LPG installatie op een suzuki gsx

SoloMotard

MF veteraan
20 apr 2004
5.553
19
Mechelen (Vlaanderen)
Wie oh wie kan mij helpen aan een LPG tank voor in mijn suzuki gsx zijn tank te verwerken? Voor de leidingen enzo zal ik wel wat loodgieterij toepassen en de aanpassingen aan de motor moet met wat kunst en vliegwerk ook wel lukken. De vraag is alleen waar vindt ik een echte lpg tank met nog een beetje inhoud voor op de motor weg te mofellen...
 
Wie oh wie kan mij helpen aan een LPG tank voor in mijn suzuki gsx zijn tank te verwerken? Voor de leidingen enzo zal ik wel wat loodgieterij toepassen en de aanpassingen aan de motor moet met wat kunst en vliegwerk ook wel lukken. De vraag is alleen waar vindt ik een echte lpg tank met nog een beetje inhoud voor op de motor weg te mofellen...

Kijk op de sloop
 
neem een 7 liter duikfles of iets dergelijks. Die dingen hebben een testdruk van 300 bar.
Dan heb je ook een fijne actieradius :N
Trek een mal van de originele tank en maak dan van Carbon een nieuwe tank met een gasvulopening.
Op heftruks heb je ook polyester tanks met snelwisselsysteem, dan koop je gewoon een pallet gas.
Als dat kan kan is een tank van carbon zonder de ronde vorm wel sterk genoeg denk ik.
 
Dan heb je ook een fijne actieradius :N
Trek een mal van de originele tank en maak dan van Carbon een nieuwe tank met een gasvulopening.
Op heftruks heb je ook polyester tanks met snelwisselsysteem, dan koop je gewoon een pallet gas.
Als dat kan kan is een tank van carbon zonder de ronde vorm wel sterk genoeg denk ik.

_O-

@ topicstarter: vergeet niet dat je nog gewone brandstof nodig hebt, vooral bij koude starts.
 
Bij een gasspecialist kan je dit laten doen. Moet hij er wel zin in hebben. Er zijn kleine tanks beschikbaar die in de tankkoffers passen met wat aanpassingen. Gebruik alleen goedgekeurde LPG tanks met een overdrukbeveiliging. Een zuurstoffles kan misschien 300 graden hebben maar LPG (Propaan/Butaan) zet ontzettend uit. Zoals Boomhauer ook al meldde, heb je een benzinestart nodig om gemakkelijk te kunnen starten; je hebt bij lagere temperaturen gewoon temperatuur nodig om het systeem goed te laten functioneren. Het kan bij moderne motoren het eenvoudigst als je alleen maar injectie hebt, om de doodeenvoudige reden dat je anders 4 carburateurs om moet bouwen danwel de gehele inlaat om moet bouwen, wat slecht is voor het vermogen. Als je een modern injectiesysteem hebt, kan je sequentieel inspuiten per cylinder en zal het vermogen op een 5-8% na in tact blijven & zijn de motoreigenschappen nog zoals je die kent. Wel moet je rekening houden met een wat rauwe loop, omdat door de vier minicylindertjes van de motor je eigenlijk aan de kleine kant zijn voor een goede vulling met mengsel; een LPG systeem werkt op een grotere cylinderinhoud beter (potjes van 500 cc en meer lopen gewoon goed). Waar je overigens ook nog mee zit, is dat bij geen enkele gasspecialist bekend zal zijn of de cylinderkop goed tegen gas kan. Gewoonweg omdat het amper gebeurt.
Ik ken een specialist die al eens wat Ducati heeft omgebouwd en dat liep volgens hem nog niet eens zo gek. Ook had hij, dat weet ik overigens niet zeker, volgens mij ook nog wat BMW boxers omgebouwd. Voor hem is het technisch niet zo'n groot probleem (hij bouwde ook de installatie voor m'n auto en dat is een motor waar de meeste LPG mannen heel hard voor weglopen) maar voor jou als gebruiker is het een avontuur waarin je investeert en je niet weet hoe het precies af gaat lopen.
 
_O-

@ topicstarter: vergeet niet dat je nog gewone brandstof nodig hebt, vooral bij koude starts.
Daarvoor kan je wel een klein tankje van een liter (of 2) ergens wegwerken.
ik lees via google dat een gastank tot 30 bar moet kunnen hebben. De werkdruk is typisch 8 bar. Ik denk dat deze drukken een vierkante carbon tank wel rond weten te maken :)
Voor koekblikken heb je ze tegenwoordig ook in allerlei vormen om ergens in of onder weg te werken dus waarom niet in de vorm van een motortank?
 
Heb alles gelezen zie niet in waarom ik nog benzine op mijn brommer moet hebben. Ook niet voor koude starts. Als de motor goed afgesteld is moet ik toch perfect volledig op gas kunnen over stappen. Heb nog niemand gevonden die mij een zinnige uitleg kon geven om het tegendeel te bewijzen. Maar ga is eerst mijn fiets goed afstellen. Heb iemand met de zelfde gevonden die 1:36,5 rijdt dus ik met mijn 1:16 zit toch wel erg fout...
 
er zijn op het internet verschillende sites te vinden van motorfietsen die succesvol zijn omgebouwd naar LPG. als je gewoon zoekt met thema "LPG op motorfiets" kom je er al aardig wat tegen. dit is een al een zoethoudertje.

http://www.motoropgas.nl/

heb wel het idee dat het bijna onmogelijk is om de benzinetank te vervangen door een LPG tank vooral wegens de kostprijs en de testen die moeten worden uitgevoerd.

meestal worden de gastanks geplaatst in een topbox of als je een zijspan hebt is het natuurlijk eenvoudiger.

in ieder geval succes.
 
als je de installatie fatsoenlijk maakt dan kun je ook koude start op gas doen ja. dan krijg je een soort chokeknop.
Heftrucks starten ten slotte ook op gas, ook als het vriest...
Klopt... en die Audi 100 die ik heb gehad had toen ik 'm weg deed om alleen nog maar motor te gaan rijden 289k op de teller staan en heeft zolang ik 'm heb gehad (ongeveer een ton aan Km's) ook nooit op benzine gelopen of gestart
 
als je de installatie fatsoenlijk maakt dan kun je ook koude start op gas doen ja. dan krijg je een soort chokeknop.
Heftrucks starten ten slotte ook op gas, ook als het vriest...

Die hebben meestal een officiële gascarburateur van Impco. Die heeft een choke. Is ook beschikbaar voor Amerikaanse auto's. Injectie is een heel ander verhaal.
 
Heb alles gelezen zie niet in waarom ik nog benzine op mijn brommer moet hebben. Ook niet voor koude starts. Als de motor goed afgesteld is moet ik toch perfect volledig op gas kunnen over stappen. Heb nog niemand gevonden die mij een zinnige uitleg kon geven om het tegendeel te bewijzen. Maar ga is eerst mijn fiets goed afstellen. Heb iemand met de zelfde gevonden die 1:36,5 rijdt dus ik met mijn 1:16 zit toch wel erg fout...
1:16 is heel ormaal. 1:36,5 met een GSX lijkt mij heeeeel sterk.
 
1:16 is heel ormaal. 1:36,5 met een GSX lijkt mij heeeeel sterk.

't is een 400 he... Ik heb hier een zzr 600 van mijn flatgenoot en die gebruikt minder als ik met 100pk en sportief rij gedrag. Ik heb net de kleppen gesteld. En carburatie is duidelijk uit balans. Dus ga hem morgen aan de uitlaat analyse kast hangen op de campus. Zal het verbruik sowieso wel wat naar beneden krijgen. Onder de 3 liter zou super zijn maar met 1 of 2 liter minder zou ik ook al tevreden zijn. anders vliegt die buiten en koop ik een bromscooter :p
 
Die hebben meestal een officiële gascarburateur van Impco. Die heeft een choke. Is ook beschikbaar voor Amerikaanse auto's. Injectie is een heel ander verhaal.

mja zou kunnen, zoveel weet ik eigenlijk niet van gas installaties.
wel heb ik ook zat auto's gezien die alleen op gas lopen. lijkt me makkelijker als je dat kunt maken anders moet je nog de (duurdere) benzine kopen.
 
mja zou kunnen, zoveel weet ik eigenlijk niet van gas installaties.
wel heb ik ook zat auto's gezien die alleen op gas lopen. lijkt me makkelijker als je dat kunt maken anders moet je nog de (duurdere) benzine kopen.

Ik heb wel het een en ander aan ervaring met gas. Niet alleen met het rijden er van, maar ook over de techniek en de do-dont's. LPG is fantastisch om op te rijden, zeker bij de grote benzinemotoren. Ik wil het liefst nooit meer een diesel. M'n 6cylinder loopt zo lekker stil en soepel, daar kan echt geen diesel tegen op (noujah er zijn een paar die wel leuk zijn maar die kosten héél erg veel).

Oudere auto's lopen soms alleen op gas. Modernere auto's, zeker injectie, starten op benzine en gaan bij voldoende bedrijfstemperatuur over op gas. Dat is vastgelegd in de euronorm. Je wil ook niet anders, omdat je injectiesysteem aan de gang moet blijven.

Ik weet eerlijk gezegd niet of het wel loont om met de motor over te stappen op gas. Als je ervan uitgaat dat je een injectiefiets ombouwt met een sequentiële installatie ben je al snel 2000 euro kwijt bij de 4 cylinder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan