Links rijden of rechts rijden

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ik zit hier met vette nekpijn en een biertje zo eens terug te denken over een aantal dagen terug toen ik met een paar maten in de UK was...

Wat is nou beter? Rechts aanhouden zoals ze hier doen of links aanhouden? Wie heeft er toch net meer voordeel?

Voor het eerst in mijn leven heb ik pasgeleden links gereden in de UK en moest zwaar wennen. Opzich ging het motorrijden nog wel, maar met name in een grote stad te voet was zwaar $#$%^&^^. Je blijft gewoon in de verkeerde richting kijken en zelfs als er staat "LOOK RIGHT" dan weiger je over te steken zonder toch in eerste instantie naar links te kijken :+

Ik herinner me nog dat ik met redelijke snelheid de bocht in ging maar mezelf kapot schrok toen in tegengestelde richting (dus op de rechterbaan) een automobilist eraan kwam :)
 
Laatst bewerkt:
Je moet gewoon daar rijden waar de automobilisten jou het beste zien.. Ik zou persoonlijk in de UK ietsjes rechts van het midden gaan rijden, niet zoals hier iets links van het midden!
 
Links rijden vond ik niet moeilijk. Ik ben één keer in Engeland geweest met de auto. Als je van de boot afkomt rijd je in file dus je hoeft alleen maar achter je voorligger aan te rijden. De eerste rotonde was wel even gek. Het was gauw gewend.
Twee jaar geleden heb ik in Thailand een klein stukje motor gereden maar dat was in een stad waar ik goed de weg ken. Ook niet moeilijk om links te rijden.
Als voetganger de weg oversteken is lastiger maar omdat ik al vaak in Thailand ben geweest ben ik onderhand gewend om eerst rechts te kijken en dan pas links.
Voor mensen uit links rijdende landen is het hier wennen. Ik denk niet dat het een beter of makkelijker is dan het andere. Historisch gezien is links rijden de norm en rechts de uitzondering. Er is wel een ontwikkeling geweest van links naar rechts, bijvoorbeeld Portugal, Oostenrijk, Zweden.
 
Links of rechts maakt geen pukkel uit. Wat wel interessant is om je af te vragen:

Maakt het voor de veiligheid wat uit of je aan verkeer van links of juist van rechts voorrang geeft?

Ga er dan bijvoorbeeld van uit dat je rijdt in een land waar men rechts houdt. Wat is dan veiliger, zijstraten van links, of juist van rechts hebben voorrang?

Je kan de vraag ook omdraaien:
Als zijstraten van rechts voorrang hebben, kan je dan beter links of juist rechts rijden?
 
Maakt het voor de veiligheid wat uit of je aan verkeer van links of juist van rechts voorrang geeft?

Ga er dan bijvoorbeeld van uit dat je rijdt in een land waar men rechts houdt. Wat is dan veiliger, zijstraten van links, of juist van rechts hebben voorrang?
Interessante vraag. In het verleden is hieraan aandacht besteed door een zekere B. Mees die een voorkeur heeft voor voorrang voor links (in een land waar men rechts houdt), zie zijn boek "Verkeersvraagstukken voor de groote stad" uit 1932.
 
Ik vond het overigens wel veel makkelijker om met de motor in de UK te rijden dan met mn auto (met het stuur aan de linkerkant), maakt inhalen veel vaker mogelijk!

Ik rijd daar met de motor iets naar het midden van de weg toe, net als hier. Jammer van alle grote niet te vermijden putdeksels op leuke weggetjes.
 
als je in europa links rijdt wordt je tenminste wel gezien,
idem geldt voor Engeland als je daat rechts op de weg rijdt

:+
maar is natuurlijk niet aan te raden
 
nog een reactie van mij:
doet me er wel aan denken in die tijd dat ik nog getrouwd was:

ik "o jee een splitsing, zullen we hier links of rechts gaan" :?
ex "maakt mij niet uit"
ik "zeg maar, links of rechts" :/
ex "maakt mij echt niets uit"
ik "maar jij bent hier vaker geweest, links of rechts" B|
ex "is voor mij hetzelfde.... ga maar"
ik " oke, ik ga hier linksaf :Y "
ex (10 sec. later) "waarom ben je daar nou niet rechts gegaan"
ik |(
 
Heel Europa rijdt rechts omdat Napoleon linkshandig was |(
De geschiedenis van het linksrijden

Ik ben voor het gefaseerd teruggaan naar het links rijden. Dus eerst op de snelwegen, dan op de provinciale wegen, dan binnen de bbk


:+

Ze gaan binnenkort in Engeland overstappen op rechts rijden. Dat doen ze als volgt gefaseerd. Eerst de vrachtwagens en de bussen, dan een maand later de personenauto's en twee maaanden later de fietsers, bromfietsers en motorrijders. :+
 
Ze gaan binnenkort in Engeland overstappen op rechts rijden. Dat doen ze als volgt gefaseerd. Eerst de vrachtwagens en de bussen, dan een maand later de personenauto's en twee maaanden later de fietsers, bromfietsers en motorrijders. :+
Als dat dan maar niet tegelijk met de Europese overgang gebeurt. Daar zouden nog wel eens brokken van kunnen komen.
 
Links of rechts maakt geen pukkel uit. Wat wel interessant is om je af te vragen:

Maakt het voor de veiligheid wat uit of je aan verkeer van links of juist van rechts voorrang geeft?

Ga er dan bijvoorbeeld van uit dat je rijdt in een land waar men rechts houdt. Wat is dan veiliger, zijstraten van links, of juist van rechts hebben voorrang?

Je kan de vraag ook omdraaien:
Als zijstraten van rechts voorrang hebben, kan je dan beter links of juist rechts rijden?
Volgens mij is de laatste vraag ook de vraag van TS...
 
Vorig jaar 6000 km gereden down under, dus links rijden met een rechts stuur.
Ik vond het niet moeilijk, en op de duur zelfs makkelijker.
Bij voorrang van rechts heb je veel meer overzicht.

Bij ons zou het equivalent "voorrang van links" worden.
Dit zal wellicht NOOIT kunnen wijzigen, omdat alle kruispunten en verkeersinfrastructuur zijn ingericht op VR van rechts.
Wat wel zou kunnen is het VRvR principe afschaffen. En het eerder amerikaans systeem adopteren van gelijkwaardige kruisingen: verplichte stop & wie eerst arriveerde mag doorrijden.
Maar dat zal dan ook weer andere nadelen hebben.
 
nog een reactie van mij:
doet me er wel aan denken in die tijd dat ik nog getrouwd was:

ik "o jee een splitsing, zullen we hier links of rechts gaan" :?
ex "maakt mij niet uit"
ik "zeg maar, links of rechts" :/
ex "maakt mij echt niets uit"
ik "maar jij bent hier vaker geweest, links of rechts" B|
ex "is voor mij hetzelfde.... ga maar"
ik " oke, ik ga hier linksaf :Y "
ex (10 sec. later) "waarom ben je daar nou niet rechts gegaan"
ik |(


kijk, als je dit had was het misschien nu niet je ex :+
 
Links of rechts maakt geen pukkel uit. Wat wel interessant is om je af te vragen:

Dit is niet helemaal correct.
De manier waarop de hersenen ineen zitten en de visuele prikkels verwerken, maken dat je wat links van je bevindt net iets beter ziet en interpreteert dan wat rechts van je ligt. Anders gezegd: je het meer aandacht voor je linker zichthelft dan voor je rechter.
Dat is en van de redenen waarom in een schoolklas de buro van de leraar altijd linksvoor staat, zodat de studenten altijd in het linkergezichtsveld zitten.

Daarop gebaseerd is het interessanter om rechts te rijden.
En met daarbij een voorrang van links zou het nog beter gaan.
 
Links of rechts maakt geen pukkel uit. Wat wel interessant is om je af te vragen:

Maakt het voor de veiligheid wat uit of je aan verkeer van links of juist van rechts voorrang geeft?

Even voor de duidelijkheid, de regel; de links heeft voorang-regel bestaat in Engeland niet. Je zou dit wellicht verwachten > rechtsrijden wordt linksrijden > dus rechts verkeer voorang wordt links verkeer voorang. Maar de rechts heeft voorang regel is een Frans concept (ik neem aan van onze vriend Napoleon) en Franse ideeën houden ze in Engeland niet zo van.
In principe is in Engeland op elke kruising de voorang geregelt (voor zover het geen voorangsrotonde is) en op de kleine platteland kruisingen is het gewoon wie het eerste gaat heeft voorrang :)
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid, de regel; de links heeft voorang-regel bestaat in Engeland niet. Je zou dit wellicht verwachten > rechtsrijden wordt linksrijden > dus rechts verkeer voorang wordt links verkeer voorang. Maar de rechts heeft voorang regel is een Frans concept (ik neem aan van onze vriend Napoleon) en Franse ideeën houden ze in Engeland niet zo van.
In principe is in Engeland op elke kruising de voorang geregelt (voor zover het geen voorangsrotonde is) en op de kleine platteland kruisingen is het gewoon wie het eerste gaat heeft voorrang :)
De meeste "kruisingen" hier in de UK zijn rotondes, soms niet meer dan een geschilderde stip op de straat, en daar heeft verkeer van rechts voorrang. Werkt goed, veel minder stoplichten ook dan in Nederland waar je iedere 100 meter stilstaat.

Belangrijk verschil is dat wanneer je rechtuit oversteekt als voetganger afslaand verkeer gewoon voorrang heeft. Handig om te weten als je je UK-vakantie niet in een ziekenhuis wilt doorbrengen :+
 
Even voor de duidelijkheid, de regel; de links heeft voorang-regel bestaat in Engeland niet. Je zou dit wellicht verwachten > rechtsrijden wordt linksrijden > dus rechts verkeer voorang wordt links verkeer voorang. Maar de rechts heeft voorang regel is een Frans concept (ik neem aan van onze vriend Napoleon) en Franse ideeën houden ze in Engeland niet zo van.
In principe is in Engeland op elke kruising de voorang geregelt (voor zover het geen voorangsrotonde is) en op de kleine platteland kruisingen is het gewoon wie het eerste gaat heeft voorrang :)

:^

Give-way bordjes zijn daar idd in overvloed :P
Miss ook wel verstandig hier in NL in te voeren, dan leren ze de mensen de voorrangsregels miss wel? :?
 
Frankrijk was toch ook het eerste land met een rijbewijs -> dus eerste land met regeles -> dus is recht houden de norm en niet links, zoals ik eerder las.

Ik denk ook dat niet zozeer de hersenhelften of je plek op de weg invloed heeft op de kans op ongelukken, maar in veeeeel grotere mate het al dan niet opletten van je medeweggebruiker en / of het houden aan de verkeersregeles van de weggebruikers.


En volgens mij bedoeld TS de plek van de motor binnen je eigen rijstrookje..


Hier rijden er veel in het midden, of iets links van midden. Toch zag ik laatst op TV een insructeur die ook VRO (of zoiets) trainingen geven, die zei dat in Nederland rechts van het midden rijden het beste was...


Wie het weet mag het zeggen.
 
ze zijn zo fucking polite in de uk. Iedereen stopt netjes voor al die rotondetjes, ook al is het maar een stip. Da's erg handig als je dat weet. Ik kan dus over alle rotondes heen sjeezen en ik krijg van iedereen voorrang. _O- _O- (wel met een rent a biscuit tin, ik wil me er met de brommert toch niet helemaal aan wagen , stel dat ik mijn broertje tegenkom...)
 
ze zijn zo fucking polite in de uk. Iedereen stopt netjes voor al die rotondetjes, ook al is het maar een stip. Da's erg handig als je dat weet. Ik kan dus over alle rotondes heen sjeezen en ik krijg van iedereen voorrang. _O- _O- (wel met een rent a biscuit tin, ik wil me er met de brommert toch niet helemaal aan wagen , stel dat ik mijn broertje tegenkom...)

Ah yes je hebt gelijk total90..

maar vergeet niet dat de motorrijders in the uk are more reckless; 125 cc met L plaat al op je 16e en niet zoals in nl een 'aparte' vaarbewijs halen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan