Loopt op 1 cilinder

JumpingCycle

MF'er
15 jul 2004
79
0
Kampen
Ik kon op het forum niet een topic vinden die veel overeenkomsten had met mijn probleem daarom maar een nieuwe.

Ik ben nogsteeds bezig met het opknappen van een Honda Rebel 450. Het gaat de goeie kant op en begint ergens op te lijken. Na het vervangen van de carburateur en grotere sproeiers te plaatsen (ivm open uitlaat en andere luchtfilters) loopt de motor staginair perfect.

Wanneer ik het gas open draai gaat alles ook goed, maar zodra ik een meter of 10 gereden heb dan gaat hij ineens op 1 cilinder lopen (de rechter wel te verstaan, het is een twin). Het lijkt er op dat hij dit blijft doen totdat ik met mijn hand de luchtinlaat afsluit en hij dus een behoorlijk rijk mengsel krijgt. Dan maakt hij even toeren maar loopt daarna (staginair) weer als een zonnetje. Wanneer ik dan weer weg wil rijden hetzelfde euvel.

Nu heb ik een paar vermoedens:

- Valse lucht (linker carburateur)
- Te arm mengsel (dus grotere sproeiers, maar de rechter cilinder loopt wel goed).
- Slechte ontsteking (zitten nieuwe bougies in dus kan de kabels nog eens vervangen.)

Verder heb ik zo geen ideeen, deze moet ik nog controleren maar voor dat ik dat doe graag jullie visie.
 
Controleer op het moment dat hij slecht gaat lopen(tijdens het rijden) de kleur van de bougies eens. Hier kan je veel aan afleiden, te veel lucht,te weinig enz. Je kan de inlaatrubbers nog controleren op lekkage door er wd 40 oid op te spuiten als de motor stationair draait, doe dit cil.voor cil. dan kun je horen of de motor anders gaat lopen, is dit het geval zit er ergens een lekkage.
 
Valse lucht controleren is spuiten met startpilot ofzo bij het inlaat spruitstuk. Als je toerental begint te stijgen dan heb je valse lucht want hij zuigt dan het ontbrandbaar gas op.

Te arm mengsel kan je controleren aan de hand van je bougie (is dan wit van kleur) of aan de kleur van je uitlaat.

Controleer ook eens je klepspeling, kan ook voor gekke dingen zorgen
 
'k Heb het e.e.a. nagekeken... Inlaatrubbers eraf gehad en gecontroleerd. Ook de afsluitrubbers schoongemaakt en goed gemonteerd. Ontdekte ook dat de uitlaatbocht niet goed was bevestigd.

'k Wil nu gaan testen maar hij heeft nog wat ongespoten onderdelen dus in de regen wordt dat niet echt iets. Hoop het dit weekend te kunnen doen...
 
Geen gezucht, je woont naast de deur, moet zo gepiept zijn, maar dan moet je wel op 1 poot langskomen.

Kan nooit weel bijzonders zijn.

-ergens een verstopping, (1 carb?)
-gare bobine
-gare bougiedop
-gare bougiekabel
-oude bougie

Zitten er twee bobine's op? Zo ja, verwisel die eens (compleet met alles dus) wat doet ie dan?

Kabel en doppen doormeten al gedaan?
 
Andere filters etc.........

Toevallig toch niet open nep K&N van van louis/motorzoom?

Zo ja,........duidelijk
Die laten veel te veel lucht door, die moet of in het filtervet zetten, of -niet lachen- een panty omheen doen, zodat er minder licht naar binnen gaat

Indien die filter, ik heb zelf daarom originele K&N filters, en gaat perfect, hoeveel mm heb je? Ik heb er nog en stuk of wat liggen, kan ook zijn dat je een verkeer fout filter hebt, lekke, van de maandag morgen, als je zelfde heb als ik heb, mag je er wel 1 van mij, woon in staphorst, waren ooit voor een GS 550, maar als de diameter zelfde is, passen ze gewoon

Hier mijn brommert, toevallig deze filters? Qua look??

DSC00163.jpg


 
Hmzzz...

Het zijn inderdaad dergelijke fiters, ik weet niet waar ze gekocht zijn. Cadeautje van de vorige eigenaar. Ik zal ze eens opmeten en kijken of ik een merkje kan ontdekken. Houd je op de hoogte, en tuffen op 1 cilinder gaat niet echt lukken want hij heeft dan totaal geen power...
 
39 mm heb ik liggen (is dus de buitenmaat van de carb. daar waar je ze opschuift)

Onderhoudt van die filters doe ik met : uitspoelen in bezine, en dan in de groen filterolie, zelfde als ik gebruik voor de crosmotor, is een dikke olie, moet je af en toe doen, hij gaat vanzelf raar lopen als ie er weer aan toe is.
Na het in de drek zetten, 1 nacht laten uitlekken (om te voorkomen dat je hem dan niet direct start, dan zuigt ie olie naar binnen, niet erg, maar je sproeiers gaan ervan dicht zitten) en met een fijnmazig netwerkje, panty ofzo, kun je invloed uitoefenen op de toevoer van de lucht, kleinere sproeier plaatsen zou ook kunnen helpen, norm is, meestal 0.20 groter dan standaard, dat moet afdoende zijn, maar alle fietsen lopen niet op open filters, van de soez, de 550 heel moeilijk, en de 750 makkeijk, di echopper is mijn honda 750, loopt er perfect op
 
'k Heb net geprobeerd hem regematig te laten lopen, maar helaas.

De diameter is ongeveer 52 mm, en volgens mij zijn de filters inderdaad van B-Kwalitiet... Zaterdag ga ik in iedergeval nieuwe bougiekabels aanschaffen en monteren.

Er zitten open uitlaten onder en open luchtfilters, origineel zat er een sproeier van 112 in. Bij een motorhandelaar in Emmeloord zeiden ze dat ik met 135 dicht in de buurt zou zitten...

[edit]
Is het misschien slimmer om een origineel luchtfilter op de kop te tikken? ;(
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ok en ratbike CB 350 four uit 72, deze

DSC00004.JPG


Met K&N open filters, het wil wel, maar ..............je kan het op deze foto niet zien, kijk maar eens op http://www.motorenhuls.nl en dan bij foto's van treffens (ik ben geen handelaar, het is allemaal hobby) en dan zie je, ik heb er een paardezadel als buddy opzitten, met de flappen langs de zijkant, haal ik die flappen weg, dan gaat ie inhouden, krijgt ie ook teveel lucht, ze zijn er dus gevoelig voor

+ .10 klopt ook wel ongeveer, daarom mag ie in elk geval niet kreupel gaan lopen, moet of in een kabel zitten (stroom - bobine tot bougiekap) of toevoer lucht, ik denk het laatste, maar originele filter plaatsen, dan zal ie het wel goed doen, maar de kunst is tot de juiste toevoer te komen, en dat is zo oo wel te doen, middels iets in het filter maken, wat niet in de carburateur kan komen, sommige drukken er een stuk spons in, met een stuk gaas, zodat het niet naar binnen gezogen kan worden, is wel een heel werk, wat gaat als volgt, spons plaatsen, te weinig lucht (inhouden) rijk mensel, bougie's lezen, dan weer een stuk van de spons afknippen, kan heel goed zijn dan je die filters er da wel 10 x achter weg moet halen, maar is wel uit te komen, en eenmaal goed, dan heb je er lang plezier van

Ja hier, met paardezadel, voo rde lucht tevoer, een beetje creatief zijn...

db_DSC000761.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja dat kan (bobine) is het een 1 of 2 bobineversie? , ik denk 1 bob met twee uitgangen of niet? Die kun je niet omdraaien (verwisselen) Misschien kun je van iemand een bobine lenen? Dan kun je testen, Want je hebt echt 50% kans dat het stroomcircuit de belasting niet aankan, en zodoende het hoogspanningsgedeelte wegvalt, en de andere 50% kans is het filter
 
Sorry voor wat late reactie, maar heb een drukker weekend dan gedacht...

Het is een 1 bobine versie, ik kan misschien van mijn broertje even de bobine lenen en kijken of dit goed gaat. Ben vandaag ook niet toegekomen aan het kopen van kabels en nieuwe doppen (bougies zaten er al nieuw in). Ik zal beide komende week uit proberen... Ik houd jullie op de hoogte... Weet niet exact wanneer...
 
Een beetje lang geleden...

Bobine is goed... Vonk is aanwezig...

Spons werkt wel maar moeilijk goed af te stellen...

Hieronder een afbeelding van een andere oplossing, een vaste en variabele opening tussen luchtfilter en carburatuer.

airfilter.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan