Loshalen waterpomp Thunderace

Phoenix83

MF'er
29 aug 2021
124
94
Emmer-Compascuum
Goedemiddag,

Ik heb even een nieuw topic gestart om het wat overzichtelijker te houden. Ik heb inmiddels een nieuwe Gear position sensor weten te bestellen, die komt een dezer dagen binnen. Echter, om deze te vervangen, moet ben ik bang de waterpomp los, omdat de linker schroef van de sensor mét achter de waterpomp zit. Nu is mijn vraag, kan ik de waterpomp loshalen zonder dat ik de koelvloeistof eruit moet laten lopen ? Als ik de afbeeldingen van de waterpomp bekijk, zou deze met afzonderlijke schroeven zijn vastgezet op het blok, en is de pomp zelf dicht geschroefd met aparte boutjes. Maar goed, ik wil het toch even zeker weten, niet dat ik voor vreemde verrassingen kom te staan. Anders moet ik eerst mijn snorkelset weer opsnorren :+

Of zijn er wellicht nog andere tips hoe ik de sensor kan loshalen zonder de pomp los te nemen.

M.v g. Chris
 
Oplossing
Nou, hierbij zal ik ook hierbij even een update geven, en kan wat mij betreft dit topic wel op slot.
Het is inderdaad mogelijk de waterpomp los te halen zonder de koelvloeistof eraf te laten.
Ik heb dus de twee bouten waarmee de waterpomp op het blok zit bevestigd los gehaald, en de bout waarmee de metalen pijp vast zit op het blok losgehaald, en kon op die manier de waterpomp een stukje naar voren trekken om zo een klein beetje extra ruimte creëren.
(Voor de zekerheid toch een bak eronder gezet, mocht het dan toch fout gaan ;))

Hierdoor kreeg ik net genoeg speling om de schroef van de Neutral sensor eruit te krijgen, en het geheel te verwijderen,
De schoef die daarvoor gebruikt is, heb ik meteen vervangen door een 6 kant boutje...
Mijn tip aan jou is: koop een werkplaatshandboek.

Dat zou sowieso je eerste aankoop moeten zijn voor je motor als je zelf sleutelt.

Ik gebruik zelf altijd haynes.
 
Het heeft uiteraard een reden waarom ik dit vraag. Ik vind het namelijk een beetje onzin om de koelvloeistof er helemaal af te laten, om even 1 schroefje los te halen. Ik heb getracht de tekeningen die ik kon vinden te bestuderen, en zoals ik kan zien is de waterpomp een zo goed als gesloten systeem als je de juiste boutjes los haalt. Echter weet ik niet helemaal zeker of er aan de kant van de as die het blok ingaat ook koelvloeistof stroomt.
20200420_191938(1).jpg


De pomp zelf lijkt me te zijn voorzien van keerringen zoals ik kan afleiden van de tekening.
 

Bijlagen

  • waterpomp.gif
    waterpomp.gif
    100 KB · Weergaven: 25
Nr 9 moet los om de GPS te vervangen.

Nr 5 is het deel dat draait om water te verplaatsen, nr 9 dekt deze af.
Ja 80% van je koelvloeistof komt er uit als je deze los haalt.

Als die schroef er niet uit kan zonder die kap weg te halen dan ontkom je er dus niet aan. Maar tegelijkertijd zie ik op de voorbeeldfoto's dat de sensor wel los is maar de behuizing van de waterpomp nog in elkaar zit. Dan vraag ik mij af of het noodzakelijk is om de behuizing te lossen.

Wel meteen een mooie kans om het systeem eens lekker door te spoelen en te voorzien van verse koelvloeistof (wat officieel eens in de 2 jaar moet)

Als je nr 7 bedoeld met afdichting, dat klopt, dat is een pakking, maar alleen om het water tussen nr 1 en 9 te houden.
 
Thanks, maar wat ik bedoelde is eigenlijk of het mogelijk is de waterpomp in zijn geheel wat naar voren te halen zodat ik bij de GPS kan komen. Zoals ik de foto's ook heb bestudeerd op boonstra parts, zitten van de waterpomp deel 1 en deel 9 ook nog eens separaat aan elkaar vast gebout, en het geheel met 2 of 3 bouten aan het blok. Dat zou dan betekenen dat de waterpomp niet uit elkaar zou hoeven te halen, en dat ik dus de waterpomp inclusief as een stukje naar voren zou kunnen trekken om er zo met een schroevendraaier bij te kunnen.

Het is wel zo dat het misschien een mooie kans is om meteen de koelvloeistof te vervangen, maar dit wilde ik eigenlijk niet doen d.m.v. de hele pomp uit elkaar te halen :P dan ben ik ook weer genoodzaakt om eerst een nieuwe pakking te bestelle, wat ook weer de nodige dagen op zich laat wachten.

Op onderstaande foto heb ik proberen duidelijk te maken wat ik bedoel met dat de waterpomp deel 1 en 9 apart met elkaar zijn vast gemaakt.
 

Bijlagen

  • 403841-4-big.jpg
    403841-4-big.jpg
    37,7 KB · Weergaven: 14
Die pakking hoef je waarschijnlijk niet nieuw te bestellen aangezien het een rubber pakking is.

Je krijgt de pomp niet aan de kant want de as is vast en gaat het motorblok in.

Maar ik zou zeggen, wat let je. Koop 5L KVS, vloeibare pakking en probeer het. Vanaf het scherm is het altijd lastig inschatten en misschien kan je de pomp net zo draaien dat de schroef er wel uit komt.

Kwestie van doen en proberen.
 
Misschien dat ik het inderdaad maar gewoon moet proberen.
Vanaf het scherm is het inderdaad vrij lastig beoordelen hoe het allemaal in elkaar steekt, daarom was mijn hoop ook meer een beetje gevestigd op iemand met een YZF750r / YZF1000r die de waterpomp er al een keer heeft afgehaald :)

In principe zou ik hem niet eens hoeven draaien, maar een stukje naar voren halen zou voldoende zijn, dan zou de as dus een stukje naar buiten komen. Dan zou ik er met eventueel een haakse schroevendraaier tussen kunnen komen en zo de schoer verwijderen.

Wel had ik al ergens de tip gelezen om de kruiskop schroef te vervangen door een normale bout, zodat je deze met een steeksleutel in de toekomst eenvoudiger zou kunnen loshalen.

Nu hoop ik dat dit laatste niet echt meer nodig zal zijn nadat de GPS is vervangen.
 
De opbouw van het blok is dacht ik nagenoeg gelijk aan die van de FZR 1000. De GPS en waterpomp in ieder geval wel.

De waterpomp zit aan een kant met een flexibele slang vast, die is geen probleem. Maar de andere kant zit met o-ringen aan een vaste, niet-flexibele leiding vast en kun je dus theoretisch niet los krijgen zonder het koelsysteem te draineren.

Al staat mij iets van bij dat het mij in t verleden wel eens gelukt is middels een beetje wrikken aan de waterpomp en de schroef met een tang vanaf de zijkant losdraaien. En daarna vervangen voor een 6-kant
 
De opbouw van het blok is dacht ik nagenoeg gelijk aan die van de FZR 1000. De GPS en waterpomp in ieder geval wel.

De waterpomp zit aan een kant met een flexibele slang vast, die is geen probleem. Maar de andere kant zit met o-ringen aan een vaste, niet-flexibele leiding vast en kun je dus theoretisch niet los krijgen zonder het koelsysteem te draineren.

Al staat mij iets van bij dat het mij in t verleden wel eens gelukt is middels een beetje wrikken aan de waterpomp en de schroef met een tang vanaf de zijkant losdraaien. En daarna vervangen voor een 6-kant
Thanks, de kleine lettertjes was dus precies waar ik ook al wat aan zat te denken 😂 met een goeie spitsbek tang zou ik een poging kunnen wagen inderdaad. Defect is de huidige GPS toch al, en de nieuwe is inmiddels binnen. Heb ze nog niet naast elkaar kunnen houden maar als ik de afbeeldingen vergelijk is ondanks het TOTAAL verschillende partnummer, het onderdeel precies gelijk, op de kabel na. Ik zal van het weekend eens even gaan sleutelen en kijken hoever ik kom. Heb nog een aantal klusjes die ik moet opknappen waaronder de schakelas keerring en de pushrod keerring vervangen. Nu weet ik voor die twee laatst genoemde alleen niet zeker of het noodzakelijk is de motor schuin te zetten / eventueel op een paddock o.i.d. beide mogelijkheden wordt een uitdaging namelijk, 1 geen paddock, 2 geen mogelijkheid hem schuin ergens tegenaan te zetten 😂
 
Thanks, de kleine lettertjes was dus precies waar ik ook al wat aan zat te denken 😂 met een goeie spitsbek tang zou ik een poging kunnen wagen inderdaad. Defect is de huidige GPS toch al, en de nieuwe is inmiddels binnen. Heb ze nog niet naast elkaar kunnen houden maar als ik de afbeeldingen vergelijk is ondanks het TOTAAL verschillende partnummer, het onderdeel precies gelijk, op de kabel na. Ik zal van het weekend eens even gaan sleutelen en kijken hoever ik kom. Heb nog een aantal klusjes die ik moet opknappen waaronder de schakelas keerring en de pushrod keerring vervangen. Nu weet ik voor die twee laatst genoemde alleen niet zeker of het noodzakelijk is de motor schuin te zetten / eventueel op een paddock o.i.d. beide mogelijkheden wordt een uitdaging namelijk, 1 geen paddock, 2 geen mogelijkheid hem schuin ergens tegenaan te zetten 😂
Klopt, is hetzelfde onderdeel maar met meer aansluitingen. Ik draai mijn fzr 5 bak op een yzf 6 bak sensor. Doet het prima.

Ik zou er wel even een bak onder zetten als je gaat wrikken bij de waterpomp. Als ‘ie los gaat, dan is dat ook in 1x. En dan komt er een boel water vrij
 
Met een punttangetje mag je proberen maar zolang deze aangedraaid is kan je dat vergeten.

Je hebt een griptang nodig en waarschijnlijk heb je daar geen ruimte voor + bolkop dus weinig grip.

KVS er uit / pomp los is vele malen sneller dan dat gepruts er omheen.
 
Met een punttangetje mag je proberen maar zolang deze aangedraaid is kan je dat vergeten.

Je hebt een griptang nodig en waarschijnlijk heb je daar geen ruimte voor + bolkop dus weinig grip.

KVS er uit / pomp los is vele malen sneller dan dat gepruts er omheen.
Ik zal in de eerste instantie even proberen hoe vast de schroeven inderdaad zitten. Mocht dit te vast zitten (waar ik wel bang voor ben, aangezien de schroefjes voor de bekabeling ook achterlijk vast zaten) dan kan ik nog altijd inderdaad de pomp loshalen. Dit laatste wilde ik eigenlijk graag voorkomen, omdat als ik het systeem weer moet bijvullen, ik dus ook de voorste kappen moet loshalen om bij de radiator bij te vullen.
Helaas heb ik op de een of andere manier de nare vloek over mij rusten, dat als ik dergelijke kappen etc los haal, alles wat kan afbreken ook daadwerkelijk afbreekt.
 
Ik kan eens even kijken straks als ik thuis ben. Maar zover ik me kan herinneren zit daar ook nog de zwarte kap van het dashboard overheen. Daarnaast zou ik volgens het werpkaatshandboek ook moeten controleren wat het peil is van de koelvloeistof in de radiator. Ook hiermee wil ik een beetje voorzichtig zijn, en niet dat ik zo meteen een hoop lucht in het systeem heb zitten, en het blok te warm loopt, met alle gevolgen van dien.
 
Doorgaans moet een radiateur gewoon vol want je zegt het zelf al: Lucht. Het overloop reservoir moet wel tussen min en max staan.

Daarna ontluchten via de beschikbare ontluchtingspunten (vaak op de pomp, eventueel radiateur en andere plekken zoals thermostaat)

Elk boutje in het koelsysteem met een (koperen) ring moet je dan langs lopen tot daar geen lucht meer uit komt, van laag naar hoog.
 
Nou, hierbij zal ik ook hierbij even een update geven, en kan wat mij betreft dit topic wel op slot.
Het is inderdaad mogelijk de waterpomp los te halen zonder de koelvloeistof eraf te laten.
Ik heb dus de twee bouten waarmee de waterpomp op het blok zit bevestigd los gehaald, en de bout waarmee de metalen pijp vast zit op het blok losgehaald, en kon op die manier de waterpomp een stukje naar voren trekken om zo een klein beetje extra ruimte creëren.
(Voor de zekerheid toch een bak eronder gezet, mocht het dan toch fout gaan ;))

Hierdoor kreeg ik net genoeg speling om de schroef van de Neutral sensor eruit te krijgen, en het geheel te verwijderen,
De schoef die daarvoor gebruikt is, heb ik meteen vervangen door een 6 kant boutje, en inmiddels zit de nieuwe sensor netjes op zijn plaats, en is hopelijk de olielekkage over.

Daarnaast is het overigens ook mogelijk om de originele schroef van de sensor voorzichtig met een platkop schroevendraaier net genoeg los te krijgen om hem vervolgens met een tangetje er verder uit te draaien.

Hopelijk heeft iemand anders ook nog iets aan deze tips.

M.v.g. Chris
 
Oplossing
Ik heb dit topic ook zitten lezen en snap wat je bedoeld maar ik denk dat je vraagstelling een beetje misleidend/verwarrend was.

Je vraagt of het mogelijk is de waterpomp te verwijderen/los te nemen zonder het koelwater af te tappen en dan denken veel mensen (in ieder geval ik dus) dat je bedoelt wat je schrijft: de waterpomp weghalen.

Wat je echter bedoelde is dat je de waterpomp een heel klein stukje wilde verschuiven/verdraaien, net genoeg om bij die half verborgen kutschroef van je gearswitch te komen. Dat is wel wat anders dan de pomp geheel weghalen.

;)
 
Ik heb dit topic ook zitten lezen en snap wat je bedoeld maar ik denk dat je vraagstelling een beetje misleidend/verwarrend was.

Je vraagt of het mogelijk is de waterpomp te verwijderen/los te nemen zonder het koelwater af te tappen en dan denken veel mensen (in ieder geval ik dus) dat je bedoelt wat je schrijft: de waterpomp weghalen.

Wat je echter bedoelde is dat je de waterpomp een heel klein stukje wilde verschuiven/verdraaien, net genoeg om bij die half verborgen kutschroef van je gearswitch te komen. Dat is wel wat anders dan de pomp geheel weghalen.

;)
Ah ja, misschien had ik dit iets beter kunnen formuleren inderdaad. Heb ik ook niet zo heel goed bij stilgestaan.
Nu moet ik ook zeggen dat het af en toe wat lastig te verwoorden is :P

Maar goed, ik ben in ieder geval blij dat het toch gelukt is.

Wel had Yamaha er iets beter op mogen letten dat dergelijke onderdelen wat eenvoudiger te vervangen zouden moeten zijn :+
Aan de andere kant, gaat normaal gesproken dat onderdeel dan ook weer niet zo gigantisch vaak kapot natuurlijk, dus zou vervangen niet nodig moeten zijn.

Ik weet nog steeds niet exact waardoor die stuk is gegaan overigens, het zou kunnen zijn dat het met mijn lompe geweld te maken kan hebben om de schroefjes proberen los te krijgen om de kabeltjes te kunnen aansluiten....
 
Terug
Bovenaan Onderaan