loodhoudend getankt ipv loodvrij

christof

Rookie
1 nov 2001
10
0
sint niklaas
hallo, ik ben nieuw in motorland sinds een tweetal weken en heb net men eerste blunder gemaakt.


ik heb nl loodhoudende benzine getankt in plaats van loodvrij.

mijn motor rijdt nog steeds, maar ik heb de volgende vragen?

heb ik nu schade gedaan aan mijn motor ?
wat met prestaties, is het beter of slechter ?
mag je loodhoudend en loodvrij mixen ?

sorry voor deze stomme vragen maar ik ben echt een newbie op dit vlak.

groetjes

c
 
kost je veel geld extra voor niks, rijdt er niks beter op of slechter, je kleppen zullen wat beter gesmeerd worden door de loodvervanger die erin zit
maar of het iets uithaalt qua schade of verbetering, ik denk het niet
 
hallo, ik ben nieuw in motorland sinds een tweetal weken en heb net men eerste blunder gemaakt.


ik heb nl loodhoudende benzine getankt in plaats van loodvrij.

mijn motor rijdt nog steeds, maar ik heb de volgende vragen?

heb ik nu schade gedaan aan mijn motor ?
wat met prestaties, is het beter of slechter ?
mag je loodhoudend en loodvrij mixen ?

sorry voor deze stomme vragen maar ik ben echt een newbie op dit vlak.

groetjes

c
Je kan het rustig in de tank gooien, doet niets met de prestaties...
Je zult ook geen schade aan je motor hebben veroorzaakt, en als je niet een hele nieuwe BMW toerer of zo hebt, zit er geen katalysator op je fiets... Dus kan je deze ook niet aangetast hebben (Als je wel een kat hebt, ook geen probleem, deze kan wel tegen 1 tankje verkeerd, zolang het maar niet vaker gebeurt)...
Je kunt het gewoon mixen zonder nare gevolgen voor je blok...

Eigenlijk is het grootste nadeel dat je duurder uit bent bij de pomp... :)

Een maat van mij had een tijdje terug een Kadett diesel... Kocht een motor en... Tankte diesel... Da\'s wel minder, moet je alles schoonmaken... Zolang je maar benzine erin gooit met een octaangetal dat hoog genoeg is, krijg je hierdoor iig geen motorschade... :)
 
Je kan het rustig in de tank gooien, doet niets met de prestaties...
Je zult ook geen schade aan je motor hebben veroorzaakt, en als je niet een hele nieuwe BMW toerer of zo hebt, zit er geen katalysator op je fiets...

Er zijn tegenwoordig meer motoren met een katalysator dan je denkt. Zelfs mijn 12 hebben ze met zo\'n ding uitgerust...
 
Doet me denken aan de keer dat ik benzine in de nieuwe dieselauto van mijn gooide...

40% diesel, 60% benzine, kon geen kwaad.

Andersom wel!

Dus diesel in een benzinemotor geeft direct problemen. })
Loodhoudende benzine is zoals eerder verteld geen enkel probleem tenzij je een katalysator hebt.
 
mijn cbr 1000 uit 91 rijd wel beter op de duurste benzine...(super...)

hij loopt mooier...en is voor het gevoel iets krachtiger...

euro is wat droger...maar voor de rest gaat het goed... :)

ik tank als ik ga speren met de mannen gewoon een tankje super, is beter voor me 10 jaar ouwe blok...(of jong blok)

voor de rest tank ik normaal euro.
euro is trouwens vet goedkoop bij ons...

2.25 per liter!!! beterrrrrr
 
\"Katalysator is voor mietjes\"

Dit is dan wel buiten de context, maar toch.
Motoren die ontworpen zijn met een katalysator gaan er niet op vooruit door deze weg te halen. Het gehele uitlaatsysteem is zodanig ontworpen dat de de tegendruk die de kat geeft zorgt voor een juiste vulling van de cylinders. Door het weghalen van de kat kunnen diverse problemen ontstaat waarvan minder vermogen en koppel er een is, verbrandde kleppen en zuigers kan ook.
Als de kat weggehaald wordt moet de injectie, nokkenas timing en waarschijnlijk de vorm van het uitlaatkanaal aangepast worden.

Bijvoorbeeld alle rally auto\'s zijn met kat\'s uitgerust, Colin McRea rijdt nu niet bepaald als een mietje, dacht ik.

John.
 
Terug
Bovenaan Onderaan