Lord Of The Rings: starring MrHawkeye-balhoofje

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
14
Aan de motjes: dit is een serieus technisch onderwerp met een humoristische noot ..mag dat trouwens?

Welkom geachte lezers,

Aangezien ik van die sexy dame in spinnepak weer eens wat technisch mod posten..ben ik vandaag op me vrije dag eens wezen klussen..eerlijk gezegd daarnet ;)

Waar gaat dit over..tja het moet ergens overgaan ..dat is een vereiste..ok dan

BALHOOFDLAGERS vervangen..je weet wel die pokkedingen..:

Kijk dit zijn die bitches..net uit de wasmachine.

full
 
mooie howtoe hoor hawkeye ;)

Ik heb zelf maar wat gedaan, en volgens mij is dat redenlijk gelukt :P
Heb allen geen enorme sleutel waar ik de moer op mijn kroonplaat kan aandraaien. daar toevallig nog een cratieve oplossing voor? ;)
 
We gaan weer verder.

Nu gaan we de onderste kroonplaat terugplaatsen.

1) Zorg ervoor dat het bovenste lager en onderste lager GOED is ingevet. De balhoofdspen licht invetten. Beetje lullig als die gaat roesten en die troep loopt in je onderste lager. Maar niet het schroefdraad invetten!!

2) Vooral het bovenste lager goed invetten aangezien deze (zeker als je naked rijdt) last kan krijgen van inkomend water ook al zit er een stofring over heen. Dat was dus ook bij deze fiets gebeurd en de vorige eigenaar had hem dus duidelijk niet goed ingevet. Naast mijn actie schade ;)

Zie hieronder een ingescand plaatje van de balhoofdsgroep van een suzuki gsx1100F.
 
Laatst bewerkt:
Grappig detail is dat hier dus kogellagers zijn afgebeeld...hmm doet me ergens aan denken een of andere discussie hier op MF. Terwijl we dus komische gebruiken.

- We halen dus de balhoofdspen door het balhoofd, door het bovenste lager en zorgen er voor dat het schroefdraad vetvrij blijft

- Hierna zetten we de stofkap erop en daarna de stelmoer. Afgebeeld is een hulpstuk wat ik ooit van vierkante pijp quick and dirty gezaagd en gelast had.
- De stelmoer draaien we eerst met de hand aan. Zo hoor je trouwens elke moer bij de 1e aanzet erop te zetten. Net zolang tot je met de hand niet verder kan.
- Beweeg nu de onderste kroonplaat een keer of 10 heen en weer en druk hem aan en herhaal dit.
- Draai nu de stelmoer verder aan met de hand..je zal zien dat dit nog een stukje verder gaat
- Vervolgens halen we deze moer aan met het juiste moment ...zie tekening
- We bewegen de kroonplaat wederom ff heen en weer
- En draaien vervolgens de moer een 1/4 tot een 1/2e slag terug.
- Hij mag niet te strak zitten, anders spoort je motorfiets ..de verkeerde kant op en ook niet te los want dan slaat het stuur alle kanten op.

Net aan ..dus. Ik kan dit niet anders uitleggen.

- Zet nu de top kroonplaat erop met de ring + kopbalhoofdsbout met de hand aan draaien

- Zet je voorpoten erin en zorg dat je poten aan de boven kant 3 mm onder de bovenrand van de topkroonplaat zitten. (ze steken dus NIET uit ad bovenkant)

- Druk je topkroonplaat goed naar beneden en zet de kopbalhoofdsbout met het voorgeschreven moment vast. Zie tekening

Nu is het belangrijk dat je nogmaals je stuurspeling checkt en ff het stuur heen en weer zwaait.

Meestal zit die dan net een stukje te strak (bij mij dan ;) ) en dan haal je balhoofdskopbout iets los en los je de stelmoer onder de kroonplaat met schroevendraaier en hamer..Dit is meestal +- een halve centimer, licht tikken!!.

Zet nu de kopbalhoofdsbout definitief vast met het juiste moment en check je stuurspeling wederom en ga even voor je fiets staan en beweeg voor de zekerheid de poten naar je toe en van je af ..hier mag absoluut geen speling inzitten. (let op dat je fiets niet omvalt)

Dit kan ook anders ik weet het maar ik doe het altijd zo en het is traditie geworden ;)

full


De officiele suzuki tool heet "steering stem wrench" 09940-14911

Wat vinden jullie trouwens van mijn typeplaatje?
 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft het type plaatje ...kwestie van inzoomen ;)


Je voorpoten dienen nog nagesteld te worden en dienen weer op 3 mm onder de rand van je topkroonplaat ingesteld te worden.

Vergeet nu niet je gaskabel en je chokekabel tussen de poten door te halen!

full
 
Ok zet nu je poten vast met het voorgeschreven moment. Let op de stelbouten in de onderste kroonplaat hebben een ander moment dan die ene boven!!

Let hierop je draait het spul zo naar de filistijnen. Of je krijgt er later last van.


Overigens kun je ook aan je ORIGINELE suzuki stuur aan het uiteinde zo'n visweger hangen.

Als je dan de visweger in je hand neemt en het stuur naar je toe trekt (terwijl je voorwiel vd grond af is en je voorwiel rechtuitstaat als uitgangspositie en jij er voor staat) moet je tussen de 200 tot 500 gram uitkomen.

Zit die te vast dan los je de kopbout en de bovenste bouten van je poten en dan stel je de stelmoer bij met hamer en schroevedraaier.

 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft het type plaatje ...kwestie van inzoomen ;)


Je voorpoten dienen nog nagesteld te worden en dienen weer op 3 mm onder de rand van je topkroonplaat ingesteld te worden.

Vergeet nu niet je gaskabel en je chokekabel tussen de poten door te halen!

(Afbeelding)
Heej Hawk,

Ik heb altijd veel last gehad dat m'n motor in lange doordraaiende bochten begon te schudden met het stuur, vooral als ik met duo en/of bagage rijd. Ik heb de voorvorkpoten uiteindelijk met de kroonplaten gelijk gezet (en m'n fiets dus iets meer op z'n neus gezet) en sindsdien blijft hij een stuk stabieler :)
 
Heej Hawk,

Ik heb altijd veel last gehad dat m'n motor in lange doordraaiende bochten begon te schudden met het stuur, vooral als ik met duo en/of bagage rijd. Ik heb de voorvorkpoten uiteindelijk met de kroonplaten gelijk gezet (en m'n fiets dus iets meer op z'n neus gezet) en sindsdien blijft hij een stuk stabieler :)

Hmm, ik had daar nooit zo'n last van ..maar daar er komt bij mij niemand achterop ;) . Maar je benadert het tailrisers effect er mee...achterkant omhoog en voorkant omlaag. En dan stuurt die scherper de bochten in het nadeel zou dan weer zijn dat die rechtuit iets minder is..maar die gsx1100f is zo stabiel zelfs al zou die er 2 cm uitsteken dan blijft dat ding nog goed rechtuit rijden heb ik het gevoel. ;)

Echter..kan het ook zijn dat je stelmoer onder je kroonplaat te los zat. Heb je je voorwiel wel eens ff goed gelost vd grond en je stuur heen en weer bewogen..er mogen absoluut geen doodvallende/zware punten in zitten. En je stuur mag zeker niet zomaar omslaan..dan zit die weer te los.
 
Flauw...
:+ :+ :+
Staat trouwens wel weinig tekst op jouw typeplaatje... :z


MUHAHAHA dat is één en.... zijn jullie ook benieuwd?


O ja voor wat betreft die momentsleutel...los je momentsleutel ook weer want anders werkt die straks niet meer goed.


<einde vd howtoe met 35 euro aan lagers en 12,50 euro aan arbeidsloon>

Kijk is dat lucratief of niet..normaal betaal je dus 3 tot 4 uur uurloon..+ de lagerkosten etc..
 
Laatst bewerkt:
Hij is nog steeds stabiel genoeg. Bovendien rij ik liever geen rechte stukken :)Ja, kan het alleen niet ontcijferen '(

Das waar met die gsx1100f kun je voor een toerfiets echt wel plat mee ;) Alleen je moet eens voor de gein de originele dempers erafhalen en zon laserpro exhaust erop zetten + bijbehorende pijpen..

Megasound..en een gewichtsparing daar word je eng van..

Echter als de fiets lichter wordt..voel je alles ook veel meer. Dat viel me meteen op toen ik hem weer origineel had (dus veel zwaarder nu) ;)
 
Laatst bewerkt:


Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/155042/24aa154efc9fdb04c41d3d335ee1691f (mrhawkeyes_steer_version001.jpg)​
 
Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid..het zijn dus conische lagers..

Ik was er echter graag bij geweest als iemand ergens om komische lagers vroeg....

Héhéhé.. })

@@@@@@@@@@@@@@@@@ SLOTJE GRAAG @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan