Loctite echt nodig op moer voortandwiel??

IJzervreter

MF veteraan
Donateur
29 apr 2004
31.893
17.931
Ik moest mijn kettingsetje van mijn Bandit 1200 eens vernieuwen. Dat is niet echt een grote klus, ware het niet dat zo,n voortandwielmoer erg vast kan zitten.

Trek ik met al mijn kracht om die grote 32mm moer eraf te draaien tot het me duizelde, zie ik tot mijn grote ontsteltenis dat er rode borgvloeistof op het draad zit. :?


Is dat nu echt nodig op een twee maal geborgde moer?? |( :(


Ik hoor graag,... })
 
Laatst bewerkt:
Klopt, en toch kan hij los gaan zitten. Meerdere topics gelezen waar de moer gewoon los gaat zitten. Ik heb het zelf ook meegemaakt op m'n vfr.

Je kan er ook blauwe vloeistof op smeren, krijg je m wat makkelijker los. Doe ik wel altijd.
 
In het grote haynes boek der oldskool gixxer's staat dat je het wel moet gebruiken(jouw blok is hetzelfde,alleen 1200 cc).
Ben recent aan het opfrissen van mijn 750 begonnen en de moer viel er gewoon af,al was deze geborgt,met een plaatje.
Het schroefdraad van de moer was compleet dol :X ,gelukkig niet die van de tandwielas *O* .
Dus ik zou zeggen loctite :Y .
 
Ik vond het waanzin dat het erop zat. Die dingen gaan namelijk altijd waanzinnig vast zitten. Eerste borging is zo,n plaatje dat je plat moet buigen tegen de moer aan. De tweede borging is een inbus die in de as zit en een borgring tegen de "ronde"kant van de moer zit.

Ik heb geen borgvloeistof gebruikt,..is de vorige keer door een motorzaak gedaan,...bedankt het zat vast!!!!! Blij dat ik een goede doppenset met wringijzer had. Pats los! :X :')
 
waarschijnlijk is er toch eerder een vtw moer losgelopen.
de inbus bout op de as is volgens, net als de loctite, mij niet standaard.

standaard borging is alleen de borgmoer en de plaat achter de moer.

ik zou weer loctite gebruiken, alleen zoals al gezegd een iets minder sterke.
 
Laatst bewerkt:
Bij m'n GSX1100F (zelfde blok) is die moer een keertje losgelopen en verdwenen. De ketting heeft daarna een mooie hap uit de hydraulische koppeling gevreten :/

Daarna heb ik hem ook steeds met loctite geborgd :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou maar loctite gebruiken, bij mij is hij een keer losgelopen, ik ontdekte dat na thuiskomst van een snel ritje, waarbij ik de 180 ruimschoots gehaald had :o :X
Gelukkig zit bij de VFR op het deksel een soort pin die volledig loslopen voorkomt.
 
Ik moest mijn kettingsetje van mijn Bandit 1200 eens vernieuwen. Dat is niet echt een grote klus, ware het niet dat zo,n voortandwielmoer erg vast kan zitten.

Trek ik met al mijn kracht om die grote 32mm moer eraf te draaien tot het me duizelde, zie ik tot mijn grote ontsteltenis dat er rode borgvloeistof op het draad zit. :?


Is dat nu echt nodig op een twee maal geborgde moer?? |( :(


Ik hoor graag,... })

Better safe than sorry is in dit geval mijn devies. Drupje is meer dan genoeg

De meeste locktites krijg je weer los door de moer:

te late schrikken
te verhitten (> 150°C)
aceton schijnt ook te werken.....
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het waanzin dat het erop zat. Die dingen gaan namelijk altijd waanzinnig vast zitten. Eerste borging is zo,n plaatje dat je plat moet buigen tegen de moer aan. De tweede borging is een inbus die in de as zit en een borgring tegen de "ronde"kant van de moer zit.

Ik heb geen borgvloeistof gebruikt,..is de vorige keer door een motorzaak gedaan,...bedankt het zat vast!!!!! Blij dat ik een goede doppenset met wringijzer had. Pats los! :X :')

Die imbus zet ik altijd alleen ff vast met een klein drupje blauw (243). :)
 
Die imbus zet ik altijd alleen ff vast met een klein drupje blauw (243). :)


Meer dan zat,..was ook eigenlijk iets wat ik me hardop afvroeg,..ik vond het nogal overdreven. Alsof het al niet vast genoeg zat |( |( |(

Ik heb het toch weer goed vastgedraaid }) }) Moet toch genoeg zijn,... :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan