lokatie en werking koelvloeistof reservoir

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Wegens ruimte gebrek zou ik graag mijn koelvloeistof reservoir op vrij apparte plaats maken. Ik ben benieuwd naar jullie menign of dit kan.

Ik heb nog ruimte over boven het motorblok waar de startmotor zit. Mijn idee was om zo'n aluminium veldvles zoals je die wel vaker ziet als koelstof rerervoir daar horizontaal te plaatsen. Ik wou dan op het laagste punt een gat in de buitenkant boren, een nippeltje er op, en vanuit hier een dun slangetje naar de radiateur. Aan de bovenkant wou ik dan een overloop slangetje plaatsen dat qua hoogste punt nog minimaal 15 cm boven het tankje uit komt. Op de orginele aansluiting van de veldfles wou ik dan een wat dikkere slang zetten die naar een berijkbare plaats aan de zijkant van de motor loopt, en hier weer iets verzinnen met een dop, zodat ik makkenlijk het reservoir zou kunnen vullen

even een tekening er bij :P

full


zou dit werken zo denken jullie?
 
Gewoon uittesten immers heb je geen andere keus zeg je zelf !

heb ik wel, namenlijk zon koeflesje op een paar mm afstand van de uitlaat en tegen de radiateur aan, maar de montage wordt moeilijk, het blokkeerd mijn luchtdoorstroom, en ik weet niet hoe erg mijn uitlaat de boel op kan warmen. boven mijn blok heb ik gewoon loze ruimte dus dat zou een hele mooie oplossing zijn.
 
Volgens mij gaat dit niet werken, omdat de hele fles onder het hoogste koelvloeistofnivo hangt. Hierdoor is de hele fles gevuld met vloeistof en is het dus eigenlijk een gewoon een verdikking in een slang. De werking van het reservoir is juist gebaseerd op het feit dat ie gedeeltelijk boven het maximum nivo van de vloeistof uitsteekt, waardoor ie gedeeltelijk met vloeistof en gedeeltelijk met lucht gevuld is. De koelvloeistof wordt warm, zet uit en kan dan in de nog lege ruimte in het reservoir worden opgevangen. Bij jouw systeem bestaat die lege ruimte uit de 15cm dunne overloopslag die boven het hoogste nivo uitsteekt en da's te weinig.
 
Volgens mij gaat dit niet werken, omdat de hele fles onder het hoogste koelvloeistofnivo hangt. Hierdoor is de hele fles gevuld met vloeistof en is het dus eigenlijk een gewoon een verdikking in een slang. De werking van het reservoir is juist gebaseerd op het feit dat ie gedeeltelijk boven het maximum nivo van de vloeistof uitsteekt, waardoor ie gedeeltelijk met vloeistof en gedeeltelijk met lucht gevuld is. De koelvloeistof wordt warm, zet uit en kan dan in de nog lege ruimte in het reservoir worden opgevangen. Bij jouw systeem bestaat die lege ruimte uit de 15cm dunne overloopslag die boven het hoogste nivo uitsteekt en da's te weinig.
Dat verhaal van jou gaat alleen op als de expansievat binnen de gesloten circuit is opgenomen wat bij auto's normaal is, bij motoren zit de vat buiten het circuit. ;)
 
Volgens mij gaat dit niet werken, omdat de hele fles onder het hoogste koelvloeistofnivo hangt. Hierdoor is de hele fles gevuld met vloeistof en is het dus eigenlijk een gewoon een verdikking in een slang. De werking van het reservoir is juist gebaseerd op het feit dat ie gedeeltelijk boven het maximum nivo van de vloeistof uitsteekt, waardoor ie gedeeltelijk met vloeistof en gedeeltelijk met lucht gevuld is. De koelvloeistof wordt warm, zet uit en kan dan in de nog lege ruimte in het reservoir worden opgevangen. Bij jouw systeem bestaat die lege ruimte uit de 15cm dunne overloopslag die boven het hoogste nivo uitsteekt en da's te weinig.

bij 95% van de motoren zit het resevoir onder het niveau van het aansluitpunt van de aansluiting op de radiateur. zal ook geen enkel probleem zijn want de radiateur zuig vloeistof uit het reservoir wanneer deze afkoeld.
 
bij 95% van de motoren zit het resevoir onder het niveau van het aansluitpunt van de aansluiting op de radiateur. zal ook geen enkel probleem zijn want de radiateur zuig vloeistof uit het reservoir wanneer deze afkoeld.

Ja ok, dus je vult het systeem af met koude vloeistof, bij de eerste keer opwarmen gooit ie er wat uit en bij afkoelen daalt het nivo in de tank tot onder het nivo in de radiator. Dan werkt het wel, alleen zal ie er de eerste keer wat uit gooien.
 
Ja ok, dus je vult het systeem af met koude vloeistof, bij de eerste keer opwarmen gooit ie er wat uit en bij afkoelen daalt het nivo in de tank tot onder het nivo in de radiator. Dan werkt het wel, alleen zal ie er de eerste keer wat uit gooien.

iid, en dat doe dus vrijwel elke motor
ook de jouwe gok ik :)
 
iid, en dat doe dus vrijwel elke motor
ook de jouwe gok ik :)

Ehhhh, nee dus :) De mijne heeft zo'n tankje half gevuld met koelvloeistof en half gevuld met lucht, dat precies op het nivo van de koelvloeistof gemonteerd is.

Maar dit topique komt mooi uit, want ik wil de ruimte waar dat tankje nu zit voor iets anders gebruiken en dan het het tankje mooi naar beneden op dezelfde manier zoals jij gaat doen *O*
 
Er is een groot verschil tussen expansietank, en overlooptank.

In het geval van Kris een overlooptank. Als je deze boven het niveau van je normale koelcircuit plaats, en je opent de dop van de radiateur loopt je tankje leeg als gevolg van de zwaartekracht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan