linkervoet of de rechter op de grond??

esmaralda

Die hard MF'er
23 mrt 2004
547
0
breda
hoi hoi
ik heb een grote discussie met iemand over waarom je de linker voet niet op de grond 'mag' zetten.

ik zet mijn linkervoet op de grond, en had bij het examen als commentaar gekregen dat ik moest leren om mijn rechtervoet op de grond te zetten?? :S
ik had echt zoiets van waar bemoei jij je mee!!!
maar nou wil ik graag weten, wat is daar fout aan???
bedankt!!
veel liefs
esmaralda
 
Je rechter moet op de grond!

Als je stilstaat, heb je niks aan je achterrem. Wel moet je bij het optrekken snel kunnen schakelen.

Zo wordt het echt geleerd. Leer jezelf het nou gewoon aan, kan alleen maar makkelijk zijn.
 
Met wegrijden kan de versnelling niet uit zijn 1 schieten, daarom houd je hem met je linkervoet naar beneden gedrukt en je rechterpoot aan de grond.

Maar dat gebeurt volgens mij alleen nog maar met HD, versnellingsbak 1937. :)

Veel slimmer is het om je linkerpoot aan de grond te zetten vooral in de bergen, dan blijf je met je rechtervoet op de achterrem staan, is ook makkelijker met gas geven en wegrijden op een helling.
 
panrijder, dat is precies wat ik ook tegen mijn examinator zei(alleen dan met schuinen wegen in plaats van bergen woon in limburg en heb in zuidlimburg gereden, maar whatever). toen moest ik mijn handen laten zien om te kijken of ze niet te klein waren, zegt ie tegen mij als je een motor koopt moet je kijken of de rem handel verstelbaar is. nou ik had echt van vent waar bemoei je je mee!!! en ik vind met links stappen veel makkelijker :S. als ik voor een stoplicht sta met mijn auto heb ik mijn voet ook op de rem waarom mag dat met een motor niet??
 
Er is mij bij rijles verteld dat dat was om te kunnen schakelen. Het was ook de bedoeling om meteen bij optrekken door te schakelen naar z'n twee.
Ik zet tegenwoordig beide voeten op de grond. Als ik op een helling sta alleen links (rechts achterrem, vind ik handiger dan voorrem en gasgeven combineren).
Als ik optrek kan ik doortrekken tot 50km/u of zo in z'n één dus heb ik alle tijd om mijn voet weer op de steun te zetten.

Maar bij rijles moest links op de steun blijven. ... en dat doe je dan maar.

Tom
 
Mijn linkervoet moet op het steppie omdat anders mijn middenbok tegen mijn kettong aankomt, zit nu tegen mijn hiel aan :+

Maar heb idd ook geleerd van je moet kunnen schakelen zodat je altijd wegkan dus linkervoet op steppie houden :)
 
Er is mij bij rijles verteld dat dat was om te kunnen schakelen. Het was ook de bedoeling om meteen bij optrekken door te schakelen naar z'n twee.
Ik zet tegenwoordig beide voeten op de grond. Als ik op een helling sta alleen links (rechts achterrem, vind ik handiger dan voorrem en gasgeven combineren).
Als ik optrek kan ik doortrekken tot 50km/u of zo in z'n één dus heb ik alle tijd om mijn voet weer op de steun te zetten.

Maar bij rijles moest links op de steun blijven. ... en dat doe je dan maar.

Tom
Als jij nog steeds je poot niet op het stepje hebt tegen de tijd dat je moet schakelen dan moet je nog maar eens wat lessen gaan nemen. :+

Probeer maar eens gas te geven op een beetje helling om weg te rijden en tegelijkertijd je voorrem in te knijpen om te voorkomen dat je achteruit rolt.

Dat lukt dus voor geen meter. Dan heb je echt de achterrem nodig.
 
met name in druk en langzaam (stapvoets rijdend) stadsverkeer gebruik ik vaak de achterrem. en dan komt het regelmatig voor dat ik uiteindelijk mijn linker been op de grond zet. tja, denk er niet echt over na, het komt dan gewoon zo uit. niks aan de hand.

maar op je examen moet je natuurlijk gewoon proberen steeds met rechts op de grond te staan. dan doe je het 'volgens het boekje' en dan kan dáár in ieder geval geen discussie over zijn.
 
mijn instructeur had de volgende argumenten:

- als je valt, val je naar rechts
- je tegenliggers rijden niet over je tenen
- bij een aanrijding van achteren rolt/valt je motor dan naar rechts en niet voor de tegenliggers

bij een helling mocht ik juist wel met links uitstappen om met rechts de rem vast te houden. Dit heb ik ook met mijn examen een keer gedaan, geen commentaar.
 
mijn instructeur had de volgende argumenten:

1 als je valt, val je naar rechts
2 je tegenliggers rijden niet over je tenen
3 bij een aanrijding van achteren rolt/valt je motor dan naar rechts en niet voor de tegenliggers

bij een helling mocht ik juist wel met links uitstappen om met rechts de rem vast te houden. Dit heb ik ook met mijn examen een keer gedaan, geen commentaar.
1. Voordeel van naar rechts vallen is?(meestal zit hier ook nog een uitlaat)
2. Dan sta je veel te links als je tegenliggers over jouw tenen rijden.
3. Voordeel hiervan: je motor wordt niet totalloss verklaard, maar gelukkig net binnen de grens met wel een krom subframe/bocheltje in je wiel/etc.. Ook leuk.

Ik snap er niets van.

Mij is geleerd om links je voet erop te houden omdat:
- Bij het wegrijden de versnelling eruit kan schieten, hou je je voet erop dan kan dit niet. En kun je dus altijd veilig wegrijden.
 
de reden die mij gegeven is heeft ook met de versnelling te maken. dat je, als je aan komt rijden, terug naar één gaat, in die versnelling blijft staan (ivm achteroprijders, ook in je spiegels blijven kijken daarom) en je voet erop blijft houden. ter controle dat ie daadwerkelijk in z'n één staat. en als je snel moet optrekken (iemand remt net te slaat) ie er niet uit schiet. bij normaal wegrijden zal dat niet zo snel gebeuren en/of is het minder erg.
 
Op het CBR wordt hierover niets verplicht. Diegene die examen nieuwe stijl hebben gedaan, hebben het (als het goed is) beide geleerd. Je moet dan nl. uit een spreekwoordelijk parkeervakje wegrijden, d.w.z. direct de rijbaan op draaien. Ga je links af, zet je links op de grond zodat je de motor met je rechter knie direct in kunt schuinen. Moet je rechts af, dan zet je rechts op grond om de motor direct naar rechts in te kunnen schuinen...
 
>> Algemene motorpraat.

Zoals al gezegd heeft het o.a. te maken met het uit de versnelling kunnen schieten. Alleen in de bergen hou ik rechts op de rem en zet ik links aan de grond, tenzij het erg schuin naar links afloopt natuurlijk :+
 
Toch even een reactie van mijn kant aangezien er in een ander topic ook al over wordt gediscussieerd. Mensen worden 'voor gek verklaard' omdat ze het hebben over de linkervoet aan de grond zetten. Dit heb ik echter ook geleerd met lessen!
De rijschool waar ik heb gelest, is hier in de omgeving de enige die dit op deze manier doet. De verantwoording hiervoor is:

1. Als je de hellingproef moet doen, is gasgeven makkelijker te combineren met het op laten komen van de voetrem, dan met de handrem. Spreekt voor zich.
2. Je remt rustiger als je zodra je bijna stilstaat je handrem loslaat en tot stilstand komt met de voetrem. Je voorvork veert dan niet in. Bovendien is het ook fijn om aan achteropkomend verkeer te laten zien dat jij er staat door even je voetrem aan te tippen (jaja, kan ook met de handrem, maar dit is wat ik te horen kreeg van mijn instructeurs!)

Ik merk wel dat ik niet consequent ben in welke voet ik aan de grond zet. Het ligt er net aan hoe ik aan kom rijden, of ik volledig tot stilstand moet komen of snel weer op moet schakelen etc etc etc.
Ow ja. Met je examen moet je wel consequent zijn (volgens instructeurs) in steeds hetzelfde been aan de grond. Links of rechts mag je zelf weten!
 
Ik zet ze allebei aan de grond, of alleen links.
Heb nog nooit meegemaakt dat mijn motor uit de versnelling schiet tijdens het wegrijden.
Goeie motor kopen is misschien ook een optie als je bang bent dat ie eruit schiet O-)
 
ik zet mijn linkervoet op de grond, en had bij het examen als commentaar gekregen dat ik moest leren om mijn rechtervoet op de grond te zetten?? :S

als je dat bij je examen pas te horen krijgt, is er iets niet goed bij je rijschool :X
 
Zoals al gezegd heeft het o.a. te maken met het uit de versnelling kunnen schieten. Alleen in de bergen hou ik rechts op de rem en zet ik links aan de grond, tenzij het erg schuin naar links afloopt natuurlijk :+
Vraag maar eens aan een technicus hoe goed het voor je versnellingsbak is om druk op de versnellingspook te blijven uitoefenen tijdens het rijden.

Vraag dan meteen hoe duur een revisie is.
 
Op het CBR wordt hierover niets verplicht. Diegene die examen nieuwe stijl hebben gedaan, hebben het (als het goed is) beide geleerd. Je moet dan nl. uit een spreekwoordelijk parkeervakje wegrijden, d.w.z. direct de rijbaan op draaien. Ga je links af, zet je links op de grond zodat je de motor met je rechter knie direct in kunt schuinen. Moet je rechts af, dan zet je rechts op grond om de motor direct naar rechts in te kunnen schuinen...


dat is niet verplicht. het cbr staat het toe.
Ik heb het geprobeerd toen mijn instructeur ons vertelde dat het toegestaan was om eventueel de linker poot te gebruiken bij het wegrijden. bij mij ging dat een stuk minder stabiel, mijn lesgenoot legde bij de eerste poging zijn motor meteen op de valbeugels. conclusie: het mag maar is niet makkelijker. gevolg: niet meer zo gedaan. Resultaat: op het examen was hij in een keer goed. (links wegrijden met rechterpoot)
 
Veel slimmer is het om je linkerpoot aan de grond te zetten vooral in de bergen, dan blijf je met je rechtervoet op de achterrem staan, is ook makkelijker met gas geven en wegrijden op een helling.
In the dutch...mountains!! wat een onzin pan.

ps. ik blijf als het kan in 'surplace' ;) heeft de koekblikker achter je nog iets om naar uit te kijken..
 
In the dutch...mountains!! wat een onzin pan.

ps. ik blijf als het kan in 'surplace' ;) heeft de koekblikker achter je nog iets om naar uit te kijken..
Nog nooit in de grote stad gereden met al die fijne bruggetjes? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan