"Loud pipes saves lives" ... of toch niet ...

hahaha , meer guust liefhebbers heb ik wel in de gaten , heb zo langzaamaan een hele kast vol met die poppetjes :-)
Waar heb je die vandaan? Ben zelf begonnen een beetje die Joe Bar figuurtjes te verzamelen..En tot nog toe alleen die van Ducati, maar iedere maand koop ik een of twee van die dingen. Maar die van Guust, en ook Demesmaeker, die zouden niet misstaan hier.
20220206_225905.jpg
 
Ik wel door die motor rijders die hun exup klep of hoe ze ook heten ook bewust uit hun linkpijp halen.
En erna met veel geluid op dynojet banken staan en er nog trots op zijn.
Die kleppen zorgen ook voor geluidsdemping.

Die dempen echt niet zoveel lawaai als dat jij denkt
Die moet je ongeveer helemaal dichtdraaien wil je daar verschil in horen
Ik heb namelijk nog eens geprobeerd die klep op m'n 750 te gebruiken voor op het circuit de dB's te verminderen, ipv de uitlaat veranderen naar de fabrieksdemper
Electrische werking was verwijderd en dmv een stuk draadeind een vaste mechanische afstelling er op gemaakt
Dan elke keer een stukje verder dichtdraaien en geluid meten
Nutteloos, pas bij helemaal dicht scheelde het een aantal dB's, tegendruk was dan allang op het punt dat de trekkracht er onder leed


...en daarbij staat die Exup klep vanaf 5000 rpm hoe dan ook helemaal open
 
Waar heb je die vandaan? Ben zelf begonnen een beetje die Joe Bar figuurtjes te verzamelen..En tot nog toe alleen die van Ducati, maar iedere maand koop ik een of twee van die dingen. Maar die van Guust, en ook Demesmaeker, die zouden niet misstaan hier.
Bekijk bijlage 1724782
joe bar heb ik er ook een zooi van :-) guust heb ik gewoon van internet af , de meeste op vinted
 
Over geluid en emotie gesproken, luister eens een goede trompetsolo. Voor de motorliefhebbers bij voorkeur gespeeld op een Yamaha (ja, die maken ook hele mooie muziekinstrumenten). Wie geeft om motorgebrul als je ook naar goede muziek kunt luisteren.

Maar die rijden - over het algemeen - geen motor, dus dan hou je dat gezeik over motoren op dijkweggetjes :/.
Rij nu eens over een dijkweggetje. Je komt bijna niemand tegen en al helemaal geen motorrijders met luide uitlaten. Je kan 100% gezeikloos rijden. Maar ja, blijkbaar willen de meesten op een warme zondagmiddag op het dijkje brullen.
 
Ha motorgeluid. Daar slaag ik maar niet in om een samenhangende mening te formuleren.

Hier een zeer kleine greep uit mijn koker ;

1)Ik woon op vogelvlucht 750meter van een hobby luchthaven.
Tof die oude 2dekkers en heel soms WO2 vliegtuigen.
Minder tof die oude cessna's die op volle kracht heel het weekend door zweefvliegtuigen naar boven moeten trekken. Die uitlaten zijn heel kort en amper gedempt. Hun geluid gaat veel verder dan een motorfiets wegens de hoogte.
Had ik maar niet naast een landingsbaan moeten wonen....maar kunnen ze niet een beetje meer dempen? Maar nog nooit geklaagd bij de club.

2)Classic races in Gedinne ga ik o.a. voor het geluid. Dat hoor je zelden ergens anders. Waanzinnig mooi. 2takt ook op hun mooist. Krijsend achter een opgevoerde 4takt jagen. (of andersom)
Ook de afbouwende toeren en het mooie geluid vind ik interessant.
Maar een krijsende of brullende motorfiets die in verhouding niet vooruitgaat is belachelijk.
Anderzijds, na 3 dagen tussen die motoren geniet je met volle teugen van de stilte.

3) Ik hou van open uitlaten op oude motoren maar dan in de juiste tijdsgeest. Een Moriwaki lijn op de juiste motorfiets is pure kunst. Een aliexpress racebuis is een totale afknapper.
En tijdens restauratie van bvb een zxr750J is het een grote uitdaging om nog een originele uitlaat te vinden voor een betaalbare prijs. Evenzo voor de oudste oliegekoelde gsxr's.

4) Ik had een vriend die als kok 1 jaar lang in het F1 Prost team heeft gewerkt uit de tijd van de 12cilinders. Hij kon halfweg het seizoen geen gillende motoren nog horen. Kotsbeu en doodmoe. Zelfs met gehoorbescherming.

5)Dagelijks rij ik met een motorscooter met originele uitlaat. Maar heb ook een m*** yosh lijn op mijn gsxr1100 met alle bijbehorende vlammen en knallen. Die durf ik eigenlijk niet zo goed meer te starten, mede door de buren die er maar scheef naar kijken.

6) Ik woon ook op 2km van een autostrade. Het stoort me niet, maar als ik toch in een lichte slaap midden in de nacht of ontiegelijk vroeg een gillende motor (open uitlaat) op de autostrade hoor, dan denk ik dat er nog een heel klein aantal Joebar's zijn en vind ik het leuk om die rebel te horen.

7) Diep ontgoocheld over het geluid dat de pers beschreef toen de triumph street triple 765 uitkwam. Want 3cilinder is toch hosanna en wat een geweldig compromis enz,enz,enz,....zijn die dan nog nooit naar een classic race gegaan? Nog nooit een krijsende König gehoord? Een CR750 Honda?
Ik heb die triumph, maar hou hem voor andere redenen.

8) 50cc heb ik wel een probleem. Het is een borrelglas groot. Om daar dan veel lawaai uit te krijgen ism acceleratie/snelheid gaat niet. Helaas is de jeugd dat al een kleine driekwart eeuw aan het proberen. Geef op, het gaat niet lukken.

9) We hebben een piano thuis. Daar kan ik echt van genieten en is een verfrissende extra spectrum aan "geluid"
Het voordeel van een piano is dat elke toets (mits goed gestemd) altijd juist is. Dat heb je niet bij een viool. Zeer moeilijk instrument te bespelen.

....enz,enz
 
Rij nu eens over een dijkweggetje. Je komt bijna niemand tegen en al helemaal geen motorrijders met luide uitlaten. Je kan 100% gezeikloos rijden. Maar ja, blijkbaar willen de meesten op een warme zondagmiddag op het dijkje brullen.
Gisteren nog, met originele uitlaat, 40 in de derde versnelling: nog steeds zure koppen van bewoners. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die gekwelde grimas permanent zo is blijven staan. :P
 
Rij nu eens over een dijkweggetje

Ik zou het heel graag doen, ja, écht heel graag, maar, zoals volgens mij nog steeds het merendeel van het land werk ik gewoon doordeweeks, tijdens relatief 'normale' werktijden, lees, ergens tussen 6:00 en 19:00.

op een warme zondagmiddag

Dan heb ik weekend, oftewel, tijd voor mezelf, waarin ik kan kiezen een rondje op de motor te gaan rijden, net als een groot deel van het land.




Kunnen die klagende bewoners en andere recreanten niet nu genieten van hun rust op de dijk? Ze zouden nu eens op die dijk moeten zijn, alle ruimte voor zichzelf, alle rust, geen brullende motoren (ook geen brave, nette, stille overigens). Als het voor mij dan weekend is kunnen zij weer gaan werken en hebben ze geen last van me.


Ik snap wat je wilt zeggen, maar helaas, zo makkelijk is het niet.-O-
 
Gisteren nog, met originele uitlaat, 40 in de derde versnelling: nog steeds zure koppen van bewoners. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die gekwelde grimas permanent zo is blijven staan. :P
Misschien wil je die zure koppen zien of beeld je je dat in? Ik heb heel veel alleen over dijkwegen gereden en eigenlijk nooit een boze blik of gebaar ontvangen. Soms een opgestoken handje als je rustig langsrijdt.
 
Nederland is een ontzettend stil land vergeleken bij een heleboel andere landen. Het is eigenlijk net een bejaardentehuis. De meeste mensen spenderen hun tijd overwegend binnen, en als er dan een paar mooie dagen aanbreken gaat iedereen tegelijk naar buiten, en hoort men ineens elkaar. Als men daar allergisch voor is, ga dan maar weer naar binnen zou ik zeggen. In warmere landen waar men veel tijd buitenshuis doorbrengt is het gewoon heel normaal om meer geluiden te ervaren en wordt daar niet zo moeilijk over gedaan. Ik vindt het wel begrijpelijk dat open uitlaten van een motorcolonne irritatie opwekt, en zeker op een dijkje 5 x per dag, het geluid wordt aanzienlijk versterkt. En 's nachts is natuurlijk ook niet zo leuk
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wat je wilt zeggen, maar helaas, zo makkelijk is het niet.-O-
Dan neem je toch eens een dagje vrij? Of je zet de motor niet op winterstalling en gaat op een zonnige winterzondagmorgen over het dijkje rijden? Ik rij dan mijn mooiste ritten. Niet op een warme zondagmiddag als half motorrijdend Nederland op pad is.

Het vergt wat flexibiliteit maar dat is toch geen probleem als motorrijden belangrijk genoeg voor je is.
 
Dan neem je toch eens een dagje vrij? Of je zet de motor niet op winterstalling en gaat op een zonnige winterzondagmorgen over het dijkje rijden? Ik rij dan mijn mooiste ritten. Niet op een warme zondagmiddag als half motorrijdend Nederland op pad is.

Het vergt wat flexibiliteit maar dat is toch geen probleem motorrijden belangrijk genoeg voor je is.

Wat ik zelf doe ik niet mijn punt. Mijn motor gaat niet in winterstalling, er zijn genoeg mooie dagen om nog een rondje te rijden. Vrije dagen zijn er maar beperkt, of heb je ze zelf onbeperkt beschikbaar?

Het gaat er mij om dat je het omdraait.
Waarom moet ík een dag vrij nemen of dagen uitkiezen die voor een ander niet interessant zijn?
Waarom kan een ander geen rekening houden met mij?
Die racefietsers die in grote groepen over de dijk gaan, waarom nemen die niet een dag vrij in plaats van op mijn vrije zaterdag daar te rijden? Waarom moeten de pensionado's op elektrische fietsen of al wandelend op mijn vrije zaterdag en zondag die dijken bezet houden terwijl ze nota bene de hele week de tijd hebben?


Ik ben vooral voor rekening houden met elkaar. Fiets jij netjes over een dijk, ga ik je met gepaste snelheid en afstand netjes voorbij. Ik rijd met een standaard motor met standaard uitlaat en altijd de hoogst mogelijke versnelling.
 
Wat ik zelf doe ik niet mijn punt.
Wat je zelf doet is juist wel het punt. Want dat is het enige wat je kan doen. Wie zich van anderen afhankelijk stelt moet zich schikken in zijn lot. Want die bejaarden blijven echt wel fietsen op zondagmiddag.

Rekening houden met een ander is altijd een goede strategie. Wat je geeft krijg je meestal ook terug.
 
Wie zich van anderen afhankelijk stelt moet zich schikken in zijn lot.

Prima spreuk voor op een tegeltje. :t


We praten alleen gigantisch langs elkaar heen. In grote lijnen zijn we het 100% met elkaar eens, ik probeer alleen duidelijk te maken dat het een utopie is om te denken dat iedereen de vrijheid heeft om 'nu' lekker dijkjes te gaan rijden.
 
Over geluid en emotie gesproken, luister eens een goede trompetsolo. Voor de motorliefhebbers bij voorkeur gespeeld op een Yamaha (ja, die maken ook hele mooie muziekinstrumenten). Wie geeft om motorgebrul als je ook naar goede muziek kunt luisteren.


Rij nu eens over een dijkweggetje. Je komt bijna niemand tegen en al helemaal geen motorrijders met luide uitlaten. Je kan 100% gezeikloos rijden. Maar ja, blijkbaar willen de meesten op een warme zondagmiddag op het dijkje brullen.
Mee eens, ik rij eigenlijk ook alleen doordeweeks op dijkjes, maar als ‘we’ geen geluidsoverlast veroorzaken, vinden ‘ze’ wel weer wat anders om te zeiken/zeuren. Dat soort mensen maakt daar een levensdoel van.
 
Ja, jullie kunnen nu wel blijven zeveren over dijkjes maar het probleem is veel groter dan een paar dijkbewoners (hoewel die wel veel de publiciteit zoeken).
Als steden als Madrid de binnenstad 's avonds/nachts afsluiten of zelfs een heel land zich ZO gaat opstellen...En Zoetermeer en Amsterdam (na een proef in Rotterdam) al dit soort plannen heeft of dan wordt het echt serieus. En dit zijn echt maar een paar voorbeelden van de vele gemeenten die plannen op dit gebied hebben, op de eerste 2 pagina's met zoekresultaten op AD.nl staan meerdere steden/dorpen met plannen om motorgeluid te weren en maar 1 dijk-bericht.

Dat wordt echt voor het overgrootste deel veroorzaakt door een clubje wat zo nodig zonder db moet rijden, vertel maar tegen de zeur-boomer dat jouw motor niet zoveel lawaai maakt, die scheren lekker alles over 1 kam want anders te moeilijk voor ze.
Ene helft zijn van die toeristen die 3x per jaar de motor uitlaten en hier een beetje stoer lopen doen, die straks weer klagen als dit doorgevoerd wordt. En nee het is niet veiliger. De andere helft zijn clubleden met leren vestjes en grote patches op de rug behorende bij veelal als illegaal bestempelde clubjes.

Ik en met mij nog vele anderen (en dat worden er met deze milde winters steeds meer) zijn gewoon afhankelijk van de motor en zijn pas echt de sigaar als we aan alle kanten verboden krijgen voor de motor. Dus: KLIK
 
Ja, jullie kunnen nu wel blijven zeveren over dijkjes maar het probleem is veel groter dan een paar dijkbewoners (hoewel die wel veel de publiciteit zoeken).
Als steden als Madrid de binnenstad 's avonds/nachts afsluiten of zelfs een heel land zich ZO gaat opstellen...En Zoetermeer en Amsterdam (na een proef in Rotterdam) al dit soort plannen heeft of dan wordt het echt serieus. En dit zijn echt maar een paar voorbeelden van de vele gemeenten die plannen op dit gebied hebben, op de eerste 2 pagina's met zoekresultaten op AD.nl staan meerdere steden/dorpen met plannen om motorgeluid te weren en maar 1 dijk-bericht.

Dat wordt echt voor het overgrootste deel veroorzaakt door een clubje wat zo nodig zonder db moet rijden, vertel maar tegen de zeur-boomer dat jouw motor niet zoveel lawaai maakt, die scheren lekker alles over 1 kam want anders te moeilijk voor ze.
Ene helft zijn van die toeristen die 3x per jaar de motor uitlaten en hier een beetje stoer lopen doen, die straks weer klagen als dit doorgevoerd wordt. En nee het is niet veiliger. De andere helft zijn clubleden met leren vestjes en grote patches op de rug behorende bij veelal als illegaal bestempelde clubjes.

Ik en met mij nog vele anderen (en dat worden er met deze milde winters steeds meer) zijn gewoon afhankelijk van de motor en zijn pas echt de sigaar als we aan alle kanten verboden krijgen voor de motor. Dus: KLIK
Los van het gebruik van het woord ‘zeveren’ heb je een punt; ik snap trouwens de lol er niet van om met een motor in welke binnenstad dan ook te gaan rondrijden (behalve voor woon/werkverkeer).
 
Mee eens, ik rij eigenlijk ook alleen doordeweeks op dijkjes, maar als ‘we’ geen geluidsoverlast veroorzaken, vinden ‘ze’ wel weer wat anders om te zeiken/zeuren. Dat soort mensen maakt daar een levensdoel van.
herman we zijn niet allemaal met pensioen
ik hoef niet zo lang meer
maar dus ik kan nu alleen maar in het weekend
over de dijken:9~:9~en het lijkt mij toch wel lekker dat ze me horen:Y
 
Ik en met mij nog vele anderen (en dat worden er met deze milde winters steeds meer) zijn gewoon afhankelijk van de motor en zijn pas echt de sigaar als we aan alle kanten verboden krijgen voor de motor. Dus: KLIK

gaat toch wel gebeuren

Denk jij nou echt dat nadat de herriemakers zijn verbannen, dat jouw Co2 voertuig ineens graag gezien word?
 
Terug
Bovenaan Onderaan