LPG op je Fiets!

CorneSt

MF veteraan
17 jul 2008
1.123
0
Noordwijk
Ik werd dus helemaal ziek van de brandstof kosten voor mijn woon-werk verkeer.
Al drie jaar zat het idee van LPG in mijn kop te zoemen.
En nu is het dan toch zover gekomen.
Mijn BMW K75RT is nu een LPG motorfiets.
Het is nog niet klaar, maar hij rijd er al wel goed op.

Het hoe en wat kun je lezen op:
bifuel.steenvoorden.biz
Heb je nog vragen, wil ik ze hier zo goed en kwaad als ik dat kan beantwoorden.

Wat mij opvalt als ik hier zo eens op het forum lees is dat er nogal negatief gedaan wordt over de gastank. Tja, het is niet mooi. Ja, als hij vol is, is dat 30 kilo extra. Ja, dat merk je wel als je stuurt omdat het dood gewicht is (niet mee beweegt met de motor, maar een massa traagheid heeft). Echter, het is 30 kilo en geen 80 kilo (wat een duo rijder toch al gauw is). En als je net als ik zo eens per jaar met gehandicapten gaat rijden, is een gastank een makkie. :P

Ook qua veiligheid kan ik je melden dat ik liever op een gecertificeerde gastank zit die van 5mm plaatstaal is gemaakt, dan op mijn benzinetank die van 3mm aluminium is.
Bij een ongeval weet ik wel welke er eerder stuk is.
Om maar niet te spreken van benzine lekkage als de motor op zijn zijkant ligt.

Zaken waar je rekening mee moet houden:
- Gas verbrand heter! (inzakken kleppen en algehele koeling)
- Voertuigenwet 2008. (ja, daar staat ook een motorfiets op lpg in)
- RDW keuring. (daar moet ik nog naar toe)
- Best wel veel spullen om kwijt te raken op je motor!
* LPG Tank
* Verdamper
* Afsluiter
* Koperen leiding
* Verdamper
* Koelwater slangen voor de verdamper
* Gas Slangen
* Gas computer
* Heleboel draden
* Gas Injectoren
* Lambda Sensor plus meter (hoeft niet maar is wel aan te raden)
* Koelwater temperatuur meter (twee in mijn geval)
* Bedieningspaneeltje
* Flashlube setje om de kleppen heel te houden

Mijns inziens kun je elke motor ombouwen op gas alleen is het de vraag of jij dan nog vind dat ie goed rijd en of ie er nog acceptabel uit ziet.
Ik heb gekozen voor een LSI systeem omdat dat het dichtsts bij de originele uitvoering van brandstof toevoer komt voor mijn motor en het minste kans heeft op kapotte onderdelen en omdat de software voor het afstellen vrij voor handen is.

LPI had beter geweest, echter zit de brandstof pomp dan in de tank en wordt die pomp ook gekoeld door de LPG in diezelfde tank. Daar de tank op de motor altijd klein zal zijn is dus de kans op een defecte pomp door oververhitting veel groter en die pompen zijn duur. Ook kon ik de software om de gas computer voor het LPI systeem af te stellen nergens krijgen. Deze systemen worden door de fabriek ontwikkeld, afgesteld en geleverd voor het type auto waarvoor je hem gekocht hebt.

Een conventioneel LPG systeem met een meng-ring in het inlaat traject heeft als nadeel dat je backfires kunt krijgen. Dit systeem lijkt mij ook moeilijker af te stellen voor kleine motoren.

Ik heb dus een LSI setje gekocht (origineel voor een auto) en een multivalve LPG tank 30 liter (25 liter vulling) met bijbehorende multivalve. Twee maanden ben ik best wel intensief bezig geweest met de in/ombouw. Nu moet ik nog wat kleine aanpassingen en modificaties doorvoeren en dan kan de motor naar de RDW voor een keuring.

Je kunt mijn wandel volgen op mijn website.
Vragen mag je hier stellen.

Ik hoop dat ik met dit verhaal anderen geholpen te hebben.

Corne
 
Laatst bewerkt:
Heeft met kunnen niet zoveel te maken, dan is het geen goedgekeurde gastank meer ;)


Dat is alleen maar van belang als hij gekeurd moet worden.
Een auto moet ieder jaar APK gekeurd worden, en dan kijken ze ook naar je gas installatie.
En goed gelast en weer netjes gespoten is het niemand die het kan zien.
Tenzij ze met de meetlat er langsgaan.

Groeten Ron
 
ben ik het niet met je eens, diesel is hele mooie techniek die voor motorfietsen nog in de kinderschoenen staat. Als ik jou zou laten meerijden in een Mercedes met een V6 tdi blok dan zou je zweren dat het een zware +3L benzine motor is met een bak koppel.

moderne turbodiesels met CRDI zijn zooo goed.

en efficiënt.

Je hóeft het niet te rijden uiteraard, maar tis leuk dat het bestaat.
 
ben ik het niet met je eens, diesel is hele mooie techniek die voor motorfietsen nog in de kinderschoenen staat. Als ik jou zou laten meerijden in een Mercedes met een V6 tdi blok dan zou je zweren dat het een zware +3L benzine motor is met een bak koppel.

moderne turbodiesels met CRDI zijn zooo goed.

en efficiënt.

Je hóeft het niet te rijden uiteraard, maar tis leuk dat het bestaat.



Maar dat is een auto, je bent het toch met me eens dat het motorkarakter van een dieselmotor niet echt past bij een motorfiets.

Nieuwe dieselauto,s rijden inderdaad fijn. Dit komt met name door de turbo. Een turbobenzinemotor rijdt ook erg goed! *D
 
Leuk dat m'n topik weer eens in de belangstelling staat. :)
Ruimteproblemen heb ik niet meer hoor. Alles zit netjes in de kuip.
Zelf (laten) slijpen en lassen ga ik dus echt niet doen. Ik wil een tank met een certificaat en niet voor niets. Achteraf is de tank die er nu op zit precies goed. Iets te zwaar voor het mooie, maat wel 3 keer naar het werk op en neer i.p.v. twee keer.

Dan nog even dit:
LPG is eigenlijk ook niet voor op de motor. Ik zou liever Diesel rijden. Lekker een hoop koppel in de lage toeren. Daar heb ik een toermotor voor toch? Echter zal het nog niet meevallen zo'n K op diesel te laten lopen. Dan moet je echt aan een andere nokkenas(timing) en compressieverhouding. Ook moet je een manier vinden om de diesel pomp aan te drijven, en gloei pluggen te plaatsen. De injectoren moeten namelijk op de plaats van de bougies komen. Je accu en startmotor zijn misschien niet zwaar genoeg. Gloeien en starten en een zwaardere compressie eisen veel meer van deze spullen.

Ach, wat klets ik. LPG is toch ook gelukt. Ik heb nog twee blokken liggen, dus misschien begin ik er nog eens aan. ;)
 
ben ik het niet met je eens, diesel is hele mooie techniek die voor motorfietsen nog in de kinderschoenen staat. Als ik jou zou laten meerijden in een Mercedes met een V6 tdi blok dan zou je zweren dat het een zware +3L benzine motor is met een bak koppel.

moderne turbodiesels met CRDI zijn zooo goed.

en efficiënt.

Je hóeft het niet te rijden uiteraard, maar tis leuk dat het bestaat.

Ik heb zelf wel is gereden in een 3,5l V6 TDi Mercedes, en ik vond het niks O-)

Kwam wel meer door de opaknuppel overigens...
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat m'n topik weer eens in de belangstelling staat. :)
Ruimteproblemen heb ik niet meer hoor. Alles zit netjes in de kuip.
Zelf (laten) slijpen en lassen ga ik dus echt niet doen. Ik wil een tank met een certificaat en niet voor niets. Achteraf is de tank die er nu op zit precies goed. Iets te zwaar voor het mooie, maat wel 3 keer naar het werk op en neer i.p.v. twee keer.

Dan nog even dit:
LPG is eigenlijk ook niet voor op de motor. Ik zou liever Diesel rijden. Lekker een hoop koppel in de lage toeren. Daar heb ik een toermotor voor toch? Echter zal het nog niet meevallen zo'n K op diesel te laten lopen. Dan moet je echt aan een andere nokkenas(timing) en compressieverhouding. Ook moet je een manier vinden om de diesel pomp aan te drijven, en gloei pluggen te plaatsen. De injectoren moeten namelijk op de plaats van de bougies komen. Je accu en startmotor zijn misschien niet zwaar genoeg. Gloeien en starten en een zwaardere compressie eisen veel meer van deze spullen.

Ach, wat klets ik. LPG is toch ook gelukt. Ik heb nog twee blokken liggen, dus misschien begin ik er nog eens aan. ;)


Dan kan je betere een Daihatsu 1.0 tdi blok inbouwen in je K. Dat is al eerder gedaan door een Nederlander *D
 
Dan kan je betere een Daihatsu 1.0 tdi blok inbouwen in je K. Dat is al eerder gedaan door een Nederlander *D

Dat heeft deze persoon dan zeker niet aan de grote klok gehangen (op internet gezet) want ik kan er niets over vinden. En dat is dan wel weer jammer. Of heb je een linkje voor mij? *O*
 
Dat heeft deze persoon dan zeker niet aan de grote klok gehangen (op internet gezet) want ik kan er niets over vinden. En dat is dan wel weer jammer. Of heb je een linkje voor mij? *O*


http://www.dieselkrad.info/dieselmotorraeder.html

http://www.dieselkrad.info/dieselmotorraeder/Daihatsu+K100D/k100d.html
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor de linken bananeman, maar dat zijn geen ' merkeigen' motoren meer. Je zoekt gewoon een dieselblok wat past en hangt dat in je frame. Ik dacht toch meer aan het ombouwen van een K blok. Dus Compressie verhogen, Verstuivers en Gloeipluggen er in, een 3 cylinder mechanische dieselpomp er op, andere nokkenassen, bij R&B racing een turbo kitje opsnorren, en dan eens kijken wat ie doet.
*O* Dus die dieselpomp van die Daihatsjoe zou ik wel kunnen gebruiken misschien? *O*

:] Ik moet eerst nog mijn LPG installatie terug verdienen. Eerder ga ik er toch echt niet aan beginnen. :]
 
Dank je voor de linken bananeman, maar dat zijn geen ' merkeigen' motoren meer. Je zoekt gewoon een dieselblok wat past en hangt dat in je frame. Ik dacht toch meer aan het ombouwen van een K blok. Dus Compressie verhogen, Verstuivers en Gloeipluggen er in, een 3 cylinder mechanische dieselpomp er op, andere nokkenassen, bij R&B racing een turbo kitje opsnorren, en dan eens kijken wat ie doet.
*O* Dus die dieselpomp van die Daihatsjoe zou ik wel kunnen gebruiken misschien? *O*

:] Ik moet eerst nog mijn LPG installatie terug verdienen. Eerder ga ik er toch echt niet aan beginnen. :]
Een benzine blok aanpassen voor diesel... Dat lijkt me niet handig…
De krachten op de krukas en de rest van de installatie zijn dan toch wel beduidend anders dan bij een benzine brander.
Of heb ik het mis (ik leer graag iets nieuws ;))
 
De link verwijst helaas niet naar een artikel, maar naar de complete site van Bert Meijerink.
Echter wat ik mij kan herinneren is dat niet echt een ombouw van een K blok naar diesel, maar het inbouwen van een diesel blok in een K.
Dat is dus niet wat mij trekt.
Dan is het namelijk geen flying brick meer. ;)

Hier nog een link

www.bmwk.nl k-speciaal diesel.
 
De link verwijst helaas niet naar een artikel, maar naar de complete site van Bert Meijerink.
Echter wat ik mij kan herinneren is dat niet echt een ombouw van een K blok naar diesel, maar het inbouwen van een diesel blok in een K.
Dat is dus niet wat mij trekt.
Dan is het namelijk geen flying brick meer. ;)

past een BMW dieselblok er niet onder? eventueel 1 cilinder afzagen en je hebt ook een 3 cilinder ;)

p.s. heb eventueel nog wel iets om zuiniger met je lpg te kunnen rijden, maar dan maar even via pb
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan