Links rijden of rechts rijden

Ze gaan binnenkort in Engeland overstappen op rechts rijden. Dat doen ze als volgt gefaseerd. Eerst de vrachtwagens en de bussen, dan een maand later de personenauto's en twee maaanden later de fietsers, bromfietsers en motorrijders. :+
_O-
 
Laatst bewerkt:
Frankrijk was toch ook het eerste land met een rijbewijs -> dus eerste land met regeles -> dus is recht houden de norm en niet links, zoals ik eerder las.

Ik denk ook dat niet zozeer de hersenhelften of je plek op de weg invloed heeft op de kans op ongelukken, maar in veeeeel grotere mate het al dan niet opletten van je medeweggebruiker en / of het houden aan de verkeersregeles van de weggebruikers.

Wie het weet mag het zeggen.

Dan ben ik toch heel benieuwd waar dat links rijden vandaan komt als Frankrijk als eerste begon met rechts te rijden. Waarom is men in de UK dan precies het tegenovergestelde gaan doen?
 
De linkerweghelft gebruiken stamt uit de vroege middeleeuwen. De ridders reden op dat deel van de weg dat hen het beste uitkwam (links, midden of rechts) maar bij het tegemoetkomen van iemand anders week men uit naar links. Die tegenligger kon wel eens kwade bedoelingen hebben en dan was het het beste om elkaar te passeren aan de zijde waar men het zwaard had hangen en dat was in het algemeen de rechterkant omdat de overgrote meerderheid rechtshandig is. Dus om de tegenligger rechts van je te hebben moet je links rijden.
Later in de middeleeuwen is dit een officiële verkeersregel geworden. Een van de pausen (ik ben even kwijt welke) stelde dat bedevaartgangers naar en van Rome de linkerweghelft moesten volgen.
Napoleon wilde breken met het verleden en alles anders gaan doen. Vandaar het rechts rijden in landen die onder invloed stonden van Napoleon. Historisch gezien was links de norm en was rechts een nieuwe ontwikkeling. Tegenwoordig mag men denk ik wel zeggen dat rechts de norm is en links een uitzondering.
 
Laatst bewerkt:
De linkerweghelft gebruiken stamt uit de vroege middeleeuwen. De ridders reden op dat deel van de weg dat hen het beste uitkwam (links, midden of rechts) maar bij het tegemoetkomen van iemand anders week men uit naar links. Die tegenligger kon wel eens kwade bedoelingen hebben en dan was het het beste om elkaar te passeren aan de zijde waar men het zwaard had hangen en dat was in het algemeen de rechterkant omdat de overgrote meerderheid rechtshandig is. Dus om de tegenligger rechts van je te hebben moet je links rijden.
Later in de middeleeuwen is dit een officiële verkeersregel geworden. Een van de pausen (ik ben even kwijt welke) stelde dat bedevaartgangers naar en van Rome de linkerweghelft moesten volgen.
Napoleon wilde breken met het verleden en alles anders gaan doen. Vandaar het rechts rijden in landen die onder invloed stonden van Napoleon. Historich gezien was links de norm en was rechts een nieuwe ontwikkeling. Tegenwoordig mag men denk ik wel zeggen dat rechts de norm is en links een uitzondering.

Leuke info, bedankt voor de uitleg :) :Y
 
Frankrijk was toch ook het eerste land met een rijbewijs -> dus eerste land met regeles -> dus is recht houden de norm en niet links, zoals ik eerder las.

Ik denk ook dat niet zozeer de hersenhelften of je plek op de weg invloed heeft op de kans op ongelukken, maar in veeeeel grotere mate het al dan niet opletten van je medeweggebruiker en / of het houden aan de verkeersregeles van de weggebruikers.


En volgens mij bedoeld TS de plek van de motor binnen je eigen rijstrookje..
Hier rijden er veel in het midden, of iets links van midden. Toch zag ik laatst op TV een insructeur die ook VRO (of zoiets) trainingen geven, die zei dat in Nederland rechts van het midden rijden het beste was...


Wie het weet mag het zeggen.


ik zeg links....of toch rechts...ik doe wat mij op dat moment het beste uitkomt! :Y ofwel veiligste is :Y of leukste vindt.. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan