Losmaken spruitstukbout

ID_

MF'er
31 jan 2011
191
0
Utrecht
Omdat ik er achter kwam dat ik al jaren met een uitlaat zonder uitlaatpakking rondreed wou ik deze maar eens aanschaffen en ertussen monteren. Het aandraaien van het rechter spruitstuk ging echter wat moeilijker omdat de pakking erg veel ruimte leek in te nemen. Mijn gevoel zei ho, maar de logica gaf me groen licht om maar lekker door te draaien. KNAP! En toen brak het schroefdraad van het boutje :(

Heb een nieuw origineel moertje en boutje gekocht.

Nu moet ik nog verzinnen hoe ik het boutje (restant) er nog uit ga krijgen. Ik dacht misschien iets er aan te lassen of uitboren maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb het geprobeerd met twee moertjes op elkaar vast te draaien maar moet zoveel kracht zetten dat ik bang ben de rest van de bout ook nog kapot te maken.

Hebben jullie misschien nog tips?

DEOe0lC.jpg

sUXpN1J.jpg

LF0lv9R.jpg
 
Laatst bewerkt:
Moertje op het tapeind draaien en dan vastlassen.
Doordat er dan snel veel hitte wordt ingebracht schrikt het tapeind en draai je hem er zo uit.
 
Idd moer oplassen. Door de hitte krijg je hem eruit. Als je niet kunt lassen dan de bout 2x per dag in de kruipolie zetten en dat een dag of 3/4 lang. Zo nu en dan met de hamer even een tik erop. Zou beide bouten zo doen en vervangen. Vastzetten met een juiste antiseize. Bijv van Womi. Of een ander vet wat tegen hitte kan. Womi is bestend tegen 1200 graden bijv.
 
Laatst bewerkt:
Tja.. als dit mijn probleem was, zou ik een randje van de uitlaatring afslijpen, en dan het stompje gebruiken, om hem alsnog vast te zetten...
Alle goede iedeeen hier geven geen garantie dat je de boel niet afbreekt...
Heb er diverse uit moeten boren, en ook daar wordt hij nooit beter van
 
Zou uitboren echt als allerlaatse optie houden. Bout is gehard staal, de kop is van aluminium. Kans dat je scheeft gaat is goed aanwezig. Zeker als je het vanuit de hand doet.
 
Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk alleen maar hitte waar mogelijk. Vooral auto dan, maar stuurkogels, afgebroken vastgerotte bouten, alles komt altijd los na goed afkoelen.

Kruipolie zeer gemengde resultaten mee behaald, meestal doe ik het toch maar een dag van te voren met imal inspuiten.
 
Laatst bewerkt:
Heb destijds (is al een tijdje terug) wekenlang met kruipolie lopen spuiten. hielp niet. Ik ga wel hitte nog eens proberen. Maar waarmee? Een gastbrander? En hoe af te koelen?
 
Je moet in den zeer korte tijd. Lees 5 seconden bijvoorbeeld. Heel veel hitte inbrengen. En dat lukt uitermate goed met een lasapparaat. Met een brander duurt het te lang en zal de hitte wegvloeien uit de bout in de kop en dat heeft dan niet zoveel zin. Dat zul je ook niet heet genoeg krijgen met een brander.

Dus; moer oplassen en dan draai je m er zó uit.

Daarna met draadtap de boel herstellen. Nieuwe bouten monteren met hittebestendig vet tegen elektrolytische corrosie.
 
Laatst bewerkt:
Tja.. als dit mijn probleem was, zou ik een randje van de uitlaatring afslijpen, en dan het stompje gebruiken, om hem alsnog vast te zetten...
Alle goede iedeeen hier geven geen garantie dat je de boel niet afbreekt...
Heb er diverse uit moeten boren, en ook daar wordt hij nooit beter van

Sorry, maar ik vind dat echt een beunoplossing. Als er een flink stuk tapeind nog uitsteekt, is het enkel een kwestie van het juiste gereedschap gebruiken om het tapeind eruit te halen.
 
Sorry, maar ik vind dat echt een beunoplossing. Als er een flink stuk tapeind nog uitsteekt, is het enkel een kwestie van het juiste gereedschap gebruiken om het tapeind eruit te halen.
Toch begrijp ik zijn tip heel goed.wat is er stuk gegaan als je het probeert en het mislukt? Die zelfdevraag kun je ook stellen voor uitboren, dan gaat er pas echt wat stuk als het fout gaat.
Daarbij, niet iedereen heeft het juiste gereedschap en nog minder mensen hebben voldoende ervarig met dit soort dingen.

Uiteraard is eruit draaien de mooiste oplossing maar niet iedereen krijgt dat voormekaar
 
Zelf gebruik ik een ooit op de kop getikte turbo torch met mapp gasbus er onder. Bij gebrek aan lasapparaat heeft deze mij vooralsnog niet in de steek gelaten en heb je boutjes relatief snel roodgloeiend.

Onlangs nog een m8 bout succesvol uit een draagarm gekregen. Na afkoelen pakte ik hem er zo uit met een tangetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan