Lithium accu merken

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Weet iemand wat de betere Lithium accu merken zijn? Voor loodaccu's is het allemaal iets bekender maar de Lithium merken zijn mij totaal onbekend. Hier in Nederland zie ik min of meer 5 merken die te koop zijn; JMT, Shido, Ultrabatt, Motobatt en Landport. Op internationale fora komen de merken Shorai en Antigravity vaak positief ter sprake maar die merken zijn hier blijkbaar maar zeer beperkt/niet te krijgen. Iemand hier kennis welke merken te mijden?
 
maar je verteld nu nog niets, ik wil graag weten hoe volgens jou de brand is ontstaan.
Dat het in een gecontroleerde ruimte was klopt ook niet helemaal, het was een onderkomen waar alles geparkeerd stond om de nacht door te komen, niets stond onder de lader en geen enkele motor was nog opgeladen, er was ook niemand verder aanwezig.
Als de motoren geladen worden dan is de ruimte gecontroleerd en ook brandweer is dan aanwezig, maar als het idd een op dat moment controleerde ruimte was dan was deze brand met grote waarschijnlijkheid niet gebeurd.

Nu graag jouw verhaal, je bent geen liefhebber van electrisch racen, dat mag natuurlijk, maar vertel nu dan gewoon wat jij denkt/hoopt wat er is gebeurd.
Wat er is gebeurd is dat een onvolwassen concept (wat ook gezegd kan worden over die lithium accu's) wordt gepusht door belanghebbenden. Daarbij wordt ook nog eens de leugen verkocht dat het goed is voor het milieu. Er wordt gefalsificeerd onderzoek gepubliceerd dat elektrisch fietsen gezonder is dan op de trapfiets. Het volk proberen ze te paaien met races met elektrische voertuigen. Omdat er niet genoeg grondstoffen zijn zal het concept ook nooit volwassen worden. Maar Elon Musk heeft veel geld nodig om zijn ouderwetse raketten naar Mars te sturen en haast niemand heeft door dat hij de boel voor de gek houdt:
 
Wat er is gebeurd is dat een onvolwassen concept (wat ook gezegd kan worden over die lithium accu's) wordt gepusht door belanghebbenden. Daarbij wordt ook nog eens de leugen verkocht dat het goed is voor het milieu. Er wordt gefalsificeerd onderzoek gepubliceerd dat elektrisch fietsen gezonder is dan op de trapfiets. Het volk proberen ze te paaien met races met elektrische voertuigen. Omdat er niet genoeg grondstoffen zijn zal het concept ook nooit volwassen worden. Maar Elon Musk heeft veel geld nodig om zijn ouderwetse raketten naar Mars te sturen en haast niemand heeft door dat hij de boel voor de gek houdt:

Die accu's zijn al tijden niet een nieuw concept meer man.
Ze zitten al zolang in telefoons dat er mensen zijn met een rijbewijs die zelfs de eerste lithium accu's niet eens meegemaakt hebben.
Milieupraatje geheel ter zijde, dat is wel heel ver van dit topic.
Er zal hier en daar een accu afbranden, sorry dat ik het zeg, boeie...
Afgelopen oud en nieuw is er bij mij een jerrycan in de hens gegaan, ga jij nu stoppen met je benzine motor?
 
Wat er is gebeurd is dat een onvolwassen concept (wat ook gezegd kan worden over die lithium accu's) wordt gepusht door belanghebbenden.
Zo begint elk ontwerp. En het is tegenwoordig behoorlijk volwassen.
Daarbij wordt ook nog eens de leugen verkocht dat het goed is voor het milieu.
Het is minder slecht voor het milieu. (en iig beter voor de directe leefomgeving)
(De Shell bv gedraagt zich voorbeeldig in Afrika... )
Er wordt gefalsificeerd onderzoek gepubliceerd dat elektrisch fietsen gezonder is dan op de trapfiets.
Dat is uiteraard onzin, trapfiets sowieso beter tenzij wielrenner.
Het volk proberen ze te paaien met races met elektrische voertuigen.
Dat hebben ze gelukkig nooit met ICE gedaan, stel je voor. Racen met een ICE aandrijving en dan populair maken...
Omdat er niet genoeg grondstoffen zijn zal het concept ook nooit volwassen worden.
Olie raakt ook op, ondanks dat is het redelijk volwassen geworden volgens mij
Maar Elon Musk heeft veel geld nodig om zijn ouderwetse raketten naar Mars te sturen en haast niemand heeft door dat hij de boel voor de gek houdt:
Mijn Energica is niet door Elon gemaakt en ik heb geen Tesla.
Verder doet Elon maar, hij heeft iig veel bereikt op meerdere vlakken dus ik heb zeker respect voor hem.
De gemiddelde hater doet hem absoluut niet na.
Maar wat brandde er dan?
Een booreiland, regelmatig ook. Olietankers, schade enorm.
Ik heb in mijn schuur, naast mijn motor een e-bike (trapfiets) staan. Als ik die aan de lader zet, denk ik altijd hier aan:
Ik heb een Energica aan de lader staan. Ik denk altijd: 😍 🥰

Kortom het valt allemaal wel mee en het alternatief gewoon blijven rijden op benzine is ook wegkijken van de zelfde ellende waarbij er wel naar EV gewezen wordt.


Verder rijd het gewoon geweldig en daar ging het mij eigenlijk om *D
De rest is een meevaller.
 
Die accu's zijn al tijden niet een nieuw concept meer man.
Ze zitten al zolang in telefoons dat er mensen zijn met een rijbewijs die zelfs de eerste lithium accu's niet eens meegemaakt hebben.
Milieupraatje geheel ter zijde, dat is wel heel ver van dit topic.
Er zal hier en daar een accu afbranden, sorry dat ik het zeg, boeie...
Afgelopen oud en nieuw is er bij mij een jerrycan in de hens gegaan, ga jij nu stoppen met je benzine motor?
Dus IK moet stoppen met rijden omdat JIJ...
 
in het verleden wat onderzoek gedaan, LiFePo4 ontbrand niet, LiPo wel.
LiPo is wat in de de telefoon die je in je broekzak draag zit.
LiFePo4 zijn de grote cellen in een elektrische auto.

wie weet wat een kortgesloten loodaccu doet O-)
Klopt niet helemaal, meeste EV's en mobieltjes etc. gebruiken NMC batterijen.

Tesla gebruikt NCA batterijen, duurder maar bevatten meer energie. En zijn ook wat explosiever..

LFP (LiFePo4) batterijen zijn een stuk veiliger en gaan lang mee, maar hebben een lage energiedichtheid tov de concurrentie. :)
 
Wat een geleuter hier. wat was de vraag ook al weer.

Het geleuter valt wel mee hoor, ondanks jou negatieve inzet speelt hier zijdelings de angst voor de Li accu mee dus zeker relevant en redelijk on-topic. (er zijn topics die veel verder ontsporen, jou vraag past in vele topics :z )

De vraag is ook al een jaar oud dus TS zal wel een antwoord hebben.

Je moet gewoon een keuze maken en rekening houden met wat je wil op accu gebied.
Alles is gevaarlijk, ook de oude accu met knalgas enz. Zolang je er goed mee omgaat valt het wel mee.

De Li accu heeft dat gas niet maar is complexer met laden, zorg dat dat in orde is (via bmc op de accu zelf, dus echt een Li voor de motor) of regel er wat om heen.

Het één is niet gevaarlijk dan het andere zolang je weet wat je doet en er goed mee omgaat.
Wat zijn de echte cijfers? ipv elke keer uitmeten in het nieuws.

Alles wat erbij gehaald wordt is gekleurd, aan beide kanten en wordt ergens gevoed door commerciele belangen.
Kijk er normaal naar, maak een goede keuze en laat je niet gek maken door horror verhalen.
En ja het is veel nieuwer dus wordt elk jaar beter, geld ook voor andere dingen abs, tc alles wordt verbeterd. Daarop wachten kan, dan blijf je wachten.

Uiteindelijk is het rijden op de motor vele malen gevaarlijker dan het gevaar van je accu.
En dat doen we allemaal hier zonder te miepen.
 
Het geleuter valt wel mee hoor, ondanks jou negatieve inzet speelt hier zijdelings de angst voor de Li accu mee dus zeker relevant en redelijk on-topic. (er zijn topics die veel verder ontsporen, jou vraag past in vele topics :z )

De vraag is ook al een jaar oud dus TS zal wel een antwoord hebben.

Je moet gewoon een keuze maken en rekening houden met wat je wil op accu gebied.
Alles is gevaarlijk, ook de oude accu met knalgas enz. Zolang je er goed mee omgaat valt het wel mee.

De Li accu heeft dat gas niet maar is complexer met laden, zorg dat dat in orde is (via bmc op de accu zelf, dus echt een Li voor de motor) of regel er wat om heen.

Het één is niet gevaarlijk dan het andere zolang je weet wat je doet en er goed mee omgaat.
Wat zijn de echte cijfers? ipv elke keer uitmeten in het nieuws.

Alles wat erbij gehaald wordt is gekleurd, aan beide kanten en wordt ergens gevoed door commerciele belangen.
Kijk er normaal naar, maak een goede keuze en laat je niet gek maken door horror verhalen.
En ja het is veel nieuwer dus wordt elk jaar beter, geld ook voor andere dingen abs, tc alles wordt verbeterd. Daarop wachten kan, dan blijf je wachten.

Uiteindelijk is het rijden op de motor vele malen gevaarlijker dan het gevaar van je accu.
En dat doen we allemaal hier zonder te miepen.
negative inzet oke.... ook een manier om er een draai aan te geven .
 
Meten is weten. Als de gegenereerde spanning niet onwijs fluctueert en boven de 14V en nog belangrijker nooit boven de 15V uitkomt is er geen probleem. Staan die spanningsregelaars erom bekend onstabiel te zijn en regelmatig de geest te geven is dat met een lithium accu minder handig vanwege het brandgevaar als de spanningsregelaar ineens 16V naar je accu gaat sturen.
Dank je!
Als ik dat zo lees zit ik wel goed.
Ik dacht dat de output van alle spanningsregelaars altijd redelijk gelijk was.. Ook zo door de jaren heen
 
Enkele jaren geleden heb ik een JMT gehad die tijdens een rit naar het werk ontbrandde.

Uiteindelijk bleek hier de spanningsregelaar de reden te zijn. Deze was onstabiel en gaf stroompieken.

De jaren dat deze accu erin zat, was het een heerlijk ding. Waar de vmax soms nogal moeizaam start was dat met de JMT nooit een probleem.
Er is dan ook direct, na veel electronische onderdelen te vervangen, weer één ingekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan