Linkpijp weghalen?

TurboTeunis

MF veteraan
Donateur
26 mei 2001
4.000
17
Lunteren
Goedendag, techneuten.
Ik ben bezig om mijn Cagiva navigator 1000 te verbouwen tot scrambler maar om de uitlaat en beetje netjes te krijgen zit de linkpijp die vlak voor beide einddempers zit mij in de weg.
Nu is mijn vraag: kan ik die "ongestraft" weglaten?
Ik bedoel die verbinding tussen beide uitlaatpijpen zit er vast niet voor niks.
Hebben alle 2 cylinder motoren zo'n link tussen beide pijpen?
Oja, de Cagiva navigator gebruikt het blok van een Suzuki TL1000S.
 
Mijn v-twin standaard uitlaat heeft ook een verbinding tussen de 2 eindempers.
2 pijpen vanaf de cilinder naar 1 pot, vanaf die pot weer 2 eindempers.

Heb er een aftermarket uitlaat op gezet, 2 lossen pijpen, zonder verbinding.
Moest hem wel opnieuw rijker afstellen.
Zijn open herrie pijpen, met minder demping als standaard.

Bij jou motor stromen er toch geen gassen door het verbinding stuk, gewoon een stukje ijzer tussen 2 pijpen?
 
Laatst bewerkt:
De "verbinding" is idd een balanspijp, is open; de uitlaatgassen van elke cylinder kunnen bij de werkslag weg via 2 uitlaatdempers; verwijder je de balanspijp dan zal de tegendruk voor elke cylinder toenemen, dus het uitlaatsysteem is minder optimaal afgesteld op de motor, die dan minder netjes zou kunnen gaan lopen en wat vermogen zou kunnen verliezen. De plaats, lengte en diameter van de balanspijp maken ook uit, mocht je ergens anders een nieuw pijpje ertussen willen lassen.
Het veiligst is laten zitten.
 
Oke allen, bedankt voor de info.
Zal even kijken of ik de boel iets kan aanpassen zodat de linkpijp kan blijven zitten.
Weer een nieuwe uitdaging, even puzzelen met de lengte/ruimte.
Houd het spannend. ;)
 
Sowieso is het uitlaatsysteem van de navigator niet optimaal. De uitlaat bochten verschillen behoorlijk in lengte, de diameter van de uitlaat bochten is klein, en de motor wordt verder geknepen door de dempers. Wat is je plan mbt uitlaat? Een enkele langszij? Of toch aan weerszijden een demper?
 
sljp die er nu maar gewoon tussen uit. een 1-cylinder heeft ook geen balanspijp en die rijdt ook goed.
een groot verschil zal het niet maken, misschien merk je het in het begin even, maar na een paar kilometer ben je het alweer gewoon.

ik heb voor mijn SV650 blok gewoon 2 apparte uitlaten gemaakt, niets verandert aan de carbu's en die rijdt gewoon goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan