Lithium of loodaccu's gebruiken!?

tebrugge

Rookie
3 aug 2021
16
4
Ik loop al een tijdje met de vraag rond. Wat is beter voor mijn Yamaha wr450 uit 2005 een lithium accu of de ouderwetse loodaccu.!? Wie heeft er ervaring mee en laad mijn Yamaha de lithium ook bij tijdens het rijden of moet deze apart geladen worden na enige tijd!? Grt
 
Ik zweer bij Lithium. Had een issue met m'n startmotor welke veroorzaakt werd door te weinig startvermogen van de originele loodzuur accu. Die accu werd d.m.v. een accutest nog in prima staat bevonden.
Hoe dan ook 't probleem was direct opgelost na het plaatsen van een Lithium accu. Wat ik zelf als voordeel ervaar is dat een Lithium accu gewoon helemaal leeg mag lopen zonder dat ie stuk gaat o.i.d. Je moet wel een 'speciale' lithium-lader hebben.
 
Het is maar hoe je het bekijkt. Als de accu niets meer doet, geen dashboard verlichting, geen startmotor aandrijft is hij in mijn ogen 'leeg'. Technisch gezien misschien niet maar tot het punt dat je motor helemaal niets meer doet is het zeker nog niet kritiek voor de accu zelf. Gewoon opladen en gaan.

EDIT: ik dacht dat m'n motor helemaal niets meer deed toen er nog 7.2V in de accu zat.
 
Dank voor de reacties, weet iemand ook hoelang een lithium accu 12v 24wh 140a
mee gaat voordat hij bij geladen moet worden. zijn dat dagen of weken als je 3 dagen in de week de wei in gaat!?😇
 
Lithium ontlaadt uit zichzelf bijna niet, en dan veel minder dan lood. Daarom dat zowat alles wat je koopt met lithium erin werkt als je het uit de verpakking haalt. Dus als er niets aan staat met contact af, geen alarm, geen keyless etc dan blijft die gewoon een jaar lang goed en start gewoon
 
Lithium ontlaadt uit zichzelf bijna niet, en dan veel minder dan lood. Daarom dat zowat alles wat je koopt met lithium erin werkt als je het uit de verpakking haalt. Dus als er niets aan staat met contact af, geen alarm, geen keyless etc dan blijft die gewoon een jaar lang goed en start gewoon
Dat is niet waar.
Lithium blijft dezelfde output leveren ook op bijvoorbeeld 20% resterende capaciteit. Dat doet een loodzuuraccu niet.
Lithium ontlaadt zeker wel en veel meer dan "bijna niet". Waar haal je die onzin vandaan? Bron?
 
Ik loop al een tijdje met de vraag rond. Wat is beter voor mijn Yamaha wr450 uit 2005 een lithium accu of de ouderwetse loodaccu.!? Wie heeft er ervaring mee en laad mijn Yamaha de lithium ook bij tijdens het rijden of moet deze apart geladen worden na enige tijd!? Grt
Als je laadsysteem in orde is dan laadt de lithium accu ook gewoon.
Hij mag alleen niet aan een gewone druppellader en/of een lader met verschillende programma's.

Ik heb dit soort accu's sinds 2012 en vind ze top. :Y
 
Ik ben wel fan van Lithium. Maar zoals ik eerder deze week al schreef, ze hebben één groot nadeel: wanneer het erg koud is, geven ze een beduidend lager voltage. Afhankelijk van motorfiets tot motorfiets kan dat voor problemen zorgen.
Bij mijn Honda CB Sevenfifty kan dat geen kwaad. Dat is een oude jap, die start altijd.
Bij mijn ex KTM 1190 ging de startmotor amper nog rond onder de -2 °C.
Bij mijn huidige Moto Guzzi Norge wil de startrelais niet aantrekken onder de 11V. En die haal je niet bij stevige vrieskoude. Maw, toen het paar weken terug -8 en -9°C was kreeg ik de Guzzi niet gestart. Ook niet als je de batterij een hele dag aan de lader hebt gehangen of een half uur met de haarddroger op de batterij zat. Die wou niet starten... Eens de vorst voorbij was, startte die met de minste druk op de knop.

Maar als je zelden tot nooit met vorst rijdt, dan is Lithium wel leuk. Uiteraard wel ongeveer 14 keer meer kans op brand.
 
Dat is niet waar.
Lithium blijft dezelfde output leveren ook op bijvoorbeeld 20% resterende capaciteit. Dat doet een loodzuuraccu niet.
Lithium ontlaadt zeker wel en veel meer dan "bijna niet". Waar haal je die onzin vandaan? Bron?
Je hebt gelijk als je het met Alkaline vergelijkt. Ik bedoelde vs. lood want het gaat hier over accu's voor motoren. Deze site staat vol met leesvoer.

https://batteryuniversity.com/article/bu-802b-what-does-elevated-self-discharge-do
dus Lithium-ion (en LifePo4 zoals motorfiets batterijen zijn) 1-2% verlies per maand tenzij er een BMS (battery management system) in zit. en een Shido met optioneel bluetooth en appje zal nog iets meer zijn


1673513387822.png
 
Je beseft dat dit waarden zijn in optimale labratorium omstandigheden? Beetje het zelfde als de actieradius van een elektrische auto welke je in de praktijk dus never nooit haalt? En ik heb 't nooit over alkaline gehad. Dus waarom je dat nu aanhaalt is mij een raadsel.

De zelfontlading van een lithium accu zal per fabrikant verschillen en dan laten we de omstandigheden waarin deze idle staat te niksen maar ff achterwegen.

Dus ik blijft achter mijn eerdere post staan; de output op laag resterende capaciteit blijft 't zelfde als bij een 90-100% volle accu. De zelfontlading is zeker weten meer dan 1 tot 2% per maand. En nee ik heb dit niet uit boekjes of van het internet, gewoon zelf met de multimeter gemeten in m'n eigen fiets.
 
Je beseft toch ook dat wat enkele metingen op jouw fiets zonder details statistisch waardeloos is? En dan Fluke of Action metertje? Geef mij maar de aangehaalde website. Ik haal Alkaline aan omdat jij zegt dat mijn bewering en voorbeeld niet klopt. Die klopte inderdaad niet vs Alkaline. Maar qua LiFePo4 vs lood-zuur accu geloof ik batteryuniversity toch even meer dan jouw.

En we hebben het hier over zelfontlading van de batterij. Dat is effe iets anders dan ontlading door constante verbruikers zoals alarm en keyless. Dat sluipverbruik loopt op tot vele Ah, en daar is een lood-zuur accu nu net goed in, en LifePo4 helemaal niet.

En dan LiFePO4's houden totaal niet van spanningspieken. Bij 4.2V per cell gaan ze het begeven. Dat is 16.8V. Maakt niets uit voor een lood-zuur accu, die heeft er geen problemen mee. Er zijn LiFePo4 regulatoren te koop, die hebben regelen af op 14.2

Op andere websites zijn er BMW problemen te vinden met LiFePo4. Waarschijnlijk ook op andere motoren maar dat volg ik niet. Allemaal overvoltage error. Als je het mij vraagt is dat de BMS die de batterij afkoppelt door een iets te hoog voltage, en daardoor een hoge piek veroorzaakt voordat de spannings regelaar kan reageren
 
Om te beginnnen meet ik met een Fluke, toevallig dat je het kent. Mocht je een foto willen, geen probleem!
Ik heb maar 2 dingen gezegd; 1. litium blijft de zelfde output leveren ook als deze deels ontladen is t.o.v. een loodzuur. En 2. iets over de ontlading.

Beide zijn waar en kloppen. Als je een praktijkvoorbeeld en toelichting wil mag je in het cb1000r sub-forum zoeken. Oh en trouwens als je daar gaat kijken kan je m'n Fluke meter ook gelijk bekijken ;).

Verder stop ik met deze discussie. Jij hoeft mij niet te geloven, en ik de louter theoretische kant van jou niet. Ik ga af op de praktijk.
 
Zelf heb ik al een tijdje wat ervaring met mijn elektrische scooter, waar een LTO batterij in zit.
LTO heeft tov de genoemde lithium combinaties maar drie nadelen;
Is (veel) duurder
De opslag capaciteit tov gewicht/volume is (veel) lager.
Lager voltage per cel. 2,8 Volt wat zeer snel daat naar 2,5 Volt en blijft dan stabieler dan loodaccu.

Voordelen;
Velen malen veiliger.
Velen malen robuuster.
Sneller opladen/ontladen, hoge 'c' waarden.
Mag echt ontladen worden, zonder dat dit ten koste gaat van levensduur.
Minder problemen met temperatuur, dus ook opladen onder nul.
Heeft (vaak) geen BMS nodig.

Maar ik vraag mij af hoe blij een gelijkrichter/dynamo wordt van deze batterijen?
Slijt het systeem daar sneller/minder door. Immers ontstaat in de nieuwe situatie mee/minder warmte etc.

Vandaag ging de accu in mijn BMW C1 stuk.
Die dynamo levert 400 Watt en heeft daarvoor een 14 Ah accu nodig.
Misschien toch een LTO er in hangen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan