Loeiend geluid + koppelings/versnellingsbakproblemen zzr-600

michielg

MF'er
25 feb 2010
173
0
Amsterdam
Zo dat is een lange titel, maar ook voor een probleem waar ik even echt niet uitkom.
Ik zal z.s.m. een filmpje met geluidsfragment posten, maar die moet ik nog even maken.

Ik heb meerdere problemen met mijn zzr-600 uit 1992.
Ten eerste en dat is volgens mij de belangrijkste, is schakelen tussen de eerste en de tweede versnelling een ramp. Als ik laag in de toeren blijf (+- 2000) gaat het nog wel, maar daar boven geeft hij echt een KNAL/PANG/KLAK en ik voel het schakelen door de motor, dus die klak kan je ook voelen. Verder als ik boven de 5000 toeren opschakel naar z'n 2 wil hij niet in zn 2 schieten en maakt hij naast de KLAK ook nog een soort schurend geluid. De rest van de versnellingen zijn echt prima, geen vlekje aan de lucht, maar het geluid is zo hard dat ik me soms echt schaam en ik kan gewoon niet echt hard optrekken want ik moet iedere keer tussen de 2000 en de 3000 toeren naar z'n 2 en dan weer optrekken, maar dat is nou niet het meest optimale deel van de zzr om op te trekken.

ten tweede is er een probleem bij het optrekken in z'n 1, hij klappert soms als ik met slippende koppeling wil optrekken, en dat voel ik dan ook in de hele motor, het is niet bokken door te weinig gas, maar echt klapperen, en zodra ik de koppeling meer loslaat stopt hij met klapperen, maar dit betekend dat ik niet echt relaxed met slippende koppeling kan rijden.

Ten derde, en dat is pas +- 50 km, komt er sinds kort een soort van loeiend geluid uit de motor dat toeneemt naar mate ik meer toeren maak. Ik weet niet of iemand hier ooit zo'n soort loeier (voor kinderen) heeft gehad waarbij je aan een hendeltje kan draaien op een metalen blikje en dat er dan een soort mini luchtalarm klinkt? nou zo klinkt het een beetje. Een ander geluid waar je het mee kan vergelijken is achteruitrijden met de auto.

Lang verhaal, sorry daarvoor, maar ik weet niet zo goed of ik nog wel door kan rijden. Ik heb de motor niet meer aangeraakt sinds ik die loei hoorde, en durf dat ook niet zo goed meer zoals je snapt.

Ik weet dat ik hem eigenlijk misschien het beste naar de garage kan brengen voor een über grote beurt, maar ik heb daar het geld niet voor. Dus misschien zijn er mensen die dit kennen, en die weten hoe ik zelf aan de slag kan. Ik ben redelijk handig en heb het werkplaats handboek en ben niet bang om flink te sleutelen maar wel om veel geld uit te geven.

Alvast bedankt voor de hulp en reacties
 
Ligt er misschien al 150 jaar dezelfde kettingset op? Mijn ervaring is dat een hele slechte kettingset ook een beetje zulk soort problemen KAN geven :P Verder is het niet heel abnormaal dat het wat geluid geeft als je van 1 naar 2 gaat, tenzij het voorheen echt een stuk minder was dan nu :+
 
Ligt er misschien al 150 jaar dezelfde kettingset op? Mijn ervaring is dat een hele slechte kettingset ook een beetje zulk soort problemen KAN geven :P Verder is het niet heel abnormaal dat het wat geluid geeft als je van 1 naar 2 gaat, tenzij het voorheen echt een stuk minder was dan nu :+

Ik weet niet hoe lang de kettingset er al onder ligt, maar ik weet wel dat het wel iets meer dan een beetje geluid geeft als ik van z'n 1 naar 2 ga, het is echt KLAK!!!!
 
Oorzaken:

1. Ingeslagen koppelingshuis. Daardoor komen je platen niet uit zichzelf van elkaar af als je de koppeling inknijpt. Ze blijven kleven. Op het moment dat je dan overschakelt krijg je een flinke knal (tandwielen die met wat geweld in elkaar haken) en gaan de platen los van elkaar. Kun je weg krijgen door de koppelingskorf bij te vijlen (zodat de platen niet meer blijven hangen) of een nieuwe koppelingskorf aanschaffen.

2. Ketting te slap.

Trilt de motor ook meer sinds je dat loeiende geluid hoort? Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat je krukas uit balans is. Dat kan door een kromme krukas maar ook door een kapot lager (of gewoon veel speling).

Het zou ook je ketting kunnen zijn, of wiellagers. Ik hoop het wel voor je :).

Hoeveel km heeft het blok gelopen?

Edit:

Mijn versnellingsbak loeit overigens ook (alleen in z'n 1). Maar dat is sinds er nieuwe tandwielen in de uitgaande as gegaan zijn. De tandwielen van de ingaande as waren nog goed. De tandwielen van de ingaande as zullen wel niet helemaal glad meer zijn geweest (ingesleten op de oude tandwielen), terwijl de nieuwe tandwielen een ander slijtagepatroon hadden. Dat moet dus eerst op elkaar inslijten.

Ik rij niet veel in z'n 1 (schakel het liefst zo snel mogelijk over naar 2), dus die eerste versnelling tandwielen slijten niet echt snel op elkaar in. Ik maak me geen zorgen.
 
Laatst bewerkt:
Oorzaken:

1. Ingeslagen koppelingshuis. Daardoor komen je platen niet uit zichzelf van elkaar af als je de koppeling inknijpt. Ze blijven kleven. Op het moment dat je dan overschakelt krijg je een flinke knal (tandwielen die met wat geweld in elkaar haken) en gaan de platen los van elkaar. Kun je weg krijgen door de koppelingskorf bij te vijlen (zodat de platen niet meer blijven hangen) of een nieuwe koppelingskorf aanschaffen.

2. Ketting te slap.

Trilt de motor ook meer sinds je dat loeiende geluid hoort? Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat je krukas uit balans is. Dat kan door een kromme krukas maar ook door een kapot lager (of gewoon veel speling).

Het zou ook je ketting kunnen zijn, of wiellagers. Ik hoop het wel voor je :).

Hoeveel km heeft het blok gelopen?

Edit:

Mijn versnellingsbak loeit overigens ook (alleen in z'n 1). Maar dat is sinds er nieuwe tandwielen in de uitgaande as gegaan zijn. De tandwielen van de ingaande as waren nog goed. De tandwielen van de ingaande as zullen wel niet helemaal glad meer zijn geweest (ingesleten op de oude tandwielen), terwijl de nieuwe tandwielen een ander slijtagepatroon hadden. Dat moet dus eerst op elkaar inslijten.

Ik rij niet veel in z'n 1 (schakel het liefst zo snel mogelijk over naar 2), dus die eerste versnelling tandwielen slijten niet echt snel op elkaar in. Ik maak me geen zorgen.


wow, bedankt voor je uitgebreide antwoord, super handig! ik ga dat proberen, ik ga eens op internet zoeken hoe ik zijn koppelingskorf kan bijvijlen, hopelijk dat dat helpt.
 
als de bak makkelijk van de 1e in vrij komt, bij warme en draaiende motor en als je stil staat, is er niets met het vrijkomen van de koppeling aan de hand.

jahoor dat doet hij prima, dus ik moet het toch ergens anders gaan zoeken zo te horen, het is wel van z'n 1 in z'n 2, en hij kraakt ook als ik op hoge toeren van z'n 1 naar z'n vrij naar z'n 2 ga.
 
Ahh een ZZ-R 600 pracht motor heb er zelf ook een.

Het is voor een ZZR600 heel normaal dat de tweede versnelling er met een KLAK ingaat. Nog meer eigenlijk dan de eerste die best wel soepel is. Desondanks dit normaal is kan je een beetje 'spelen' waardoor het geluid uitblijft. Zo kan ik zodra ik wegrij en de koppeling los heb in zijn 1, deze direct weer inknijpen en dan naar zijn 2 bij +-3000 toeren. Dan gaat het zonder KLAK. Ook het tegen overgestelde kan bij vol accelereren, draai ik eerst helemaal het gas dicht en dan pas koppeling in (in tegenstelling tot een vloeinde gelijktijdige beweging) als je dan snel hard naar zijn 2 tikt hoor je ook geen KLAK. Deze hoor je wel voornamelijk tussen de 3 en 8 duizend toeren bij 'normaal' schakelen. Is niets om je zorgen over te maken is normaal.

Over het blok geluid, zonder inderdaad geluidsfragment kan ik dit niet exact beordelen, maar Kawa blokken staan bekend om bij geluiden mijn ZZR blok hoor je ook wat andere dingen bij verschillende snelheiden/toerentallen. Schijnt er bij te horen.
 
Dat schakelprobleem had ik ook, moeite met schakelen. Bleek dat ik de koppeling helemaal moest inknijpen voor ie ontkoppeld was, dus even de hendel aanpassen zodat ie wat later aangrijpt en het probleem was weg. Wie weet, mischien dat het werkt :)
 
Dat schakelprobleem had ik ook, moeite met schakelen. Bleek dat ik de koppeling helemaal moest inknijpen voor ie ontkoppeld was, dus even de hendel aanpassen zodat ie wat later aangrijpt en het probleem was weg. Wie weet, mischien dat het werkt :)

Da's precies hetzelfde effect als wanneer je platen iets zouden kleven. Dus ik snap niet helemaal waarom klevende platen (als gevolg van ingeslagen koppelingshuis) niet dit probleem tot gevolg zou kunnen hebben.

Leuk plaatje:

0030792.jpg


Dit is wel een echt EXTREEM geval hoor, ik heb zelf nooit zoiets gezien als dit. Maar je ziet dat de nokken van de platen sleuven hebben geslagen in het koppelingshuis. Die sleuven moet je dan weer wat glad vijlen.

Let op dat het na gladvijlen gewoon weer sneller zal inslaan dan voorheen (omdat er meer ruimte ontstaat). Dus eigenlijk is het maar een tijdelijke 'oplossing'. De werkelijke oplossing is om minder ruw met je koppeling om te gaan (geen wheelies enzo :)).
 
Ik ben zo dom geweest om een nieuwe koppelingskabel te halen bij de motor boer aangezien de oude zo ver stond als maar kon en dat toch niet zo duur was, toch weer 20 euro weggegooid. Het ligt niet aan de kabel want de nieuwe kabel moet ook op z'n maximum om nog net te kunnen ontkoppelen. (nog meer edit: die clutch release shaft kan ik zo uit mn huis trekken, loopt de olie er wel uit, maar dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling.)

ik heb een foto van mijn (zoals haynes handboek het noemt) clutch release shaft waar volgens mij het probleem ligt. dit ding staat te ver naar voren. Ik ga binnenkort mijn hele koppeling wel uit elkaar trekken en kijken of ik het kan fixen. hierbij de

foto
full


oh en hier de edit: zo hoort mijn koppeling in elkaar te zitten, ik vraag me af of die twee keer nummer 12 er wel op zitten want ik zie ze niet, of zitten die aan de binnenkant. Anders ga ik wel naar de chinees om de hoek voor 2x nummer 12. :+

full
 
Laatst bewerkt:
de reden dat het heveltje te ver naar voren staat is dat de hevel slijt op de plek waar de koppeling ingedrukt word.
oplassen en weer op maat vijlen is de remedie.
koppeling gaat dan ook meestal weer lichter qua bediening.
 
de reden dat het heveltje te ver naar voren staat is dat de hevel slijt op de plek waar de koppeling ingedrukt word.
oplassen en weer op maat vijlen is de remedie.
koppeling gaat dan ook meestal weer lichter qua bediening.

dus je wilt me vertellen dat ik dit ergens weer in oorspronkelijke staat moet laten teruglassen? is dat niet verschrikkelijk duur?

en wat bedoel je precies met heveltje, is dat dat dingetje daaronder of juist boven aan nummer 10
 
Laatst bewerkt:
ik zou eerst het koppelingsdeksel eraf halen om te kijken of ik wel gelijk heb met het heveltje.
dan zie je vanzelf wel wat er gerepareerd moet worden.
en ja, dat is wat ik bedoel.
alleen zou ik hem niet helemaal dicht laten lassen, alleen de ingesleten punten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan