Losse bout bij Accu

Sirasoni

Die hard MF'er
1 mei 2006
801
0
Rotterdam
Sorry voor n00b vraag. Ik zal naar Karwei gaan maar morgen is die dicht en ik wil graag gaan rijden vandaar.

Een tijdje terug had ik mijn accu eruit gehaald en opgeladen. Toen ik hem weer erin probeerde te krijgen, merkte ik een van bout waarmee je - (zwart)kabel vast maakt, losjes was geworden. Toch maar dicht gedraaid en vandaag probeerde ik te gaan rijden maar dat bout is losgeschoten, gevolg = motor ging uit.

Ik heb thuis zelf geen spullen dus geen extra schroeven of ringen en op zondag zijn Gamma en Karwei dicht. Kan ik gewoon tape gebruiken? Zou die niet doorbranden?

Advies zijn welkom! :$
 
Dat krijg je met Harley's ;)

Pak gewoon een willekeurige andere bout die past. En zet het goed vast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat krijg met Harley's.

Pak gewoon een willekeurige andere bout die past. En zet het goed vast.

Ik had nog wat boutjes bij mijn buurman (bij mijn stalling) gepakt. Bout was M10 en ik kon het zonder los te draaien zo eruit halen dus opening is ruimer geworden. Probleem is M12 te groot is en volgens mijn buurman M11 moeilijk te krijgen is. Aangezien ik nog geen gereedschappen laat staan boutjes heb, kan ik het moeilijk vast maken.

Ik wil graag zondag gaan rijden :$ waar kun je die bout halen? Op straat zoeken lijkt mij geen optie :P
 
Ik had nog wat boutjes bij mijn buurman (bij mijn stalling) gepakt. Bout was M10 en ik kon het zonder los te draaien zo eruit halen dus opening is ruimer geworden. Probleem is M12 te groot is en volgens mijn buurman M11 moeilijk te krijgen is. Aangezien ik nog geen gereedschappen laat staan boutjes heb, kan ik het moeilijk vast maken.

M11? M11? M ELLUF? :?

Bij de meeste accu's is het zo dat er een blokje met een draadgat onder in de pool ligt, op het moment dat je bout is losgetrild en vermist is dan is de kans ook groot dat je het blokje kwijt bent. Weet je zeker dat er draad getapt zit in de pool zelf en dat er dus geen speciaal moertje bij onder moet zoals bij veel accu's het geval is? M11 ben ik namenlijk nog nooit tegengekomen. Als het gewoon bout + blokje is kan je gewoon M10 pakken met moer (moet je misschien afvijlen dat ie past).

Mocht het toch M11 zijn, dan als tijdelijke oplossing staaldraad.
 
:^

Overigens kan je in een draadgat dat ruimer is geworden door slijtage niet zomaar een bout van een maat groter plaatsen.
De spoed (afstand tussen de gangen van de draad) wordt namelijk groter als de diameter groter wordt.
Metrisch fijn etc. daargelaten.

Een M5 bout heeft bijvoorbeeld een spoed van 0,8 mm, M6 een spoed van 1, M8 een spoed van 1,25mm enz.
 
Accu polen zijn volgens mij van lood, daar zit echt geen draad in getapt !!

Zit meestal een plat/vierkant moertje achter waarmee je de bout vastzet.

De tip met het ijzerdraad kan werken, mits je het goed strak vast kan zetten.
 
Lood polen van accu's hebben NOOIT draad. Zinloos want lood is zacht en draai je zo aan gort.
Zoals reeds verteld zit er IN de pool een koperen blokje met een ijzeren moer erin, of gewoon een vierkante moer. Daar hoort de kabelbout in geschroefd te worden. Is de bout losgekomen dan is de kans dat het blokje met moer en al uit de pool is gevallen. Zit de accu in een 'bak' in je motor dan ligt dat blokje er meschien nog in. Zoniet moet je op zoek naar ene nieuw moerblokje. Iedere motordealer heeft kapotte accu's en het zou me verbazen als die je niet zo een moerblokje gratis kan krijgen als 'service naar ene potentiele klant'.
Is wel wat gepeuter om de bout en de kabeloog vast te zetten in de pool in het moerblokje.

Een tijdelijke oplossing met koperdraad (draait makkelijker vast dan ijzerdraad) kan, zolang de kabeloog maar goed op de accupool past.
Maar dan enkel voor de zwarte -kabel. Zou het de rode +kabel zijn, waar het moertje van weg is, wissel dan met het moertje van de zwarte. Je kan je geen kortsluitingen tussen rode + en een frameonderdeel permiteren moest je dat vastzetten met ijzerdraad ...
 
Laatst bewerkt:
Boutje zal wel M6 zijn, dat is meer gangbaar.
Groter probleem is de moer, een standaard M6 moer past niet. Die is nl hoger dan een
orginele accumoer. Zonder slijpmachine/schuurband of vijl kom je niet ver.
Ken je niemand in de buurt die iets voor je kan betekenen?
Misschien kun je het tijdeijk vastzetten met een paar tywraps, die kunstof kabelbundelaars.

Succes!

Ga eens langs een fietsenstalling, die hebben vaak een werkplaats.
Die kunnen je vast wel helpen. Zijn ook zondags open.
 
Laatst bewerkt:
Hoi ik ben vandaag erachter gekomen wat het precies probleem was.

Moertje op de accu zelf waarmee je bout vast maakt is weg. Ik snap het niet hoe het weggelopen (:)) is maar daarom kon ik die bout niet vast maken.

Die moer is van accu zelf en andere moer past niet omdat ze te breed zijn. Ik heb maar met stalen kabel vast gemaakt dus het zal wel een tijdje wel zo goed zijn.

Kun je die moer (op de accu zelf) ook bij een willekeurige motorzaak gaan halen?
 
Nee daar ben jij niet achter gekomen, dat is hier veelvuldig geroepen :+ ik was het eerste *O*

Maar uhm, wat iemand hier ook al heeft geroepen, zon blokje kan je waarschijnlijk zo uit een overleden accu halen. En anders even een normale moer passend vijlen.

En wat betrefd je buurman, als die echt denkt dat er in een versleten M10 gat een M11 bout past... Zou hem niet aan je brommert laten sleutelen, maar hey zo maar een tip, zie maar wat je ermee doet ;)
 
Ik zou voor een noodreparatie het eerst aan een slangklem(metje) denken; houd ervan als een accuaansluiting zeer goed vast zit.

Vaak ligt een vierkant, laag moertje in een rommeldoosje; tamelijk veel mensen voeren niets af dat schroefdraad heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan