bij het wegrijden schakel je dan met je linker voet in de 1e versnelling en begint te rijden, en trekt dan je rechtervoet bij.

heej
ik had een paar reacties gelezen over dat wegrijden uit parkeer vak.
maar je staat eerst stil en dan pas vertellen ze welke kant ze willen waar je heen gaat dus je kan niet vantevoren bepalen welk been je op de grond zet

Zolang jij nog niet weet waar je naar toe gaat, staat de motor in z'n vrij, en heb jij beide beenen op de grond. ;)

En hellingproef is gewoon oefenen met je voorrem en gasgeven.
 
Vanaf heden weet ik zeker dat ik mijn linkervoet aan de grond ga zetten, zeker als er een rijschool clubske in het zicht staat.

Op hellingen (zeker die van 10%) zet ik vooral mijn rechtervoet op de grond.

Wat een prutsers hier, of hebben ze gewoon een beetje moeite met de grove motoriek |(
 
Ben ik de enige die 99 van de 100 keer helemaal niet tot stilstand komt? Ik probeer het altijd zo uit te mikken dat ik aan kom rijden, begin met remmen, heeeeeeeeeeeel langzaam rijden (tegen stilstand aan) en dan maar wachten tot/of het groen wordt en dan kan je ineens doorrijden.

Voordelen: Je leert stoplichten inschatten & Je kan op een gegeven moment vet goed balanceren op je moto
Nadelen: Je begint eerder met remmen om de weg naar het stoplicht wat langer te laten lijken/duren

En nog even over dat druk uit oefenen op je versnellingpedaaltje/hendeltje/pookie (whatever) dat is zeker wel slecht, met name voor je syncromesh ringen (weet niet helemaal zeker of ik het goed schrijf). Deze ringen zorgen ervoor dat je motor tijdens opschakelen het juiste toerental ten opzichte van je achterwiel aanneemt (verhouding is uiteraard afhankelijk van gewenste versnelling).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is (tis alweer een poosje geleden voor mij dus ik moest even in mijn geheugen graven) maar deze ringen zijn dus uitermate belangrijk voor een goed functioneren van je versnellingbak. Wanneer je tijdens stilstand druk uitoefent op je pook oefen je ook druk uit op deze ringen, dus dan proberen deze om het toerental van je motor gelijk te brengen (niet helemaal gelijk natuurlijk, ligt aan je bakverhoudingen) aan het toerental van je achterwiel, oftewel motor: n=1000 wiel: n=0. Er onstaat dus wrijving en overmatige (onnodige!) slijtage.

Op zich zijn deze ringen best goedkoop, maar iedereen die weleens een versnellingbak (en al helemaal eentje van een motor) uit elkaar heeft gehaald of gereviseerd weet dat dit een enorm tijdrovende klus is. Oftewel kun je het zelf dan vallen de kosten wel mee, laat je het echter doen dan kan het flink uit de hand lopen met de kosten.


Ik heb dit verhaal opgeschreven zonder er ook maar iets over op te zoeken en het kan dus best zijn dat ik ergens een foutje in de uitleg heb gemaakt. Eventuele op- of aanmerkingen of verbeteringen zijn natuurlijk welkom.

Groeten GM
 
@Grean meany

leunen tegen de versnellingspook is erg slecht, maar motoren hebben geen synchromes :) . Maar de schakelvorken maken dan wel constant contact, er slijt dus wel iets. :)
 
@ green meany

over dat langzaam aan komen rijden voor stoplicht stukje,
als ik dat deed met lessen kreeg ik meteen in mijn oor getoeterd dat ik moest doorrijden tot het stoplicht en dan pas remmen/uitrijden. mensen verwachten van een motor dat ze sneller en wentbaarder zijn was dan de uitleg!
ik weet het niet ik ben maar een beginneling maar klinkt logisch!! :)
 
Rechts moet aan de grond zegt men. Tja waarom??? Omdat je dan niet de kans loopt dat een auto over je linkervoet heen rijdt als je voor het stoplicht staat. mmmhhh dacht ik toen:"En wat nou als er een uitvoegstrook naar rechts is? Dan rijden ze alsnog over je rechtervoet. Althans domme koekblikken." MAar goed dat was de uitleg die ik kreeg tijdens mijn rijles
 
@Grean meany

leunen tegen de versnellingspook is erg slecht, maar motoren hebben geen synchromes :) . Maar de schakelvorken maken dan wel constant contact, er slijt dus wel iets. :)

AAAAAAAAAARRRRRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH, sorry sorry sorry

voortaan mezelf toch even beter op de hoogte brengen, naja ipv syncomesh moet je dus gewoon overal schakelvorken lezen.

Ik heb nog nooit een motorversnellingsbak uit mekaar gehaald, wel van een auto maar dat vond ik al moeilijk genoeg.

Groeten GM
 
Naast links- of rechtshandig zijn mensen ook links- of rechtsbenig. Dat betekent dat je met in je ene been een betere motoriek hebt (en dus ook beter kan balanceren etc) dan met je andere been. Ook als je plotseling je evenwicht verliest (zonder motor tussen je benen) zal je altijd in een reflex met je voorkeursbeen proberen je evenwicht te herstellen.

En omdat de meeste mensen rechtsbenig zijn is het voor de meeste mensen "natuurlijker" om het rechterpootje uit te steken bij het stoplicht.

Vroegâh sloegen ze op school ook met een lineaal op je vingers als je linkshandig was, blijkbaar zijn rijschoolhouders in die tijd blijven steken :X
 
1. Voordeel van naar rechts vallen is?(meestal zit hier ook nog een uitlaat)

Mijn uitlaat zit links, maar dat terzijde.
Als je je poot uitsteekt en je glijd toevallig weg (diesel/zand/ijzel/whatever) en je valt naar links.. denk daar eens over na.. dan ligt je hoofd zeer waarschijnlijk dus op de andere weghelft. Ik denk dat je liever een paar krasjes op je je uitlaat hebt dan een auto/bus/vrachtwagen over je helmpje.
 
Niet in discussie gaan met die instructeur, ze hebben altijd wel een argument om iets wel of juist niet te doen ... En ze weten het ALTIJD beter (denken ze...)
Je moet het zo zien: het is een opleiding om je roze papiertje te halen, daarna doe je wat je zelf prettig vind, en wat door je ervaring ingegeven wordt.

Ik deed altijd alleen rechtervoetje aan de grond, totdat ik een keer een zijwindje kreeg. Toen bleef mijn laars even een secondje aan mijn steppie "plakken". Laarzen hebben vaak ribbels, en steppies hebben ook vaak.. jawel ribbels. en dubbele ribbels houden elkaar vast. Je raad het al... ik lag op mijn plaat, met mijn voet eronder :( Geen prettige ervaring, om maar te zwijgen dat je aardig voor l*l staat, vallen met een stilstaande motor!
Dat doe ik dus nooit meer... 2 voetjes aan de grond dus voor mij...


groetjes
Rob
 
Ik zet de voet neer die het best uitkomt. Voor het stoplicht sta ik toch in zijn vrij, met beide benen aan de grond. Uiteindelijk zal ik toch vanuit zijn vrij in zijn 1 moeten, dus blijft de rechtervoet aan de grond. :)

Sta ik heuvel op, dan de linkervoet, want dan wil ik de achterrem gebruiken.

Na een tijdje heb je geen idee meer welke voet je aan de grond zet, maar doe je het gewoon.

En dat mensen over je hoofd rijden als je naar links valt, ach. Sta je voor rechtdoor en zet je je rechter voet neer en je valt over rechts dan rijdt het voor rechtsaf voorsorterend verkeer wel over je hoofd. Ik denk dat dit geen goede onderbouwing is waarom je je voet rechts zet, sorry. :)
 
Als jij nog steeds je poot niet op het stepje hebt tegen de tijd dat je moet schakelen dan moet je nog maar eens wat lessen gaan nemen. :+

Probeer maar eens gas te geven op een beetje helling om weg te rijden en tegelijkertijd je voorrem in te knijpen om te voorkomen dat je achteruit rolt.

Dat lukt dus voor geen meter. Dan heb je echt de achterrem nodig.


Euh PanRider ik weet niet hoor maar op motorrijles word het je wel geleerd om met de voorrem te remmen met een helling dussss........... (en met mijn 2jaar motorrij ervaring kan ik het zelfs makkelijk :9 )

RearBear
 
Bij je rijexamen, doe gewoon wat ze vragen.
Dan is geen vuiltje aan de lucht.
Nadien......... doe gewoon waar jij je lekker in voelt, en wat eigenlijk telt is de fun met de bike en andere dikers.

Groetjes en veel (steun) plezier
 
Mijn uitlaat zit links, maar dat terzijde.
Als je je poot uitsteekt en je glijd toevallig weg (diesel/zand/ijzel/whatever) en je valt naar links.. denk daar eens over na.. dan ligt je hoofd zeer waarschijnlijk dus op de andere weghelft. Ik denk dat je liever een paar krasjes op je je uitlaat hebt dan een auto/bus/vrachtwagen over je helmpje.

mooie theorie, maar om dan te zeggen altijd je rechter voetje.....er zijn zat situatie's dat je beter naar links kan vallen.
 
Euh PanRider ik weet niet hoor maar op motorrijles word het je wel geleerd om met de voorrem te remmen met een helling dussss........... (en met mijn 2jaar motorrij ervaring kan ik het zelfs makkelijk :9 )

RearBear

het spijt me, heb nog niet zo lang mijn rijbewijs maar bij mij werd er echt geleerd op een helling mijn achterrem te gebruiken en dus links op de grond te zetten... ok mijn instructeur was een rare vent. maar ik moet hem toch gelijk geven... :)
 
Mijn instructeur vertelde dat als je je voet op de achter rem houd, je een grotere kans hebt om recht op te bl;ijven bij een evt. aanrijding...

of het waar is, geen idee ?
 
hoe wil je hem in zijn 1 zetten als je voet op de grond staat.
of laat je hem in zijn 1 staan als je aan komt.
lekker voor je koppeling
 
Euh PanRider ik weet niet hoor maar op motorrijles word het je wel geleerd om met de voorrem te remmen met een helling dussss........... (en met mijn 2jaar motorrij ervaring kan ik het zelfs makkelijk :9 )

RearBear


Uhm heb jij niet bij dezelfde gelest als ik??? Was toch echt met de achterrem bij mij.... (nu gewoon op koppeling)
Ik zet meestal mijn linker voet aan de grond, vraag me niet waarom.... moet je volgens mij ook lekker zelf weten (met lessen wel altijd rechts geleerd trouwens, op de helling na dan)
 
Wat is dit nou weer voor belachelijk topic :?
Hoe kan er een dik 70 reakties tellend topic verschijnen over zo'n simpele vraag??
Hier is toch geen enkele discussie over mogelijk: de rechter voet gaat aan de grond zodat je bij het wegrijden direct met links op kan schakelen :z
 
bij (te) steile hellingen gebruik je je achterrem omdat al het gewicht daarop komt
te rusten (net als bij voorwaartse remming je achterrem z.g.a. nutteloos is),
dus dan houd je je linkervoet op de grond
 
Voor het stoplicht sta ik toch in zijn vrij, met beide benen aan de grond. Uiteindelijk zal ik toch vanuit zijn vrij in zijn 1 moeten, dus blijft de rechtervoet aan de grond. :)
Waarom sta jij in zijn vrij bij het stoplicht? :? Ik sta vrijwel nooit in zijn vrij - als ik bij een brug de motor uitzet staat -ie in zijn 1. En ik parkeer ook in zijn eerste versnelling zodat -ie niet van zijn zijstandaard af kan rollen.
hoe wil je hem in zijn 1 zetten als je voet op de grond staat.
of laat je hem in zijn 1 staan als je aan komt.
lekker voor je koppeling
Nog zo 1. Waarom denk je dat het een probleem is voor een koppeling om in zijn 1 te staan bij het stoplicht?

Bij rijles idd geleerd om de linkervoet op de versnellingspook te houden en rechts op de grond te zetten, zodat bij het optrekken de motor niet uit zijn versnelling kan springen. Eerlijk gezegd ken ik niet veel motoren met gare versnellingsbakken waarbij de motor spontaan in zijn vrij springt, dus ik plaats over het algemeen mijn linkervoet of beide voeten op de grond.

Rijles is 1 ding, maar de praktijk geeft zelf wel aan wat het beste is... :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan