Low budget Guzzi V35 Cafe racer project

zork1200

Die hard MF'er
23 okt 2012
443
0
Ik was op dit forum zo af en toe pasief bezoeker, maar dacht nu ik zelf een leuk projectje ben begonnen, laat ik maar eens een accountje aanmaken.

Met een groep vrienden gaan we volgend jaar een 500 Euro challenge houden, wat inhoud je raad het niet, dat iedereen voor maximaal 500 Euro een motor moet kopen die minimaal 20 jaar oud is en daarop gaan we naar Italie en hopenlijk ook weer terug.

Nu heb ik voor het zeer schappenlijke bedrag van 350 Euro deze guzzi V35 op de kop weten te tikken.
full




Een 500 euro challenge is natuurlijk een leuk idee, maar als je ogelimiteerd geld aan een oude fiets mag uitgeven is het niet echt een uitdaging, dus is het sleutelbudged beperkt tot 150 Euro + de helft van wat je fiets minder dan 500 eu. heeft gekost. In mijn geval dus 150+ 1/2 X 150=225 Euro.
Banden en remmen, hoeven niet mee gerekend te worden.

Nu heb ik nog meer dan een half jaar om hier iets leuks van te maken en ben inmiddels al een stukje op weg.


Inmiddels hebben nog twee Drie 500 Euro challengers een topic op MF:

Yamaha XS750:
500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Soes GS450:
0,5K€ challenge, Soes GS450 '82

Aprilia AF1:
500 euro challenge, Aprilia AF1 125 sintesi replica


Voor de liefhebbers hier het regelement:

full
 
Laatst bewerkt:
De Guzzi bleek technisch best in orde te zijn en ik heb daar voor alsnog geen zaken kunnen ontdekken die erg veel geld lijken te gaan kosten. Bij de aankoop kreeg ik ook een werkplaats handboek wat altijd handig is.

Meteen maar even kleppen gesteld, want dat is bij zo'n stoterstangen blok een peuleschil.
Dit bleek geen overbodige luxe, want van bijde cilinders bleek de klepspeling in en uit te weinig te zijn. Maar het blok loopt verder prima, dus ik verwacht geen verbrande kleppen.

natuurlijk wel kwalen waar Italieaanse fietsen om bekend staan, zoals matige eletra, hoewel het hier mee valt, alleen de stekker van de dynamo moet ik maar eens gaan vervangen.

full





Veder hing het voorste stuk achterspadbord aan wat tyraps vooral de achterband te knuffelen. Die dus ook maar meteen vervangen voor een mooie plaat uit een sloop apparaat, want ja het mag niets kosten natuurlijk.

full


Plaatje met de gelijkrichter er op gemonteerd:

full
 
Laatst bewerkt:
Haha!! Wel een leuk idee. Ik doe dat eigenlijk al jaren. Ik rij bijna iedere dag, zomer en winter. Op een oud brik. Vorig jaar had ik voor 500 euro een Suzuki GSX750F van 1991 gekocht voor swinters. Hij heeft de winter volgemaakt en is toen afscheid gaan nemen van zijn inlaatkleppen, die was dus total loss...

Mijn laatste aankoop was een XJ900 van 1994 voor 175 euro. Heeft tot nu toe alleen een gaskabel gekost en andere achterrichtingaanwijzers. Er zat net een jaar een nieuwe Marshall uitlaat onder, voorvork net gereviseerd en een nieuwe accu!! Verder rij ik nu op een XJ550 van 200 euro. Daar heb ik voor 50 euro een sloper bijgekocht en voor 25 euro een chokekabel. En nieuwe banden + remblokken dan, dat was 130 euro. Nu is alleen de rechtervoorvorkpoot lek geraakt zag ik...

Motorrijden hoeft echt niet veel te kosten, maar je heb wel echt lol als je alles zelf probeer te maken of te verbeteren. Ik ga het blok van de sloper trouwens wel reviseren, ik heb dat ding toch liggen en ik vind het gewoon leuk om te doen...

mvg Rick
 
Wil je niet aan het werk zetten maar controleer of alle kleppen even lang zijn ( kan je meten naar het pasvlak van de kleppendeksel) deze modellen zijn nogal berucht op het rekken van de klepschotels .
Als je vaak klepspeling kwijtraakt zijn de kleppen aan het vervormen , wat breuk van de klep oplevert .
 
Laatst bewerkt:
Wil je niet aan het werk zetten maar controleer of alle kleppen even lang zijn ( kan je meten naar het pasvlak van de kleppendeksel) deze modellen zijn nogal berucht op het rekken van de klepschotels .
Als je vaak klepspeling kwijtraakt zijn de kleppen aan het vervormen , wat breuk van de klep oplevert .


Dank voor de tip, ga ik zeker controleren. Al hoop ik erg dat de klepjes goed zijn, want anders ga ik in de problemen komen met mijn budget vrees ik.
Maar ik ben nu eerst even bezig met de Guzzi optisch op te leuken.
Zoals de titel al doet vermoeden wil ik er iets cafe recer-igs van maken.

omdat ik ook wel graag met hout knutsel, ben ik nu bezig met een aantal dingen van hout te maken. o.a. het zadel (wordt wel bekleed), het wordt een een zitter. Maar ook het tellersetje vond ik er uitzien of het van een MZ af kwam. Dit maak ik nu ook van hout, met een geborsteld aluminium plaat waar de tellers en lampjes in zitten. Ook het achterlicht wordt hout (op het glaasje na dan :P ).

Foto's volgen binnen kort.

wel vast een plaatje van de uilaatbochten in de uitlaat tape.
Ik heb inmiddels al meer gedaan dan dat ik in een avond op het forum kan kwakken.
de komende tijd volgt dus meer.

full
 
Haha!! Wel een leuk idee. Ik doe dat eigenlijk al jaren. Ik rij bijna iedere dag, zomer en winter. Op een oud brik. Vorig jaar had ik voor 500 euro een Suzuki GSX750F van 1991 gekocht voor swinters. Hij heeft de winter volgemaakt en is toen afscheid gaan nemen van zijn inlaatkleppen, die was dus total loss...

Hoi Rick,

als je en beetje handig bent is het best te doen om voor weinig te rijden, mijn dagenlijkse motor was ook niet al te duur, al is het niet zo goedkoop als jouw fietsen. Maar ik heb mijn 2e Yamaha FJ1200 voor 1340.- Eu gekocht met slechts 44 DKM en heb daar nu bijna 44 bij gezet, zonder echte problemen. Verder rij ik af en toe nog een stukje op mijn CB750 F1 uit '76 die ik ook al zo'n 15 jaar heb. want die kost me haast niets, en is te leuk om weg te doen.
 
Nog een paar plaatjes:

het blok:
full


Even een spuitbusje over bepaalde onderdelen halen lapt de boel vaal al een eindje op.
Hier de startmotor onder handen genomen.
Hoewel de documentatie een bosch vermeld, zit er echt een lucas onder. En wonder boven wonder hij doet het wel!
full


Startmotor weer gemonteerd
full



De kat inspecteerd de uitlaat

full


Morgen meer
 
Laatst bewerkt:
Voor het slapen gaan dan nog een foto-tje.
Het aquarium op het achterspatbord vervang ik met dit stukje huisvlijt.
Wat rest stukjes hout, een oud knipperlicht glaasje, stukle alu, en een 1 watt powerled en we hebben een achterlicht.
full
 
Nog een paar plaatjes:

het blok:[afbeelding]

Even een spuitbusje over bepaalde onderdelen halen lapt de boel vaal al een eindje op.
Hier de startmotor onder handen genomen.
Hoewel de documentatie een bosch vermeld, zit er echt een lucas onder. En wonder boven wonder hij doet het wel!
[afbeelding]

Startmotor weer gemonteerd
[afbeelding]


De kat inspecteerd de uitlaat

[afbeelding]

Morgen meer

ziet er leuk uit :Y

Maar dat tape kan je vertellen , als je uitlaat geen RVS is dan roest ie er onder vandaan als je er naar kijkt

heb het zelf ook op mijn XJR1300 gehad gedurende 4 maanden , op standaard uitlaatbochten , die hebben flink te lijden gehad.


Verder ga door op deze manier met je project ziet er leuk uit :Y :]
 
ziet er leuk uit :Y

Maar dat tape kan je vertellen , als je uitlaat geen RVS is dan roest ie er onder vandaan als je er naar kijkt
heb het zelf ook op mijn XJR1300 gehad gedurende 4 maanden , op standaard uitlaatbochten , die hebben flink te lijden gehad.


Verder ga door op deze manier met je project ziet er leuk uit :Y :]

Klopt maar, de looks zijn wel heel erg :9~ Ga ik bij mijn GS ook doen :Y
 
Eerst maar weer wat plaatjes:

de uilaatbochten weer net gemonteerd:
full

full


in september nog even een eindje wezen rijden, hier heb ik de wieltjes inmiddels van een laagje zwarte lak voorzien en dat staat een stuk beter dan het orgineele grijs:

full


Voor ik begon met het uiterlijk van de guzzi heb ik nog wat klein onderhoud gedaan.
Hoewel de remblokken voor en achter nog prima zijn, vertraagde de remmen de Guzzi ongeveer even veel als een rechtzaak Silvio Berlusconi vertraagt op weg naar een bunga bunga feesje :)
Dat kan beter natuurlijk.
De Guzzi heeft een integraal remsysteem dus met de achter rem bedien je ook een schijf voor.
Nu zal de Guzzi ooit wel gevallen zijn o.i.d, want het rem pedaal liep tegen de uitlaatbocht aan.
Door deze weer naar zijn goede positie te buigen ging het remmen er al aardig op vooruit.
De remvloeistof van de voor rem was erg troebel en het bovenste stuk remleiding was poreus.
Gelukkig had ik nog een goed stukje remleiding van een FJ1200 liggen die kwa lengte wel paste.
Voor en achter remvloeistof vervangen. Remt al beter, al ben ik over de voorrem nog niet helemaal tevreden.
Maar mischien verwacht ik er te veel van, omdat de voor rem maar een schijf bedient.
Zijn er Guzzi rijders die weten hoe goed of slecht de voor rem van zo'n v35 standaard is?
 
Eigenlijk is de pomp te groot vanaf de fabriek .
Het gaat een stuk beter met remmen als je met de huidige pomp de beide remklauwen bedient .
Je hebt dan wel andere remleidingen nodig dus als je dat wil doen wordt het pas mogelijk als je alles hebt gedaan wat je moet doen om de reis te kunnen maken om binnen je budget te blijven .
Startmotor van Lukas klopt waren een tijdlang gemonteerd op de kleine modellen zal wel een stuk goedkoper geweest zijn dan de Bosch startmotoren .
Later zijn ze de Franse krengen van Valeo gaan gebruiken
 
Nu dan verder met het project.

Zoals ik al schreef, vond ik dat het tellersetje de allure van MZ design had.

