Los trillen Bougie!?

Bjurn

MF veteraan
11 jan 2005
1.012
0
Rotterdam
Weet iemand of het aan mijn bougie zou kunnen liggen dat deze zo snel lostrilt.
Het is nml zo dat een van mij bougies los was getrilt. Verder geloof ik geen schade aan het schroefdraad want er zat geen aluminium op/in de bougie. Nu had ik deze vast gedraait maar na 50 km zat ie weer los, vervolgens weer aangedraait en weer snel los. Kan dit dus misschien aan de bougie liggen? Bedoel bij het indraaien voelt het schroef draad ook goed. Zat er aan te denken om of een nieuwe te halen of met locktide vast te zetten.

Dus weet iemand of als een bougie eenmaal los is geweest weer sneller los gaat?
Misschien door de metalen ring die er omheen zit?
Heeft misschien iemand een ander idee?
 
Zou aan het ringetje kunnen liggen.
Hat kan ook zijn dat je em gewoon niet vast genoeg hebt gezet?
Bougie altijd vastzetten met momentsleutel terwijl de motor koud is!

Loctite zou ik nooit doen als ik jou was..
Ik zou gewoon voor de zekerheid een nieuwe bougie halen, erin zetten als ie koud is en kijken of je probleem opgelost is.
Zo niet, dan heb je in ieder geval 1 ding uitgesloten ;)
 
Wat is vast?
Wat de een vast noemt vind een ander te los.
Misschien staat het koppel waarmee de bougie vast gezet moet worden in de handleiding.
Bij mijn XS400 wel tenminste.
20Nm 2m.kg of 14ft.lb. :)
 
Ik denk dat ooit een keer de schroefdraad in de kop verziekt is, door niet bij inbrengen van de bougie eerst verkeerd-om te voelen dat de fijne draad goed aanpakt en/of inplaats van de bougie met de hand tot op 1 slag of zo vast te draaien, veel te snel de bougiesleutel er op.

Nog een draad-verziekende manier: een afgekoelde bougie in heet blok draaien.

Bij tweetakkertjes (brommers) helpt (zorgvuldig, draairichting en kop-staart mee in-denken) tapen met waterleiding-teflon zonder meer goed als de schroefdraad eenmaal is aangetast; bij viertakt, denkelijk heter, weet/vertrouw ik dat niet.

Wel opletten en ook rekening mee houden bij het tapen, dat er bij verwisselen van de bougie geen teflon-resten in de cilinder mogen vallen want ik denk dat een motor dat niet lekker vindt.

Altijd: bougies "stevig" maar niet muurvast aandraaien en 1x een duwTJE nageven bij doorgewarmde motor.
 
Goeiemoregen!

Nee denk inprincipe niet dat het tap draad verziekt is. Onderandere omdat deze bougie er vordat hij lostrilde al zo'n 5000 km inzat. Deze is er namelijk ingegaan bij de grote beurt. Zo ie zo vind ik het vreemd dat ie nu pas ( na 5000 km) lostrilt. Verder voel ik altijd heel zuiver aan het schroefdraar bij het inbrengen van de bougie, draai inderdaad ook altijd terug. Nu heb ik de bougie er met de hand er rustig ingedraaid. Om het schroefdraad af te voelen en voelde geen weerstand of iets van vuil. Draai ook altijd bougies in bij een koude motor. Bij die cbr moet dit ook wel anders verbrand je geheid je vingers. Helaas kan ik er met de moment sleutel niet goed bij omdat er gewoon weg teweinig ruimte is. Ga zeker even een nieuwe bougie uitproberen, mocht die ook lostrillen ga ik toch een heel hard nadenken hoe het mogelijk is... In iedre geval badankt alvast voor jullie reacties. Met z'n allen weten we toch weer meer dan alleen!! :}
 
Die bougie heeft gewoon net niet vast genoeg gezeten (vermoedelijk niet dat "duwtje" nagesteld bij eerste keer dat-ie doorgewarmd was) en hopelijk heeft de schroefdraad van het rammelen niet noemenswaardig geleden.

In dit geval zou ik behalve toezien op dat voel-duwtje in eerste doorgewarmde toestand, dat bij de tweede en/of derde keer doorwarmen ff herhalen, "meten is weten".

Belangrijk: STEVIG maar niet overdreven vast. Het gaat om tamelijk hard staal in lichtmetaal dat zich samen bij vooral de eerste keer doorwarmen nogal "zet", zelfs enigszins zelf-herstellend als de schroefdraad in het lichtmetaal iets ontzet geraakt was, zolang er maar geen noemenswaardig materiaalverlies is opgetreden.

Beetje "vingertoppengevoel" dus en juist bij zulke ogenschijnlijke kleinigheden goed opletten en nadenken.
 
Lostrillen van bougies die met het juiste aanhaalmoment vastgezet zijn geloof ik niet in.
Hij heeft dus de vorige keer niet goed vastgezeten of de draad is gaar.
"natrekken" van bougies is ook een beetje onzin, ze gaan er in bij een grote beurt met het correcte aanhaalmoment, en je ziet ze pas terug bij de volgende grote beurt als alles goed is.
 
Wat wel kan schelen: is het oppervlak waarop de bougie-ring drukt wel goed schoon; verbazend wat een rare harde brokjes / korrels ik soms op uitgerekend dat plekje juist tegenkwam (en die uiteraard ook niet door het bougiegat heen in de cilinder mogen vallen of in de schroefdraad blijven hangen).

Ik geloof best in vakkundig vastzetten op tevoren berekend (koud) aanhaalmoment, met geavanceerd gereedschap (dat ik zelfs nooit in handen heb gehad). De meeste keren dat ik een bougie verwisselde, reinigde of na-stelde was dat aan de kant van de weg in groen knollenland.
 
Heb de bougies altijd netjes via de handleiding vast gezet.
Juist omdat ik vaak gewaarschuwd was voor de gevoeligheid van het schroefdraad.

Idd jb87, ik geloofde er ook niet in. Vraag me dan dus inderdaad ook af hoe het kan dat ie de eerste 5000 km wel goed is blijven zitten... Das een beetje het apparte aan het hele verhaal. Kan schroefdraad ook slijten terwijl de bougie erin zit? Bedoel dat de bougie als die vast zit...
 
Zo nieuwe bougie zit erin! Heb alvast een kleine nachtelijke testrit gemaakt.
Bij thuis komst goed geluisterd en gekeken... en nog geen lossebougie! Ga nog niet te vroeg juigen, morgen maar eens eerst nog wat kilometertjes afleggen. Denk een richting spijk en over het dijkje bij zwarte waal. Zal morgen nog laten weten hoe het is gegaan. Overigens heb ik de bougies ingesmeerd met wat koper vet. Vonden ze bij de garage ook goed plan, deden ze wel vaker.
 
ik heb een keer tijdens het rijden zo geintje gehad, hoor ik terwijl ik optrek een harde plop onder mijn tank en hij reed ineens op 3 cilinders. dus ik zet mijn motor aan de kant en wat blijkt hangt mijn bougie in de dop volledig uit zijn schroefdraad gerukt schroefdraad weg, maar goed dat er helicoils zijn uitgevonden, ik heb ze gelijk alle 4 maar van een helicoil voorzien, want ze waren allemaal niet zo fris meer.
 
Ringetje wat onder bougie zit is ene soort borgring. Doordat je hem plet borgt ie, maar dat werkt maar één keer echt goed... Als je bougie er ettelijke keren in en uit geweest is is dat ringetje dusdanig plat dat ie niks meer doet.. Druppeltje loctite zal wel helpen, maar niet al te veel. Door de warmte lost het wel wat op, maar zal wel voldoende borgen om te voorkomen dat ie los trilt..

Nieuwe bougie is idd wel beter, dus voorlopig geen zorgen meer...
 
over bougies gesproken,

ik heb een honda cb550 F uit 1976.. en ik wou de bougies vervangen..
nu heb ik een combi sleutel voor 21 mm en eentje voor 16, beide passen niet op m'n bougies, het nummer kan ik er helaas niet vanaf lezen, enkel ES.. nu horen er officieel DR 7 ES bougies op te zitten dus ik neem aan dat et deze zijn..

weet iemand of er nog een andere maat sleutel is, daar ze enkel 16 en 21 mm verkopen, en als er dan geen andere sleutels zijn wat is dan het probleem?

alvast bedankt :]
 
over bougies gesproken,

ik heb een honda cb550 F uit 1976.. en ik wou de bougies vervangen..
nu heb ik een combi sleutel voor 21 mm en eentje voor 16, beide passen niet op m'n bougies, het nummer kan ik er helaas niet vanaf lezen, enkel ES.. nu horen er officieel DR 7 ES bougies op te zitten dus ik neem aan dat et deze zijn..

weet iemand of er nog een andere maat sleutel is, daar ze enkel 16 en 21 mm verkopen, en als er dan geen andere sleutels zijn wat is dan het probleem?

alvast bedankt :]

ik heb verschillende maten bougie sleutels voor op de ratel. 17 mm gebruik ik zelf het meest momenteel
 
Terug
Bovenaan Onderaan