Lithium accu plaatsen

Manuel96

Rookie
29 jan 2021
2
0
Beste,

Ik zit er aan te denken om een lithium accu te gaan gebruiken i.p.v. een 'standaard' accu omdat deze lichter zijn en daarnaast hebben ze het voordeel dat ze bijna niet leeglopen, 's winters heel fijn. Ik heb echter gezien dat veel lithium accu's een stuk kleiner zijn dan de accu die ik nu heb. Is er een gangbare manier om zo'n kleinere accu dan alsnog solide te kunnen bevestigen zodat deze niet gaat rond stuiteren? Ik heb een Daytona 675 uit 2007.

Bij voorbaat dank,
Manuel
 
Eén van de accu's uit de Motobatt Pro Lithium HP Series past gegarandeerd direct. Even zoeken welk model je moet hebben. Als je dan op een Nederlandse webshop zo'n ding koopt, let dan goed op. De HP-series met de rode opdruk wordt vaak door de war gehaald met de P-series met de blauwe opdruk. De HP-series heeft wat meer beveiligingen dan de P-series (overlaadbeveiliging, diepontlaadbeveiliging, thermische beveiliging).

Kost wat, maar dan heb je ook wat :t
 
Ik rij ook s winters en ben weer terug naar een normale accu gegaan
Al heb ik met een shorai accu 12 jaar gedaan , maar die zijn best duur
Bij mijn Harley kregen goedkopere lithium accu’s als het erg koud is de motor niet aan de gang ( wel 1600cc met hoge compressie)
 
Vergeet niet dat je een andere acculader voor Lithium accu's nodig hebt!
de accu wordt tijdens het rijden ook opgeladen en dat is vergelijkbaar met een normale accu lader.
Ook een druppellader hoeft niet gelijk slecht te zijn, maar de accu herstel optie die vaak zit ingebouwd in o.a de meeste Optimates
kunnen de computer/regeleenheid van een lithium accu ontregelen of zelfs slopen.

In sommige gevallen vond een fabrikant het een mooie gelegenheid om die optie , de ze al jaren aanprezen om zwaar ontlaade accu's weer tot leven te brengen, weg te laten en vervolgens meer te rekenen voor hetzelfde apparaat.
Mooie marketing.

Neemt niet weg dat het prima is om te benoemen dat niet alle laders geschikt zijn voor lithium , maar nodig is het dus niet perse.
 
Acculaders: als je een goede accu hebt, heb je geen acculader nodig.
Als je accu zijn lading door degeneratie niet meer vasthoudt, heb je ook geen acculader nodig, maar een andere accu.
Dat klopt, maar nu blijkt dat die benzine/ anti ethanol toevoeging ook nauwelijks werken mag dat toch wel enigzins gecompenseerd worden door
de verkoop van acculaders he ;) , steun de lokale ondernemens enzow ;)

grapje in tech, sorry niet schieten
 
Waarom overweeg je niet een lithium accu te kopen met dezelfde afmetingen als het origineel?
voor het merendeel van de gebruikers is het veruit het beste om een model accu te bestellen wat de leverancier voorschrijft voor hun voertuig.
Dan zit er namelijk geschikte opvulblokken bij,in het geval van o.a motobatt ook al voor sommige loodaccu's.
ga je echt zoeken op de afmetingen dan moet je ook opletten dat de plus en min polen niet andersom zitten of zelfs op een ander plek.

Vind je dan 1 met dezelfde afmetingen dan koop je een lithium accu die veel meer capaciteit heeft dan de loodaccu die hij komt te vervangen, maar dan betaal je dus ook onnodig teveel.
Uitzondering hierop is als je extra capaciteit zoekt ivm extra accessoires die stroom verbruiken en je wil gebruiken als de motor niet loopt.
 
Acculaders: als je een goede accu hebt, heb je geen acculader nodig.
Als je accu zijn lading door degeneratie niet meer vasthoudt, heb je ook geen acculader nodig, maar een andere accu.

In lithium accu zit een bms ingebouwd die vanzelf de stroom afsluit zodra het voltage beneden een bepaalde waarde komt.
dat men dit weglaat bij de eerder genoemde motobatt HP serie vind ik dan ook vreemd, maar goed.
waarbij een lithium accu dus opeens niks meer lijkt te doen komt dit door die bms/computer en is de accu dus al beschermd voor het te ver ontladen.

Het laden kan dan het beste met een laag amperage beginnen, maar dat is dan iets wat een echte lithium lader dan ook zou moeten doen, maar dat is dan ook maar iets wat ik gelezen heb en me aan heb laten lullen.
Zou je een motor hebben die je aan kan duwen en die blijft lopen zonder accu dan is de accu waarschijnlijk ook gewoon weer geladen na een uur of wat, afhankelijk van de capaciteit.
 
Bedankt voor alle tips en aanbevelingen, zoals LePensZeur al aangaf: een lithium accu met dezelfde afmetingen heeft vaak veel meer vermogen en is dus niet echt geschikt. En de opmerking die ik maakte over het leeg lopen in de winter: 's winters staat m'n motor binnen en gebruik ik hem eigenlijk niet en haal ik de accu eruit. Met een gewone accu moet ik hem dan altijd weer opladen als ik hem er in het voorjaar terug in zet. Dit wilde ik dus voorkomen met een lithium accu, want die loopt vrijwel niet leeg, ik zet de accu wel binnen als die eruit is. En het kopen van een lader wil ik dus ook voorkomen door een lithiumaccu te kopen.
 
Acculaders: als je een goede accu hebt, heb je geen acculader nodig.
Als je accu zijn lading door degeneratie niet meer vasthoudt, heb je ook geen acculader nodig, maar een andere accu.
Betweter
Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarbij de accu leeggeraakt is en je deze weer wilt bijvullen, ook al is dat 1x per 5 jaar, je zult dan toch een lithium compatible lader moeten hebben.
 
Ben eens gaan kijken voor mijn motor (Honda cb1000r uit 2008) en ik krijg bij nr1motor.nl vrij duidelijk de waarschuwing om deze niet in oudere motoren te gebruiken. Vooral Honda cb’s staat er zelfs🤨 Hetzelfde staat dus ook bij de z1000 2003 (schoonzus). Nu dacht ik dat de leeftijd van mijn motor wel mee viel maar schijnbaar niet dus...

wat voor jaar moet je denken dan dat dit bruikbaar wordt?
 

Bijlagen

  • 867B0112-15A2-44D3-A6A2-1D04A1DAAB64.jpeg
    867B0112-15A2-44D3-A6A2-1D04A1DAAB64.jpeg
    118,9 KB · Weergaven: 22
Ben eens gaan kijken voor mijn motor (Honda cb1000r uit 2008) en ik krijg bij nr1motor.nl vrij duidelijk de waarschuwing om deze niet in oudere motoren te gebruiken. Vooral Honda cb’s staat er zelfs🤨 Hetzelfde staat dus ook bij de z1000 2003 (schoonzus). Nu dacht ik dat de leeftijd van mijn motor wel mee viel maar schijnbaar niet dus...

wat voor jaar moet je denken dan dat dit bruikbaar wordt?
Ik vind het een raar verhaal. Een lithium accu brand niet af omdat de electronica in de motor is verouderd. Wel is het belangrijk dat de laadspanning die de spanningsregelaar naar je accu stuurt tijdens het rijden niet hoger komt dan 15 volt en niet al te veel fluctueert. Bij een defecte spanningsregelaar zou dat kunnen gebeuren en dat leid dan tot een kapotte lithium accu.

Misschien is de spanningsregelaar een zwak punt bij jouw motor dat ze deze waarschuwing geven?
 
Ben eens gaan kijken voor mijn motor (Honda cb1000r uit 2008) en ik krijg bij nr1motor.nl vrij duidelijk de waarschuwing om deze niet in oudere motoren te gebruiken. Vooral Honda cb’s staat er zelfs🤨 Hetzelfde staat dus ook bij de z1000 2003 (schoonzus). Nu dacht ik dat de leeftijd van mijn motor wel mee viel maar schijnbaar niet dus...

wat voor jaar moet je denken dan dat dit bruikbaar wordt?
Veel oudere motoren hebben een iets lagere laadspanning. Zo rond de 13,8 volt, moderne motoren met onderhoudsvrije accu’s zitten rond de 14,5 volt. Ik heb dus een Lithium accu geplaatst, omdat mijn moderne spanningsregelaar (mosfet regelaar in een oude VFR) de open lood-zuur accu’s sloopte. Onderhoudsvrije accu’s passen niet in de accubak. Dus een lithium er in gezet.
 
Ben eens gaan kijken voor mijn motor (Honda cb1000r uit 2008) en ik krijg bij nr1motor.nl vrij duidelijk de waarschuwing om deze niet in oudere motoren te gebruiken. Vooral Honda cb’s staat er zelfs🤨 Hetzelfde staat dus ook bij de z1000 2003 (schoonzus). Nu dacht ik dat de leeftijd van mijn motor wel mee viel maar schijnbaar niet dus...

wat voor jaar moet je denken dan dat dit bruikbaar wordt?
Jouw 2008 CB1000R valt niet in de categorie oudere CBs
 
Jouw 2008 CB heeft hetzelfde laad systeem als een CBR of welke Honda dan ook van dat jaar (of deze periode). Met die oudere CBs worden modellen uit jaren 70 en 80 bedoeld, die vaak worden omgebouwd en waar een kleinere accu nodig is...
 
  • Leuk
Waarderingen: RonP
Bedankt voor alle tips en aanbevelingen, zoals LePensZeur al aangaf: een lithium accu met dezelfde afmetingen heeft vaak veel meer vermogen en is dus niet echt geschikt. En de opmerking die ik maakte over het leeg lopen in de winter: 's winters staat m'n motor binnen en gebruik ik hem eigenlijk niet en haal ik de accu eruit. Met een gewone accu moet ik hem dan altijd weer opladen als ik hem er in het voorjaar terug in zet. Dit wilde ik dus voorkomen met een lithium accu, want die loopt vrijwel niet leeg, ik zet de accu wel binnen als die eruit is. En het kopen van een lader wil ik dus ook voorkomen door een lithiumaccu te kopen.
Een lithium accu geeft minder Ah bij dezelfde afmetingen, maar meer CCA's.
Meer stroom om te starten, maar minder stroom voor lange duur.

Zit net even anders dan hier geschreven wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan