Los Angeles naar San Francisco, via de Pacific Coast Highway

Giel0

MF veteraan
9 aug 2005
24.167
481
Al tijden had ik het plan om na mijn studie een reis te maken door de VS. Studie afgerond, geld gespaard, dus tijd om te gaan. :P
Een paar weken terug belandde ik in LA, en wilde van daar naar SF (San Francisco). Uiteraard zijn er vele manieren om er heen te gaan, maar ik wilde het toch wel erg graag met de motor doen. Ongeveer de duurste manier, maar goed, ook de mooiste. De route, 730km, wilde ik in 3 dagen gaan rijden.

imageljvt.jpg


De motor waar ik zelf op rijd is een Aprilia RSV 2003 R, een motor waarvan ik verwachtte dat ik die iig niet zou kunnen huren, en ook niet had willen huren. Ik bedoel, ik ben in de VS, het land van Harley Davidson. Bovendien zijn HD's het goedkoopst om te huren. Ondanks het feit dat ik niets met choppers heb, koos ik uiteindelijk voor een HD Sportster 883, die ik huurde via Eaglerider. Toch wel één van de, of zo niet de grootste motorverhuurtoko in de VS.

Aangekomen bij het verhuurbedrijf staat de matzwarte Sportster al op me te wachten. Na een aantal handtekeningen gezet te hebben onder DSB-achtige woekerovereenkomsten, handschoenen gekocht te hebben, helm op m'n hoofd te hebben gezet en een jack aangetrokken te hebben was het tijd om te gaan. Was wel even wat anders dan mijn Italiaanse. Geen vermogen, geen koppel, een enorm luie houding en de remmen hadden ze er net zo goed af kunnen laten. Maar ok, ik had geen haast en wilde gewoon relaxed van A naar B.

Maar eerst... Mulholland! Die naam zegt jullie vast wel wat. Al die wannabe Rossi's die daar "The Snake" rijden. Een erg mooi bochtig stuk met een bekende bocht waar velen hun kuipdelen bij elkaar mochten rapen. Aangezien ik toch in de buurt was wilde ik er wel heen. Zo gezegd zo gedaan, en er vlak voor even een fotootje gemaakt van de HD.

imagepwfy.jpg


imagexoo.jpg


Het is inderdaad een prachtig stuk weg. Mooi strak asfalt en weinig verkeer. Enige minpunt was dat er af en toe een steen op de weg lag, die dan vanaf de rotswand naar beneden was gevallen. Verder heb ik er niet snel kunnen rijden. Ten eerste reed ik op andermans motor, ten tweede zat je zo met je voetsteunen aan de grond.

imagerzl.jpg


imagedwo.jpg


Leuk, die bocht, maar het blijft gewoon een bocht...
Op naar San Luis Obispo, waar ik graag mijn eerste overnachting wilde hebben.
Eenmaal op route (Mulholland was een stuk om), rijdend langs de oceaan word je even wakker geschud. Letterlijk. Ontzettend veel wind, jethelm zonder vizier, alleen een zonnebril op en een motor zonder kuip of scherm. Vol met m'n bakkes in de wind. Maar met dit soort uitzichten is het dat wel waard.

imagezeh.jpg


En ook tijd voor een lunch bij een tentje aan de highway. Erg vriendelijk volk daar (Amerikanen zijn over het algemeen erg vriendelijk), dat erg geïnteresseerd was in mijn vakantie en mijn verhaal.

imagebqsj.jpg


imagehapx.jpg


Prachtig. Alleen ik besefte me wel dat San Luis Obispo wat onhaalbaar werd. Aangekomen in Santa Barbara vond ik het prima. Motel gezocht, motor geparkeerd, gegeten en op tijd naar bed. De volgende dag had ik immers wat in te halen.

De volgende dag rond een uur of 9 weggereden. Geluncht in de plaats waar ik mijn eerste overnachting wilde hebben, en na de lunch doorgereden naar Cambria (D op routekaart). Precies op de helft. Onder het rijden werd ik gebeld door Eaglerider, met het goede nieuws dat ik de motor kosteloos een dag langer mocht hebben, omdat ik hem in zou leveren op Thanksgiving, en dan zouden ze dicht zijn. Dat kwam goed uit, omdat ik wat achter lag op schema en ik geen zin heb om me te haasten. Ik ben tenslotte op vakantie.

Het "centrum" van Cambria:

imagehknh.jpg


Maar het dorp heeft ook haar schoonheid:

imagevrr.jpg


imageodlx.jpg


imageorxm.jpg


Nadat de zon onder was gegaan (uur of 5), vroeg ik die avond aan de vrouw in mijn motel hoe de weersverwachting was. Goed, zei ze. Net zo zonnig als afgelopen dagen. Toen ik die volgende ochtend uit het raam keek zag het er alles behalve zonnig uit. Mist, veel mist en alles zeiknat. Eenmaal op weg werd het wel wat beter..

imageipy.jpg


...al was dat niet voor lang. Jezus, wat was dat kut. Het zat potdicht, en je wordt er zeiknat van. Rijd je dan, jethelmpje, zonnebril en een doorweekte spijkerbroek. Nu kan ik er om lachen, maar op dat moment was het niet prettig rijden. Elke 5 minuten stoppen om met gestolen toiletpapier mijn glazen droog te maken, die even later weer zeiknat waren. Onbegonnen werk en het schoot niet op.

imageiiif.jpg


imagejess.jpg


imagejfm.jpg


Gelukkig brak de zon door aan het begin van de middag. Al duurde het nog wel een tijdje voor dat mijn Allstars, broek en vest weer wat waren opgedroogd. Maar boeiend. Zon brak door, temperatuur werd aangenamer en ik reed weer met veel plezier richting San Fran!

imageyfue.jpg


Vervolgens bij de eerste en zeker de beste eettent gestopt, om een veel te dure sandwich naar binnen te werken. De prijs zal wel met het uitzicht te maken hebben gehad.

imagewko.jpg


Na het eten weer de biezen gepakt en gaan rijden. Even later nog deze foto geschoten:

imageing.jpg


Bovenstaande 2 foto's zijn gemaakt tussen Cambria en Santa Cruz. Dit stuk was voor mij toch wel echt het hoogtepunt van de route. Prachtige bochten, mooie rotsen en je rijdt pal langs het water.

In Santa Cruz had ik mijn laatste overnachting. De laatste dag had ik nog ongeveer 100km voor de boeg om in SF aan te komen. Prima afstand, en deze heerlijk rustig gereden. Dit deel is niet heel boeiend. Vlak, weinig spectaculaire dingen en niet direct aan het water. Bovendien erg veel wind gezien de vlakte.
Desalniettemin is het ook zeker de moeite waard deze weg te rijden ipv de saaie snelweg 101.

imagetql.jpg


Vlak hierna kwam ik aan in SF, waar ik nu 4 dagen zit. Een prachtige stad, waar ik mijn HD direct ingeleverd heb.
De motor heeft zich prima gedragen. Geen onderdelen vanaf gevallen, geen klap verkeerd gegeven. Alleen halverwege de reis wilde de Zumo niet meer opstarten op stroom van de motor, al weet ik niet of dat aan de motor lag. En een nadeel vind ik toch wel dat je bizar snel met je voetsteunen aan de grond zit. Je moet elke bocht als een oud wijf door. En een tip voor mensen die dit ook willen doen; rijd van SF naar LA. Je rijdt dan aan de kant van de parkeerplaatsen en de mooie uitzichten. Het is dan wat praktischer mbt stoppen en foto's maken e.d.. Dit moet natuurlijk alleen wel net in je planning passen.

imagenrcg.jpg


Ciao!
 
Die opmerking van SF naar LA rijden heb ik ook al eens eerder hier op MF gemaakt.

Mooi ritje wel he? Hoe vond je Santa Cruz, heb je tijd gehad daar een rond te kijken? Vind ik een van de leukere plaatsen aan de kust, samen met Santa Barbara. Cruz is een leuk relaxed surfstadje waar je heerlijk kunt eten en rond slenteren.

Met een beetje mazzel volgend jaar weer. Wordt dan mijn 65 keer VS, maar hopelijk niet de laatste keer.

Als je nu in SF zit, ga dan nog een keer de avond tour maken op Alcatraz, Super!

Eten bij The Green is ook een aanrader, naast het ijsje bij Girardelli natuurlijk.
 
Zo, je heb wel geluk met het weer gehad! Zeker in san fran! Toen ik er was lag de stad alle dagen van 's ochtends tot 's avonds in de mist '( Heb alleen de eerste honderd meter van de goldengate kunnen zien... . Zon is schijnt daar zeldzamer te zijn dan mist :P .
Was nogal een omslag na de rondreis door de woestijn... van de hele 3 weken 30/40 (in deathvalley zelfs 49) graden en brandende zon, naar 15 graden en mist in SF :P

En mooie foto's gemaakt ook :Y
 
Laatst bewerkt:
Die opmerking van SF naar LA rijden heb ik ook al eens eerder hier op MF gemaakt.

Mooi ritje wel he? Hoe vond je Santa Cruz, heb je tijd gehad daar een rond te kijken? Vind ik een van de leukere plaatsen aan de kust, samen met Santa Barbara. Cruz is een leuk relaxed surfstadje waar je heerlijk kunt eten en rond slenteren.

Met een beetje mazzel volgend jaar weer. Wordt dan mijn 65 keer VS, maar hopelijk niet de laatste keer.

Als je nu in SF zit, ga dan nog een keer de avond tour maken op Alcatraz, Super!

Eten bij The Green is ook een aanrader, naast het ijsje bij Girardelli natuurlijk.

Ik zit nu nog in SF ja, en ga morgen naar Alcatraz. Gewoon overdag, niet savonds. ;)
Santa Cruz was wel een leuk stadje. Was alleen erg rustig ivm thanksgiving. Ben er even doorheen gereden, en toen verder gegaan.
 
Ik heb ongeveer hetzelfde plan om te gaan doen. Wat was je kwijt voor het huren van de motor (als ik vragen mag)
 
Ik heb ongeveer hetzelfde plan om te gaan doen. Wat was je kwijt voor het huren van de motor (als ik vragen mag)

670 dollar voor 3 dagen incl verzekering. Ik kreeg dus die vierde dag er gratis bij.
Het duurste is dat je de motor in wilt leveren op een andere plek dan waar je hem ophaalt. Hier betaalde ik alleen al 275 dollar voor. De motor was 81 dollar per dag, ex verzekering die 29 dollar per dag kostte. Verder krijg je er een helm bij, maar een jack en handschoenen moet je zelf regelen. Kan je daar natuurlijk ook kopen. Mijn handschoenen waren 30 dollar, en jack kreeg ik gratis te leen van die gast daar maar dat kost normaal 10 dollar per dag. Navigatie kost ook geld, 30 dollar per dag.

Al met al een hap geld, maar het imo zeker waard. Totaal was ik dus 670 dollar kwijt.

Verder kan je op de site www.eaglerider.com precies uitzoeken wat het jou zou gaan kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ligt er ook aan van waaruit je vertrekt. Het loont de moeite om eerst de huurprijzen van de motor te vergelijken en daar je aanvlieg luchthaven op aan te passen. Ik heb bv in Las Vegas vier Harleys gehuurd (wel heel veel duurder dan een Jap hoor!) en we zijn daarop aangevlogen. Tickets €100 duurder dan LA of SF, motorhuur voor 11 dagen $ 700 per persoon goedkoper.... Niet via Eaglerider maar Escape Eagles.
 
ter info;

In 2006 heb ik dit gedaan;
Vliegen naar LV, 11 dagen Harley Roadking gehuurd, totaal 15 dagen weg, motels, eten, drinken,brandstof, op zijn tijd een biertje in kroeg/disco (Scottsdale!!!). Ik heb toen alles zelf georganiseerd en gepland voor 4 personen. Kostte toen ca. € 3.500,= p.p.
 
Mooi verslag! Lijkt mij ook wel een gaaf avontuur! Maar dat zal dan wel een prijzig tripje zijn; 'even' naar de states om een ritje te maken..
Het is een onderdeel van een lange vakantie van 6 weken. Ik ga niet alleen naar de VS om in 4 dagen die route te rijden hoor ;)
 
Mooi verslag met mooie foto's.
Benieuwd naar de rest van de reis (ook het motorloze deel)

Dat heb ik niet uitgeschreven iig. Startte in NY, toen Washington DC, van daar naar LA gevlogen, toen een rondje gemaakt naar San Diego, Las Vegas, Grand Canyon, Death Valley en terug naar Santa Monica in LA. Toen dus met de motor naar SF gereden. Hier ben ik nu 6 dagen en ga vanacht terug naar Nederland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan