Lithium accu merken

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Weet iemand wat de betere Lithium accu merken zijn? Voor loodaccu's is het allemaal iets bekender maar de Lithium merken zijn mij totaal onbekend. Hier in Nederland zie ik min of meer 5 merken die te koop zijn; JMT, Shido, Ultrabatt, Motobatt en Landport. Op internationale fora komen de merken Shorai en Antigravity vaak positief ter sprake maar die merken zijn hier blijkbaar maar zeer beperkt/niet te krijgen. Iemand hier kennis welke merken te mijden?
 
Ik heb matige ervaringen met Landport.
accu was na 2 jaar overleden, altijd goed aan de lader gehad ( geschikt voor gel accu´s ) als er niet met de motor gereden werd.
Maar toen ik in Duitsland bij het tankstation stond kapte hij er compleet mee, hield totaal geen spanning meer vast, mijn motor is goed aan te duwen dus dat scheelt.
Maar de accu was dus wel kapot, nu weer een Landport, kan natuurlijk toeval zijn dat de accu is overleden, probeer het gewoon nog een keer.

succes met je zoektocht.
 
Deze lijken op het oog wel gelijk, of in ieder geval de bovenkant van de behuizing en de tester aan de bovenkant.

Groen
"Vicma"
16519_1_large.jpg

"Skyrich"
skyrich-hjtx9-fp-ytx9-bs.jpg

"Thunder power RC"
$_57.JPG

"SPS"
lipo12a-sps-lithium-ion-battery-492-p.jpg


Rood
"Okyami"
LITX9_YTX9-BS_Lithium_Battery_Batteria_Moto.jpg

"JMT"
jmt-hjtx9-fp.jpg


Blauw
"Shido"
accu-lithium-shido-ltx9-bs-ytx9-bs-35030-pi-honda-nt650-hawk.jpg

"WPS"
A4T9_1_2014103169444704.jpg

Zwart
"BC Motocell"
91xjNslO6RL._SX522_.jpg

"Li-on"
41lHG0HUBBL._SX355_.jpg


Grijs
"Magneti Marelli"
MMYX9_Lithium_Battery_Batteria_Moto_YTX9-BS_Magneti_Marelli.jpg


De volgende merken worden, na een beetje speurneuzen, allen door het chinese Changxing Haijiu battery co. ltd geproduceert; Haijiu官网

  • Skyrich
  • SPS
  • Shido
  • Okyami
  • WPS
  • BC Motocell
  • Li-on
  • JMT

Het is dus zeer aannemelijk dat ook Vicma door Haijiu geproduceerd wordt. Of al deze merknamen ook een identieke accu laten produceren (met een gelijkwaardige kwaliteit) is niet zeker...

De Vicma accu zit er bij mij nog steeds in. Wel moet ik hem af en toe aan de lader hangen als ik niet rijd.
 
Heb er een EarthX in. Deze ontkoppeld zichzelf als deze te laag in spanning komt. Je hebt er wel een speciale lader bij nodig. Maar das bij alle lithium accu’s volgens mij..
 
heb een shido maar nog niet vee kilometers mee gemaakt. Heb nu een dubbele ultrabatt in een project gezet, na 2 jaar op de plank nog 13,3V *O* kwalitatief vind ik de ultrabatt er beter uitzien, maar daar betaal je ook voor. Beide helaas geen langdurige ervaring mee.

jaren terug een shorai gehad. Mooi compact ding wat bijna niks weegt, helaas bi lage temperaturen te vaak moeten duwen en na anderhalf jaar was ie overladen.

belangrijkste is denk ik een accu te nemen die wat overbemeten is qua capaciteit. en als het koud is buiten eerst 5 minuten je lampen aan zetten.... niet super practisch helaas.
 
Allen via een kennis ervaring met een lifepo4 accu die staat nu door omstandigheden twee jaar op de plank en is nog staats in staat om de guzzi te starten .
Geen ladder eraan dat is trouwens erg slecht voor dit soort accu's bij overladen worden ze te heet en vliegen in de brand vol is loskoppelen .

IMG-20181008-141211.jpg

Deze van nog geen 800 gram start zonder probleem de Guzzi meer dan een jaar ( voor dat die op de plank kwam voor ombouw naar een 750cc injectie blok )zolang tenminste niet zo'n oude Bosch starter erop heb zitten
 
Je schrijft dit een een draadje over lithium accu's.
Als je idd een Lithium accu laadt met een lader voor GEL-accu's dan snap ik dat je een probleem hebt gekregen.
Niks mis met een normale lader zolang hij maar niet van die "booster" functies heeft.
Ik heb gewoon een simpele "normale" charger die naar 13.8v gaat max 0.8A. Mag jij mij vertellen wat het verschil is met de 14.5V die van je motor spanningsregelaar komt.
 
Allen via een kennis ervaring met een lifepo4 accu die staat nu door omstandigheden twee jaar op de plank en is nog staats in staat om de guzzi te starten .
Geen ladder eraan dat is trouwens erg slecht voor dit soort accu's bij overladen worden ze te heet en vliegen in de brand vol is loskoppelen .
Zou dit niet tijdens het rijden kunnen gebeuren?
 
Nee daar zit tussen de dynamo en accu je regelaar die als de accu vol is de stroom ernaar toe uitzet .
En dat is het probleem met de meeste losse laders die blijven stroom door sturen inplaats van uitschakelen .
Als de goede lader gebruikt wordt zal deze dat doen .
Steeds vaker is er vermeld dat tijdens het laden van een lithium accu toezicht moet zijn en dat als deze vol los gekoppeld moet worden , maar we zijn lui en doen dat niet met als gevolg dat je steeds vaker lees dat er een schuur of berging in de brand is gevlogen door een over beladen accu
 
Nee daar zit tussen de dynamo en accu je regelaar die als de accu vol is de stroom ernaar toe uitzet .
En dat is het probleem met de meeste losse laders die blijven stroom door sturen inplaats van uitschakelen .
Als de goede lader gebruikt wordt zal deze dat doen .
Steeds vaker is er vermeld dat tijdens het laden van een lithium accu toezicht moet zijn en dat als deze vol los gekoppeld moet worden , maar we zijn lui en doen dat niet met als gevolg dat je steeds vaker lees dat er een schuur of berging in de brand is gevlogen door een over beladen accu
Welke regelaar zet de stroomtoevoer naar de accu uit?
 
Zou inplaats van die lithium accu,s de accu nemen die in de motor hoort,in mijn GL zit een gewone lood/zuur accu,ding zit
er al 15 jaar in en start nog steeds de motor ook als hij een tijd stil staat,geen gezeur met schuren die in de fik vliegen en dergelijke.
In mijn auto zit een gel accu,zit er al in vanaf nieuw en is 14 jaar oud,dat is een accu die 60,- nieuw kost.
Eerlijk gezegd zie ik buiten het lichte gewicht maar weinig meerwaarde in zo,n Lithium accu.
 
Zou inplaats van die lithium accu,s de accu nemen die in de motor hoort,in mijn GL zit een gewone lood/zuur accu,ding zit
er al 15 jaar in en start nog steeds de motor ook als hij een tijd stil staat,geen gezeur met schuren die in de fik vliegen en dergelijke.
In mijn auto zit een gel accu,zit er al in vanaf nieuw en is 14 jaar oud,dat is een accu die 60,- nieuw kost.
Het probleem is dat veel mensen een lithium accu willen, omdat die ook in een Tesla en in een telefoon zitten. Als startaccu zijn die dingen blijkbaar niet zo geschikt.
 
Die van mijn Bosch dynamo wel die verbreek het contact met de rotor waardoor die niet meer als een magneet werkt en de dynamo geen stroom meer levert .
Neem aan die bij de veredelde fietsdynamo's die er tegenwordig gebruikt worden ook zoiets is dat de spanning niet verder oploopt dan wat voor de accu goed is anders zou je boord spanning oplopen naar een 14 volt plus veel meer
 
Terug
Bovenaan Onderaan