Lithium accu oplaad problemen

pegaso-rider

MF veteraan
6 aug 2011
1.051
12
Fryslân
Ik heb een lithium accu in een van mijn motoren geplaatst (Aprilia Pegaso 650). Het beestje is van 2000. Omdat de Pegaso nog wel eens moeilijk doet bij het starten is er gekozen voor een lithium van 6 Amp met een CCA van 350. Normaal gesproken hebben de lithium accu's 4 Amp met een CCA van 240.
Echter na een paar ritjes valt de motor uit en heb ik totaal geen spanning meer. Meten is weten is dan het devies en de accu heeft nog een spanning van 11.7 volt. Dat is te weinig voor een lithium (moet hoger dan 12v) zijn. Mijn eerste gedachte is dat de laadspanning te laag is maar deze is 14.27v ~ 14.55v (afhankelijk van toerental 2.000 ~ 4.500). Heb ik nou te maken met een slechte lithium accu of is er toch iets anders aan de hand. Iedere tip is welkom.
 
dat is vreemd .
moet wel aan de accu liggen. Denk ik
test accu ,uit bouwen en op lader aansluiten na 6 uur meten spanning moet zijn 12.6 v
daarna accu 24 uur met rust laten en weer meten spanning moet zijn 12.6 v
niet dan zit er een fout in de accu
 
Hoeft niet persee een fout in die accu te zijn, als er veel stroomverbruikers op die motor zitten kan het zijn dat de accu door korte ritjes steeds leger raakt.....
Hoeveel Ah heeft de standaard accu? Het getal zegt namelijk iets over de inhoud van het ding en niks over de startstroom die er geleverd kan worden.
Het lijkt me sterk dat jouw motor meer dan 100A startstroom vraagt, en als dat al zo is duurt dat niet langer dan een seconde. Dus hij zou net zo goed gestart hebben op de 4Ah versie. Met de 6Ah versie kun je alleen langer starten. That's it.
 
Ik zat ook even te kijken.... de vervangings accu's die vermeld worden hebben bijna allemaal 12Ah, dat is inderdaad de dubbele inhoud, de motobatt heeft 14Ah.

Die lithium dingen hebben nou juist geen enkele moeite om zo'n dikke eencilinder aan te slingeren (vanwege de hoge startstroom die ze kunnen leveren). Dat is het goeie van die krengen. Je moet wel een goed startende motor hebben voor een lithium accu, want je kunt dus vaak niet heel erg lang starten. En lekstroompjes zijn ook echt killing voor zo'n lithium ding, is ook nog een optie voor de problemen die TS omschrijft bedenk ik me nu.
 
Waarom kies je iin de 1e plaats voor een accu met slechts de helf dan de gebruikelijke Ah? En dat voor een dikke eencilinder?
Lithium accu's hebben een andere amp waarde. Het is voor deze motor gebruikelijk om een een lithium accu van 4 amp toe te passen. Dus de hoeveelheid amp's zijn al opgevoerd. Bovendien heeft een normale (lood) accu bij deze motor een cca van 160; deze accu heeft een cca van 350.

Even een toelichting over CCA:
Koudstartstroom (cold cranking amps, CCA) - zeer belangrijk voor een goede startcapaciteit. Hierbij gaat het om het aantal ampères dat een batterij gedurende 30 seconden bij een temperatuur van -17.8oC kan leveren tot de spanning onbruikbaar laag wordt.
 
ik heb het niet over de Float-spanning 13.6 v
(spanning waarbij een batterij wordt vastgehouden nadat deze volledig is opgeladen om die capaciteit te behouden door zelfontlading van de batterij te compenseren )
 
Ik heb een lithium accu in een van mijn motoren geplaatst (Aprilia Pegaso 650). Het beestje is van 2000. Omdat de Pegaso nog wel eens moeilijk doet bij het starten is er gekozen voor een lithium van 6 Amp met een CCA van 350. Normaal gesproken hebben de lithium accu's 4 Amp met een CCA van 240.
Echter na een paar ritjes valt de motor uit en heb ik totaal geen spanning meer. Meten is weten is dan het devies en de accu heeft nog een spanning van 11.7 volt. Dat is te weinig voor een lithium (moet hoger dan 12v) zijn. Mijn eerste gedachte is dat de laadspanning te laag is maar deze is 14.27v ~ 14.55v (afhankelijk van toerental 2.000 ~ 4.500). Heb ik nou te maken met een slechte lithium accu of is er toch iets anders aan de hand. Iedere tip is welkom.

Als de motor en de spanningsregelaar lekker warm dan is de laadspanning ook nog goed?
 
Sommige lithium accu's hebben een management systeem die de accu afsluit als het voltage te ver zakt, volgens mij?
Dat zal zeker zo zijn, Maar dat heb ik niet. Ik heb een lithium accu in mn circuitbrommer en die zit met een stekker vast, gaat eruit na een dagje rijden. En verder zit er alleen ontsteking op het ding, dus stroom verbruiken doet hij amper, ik denk dat ik makkelijk een hele dag kan rijden op een lading als ik niet start op de accu.

