Lithium accu merken

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Weet iemand wat de betere Lithium accu merken zijn? Voor loodaccu's is het allemaal iets bekender maar de Lithium merken zijn mij totaal onbekend. Hier in Nederland zie ik min of meer 5 merken die te koop zijn; JMT, Shido, Ultrabatt, Motobatt en Landport. Op internationale fora komen de merken Shorai en Antigravity vaak positief ter sprake maar die merken zijn hier blijkbaar maar zeer beperkt/niet te krijgen. Iemand hier kennis welke merken te mijden?
 
die zijn eral, maar best vreemd dat ice motorrijders elke 200km tanken niet als een probleem zien.
Ik zie dat wel als een probleem, ofja probleem. Gewoon heel irritant.

Als je een beetje een leuk rondje maakt zit je al gauw op 250+ kilometer. Onderweg moeten tanken vind ik dan kut. Of op weg naar je vakantiebestemming, als je motor maar max 200km haalt is dat ook kut. Met m'n V-Strom kon ik van drenthe naar Vianden, Luxemburg rijden (430km) zonder te tanken, ideaal.

Nu halen maar weinig motoren 400+ km op een tank, maar 300+ km op een tank is voor mij eigenlijk wel een eis. :)
 
Vervang het door vaak genoeg, en jullie zijn het vast weer eens met elkaar.*O*

Rijd ook eens een keer een rondje buiten de randstad als je toch op de brommer zit, misschien leer je nog eens iets over taal en dialect enzo ;)
 
Tanken kun je 24/7 op bijna elke straathoek en duurt hooguit 5 minuten.
Laden wordt een heel ander verhaal.
O ships accu is bijna leeg en wil nog ff weg. Nou laat maar want eerst 20 minuten laden.

Laden is makkelijker, kwestie van anders denken, ik kom thuis stekker in stopcontact klaar.
Motor pakken, O wacht ik kan zo rijden ik hoef niet te tanken 🤗

Jou situatie heb ik nog nooit meegemaakt.
Dat blijft voor mij een groot struikelpunt. 6 weken om naar Marokko en terug te rijden krijg ik nog vrij op t werk. 3 maand krijg ik denk ik niet gedaan 😅

Wil je echt op avontuur in de woestijn van Marokko kan je inderdaad beter een andere keuze maken.
Ik zou het ook niet doen met een Fireblade.

Zo is er wel voor iedere situatie wat te verzinnen.
Gelukkig rij ik er nooit en is een EV voor mij wel heerlijk
 
Ik zie dat wel als een probleem, ofja probleem. Gewoon heel irritant.

Als je een beetje een leuk rondje maakt zit je al gauw op 250+ kilometer. Onderweg moeten tanken vind ik dan kut. Of op weg naar je vakantiebestemming, als je motor maar max 200km haalt is dat ook kut. Met m'n V-Strom kon ik van drenthe naar Vianden, Luxemburg rijden (430km) zonder te tanken, ideaal.

Nu halen maar weinig motoren 400+ km op een tank, maar 300+ km op een tank is voor mij eigenlijk wel een eis. :)

Dat is een keuze inderdaad, niets mis mee.
Ik vind het wel lekker om ergens tussen de 150-200 te stoppen even de benen strekken en een bakkie te doen.
Via één van de vele apps een DC laadpaal zoeken (zijn er steeds meer) en gelijk stekkeren. Tussen de 20-80% laad de Energica zeer snel 20 minuten is voldoende en ik kan weer 150-200 km rijden. Geen probleem.

Maar wil je halen maken van 400 km heb je nog niets aan een EV, zal ongetwijfeld komen maar nu dan even niet.

Het is echt anders denken: stoppen -> laden
Niet laden bij leeg, gewoon elke stop dat is anders dan bij benzine, kwestie van wennen.
 
Dat is een keuze inderdaad, niets mis mee.
Ik vind het wel lekker om ergens tussen de 150-200 te stoppen even de benen strekken en een bakkie te doen.
Via één van de vele apps een DC laadpaal zoeken (zijn er steeds meer) en gelijk stekkeren. Tussen de 20-80% laad de Energica zeer snel 20 minuten is voldoende en ik kan weer 150-200 km rijden. Geen probleem.

Maar wil je halen maken van 400 km heb je nog niets aan een EV, zal ongetwijfeld komen maar nu dan even niet.

Het is echt anders denken: stoppen -> laden
Niet laden bij leeg, gewoon elke stop dat is anders dan bij benzine, kwestie van wennen.
Ik weet niet waar jij stopt voor iets gezelligs te drinken maar in de streken waar het mooi rijden is ben ik nog geen laadpaal tegen gekomen..
 
Laatst bewerkt:
Laden is makkelijker, kwestie van anders denken, ik kom thuis stekker in stopcontact klaar.
Motor pakken, O wacht ik kan zo rijden ik hoef niet te tanken 🤗

Jou situatie heb ik nog nooit meegemaakt.


Wil je echt op avontuur in de woestijn van Marokko kan je inderdaad beter een andere keuze maken.
Ik zou het ook niet doen met een Fireblade.

Zo is er wel voor iedere situatie wat te verzinnen.
Gelukkig rij ik er nooit en is een EV voor mij wel heerlijk

Tja en dan woon je in een flat 8 hoog en de 1e laadpaal 4km verderop.
En dan?
Motor in de lift en op de gallerij opladen?
Niet iedereen heeft de luxe van een eigen oprit bij huis of in de voor of achtertuin te kunnen komen met de motor.
Dat laden is echt een handicap.
 
Tja en dan woon je in een flat 8 hoog en de 1e laadpaal 4km verderop.
En dan?
Motor in de lift en op de gallerij opladen?
Nee, dan heb je nu nog een probleem, klopt
Sowieso met een motor want waar zet je hem neer, niet fijn.
Niet iedereen heeft de luxe van een eigen oprit bij huis of in de voor of achtertuin te kunnen komen met de motor.
Klopt lastig, sowieso met buitenstallen dus.
Dat laden is echt een handicap.
Nu wel.
Ik heb ook altijd gezegd, goed kijken welke motor je wilt, dat moet je sowieso.
Past het goed, probeer dan eens de EV tov een ICE en dan kom je erachter dat het gewoon heerlijk rijd.
Altijd een goede afweging maken.

Mijn persoonlijke aanname is dat het wel steeds beter wordt. Er zullen ook bij flats op parkeerplaatsen laadpalen gaan komen en in straten.
Wanneer en hoeveel? Geen idee, misschien komt het ook wel nooit.
Voor mij past het uitstekend, lekker laden in eigen garage en ik kan gewoon heen en weer naar het werk zonder daar te laden (ik kan daar gratis laden, kan het dus omdraaien. Op het werk laden geen kosten)

Maar qua geld en laadpunt is het nog niet voor iedereen geschikt, klopt helemaal.
Maar voor de persoon in diezelfde flat is de BMW GS van 30k ook niet geschikt. En dan kan je wel tanken ;) (als hij niet gejat is 's morgens)

Het wordt vanzelf beter en de EV betaalbaarder we gaan het zien.

Klein beetje ontopic:
Deze ontwikkeling zorgt uiteraard ook voor betere Litium accu's alleen maar goed :)
 
Misschien heeft iemand hier iets aan;

Ik heb een Suzuki GS1000 uit 1979, daar heb ik zo'n 13 jaar geleden een Electrex spannings regelaar op gezet omdat de originele kapot ging.
2 jaar geleden heb ik een Lithium accu er in gezet, en later zag ik op een ander forum dat de Electrex spanningsregelaar niet in combinatie gezet moet worden met een Li-on accu.

Nu werd ik een beetje zenuwachtig, bang dat mijn accu misschien af kan fikken. Nu heb ik geen idee van dat nieuwe spul, ik weet niet in hoeverre een Lithium en Li-on accu gelijk zijn, dus ik heb een mailtje gestuurt naar de beste man die mij de accu verkocht heeft.

Dit is het antwoord van de importeur;

Hi

Thank you for your enquiry with Firestorm Motorcycles.

The importer has replied with the following-

But because the SSB lithium battery’s are prismatic cells they wont catch fire. It can gas out, but won’t catch fire.
But it still probably would pay to confirm with customer that his bike is 12v regulator ? (As some of the old model bike do have a 6v system In them)

I am 99.9% sure that your bike will not have anything 6 volt but there you go.

If there are any other parts you needs or if I can be of further assistance feel free to ask.

Kind Regards
Dave
 
Terug
Bovenaan Onderaan