full



Dat moet beter kunnen. Bij de Gamma vond ik voor 10 euro een mooie plaat geborsteld alu.
Daar zag ik meteen wel mogenlijkheden in, en dit materiaal geeft meteen een leuke retro racey uitstraling aan de motor.
Hier dus een nieuwe teller plaat van gemaakt.
Uit een sloop apparaat nog mooie chrome ledhouders gesloopt en we hebben een leuke basis voor een nieuw tellersetje:

full



Van een stuk eiken wat ik nog van mijn vloer over had, en wat andere rest stukken hout een huisje voor de tellers gefabriekt:
full

full

full


Hier nog een detail van de gemonteerde led's

full



de middelste “Led” is geen led maar een foto transistor, ik had namelijk het idee om de leds in het donker automatisch te laten dimmen, en had hier al een stukje elektronica voor gebakken.
Alleen had ik er geen rekening mee gehouden dat een aantal lampjes direct aan de + hangen en naar massa worden geschakeld (neutraal, olie, en accu) terwijl groot en dimlicht en de richting aanwijzers aan de + kant worden geschakeld. Ik moet dus maar even gaan zien hoe ik dit ga oplossen.
 
Eigenlijk is de pomp te groot vanaf de fabriek .
Het gaat een stuk beter met remmen als je met de huidige pomp de beide remklauwen bedient .
Je hebt dan wel andere remleidingen nodig dus als je dat wil doen wordt het pas mogelijk als je alles hebt gedaan wat je moet doen om de reis te kunnen maken om binnen je budget te blijven .
Startmotor van Lukas klopt waren een tijdlang gemonteerd op de kleine modellen zal wel een stuk goedkoper geweest zijn dan de Bosch startmotoren .
Later zijn ze de Franse krengen van Valeo gaan gebruiken

Dank voor de info, Als ik bijde remmen gebruik is het wel te doen, maar ik heb het idee dat er meer in zit, en als we straks met bepakking door de alpen rijden zijn goede remmen toch wel erg fijn.
De remmen en banden hoef ik niet mee te nemen in het sleutelbudget (veiligheid speelt nog wel enige rol bij de 500 Eu challange) dus die modificatie kan ik nog overwegen. Maar ik dacht ook aan de optie van een andere rempomp. Ik denk er nog even over, het hoeft niet morgen klaar :)
 
ziet er leuk uit :Y

Maar dat tape kan je vertellen , als je uitlaat geen RVS is dan roest ie er onder vandaan als je er naar kijkt

heb het zelf ook op mijn XJR1300 gehad gedurende 4 maanden , op standaard uitlaatbochten , die hebben flink te lijden gehad.


Verder ga door op deze manier met je project ziet er leuk uit :Y :]

Dat kan ik me voorstellen, de tape houd natuurlijk goed vocht vast.
Maar de bochten zagen er niet supper uit, dus vond ik dit wel een leuke, en het ziet er goed uit. en voor de bochten het echt begeven zijn we denk ik wel een heel stuk verder, en licht de 500 Eu challenge al ver achter me. wellicht dat er dan ooit RVS pijpen onder komen.
 
Ondertussen de bevestiging van het tellersetje op het stuur op maat gemaakt en gelijmd.

full

full
 
ik zal dit weekend eens in de schuur duiken; heb volgens mij nog een set teflon remleidingen liggen die ik voorlopig toch niet ga gebruiken; komen van mijn V50 monza en zijn bedoeld voor 2 voorklauwen op de hand-pomp en de achterklauw aan de voet (einde intergraal........)
als ik het kan vinden mag het voor weinig weg (ruilen voor wat spullen die jij over hebt zoals het originele dashboard?); vind je chalenge wel een goed "sponsor"doel en een kleine guzzi met de juiste leidingen en verse sappies remt echt ontzettend goed: de brembo's rondom zijn eventjes een paar slagen beter als wat er in die tijd op de japanse fietsen zat en kan in het moderne verkeer nog prima volstaan
 
Laatst bewerkt:
En nu al dat hout in de gekookte lijnolie zetten :Y

Met lijnolie heb ik niet echt ervaring, maar ik ga mijn tuintafel in het voorjaar een extra laagje DD lak geven en dan neem ik dit denk ik meteen mee. DD lak ik een 2 componenten lak en die wordt keihard en is redenlijk weerbestendig en wordt daarom ook veel op houten boten gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan