Crawl
MF veteraan
Bron: De Telegraaf 19-10-2005
Door Joost Ruempol
Betere bescherming voor de motorrijder.
De veiligheid van motorrijders op de weg moet worden vergroot door de vangrail van onderen helemaal dicht te maken en lantarenpalen alleen in de binnen bochten te plaatsen.
De LPF eist dat minister Karla Peijs (verkeer) de verkeersveiligheid van deze groep kwetsbare weggebruikers zo flink verbetert.
LPF-kamerlid Max Hermans vindt dat er bij nieuw aangelegde wegen “geen rekening gehouden wordt met motorrijders”.
Om het aantal slachtoffers in de bochten en bij op- en afritten terug te dringen, moet de verlichting langs de kant van de weg alleen nog maar in de binnenbocht worden neergezet.
Hermans meent dat op dit moment de veiligheid van motorrijders nog onvoldoende is.
Volgens het kamerlid worden lantaarnpalen te vaak in de buitenbocht geplaatst met alle gevaarlijke consequenties tot gevolg.
Ook de vangrail moet veiliger. “Deze werkt als een soort guillotine op het moment dat een motorrijder hier onderdoor schuift”, aldus het LPF-kamerlid.
De vangrail moet omgebouwd worden tot een gesloten geleidingswand waar een motorrijder zich niet aan kan verwonden of achter kan blijven haken, zo stelt Max Hermans voor.
Het aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop is voor de LPF’er een bevestiging dat er meer rekening met motorrijders moet worden gehouden.
“het kost wel wat geld, maar er is een boel winst te behalen”, aldus Hermans.
Het aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop in zijn totaal nam met 29,6 procent af ten opzichte van 1996.
Voor bestuurders van motoren daalde dit percentage slachts met 7 procent.
Eindelijk eens positieve aandacht voor ons motorrijders uit Den Haag.
Nu maar afwachten of er ook nog iets concreets uit voort komt.