Maar lekstroom controleren zou nog wel een ding kunnen zijn voor TS. Een USB aansluiting of zoiets trekt soms ook heel langzaam je accu leeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Lithium accu's hebben een andere amp waarde. Het is voor deze motor gebruikelijk om een een lithium accu van 4 amp toe te passen. Dus de hoeveelheid amp's zijn al opgevoerd. Bovendien heeft een normale (lood) accu bij deze motor een cca van 160; deze accu heeft een cca van 350.

Even een toelichting over CCA:
Koudstartstroom (cold cranking amps, CCA) - zeer belangrijk voor een goede startcapaciteit. Hierbij gaat het om het aantal ampères dat een batterij gedurende 30 seconden bij een temperatuur van -17.8oC kan leveren tot de spanning onbruikbaar laag wordt.
Ampere uur (Ah) is voor een lithium of wat voor accu dan ook gelijk, een lithium accu met 4Ah heeft exact evenveel inhoud als een loodaccu met 4Ah. Het klopt wel dat een lithium accu met veel minder Ah dezelfde of vaak een veel hogere startstroom (CCA) kan leveren
 
Dat zal zeker zo zijn, Maar dat heb ik niet. Ik heb een lithium accu in mn circuitbrommer en die zit met een stekker vast, gaat eruit na een dagje rijden. En verder zit er alleen ontsteking op het ding, dus stroom verbruiken doet hij amper, ik denk dat ik makkelijk een hele dag kan rijden op een lading als ik niet start op de accu.

Maar lekstroom controleren zou nog wel een ding kunnen zijn voor TS. Een USB aansluiting of zoiets trekt soms ook heel langzaam je accu leeg.
Lekstroom is altijd vervelend. Echter, de accu is leeg na het rijden. Dus de motor heeft (de laatste keer) ongeveer 120 km gereden en (toeval of niet) toen viel de motor bij thuiskomst uit. Bij een meting bleek de accu dus 11.7v te zijn. De ingebouwde beveiliging schakelde de accu uit. Dus dan zou lekstroom geen issue kunnen zijn omdat de motor voldoende laadt tijdens het rijden. Ergens begin ik te denken dat de spanningsregelaar niet datgene doet wat ervan verwacht wordt.
 
Lekstroom is altijd vervelend. Echter, de accu is leeg na het rijden. Dus de motor heeft (de laatste keer) ongeveer 120 km gereden en (toeval of niet) toen viel de motor bij thuiskomst uit. Bij een meting bleek de accu dus 11.7v te zijn. De ingebouwde beveiliging schakelde de accu uit. Dus dan zou lekstroom geen issue kunnen zijn omdat de motor voldoende laadt tijdens het rijden. Ergens begin ik te denken dat de spanningsregelaar niet datgene doet wat ervan verwacht wordt.
Ik denk inderdaad dat je hiermee de lekstroom wel uitsluit :t Maar er wordt dus niet voldoende bijgeladen tijdens het rijden.... Een rit van 120Km zou een 100% volle accu moeten opleveren. Of de inhoud van je accu nu 6Ah of 12Ah is. Je dynamo moet gewoon een beetje meer leveren dan wat er totaal aan verbruikers op zit (ik neem aan dat je niks geks hebt toegevoegd?).
Dan zou ik inderdaad even het hele laadcircuit doormeten en heel goed checken, kapotte SR levert hele mooie lithium accu's op ;)


Deze schakelde zichzelf niet uit bij een te lage of te hoge spanning kan ik je mededelen.... is uit mn straatmotor gekomen.
 
Volgens mij heeft een Pegaso origineel net zo'n matige spanningsregelaar als mijn Moto Guzzi. Die willen wel eens raar gaan doen als ze warm worden (mede vanwege de domme montageplek in jouw geval). Als hij er al niet in zit: Vervangen door een verbeterde MOSFET regelaar en het liefst ergens anders monteren / voor wat meer koeling zorgen. Check ook meteen de bedrading en stekkers in je laadcircuit.
 
Volgens mij heeft een Pegaso origineel net zo'n matige spanningsregelaar als mijn Moto Guzzi. Die willen wel eens raar gaan doen als ze warm worden (mede vanwege de domme montageplek in jouw geval). Als hij er al niet in zit: Vervangen door een verbeterde MOSFET regelaar en het liefst ergens anders monteren / voor wat meer koeling zorgen. Check ook meteen de bedrading en stekkers in je laadcircuit.
Dank voor de tip. Bedrading had ik (deze winter) al gecontroleerd en waar nodig vervangen of op een correcte manier gesoldeerd. Ik ga mij eerst eens richten op de spanningsregelaar.
 
Was dit een foute meting?
Die willen wel eens raar gaan doen als ze warm worden (mede vanwege de domme montageplek in jouw geval). Als hij er al niet in zit: Vervangen door een verbeterde MOSFET regelaar en het liefst ergens anders monteren / voor wat meer koeling zorgen. Check ook meteen de bedrading en stekkers in je laadcircuit.
Ordinaire zelfquote, maar ik durf te wedden dat die regelaar vers uit de koelkast heeeele andere dingen doet dan wanneer hij een graad of 50 is.
 
Fijn dat je het gevonden hebt!
Laat je nog weten welke spanningsregelaar je gekocht hebt en of het een succes is?
Daar kunnen andere Pegaso rijders baat bij hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan