"Living the good life..." Reisverslag 2020

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.146
2.130
Middelharnis
Living the good life, without a plan…”

Het is weer zover, de motor wordt weer van stal gehaald om een rondje Frankrijk te gaan doen, dit keer samen met mijn broer. Dit was al lang een wens van ons sinds hij z’n motor rijbewijs had gehaald. Dit jaar stond de wind gunstig, de planeten stonden in lijn, de benodigde pekunia’s binnen geharkt, de motoren fris en fruitig klaar voor de start en na de versoepelingen in Frankrijk op de 15e juni konden de startblokken vanonder de voorwielen weg getrokken worden om de 26e te vertrekken naar Frankrijk.

Het plan? Hebben we niet.
Waar naartoe? Weten we niet, wel Frankrijk maar gewoon het goede weer achterop en misschien door Zwitserland of Duitsland weer terug, we zien wel.
Slapen? Hotels, B&B, Chambre D’hotes, Gites of desnoods in de berm.

De motoren:
Broer rijd een Triumph Tiger 1050
IMG_20200629_140339.jpg


Ik rij als vanouds op m’n Kawerda Compozisione 498
IMG_20200701_072159.jpg


Vrijdag 26-06-20: Thuis – Buxerulles, Noord Frankrijk.

We gaan vandaag richting noord Frankrijk, we vertrekken om 07:30 van thuis en nemen de snelweg tot Bastogne via Antwerpen, Brussel en Namen, de snelweg is saai as usual maar door de Corona perikelen is het op vrijdagmorgen opvallend rustig op de ring rond Antwerpen en Brussel tijdens spitstijd en zijn rond 11:00 klaar met de snelweg en gaan binnendoor richting Luxemburg voor de eerste slingers in het asfalt. We doen een hapje in Esch-sur-Sure omdat we er toch langs komen en kijken waar we ongeveer uit denken te komen en we kijken op Google maps naar een beschikbare slaapplek.
We vinden een B&B in Buxerulles in de Lorraine tussen Metz en Nancy en proppen het adres in de navi en gaan op pad.

Onderweg nog één klein buitje op ons kop gehad en door dit beetje water gaf m’n TT 410 het op! Water in/achter het schermpje en na een uurtje was het over, geen beeld meer.
IMG_20200628_063533.jpg


Klotezooi, is al de tweede TT die het op deze manier opgeeft.

Gelukkig heeft Broer een Bami-navi en die is wel waterdicht en wordt de rest van de vakantie gebruikt..
Na Esch-sur-Sure rijden we verder naar het zuiden en komen bij ergens bij Longwy in de buurt een stilstaande motorrijder op de rotonde tegen met een kapotte benzineslang. Wij gestopt en proberen te helpen. Blijkt dat de 8mm slang niet goed op het 6mm tuutje van de benzinekraan past (duh!) Ergens diep in de krochten van Broer zijn koffer werd een slangenklem opgesnort en erop gezet voor de mesjeu. Gauw het gereedschap weer inpakken en door want het is bloedjeheet hier in de zon.

Hij was stikblij en we mochten echt niet verder zonder met hem mee te gaan naar zijn huis twee kilometer verderop, eerst beleefd geweigerd maar nee, we moesten mee. Mijn frans is niet denderend maar na de bloedhete actie op de rotonde verstond ik “froide” en “boisson” dus vooruit, effe wat kouds drinken kan geen kwaad toch?

We rijden achter hem aan en kunnen bij hem thuis effe de jassen uit doen en afkoelen. Hij had gevraagd of we bang zijn voor honden want hij had een Rottweiler, Broer niet maar ik heb het er niet zo op, als we binnen stappen zit daar een Rottweiler van het formaat klein kalfje, ik ben wat huiverig maar wat een lief beest is dit, een echte kroeler. Een kat loopt er ook in huis en als ik die wil aanhalen word ik gewaarschuwd om dit maar niet te doen “Levensgevaarlijk, hij vreet je op…” zegt Marc…Oh, okee. Leuk contrast qua dieren hier in huis…

Hij komt terug met een fles witte wijn en schenkt drie limonade glazen tsjokvol en roept “Santé!”…
We hebben een leuk gesprek over motoren, de omgeving hier en zijn stoomtrein hobby, schijnt hier een levendige mijnbouw geweest te zijn in ijzererts vroeger, tijdens het gesprek verteld hij dat wat we drinken een wit wijntje is vermengd met Cognac en nog wat kruiden, soort van zelfbrouw, erg lekker maar sterk spul dus…”Willen jullie nog wat?” …Mwah, doe maar niet, met nog een dikke 75 kilometer te gaan bedanken we hem voor nog een emmertje wijn en gaan weer op weg. Wel een hele leuke ervaring en toch weer iemand geholpen met alleen een beetje moeite als grootste kostenpost.

Na Longwy gaan we door richting de B&B en komen hier om ongeveer 17:30 aan. Leuk typisch frans pandje met zwembad en fijne kamer met goede bedden.
IMG_20200626_192125.jpg

IMG_20200626_191950.jpg
IMG_20200626_192025.jpg


S’avonds met een biertje in de hand maken we een plannetje voor de volgende dag, dit wordt de Jura…ergens, denken we….

Kilometers vandaag: 438
 
Zaterdag 27-06-20: Buxerulles noord Frankrijk – Labergement-Sainte Marie, Jura

Na het ontbijt stappen we weer op om de plannen van gisteren avond uit te gaan voeren. We nemen eerst een klein uurtje de wat snellere wegen om het saaiere gebied te doorkruisen en komen bij Epinal weer in mooi territorium en slingeren lekker verder binnendoor.

De benzine bij sommige stations is in Frankrijk af en toe van discutabele kwaliteit en de laatste tankbeurt was er zo eentje, na 150 km zakt m’n benzinemeter naar een kritische stand waardoor ik Broer aanspoor om een tankstation te zoeken op de Bami-navi, die zijn er niet direct in de buurt dus de dichtstbijzijnde op 20 kilometer wordt het doel, hier aangekomen gooi ik de tank vol en zie mijn record van 11,32 liter van de vorige vakantie sneuvelen met maar liefst 11,91 liter in een tank van 12 liter! Phfoei…dat was net op tijd, moet geen gewoonte worden zo….
IMG_20200627_101214.jpg

Effe rekenen, prut benzine deze tank dus 1 op 14, x 0,09 liter is 1,26 kilometer wat er nog in de tank zat…oepsie…

Met een volle tank rijden we weer verder naar het zuiden en ik hobbel genoeglijk achter Broer aan die met de Bami-navi voorop rijdt, ook wel eens lekker, zo een beetje om je heen kijken en de knipperlichten voor je een beetje nadoen…

Met de lunch google maps weer opgestart voor een slaapplaats en de route gaat vanavond naar Labergement-Sainte Marie vlakbij Pontarlier in de Jura waar we een hotel hebben gevonden voor de nacht.
IMG-20200713-WA0002.jpg


Hier komen we rond 17:00 aan en gooien de koffers op de kamer en gauw de korte broek aangetrokken want het was warm en vragen om een groot glas bier, “hebben we niet maar ik breng er gelijk twee de man voor jullie” zegt de ober, topvent.
Het eten was prima en Broer z’n eerste Rosé aangesmeerd… hem als doorgewinterde bierdrinker aan de wijn krijgen vond ik een prestatie en hij vond het nog lekker ook.
IMG_20200627_200117.jpg


Na het eten nog een rondje gekuierd naar een watertje vlakbij om de benen te strekken. We maken een plan voor morgen en gaan daarna naar bed. Was een topdagje..
IMG_20200627_215617.jpg


Kilometers vandaag: 364
 
Zondag 28-06-20: Labergement-Sainte Marie - Rencurel, Vercors.

Goed, het plan voor vandaag is om ongeveer langs het meer van Lac du Bourget richting Grenoble te gaan om de Alpen in het vizier te krijgen en we trappen de motoren van de standaard en rijden weer weg.
We vervolgen de D437 door de Jura en zijn verrast over kwaliteit en het slinger gehalte van de weg en houden dit vast over de D1005 en scheren via Morez vlak langs de Zwitserse grens richting Mijoux en daarna vóór Geneve, want die teringstad ga ik écht niet meer in, gaan we iets meer westelijk rijden en slingeren een beetje langs de Rhone rivier naar het meer Lac du Bourget.
Bij het meer aangekomen komen we over een weg die aan de rotswand geplakt zit vlak langs het water, erg mooi zo…
Screenshot_20200709_074225.jpg


In Aix-Les bains doen we de lunch in een strandtentje aan het water, “Lijkt wel de Cote D’Azur wel hier..” zegt Broer en hij heeft gelijk, zon, water, flanerende mensen op de strandjes en een typische vakantiesfeer hier! Heerlijk, bijna iedereen in bikini en wij in onze motorpakken…
IMG_20200628_131058.jpg

IMG_20200628_133311.jpg


In de schaduw van de parasol zoeken we een hotel ergens in de Vercors en ik vind er een in Rencurel, vlakbij Villard de Lans. Dit betekent een route door de Chartreuse en een stukje Vercors, top!
De Chartreuse is erg mooi en de bergen worden al wat groter en na Chambery gaat het heerlijk slingerend over goede wegen steeds zuidelijker. Dit is te merken want de temperatuur loopt aardig op en de binnenvoeringen zittten al geruime tijd in de koffers.

We steken de Isere over bij Voreppe en klimmen de Vercors in richting Rencurel naar Hotel Le Marronier. Daar aangekomen zien we het terras vol met motoren en borrelende mensen, “What the f…” denken wij maar dit blijkt dus een soort van motor hotel te zijn waar we niks van wisten..haha, leuke bijkomstigheid, we zijn de enige Nederlanders dus worden we niet lastig gevallen gelukkig..

Na eerst een koud biertje gedronken te hebben een kamertje geregeld en bij mijn vraag voor de stalling van de fietsen, want ze stonden nu half op straat, wordt er gezegd “zjust poet dzem on ze terrasse”….”Huh, pardon ?”.. zeg ik en prompt wordt er een tafel aan de kant gejorist en de motoren kunnen op het terras direct naast onze tafel neergezet worden, en weer door aan het bier haha, geweldig dit, hadden we niet verwacht..
IMG_20200628_173108.jpg


Omdat we nu in de Vercors zitten en ik hier de vorige vakantie ook was hebben we besloten om hier morgen een daagje rond te crossen, ik had namelijk hoog op gedaan over dit gebied aan Broer en hij was wel nieuwsgierig naar de waarheid van mijn belevingen alhier. We maken onder het genot van een karafje wijn en een stukkie worst een route van een kleine 270 kilometer in de Bami-navi en na wat heerlijk natafelen gaan we naar bed.

IMG_20200628_213611.jpg

Kilometers vandaag: 295
 
Maandag 29-06-20: Rencurel - Rencurel

Na een goed nachtje staan we op en aangezien we allebei vroege vogels zijn wordt de waterkoker weer aan geslingerd voor een koppie koffie….om 06:00 uur s’ochtends, ontbijt was om 08:30 en dat duurt ons te lang voor koffie. De koffie pruttelt door en uit het raam een mooi uitzicht..
IMG_20200630_065755.jpg


…“Living the good life” … mompelen we tegen elkaar zippend aan de koffie en heb ik de topictitel te pakken voor deze vakantie..

We rijden op tijd weg en doen de hele dag de Vercors, Gorge de La Bourne, en Colletjes te over en gedurende de dag zie ik de helm van Broer van links naar rechts wiegen op z’n schouders en begrijp dat hij, net als ik, z’n ogen uitkijkt in deze geweldige omgeving, vooral de balconweggetjes en tunnels en spectaculaire natuur maken indruk op ons.
IMG_20200629_094646.jpg

IMG_20200629_094638.jpg

IMG_20200629_110533.jpg


Later op de dag komen we op de Col de Rousset en ik had Broer al gewaarschuwd dat dit een lekkertje is, we storten ons naar beneden en voor het eerst moet ik moeite doen om Broer in het vizier te houden, Broer is namelijk een wat gematigdere rijder als ik, maar bij de afdaling op de Rousset gaat hij lekker los in de bochten en haarspelden. Blijft een heerlijke Col om te rijden deze….

IMG_20200629_125916.jpg


Vlak voor Die gaat het weer westwaarts en terug naar boven via Leoncel en na nog wat colletjes en de mooie D76 komen we weer bij het hotel en parkeren alsof we kind aan huis zijn de motoren midden op het terras, ik blijf het vreemd vinden dit.

We vragen om ‘deu grande pressions, sil’vou plait…’ en laten de dag op ons inwerken tezamen met de biertjes.
IMG_20200628_163707.jpg

Daarna heerlijk gegeten met een voorgerechtje, hoofdgerechtje en toetje, bijgestaan door een karafje wijn.

Die avond de knoop doorgehakt over het vervolg van de route, gaan we rechts de Alpen in of gaan we links de Ardèche in? “Hoe vond jij de Alpen” vraagt Broer en ik antwoord dat het een bult oprijden is en dan weer naar beneden, wel erg mooi maar ík ben er al eens geweest. We bestuderen de kaart en zien in de Ardèche de meest kronkelige wegen lopen en Broer vraagt “Is dit niks dan?”. “Jazeker wel, maar dit zijn geen bergen” zeg ik, omdat Broer wel eens een keer naar de Alpen wou en nu we ervoor staan vraag ik wel drie of hij het zeker weet dat we naar de Ardèche gaan, “Yep…meer bochten, meer fun”.. haha, man naar m’n hart die Broer van me en we plannen een route ruim onder Valence door richting Privas en gaan daar weer omhoog richting noord. We nemen nog een alcoholtje en gaan slapen.

Kilometers vandaag: 278
 
Dinsdag 30-06-20: Rencurel - Chimilin

Zoals elke dag zijn we voor het krieken van de dag al wakker en zetten een bakkie koffie en dan douchen en de zooi in de koffers, deze hangen we alvast aan de motoren en gaan dan ontbijten, scheelt rijtijd en dat is waar we voor hier zijn, we komen hier niet om te Jeu de Boule’n zeggen we regelmatig.

Na het ontbijt is het afrekenen en we schrikken van de rekening maar na een analyse van de kosten per man per nacht valt het eigenlijk nog wel mee, we waren hier natuurlijk twee nachtjes…

De motoren worden zoals elke dag nog effe gechecked op oliepeil, kettingspanning en smeren de kettingen. Alles okee en de brommerts worden gestart en het terras afgereden om de Ardeche in te duiken.

Het eerste deel van de route gaat nog naar het zuiden door de Vercors en hè verdorie, komen we wéér die Col de Rousset op ons pad tegen, wat vervelend nu weer…
Onderin bij Die gaan we de wat snellere D93 op om wat meters te maken en volgen deze tot aan Privas, vanaf Privas volgen we de D2 naar de D120 die ons naar het noorden brengt.

Al vanaf de afslag naar de D2 bij Privas hebben we geen spijt dat we de Ardèche gekozen hebben, tsjongejonge wat een kwaliteitsasfalt en hoog slinger gehalte hier zeg en we smijten de motoren van het ene oor op het andere en genieten met volle teugen van de lege wegen, het mooie weer en de motoren onder onze kont…”Living the good life” …schiet weer door mijn hoofd en trek het gas nog eens goed open…

Ons enthousiasme wordt enigszins een beetje getemperd als ergens in een bocht het achterwiel van Broer uitbreekt, ik zie het gebeuren en schrik, ik rij een iets andere lijn en als ik in de bocht kom stapte bij mij het voorwiel iets opzij.. Whooo!.. da’s schrikken!.. we denken dat er iets van vuiligheid heeft gelegen want voor de rest heeft zich dit niet meer voorgedaan deze week. We hadden ook gelijk weer grip dus het vertrouwen in de banden was niet geschaad.

Via Satilieux en Annonay rijden we naar het noorden en zoeken met de lunch weer een slaapplekje, dit vinden we in Chimilin even ten westen van Chambery.
Als we aankomen hebben we geen avond eten maar een lokale pizzeria biedt uitkomst, het is maar 2,4 kilometer lopen en zeggen tegen de eigenaar dat we effe gaan lopen. Nou, dat doen ze hier dus niet hè…lopen.. Hij bood ons aan om ons te brengen en als we opgehaald wilden worden dan moesten we maar bellen hartstikke aardig en het aanbod om te brengen hebben we aangenomen.

Bij de pizzeria een heerlijke pizza gegeten maar dit was een afhaal toko en dus geen tafels, de eigenaar begreep dat we toch de pizza wilden opeten en mochten bij hem achter in de tuin de groenteschijf op peuzelen super aardig van ‘m.
IMG_20200630_200445.jpg


Pizza was lekker, effe afrekenen en tot mijn grote verbazing ziet Broer een fles wijn in de koeling staan en zegt “zullen we nog een flesje meenemen voor bij het hotel?” . Mot niet gekker worden met ‘m….We wandelen terug naar het hotel en worden voor gek verklaard dat we zijn komen lopen.

In het hotel zat ook nog een Italiaan die uit de buurt van Zané kwam en die werd helemaal lyrisch toen die de Kawerda zag, herkende de motor natuurlijk meteen als een Laverda, hij had al eeuwen geen Laverda uit Zané meer gezien en vond het ombouw verhaal geweldig en een goede keuze om het blok te vervangen. Leuke vent en leuk gesprek gehad.

S’avonds mét het flesje wijn een plan gemaakt voor morgen, we wilden naar het Zwarte woud dus we gaan weer naar de Jura via de route door de Doubs. Deze is erg mooi plus we komen van de andere kant dus technische gesproken rijden we dit niet voor de tweede keer haha. Hetzelfde hotel dan weer niet dus we zetten het eind van de route wat verder weg, dichter bij Duitsland.
Flesje leeg, route gemaakt en dan lekker slapen…
IMG_20200630_210927.jpg


O, en we komen er achter dat het hotel van de vorige nacht maar 1,5 uur rijden van ons vandaan ligt, hele dag gereden en dan zo weinig noordelijk zitten…

Kilometers vandaag: 392
 
Woensdag 01-07-20: Chimilin - Suarce

Weer goed geslapen en we brouwen ons bakkie koffie getrouw bij het opkomende zonnetje en na het douchen pakken we de spullen alvast weer op de motor, bij mij moest er wat olie bij dus gelijk maar gedaan. Daarna ontbijten buiten in het zonnetje terwijl ik van mijn vrouw hoor dat het slecht weer is in Nederland, Goh, wat erg joh…
IMG_20200701_073257.jpg


Na het ontbijt plaatsen we ons weer in het zadel en vertrekken noord-oostwaarts de Jura in, de route gaat eerst binnendoor omhoog richting Onnonay om daarna de D436 te volgen tot Mijoux om daar de route van een paar dagen terug weer op te pakken maar nu in de andere richting, Na Mijoux volgen we de D1005 om vervolgens de D437 weer op te pakken richting Portarlier. Ook hier is het prachtig rijden en de wegen zijn wederom zo goed als leeg. We komen langs de uitgesleten rotsen in de Doubs en klikken effen een paar ploaties…
IMG_20200701_164244.jpg

IMG_20200701_164221.jpg

IMG_20200701_164215.jpg


Na Portalier volgen we nog steeds de D437 en komen zo langs Morteau en St Hippolyte, prachtige weg en bij St Hippolyte zien we een paar heerlijke kronkels in de weg zitten waar we maar eens goed voor gaan zitten, mjummie, kom maar op…we schakelen terug, smijten ‘m de eerste bocht in en……..zitten met 40 km/u achter een vrachtwagen de gehele afdaling naar beneden, hosternokke…
Met de lunch hadden we weer een slaapplek opgesnort en die vinden we in Suarce bij een alleraardigste dame met een B&Btje. Deze keer in een huis in Duitse vakwerkstijl.

IMG_20200701_195214.jpg


We hebben al zoveel gezien dat het ons opvalt in de bouwstijlen in diverse delen van het land, van grijze suffe stijl in het noorden tot mediterrane stijl in het zuiden met die typische dakpannen tot de Duitse stijl in het oosten waar we nu zitten. Door de Jura heen was het dan weer een beetje Zwitsers aandoende, je weet wel, dan lijkt het op zo’n modelspoor landschapje.

Onderweg komen we een stuk asfalt tegen wat nog maar pasgeleden opnieuw was gedaan en volgens de fransen is een dikke laag grind erover smijten een heel goed idee…. We gooien het gas dicht en glibberen naar beneden met ook nog een paar haarspelden dus de billetjes zaten strak tegen elkaar gedrukt. De auto achter ons hield rekening met ons en bleef wat achter, als we de laatste haarspeld door harken en de weg rechter word komt ie ons voorbij, ik zet me schrap voor een bekogeling van losse steentjes maar dat gebeurde niet…”Huh?..” geen steentjes, geen stof en als ik goed kijk blijkt dat het losse steentjes deel al 200 meter achter ons ligt… De weg lag in de bossen en door de schaduw leek het net of er nog los grind lag op de weg, niet dus…haha hophop gas d’r op dan maar…

Aangekomen bij de B&B was er ook hier geen diner maar we hadden s ’middags goed gelunched dus we doet het vanavond met een bakkie koffie en een snelle jelle. We waren vanmorgen om 07:45 vertrokken en het is nu 19:30….”tja, we komen hier niet om te knikkeren Jeu de Boule’n” grappen we tegen elkaar.
Ondanks de lange dag zijn we niet heel erg moe en bespreken het vervolg van de komende dagen, gaan we Duitsland in, het Zwarte woud? Of de Vogezen? We checken het weer en zien dat er een regenfront van west naar oost over de Vogezen trekt en als we uit het raam kijken zien we inderdaad de donderkoppen boven de Vogezen zitten.
IMG_20200701_203955.jpg

Hmm, dat zit morgen in Duitsland peinzen we en besluiten de Vogezen in te duiken voor een rondje Ballonnetjes en de route de Cretes om daarna bij Jos en Anselma te crashen voor de nacht. Jos gebeld, plekje geregeld en daarna een bakkie koffie en naar bed.

Met het checken van het weer zien we tot onze verbazing en opluchting een zwaar front over de Ardèche en de Vercors trekken…pfieuw, daar waren we gisteren nog, komen we goed mee weg..

1
Screenshot_20200701_194943_com.android.chrome.jpg


Kilometers vandaag: 421
 
Donderdag 02-07-20: Suarce – Le Clerjus, Vogezen

Als we wakker worden regent het een beetje en doen rustig aan want de buien gaan naar rechtsboven en wij moeten naar linksboven dus we zouden er onderuit moeten rijden na een halfuurtje. Koffers weer op de motoren, dagelijkse check-ritueel wordt weer uitgevoerd en na het ontbijten stappen we op om de Vogezen te verkennen.
We rijden nog een beetje in de regen maar dat geeft niks, ook dan is het mooi hier, we rijden een paar colletjes en lusten wel een bakkie koffie ondertussen en krijgen het idee om dit bij Mark te gaan halen in Hotel de Bussang, het is op de route en effe hollands babbelen is ook wel eens lekker. Hier waren wij ooit in 2016 ook al eens een weekend samen met vrienden en leuk om effe terug te zien, …brings back memories… Broer zegt “oh, dan moet ik wel opletten bij de afslag naar het hotel want vorige keer reed ik er ook zo voorbij…” als we aanrijden zie ik het bord al staan en geef richting aan en zie Broer als een stipje in de verte verdwijnen…prfft..weer gemist hahaha, na een paar minuutjes komt ie terug en we schateren van het lachen, “jah…vorige keer kwamen we van de andere kant dus vandaar….…” haha

Na Bussang gaan we de route de Cretes op om te ontdekken dat je met wat minder weer je dus met je hoofd in de wolken rijd…letterlijk dus hè…. na een half uurtje op de bergkammen zijn we het zat en sturen weer naar beneden, op sommige stukken hadden we maar 30 tot 50 meter zicht en een straf windje..brr, wel een verschil met gisteren.
IMG_20200702_131039.jpg

Eenmaal beneden maken we nog een de-tour om wat tijd te vullen en komen rond 17:00 aan bij Motor herberg/camping La Mouche, bij Jos en Anselma. Leuk plekkie, goed eten en drinken…

Vanmorgen ook al besloten om hierna naar de Eifel te hobbelen en dan zaterdag naar huis dus die slaapplaats was ook al geregeld, no worries meer over het slapen....
Die avond lekker geborreld en gebabbeld met Jos en de overige gasten en gaan als laatste naar bed…
IMG_20200702_192537.jpg

Kilometers vandaan: 315
 
Vrijdag 03-07-20: Le Clerjus – Malberg, Eifel

Jos heeft volgens mij dezelfde autistische afwijking als ik…lege glazen op tafel worden gevuld tenzij anders aangegeven. Dit deed hij dusdanig goed dat er vandaag een paar aspirientjes ingaan om het bonzen wat te temperen…afijn, was erg gezellig en wie een beer wil schieten moet z’n kalveren niet over 7 sloten laten springen, toch?

We willen vandaag via de Noord Vogezen naar de Eifel en dienen ook wat meters te maken dus we wisselen binnendoor rijden wat af met de snellere wegen richting Phalsbourg onderin de Noord Vogezen. Als we hier aankomen zijn we erg blij verrast met de wegen hier, het slingert hier als een malle en de kwaliteit van de wegen is erg goed, hadden we niet verwacht en kijken gelijk of dit gebied eens in een weekendje te doen zal zijn in de toekomst..

Tijdens een stop komen we erachter dat één van m’n voorvork keerringen eruit geklapt is, waarschijnlijk is de poot al leeg maar toch maar even een sokje om de poot gebonden. Niks op de remklauwen of remschijf gekomen gelukkig, waarschijnlijk door het rijden gelijk naar achteren geblazen waardoor de remmerij schoon bleef, sokje is ook niet meer nat geworden dus hij was inderdaad al helemaal leeg toen we het ontdekten.
IMG_20200706_210741.jpg

Het eind van het eerste deel van de route was ergens bij de Duitse grens dus de verlenging word er in geprogrammeerd om tot het hotel te komen, dit doen we lekker onder het genot van een bakkie koffie. Lekker effe stoppen bij een bankje en effe chillen.
IMG_20200703_133352.jpg

Na de noord Vogezen schieten we de Eifel in en gaan we bij Trier de Moezel over. Als er in Duitsland niks aangegeven staat mag je er 100 km/u rijden en na de 80km/u in Frankrijk is dit effe wennen en worden een paar keer gebumperd door wat auto’s en als het “O,ja, da’s waar…” kwartje bij ons valt gaat ook bij ons weer het gas verder open en komen rond 17:30 bij Eifel hotel Malberg aan waar we de koffers op de kamer ploffen en dan aan het bier, laatste avond, keep ‘m coming Ronald!

Biertje in de hand met dit uitzicht...
IMG_20200703_192050.jpg

We pimpelen tot 00:30 in de nacht en babbelen en bieren erop los, erg gezellig en gaan tevreden slapen, morgen naar huis, naar onze geliefden….

Kilometers vandaag: 412
 
Zaterdag 04-07-20: Malberg - Thuis

Ondanks de uitspatting gisterenavond valt de kater erg mee, oefening baart kunst zullen we maar zeggen…
We knopen de koffers alweer voor het ontbijt op de motoren, check-ritueel uitgevoerd en gaan naar boven voor het ontbijt. Hier in Duitsland is het mondkapje verplicht als je je verplaatst binnenskamers dus dat was effe wennen maar vooruit, het moet zo. En gedurende de vakantie was dit het ‘ergste’ wat we qua corona meemaken dus klagen doen we dan ook niet.

We stappen op de motor en zetten koers naar Luxemburg om via Vianden langs de Lu/De grens naar boven te rijden. Ook de Eifel blijft een mooi gebied om rond te rijden, zeker het gebied in de driehoek Bitburg/Prum/Vianden wat samen met Luxemburg toch tot mijn favorieten behoort zo dicht bij huis.
We rijden via de N10 langs Dasburg naar Weiswampach, slaan wat tabak in en gaan de laatste slingerwegen rijden van deze week.

De route loopt langs Vielsalm en nu we er toch langskomen doen we nog een bakkie koffie bij Ben en Hettie in Vielsalm want ook hier kom ik graag. We zwieren hierna via Spa, Theux en Pepinster binnendoor naar Soumagne en zetten het rubber op de snelweg en rijden sinds vorige week vrijdag weer eens op de snelweg…op naar huis…
Natuurlijk krijgen we nog wat regen op ons kop in de laatste 20 kilometers net na Steenbergen en hebben ons derde buitje te pakken van deze week, doet ons niks eigenlijk want we gaan naar huis!
Voor het gevoel zijn we veel langer weggeweest dan 9 dagen, we hebben veel gereden, veel gezien en beleefd, het was een écht fantastische week zo samen met Broer…

Om 16:30 plant ik de motor op de oprit en klop ‘m eens dankbaar op de tank…”Thanx buddy..” mompel ik…het samenraapsel heeft het weer geweldig gedaan zonder ook maar één klap verkeerd.

Kilometers vandaag: 396

Tot slot nog een hele dikke credits en knuffel naar onze vrouwen die ons toch maar lieten gaan in deze ietwat onzekere corona tijden en waarderen dit zeer…

Totaal aantal kilometer in 9 dagen : 3311.
Aantal regenbuien 3, + een halfuurtje in dichte mist.
Hoogste temperatuur: rond de 35 gr. in de Ardèche.
Laagste temperatuur: rond de 10 gr. op de bergkammen in de Vogezen
Positief: De lege wegen en het mooie weer
Minder positief: De vele “Circulation alternée” stoplichtjes die we tegen kwamen waardoor je dus op een lege weg in de brandend zon staat te wachten.
Dieptepunt: Tomtom naar de klote.
Hoogtepunt: Heel veel, maar met Broer een dikke week op pad op de motor is toch wel de mooiste
 
Heel mooi en leuk reisverslag. Bedankt voor het delen!!!! Haha, ik ben ook vanaf Jos Les Clerjus eens in 1 keer naar huis gereden terwijl ik onderweg dacht : oops was gister iets teveel en te laat 😎
 
Toepasselijke topic titel :]. Lekker genoten zo te zien en ook direct plannen gemaakt samen voor waar het volgende rondje heen gaat? :]

Ja was inderdaad lekker relaxed zo, voorheen ging ik kamperen maar via hotels is wel luxe hoor!
Als eerste gaan we de noord Vogezen maar eens een keertje helemaal uitkammen met een weekendje.
Een groot rondje zal waarschijnlijk richting Oostenrijk en de Dolo's zijn maar dat zal nog wel effe duren.
 
Ja was inderdaad lekker relaxed zo, voorheen ging ik kamperen maar via hotels is wel luxe hoor!
Als eerste gaan we de noord Vogezen maar eens een keertje helemaal uitkammen met een weekendje.
Een groot rondje zal waarschijnlijk richting Oostenrijk en de Dolo's zijn maar dat zal nog wel effe duren.
Ja Zeker nu je toch overal mobiel internet hebt is er altijd wel wat te vinden. _O- . Weet nog wel de keren in oktober dat we in de alpen savonds laat nog opzoek waren naar een hotel.( Genoeg hotelletjes tegengekomen maar overal kijken wat het kost uiteraard duurt lang_O-) Dan is een hotel minder relaxt. Maar zeker met mobiel internet effe hotelletje opzoeken met een leuke prijs en gaan.
 
Heerlijk geschreven, leest lekker weg, gaaf om dit met je broer te doen. ga straks eens ff puzzelen of ik de door jullie bezochte plaatsen in een route kan gooien, deze staat zeker op de lijst.
Dank je voor het delen. :t
 
Heerlijk geschreven, leest lekker weg, gaaf om dit met je broer te doen. ga straks eens ff puzzelen of ik de door jullie bezochte plaatsen in een route kan gooien, deze staat zeker op de lijst.
Dank je voor het delen. :t


Daarom heb ik de plaatsen en wegnummers er zoveel mogelijk bij gezet, is wellicht interessant voor iemand anders om ook eens te rijden.

En samen met Broer was zeker gaaf, we zijn qua karakter vrijwel identiek dus vaak aan een half woord genoeg.... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan