loodvrij of loodhoudens....that\'s the question?

biertje?

MF veteraan
6 jan 2002
1.507
0
Hallo,

Op mijn vraag (bij bikers, dealers etc.)of ik mijn Shadow 800 uit 1988 loodvrij of loodhoudend moet tanken krijg ik erg veel verschilllende antwoorden (loodvrij, loodhoudend, loodvrij met af en toe wat loodvervanger, etc.) Wie weet het juiste antwoord?
En is het nu nodig om Super te tanken of voldoet Euro voor mijn shadowtje ook voldoende?

Alvast bedankt,
Bartje
 
Een maat van mij heeft een Honda Rebel 450 en die moet ook verplicht loodhoudend tanken. In Duitsland hebben ze nauwelijks meer loodhoudende benzine en ben je gedwongen om loodvrij te tanken en vervolgens daar wat loodvervanger uit een flesje in te mikken. Is misschien ook een idee...


PS: Die flesjes loodvervanger zijn eigenlijk bedoeld voor auto\'s, met de motor wordt dat dus een lekkere knoeiboel :(
 
Bartje: ik zou even een mailtje sturen naar Honda Nederland, weet je het zeker :]

Bogarde: met jouw motor zou ik inderdaad loodhoudende benzine tanken. Als ik je verhaal over je olie-filter lees is de motor niet echt goed onderhouden en het lijkt me sterk dat ze dan wel de koppen hebben laten ombouwen... 8-)

Ik heb met mijn motor (BMW uit 1980) de eerste tijd altijd loodhoudend getankt en in de winter de boel geerviseerd. Het vervangen van de uitlaatzittingen kostte ongeveer 70 gulden per kop (in combinatie met revisie, d.w.z. de kleppen/klepveren waren er toch al uit).

95 of 98 octaan zal in beide gevallen inderdaad niet zoveel uitmaken. J ekunt het gewoon proberen en als de motor begint te pingelen weet je dat het niet werkt.... ;)
 
Bogarde: met jouw motor zou ik inderdaad loodhoudende benzine tanken. Als ik je verhaal over je olie-filter lees is de motor niet echt goed onderhouden en het lijkt me sterk dat ze dan wel de koppen hebben laten ombouwen... 8-)

Lijkt mij ook erg sterk ja, maar mischien is er vroeger wel eens iemand geweest die veel van de motor hield en \'m goed verzorgt heeft en toen in handen gevallen is van motorbeulen.
Maar daar ga ik maar niet van uit.

95 of 98 octaan zal in beide gevallen inderdaad niet zoveel uitmaken. J ekunt het gewoon proberen en als de motor begint te pingelen weet je dat het niet werkt.... ;)

Probeer ik meteen even of ie op diesel wil, das mooi goedkoop ;)
 
Quote v. Joris:
-----
Gooi in m\'n Kawa altijd 98 oct. Loopt ie mooier boven de 10000 tpm, zeker op lange stukken.
-----

Ik heb eens een test gelezen waarin stond dat de octaanbehoefte v/d motor daalt naarmate het toerental hoger word, in dat geval zou je toch ook op 91 kunnen rijden :?

Werkt bij m\'n suzuki in ieder geval wel.

PS: weet iemand hoe je zo\'n Quote er vatsoenlijk in krijgt? CRTL-V/CTRL-P lijkt me niet de meest makkelijke manier.
 
Quote v. Joris:
-----
Gooi in m\'n Kawa altijd 98 oct. Loopt ie mooier boven de 10000 tpm, zeker op lange stukken.
-----

Ik heb eens een test gelezen waarin stond dat de octaanbehoefte v/d motor daalt naarmate het toerental hoger word, in dat geval zou je toch ook op 91 kunnen rijden :?

Werkt bij m\'n suzuki in ieder geval wel.

PS: weet iemand hoe je zo\'n Quote er vatsoenlijk in krijgt? CRTL-V/CTRL-P lijkt me niet de meest makkelijke manier.

Als je op dit
quote.gif
klikt bij de post die wil quoten krijg je de text die je quoten in je scherm met wat simpele codes erbij zodat er een quote in het scherm komt.
Daaronder kun je gewoon je tekst typen.

gewoon proberen
 
Hallo,

Op mijn vraag (bij bikers, dealers etc.)of ik mijn Shadow 800 uit 1988 loodvrij of loodhoudend moet tanken krijg ik erg veel verschilllende antwoorden (loodvrij, loodhoudend, loodvrij met af en toe wat loodvervanger, etc.) Wie weet het juiste antwoord?
En is het nu nodig om Super te tanken of voldoet Euro voor mijn shadowtje ook voldoende?

Alvast bedankt,
Bartje

Inmiddels via de HONDA-site het volgende antwoord gevonden!
Bedankt voor jullie bijdragen.

Bartje
--------------------------------------------
HONDA.NL:

1. Welke benzine moet ik tanken voor mijn (oude) Honda motorfiets
Op een enkel model na (RC30, RC45, XR500R en XL500 waar Super+ 98 voor nodig is) volstaat voor Honda tweewielers de benzine Euro loodvrij 95.
Alle XR-modellen, die in wedstrijden worden gebruikt, hebben Super of Super+ benzine nodig.

2. Kan ik Shell Pura tanken?

De Shell Pura benzine kan zonder problemen in plaats van Euro loodvrij getankt worden. Ook hier geldt weer dat voor de RC30, RC45, XR500R en XL500 beslist Super+ 98 nodig is.
Alle XR-modellen, die in wedstrijden worden gebruikt, hebben Super of Super+ benzine nodig.
--------------------------------------------------
 
quote v. Joris:
-----

-----



PS: weet iemand hoe je zo\'n Quote er vatsoenlijk in krijgt? CRTL-V/CTRL-P lijkt me niet de meest makkelijke manier.

Als je iets post zie je in het posthokje ( dus waar je iets geschreven hebt) rechts boven aan een soort van envelop daarnaast een briefje met pennetje. Als je nou op \'t briefje klikt quote je em dus direkt.
kun je eronder je ei kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Als je iets post zie je in het posthokje ( dus waar je iets geschreven hebt) rechts boven aan een soort van envelop daarnaast een briefje met pennetje. Als je nou op \'t briefje klikt quote je em dus direkt.
kun je eronder je ei kwijt.

Brief met pennetje dat is je eigen post editen.
Je moet dus op dit:
quote.gif
drukken maar dat zal wel duidelijk zijn denk ik.
 
Precies. En Euro 95 is ook ruim voldoende (lage compressie), lage toerental. Denk dat je Shadow zelfs met de duitse 91 octaan benzine het gewoon goed doet.
Gooi in m\'n Kawa altijd 98 oct. Loopt ie mooier boven de 10000 tpm, zeker op lange stukken.

Heb in mijn shadow700 uit 84 regelmatig de duitse 91 octaan bezine gegooid. Nooit problemen gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan