Lucht in koppelingsleiding KTM 640 lc4

J3RRY

Die hard MF'er
14 dec 2005
312
0
Ommen
Hallo,

Ik heb sinds zaterdag, na een ochtend enduro rijden geen koppeling meer, naar een paar keer pompen is de druk er wel weer maar ook bijna direct weer weg.

Dit euvel heb ik welleens eerder gehad bij mijn vorige motor en was zo weer klaar.
Maar, op de KTM heb ik geen ontluchtingsnippel zitten! Ik heb de Magura hydrolische koppeling met een kabelbandje al een nacht open laten staan maar er zit nog steeds lucht in (in de hoop dat na een dag al het lucht wel naar boven gestegen zou zijn).

Iemand enig idee waar het ontluchtingsnippeltje zit, of hoe ik op een andere manier de lucht eruit kan krijgen.
Koppelingscilinderhuis heb ik nu van het carter af, handleiding van Magura wordt ik ook niet veel wijzer van en de plunjer in het reservoir lijkt me ook goed.

Iemand tips & trucs??
 
de ontluchter zit op de banjobout aan de koppelingscilinder (aan het blok)

ontluchter open zetten en dot4 vanonderen vullen met een grote injectiespuit (en een darmpje...)

hoe kom je aan lucht in je koppeling trouwens?
 
Laatst bewerkt:
de ontluchter zit op de banjobout aan de koppelingscilinder (aan het blok)

ontluchter open zetten en dot4 vanonderen vullen met een grote injectiespuit (en een darmpje...)

hoe kom je aan lucht in je koppeling trouwens?
Als je een magura pomp hebt (wat zeer waarschijnlijk is) doe dan zeker geen dot 4 erin.
Hier moet mineraleolie in. Doe je er dot in dan gaan je afdichtingen eraan.
Je kan het beste vanonderaf vullen met een spuit.
In een KTM zaak verkopen ze hier al gevulde spuiten voor.
 
Idd, dot 4 is zeker geen goede zaak! Ik heb al minaralien olie (putoline Clutch fluid mineral) en ook een dikke vette spuit. Op de banjobout heb ik GEEN onluchter zitten, maar als er daar een op hoort dan maken we er eentje op! Morgen bij een klant maar ff een remontluchtingsnippel meenemen.

Vriendelijk bedankt, ik ga er weer mee verder! :)

P.s. het is idd een magura koppeling.
 
Lucht in koppeling komt, zo als het nu lijkt door een verouderde plunjer in de clutch hendel. Het kan ook zijn dat de keering van de hoofdcilinder in het blok lek is, maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk omdat er na een paar keer pompen weer lucht in het reservoir naar boven komt, als dat van onderuit het blok moet komen duur het wat langer..

En ik heb dus de koppeling bijna een dag open laten staan (met een tyrip koppelingshendel dicht getrokken), dan zou de lucht van onderuit allang naar boven moet zijn gekomen.
 
Lucht in koppeling komt, zo als het nu lijkt door een verouderde plunjer in de clutch hendel. Het kan ook zijn dat de keering van de hoofdcilinder in het blok lek is, maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk omdat er na een paar keer pompen weer lucht in het reservoir naar boven komt, als dat van onderuit het blok moet komen duur het wat langer..
En ik heb dus de koppeling bijna een dag open laten staan (met een tyrip koppelingshendel dicht getrokken), dan zou de lucht van onderuit allang naar boven moet zijn gekomen.

Klopt, een dergelijk systeem is een gesloten systeem. Lucht kan er maar op twee manieren in komen: bij het opnieuw vullen van het systeem en door een lek. Aangezien je het systeem niet opnieuw gevuld hebt moet het tweede dus van toepassing zijn......

De truc met dat elastiekje wordt nogal eens aangehaald. Kan een enkele keer helpen als er een luchtbelletje blijft hangen na het vullen van je systeem, maar wordt regelmatig gepresenteerd als een soort wondermiddel.
In werkelijkheid is er geen alternatief voor het ontluchten.

Overigens heb ik wel vaker gelezen dat de hydraulische koppeling van KTM problemen geeft.
 
Lucht in koppeling komt, zo als het nu lijkt door een verouderde plunjer in de clutch hendel. Het kan ook zijn dat de keering van de hoofdcilinder in het blok lek is, maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk omdat er na een paar keer pompen weer lucht in het reservoir naar boven komt, als dat van onderuit het blok moet komen duur het wat langer..

En ik heb dus de koppeling bijna een dag open laten staan (met een tyrip koppelingshendel dicht getrokken), dan zou de lucht van onderuit allang naar boven moet zijn gekomen.

ik kan het mis hebben, maar volgens mij trek je je koppeling dicht met een tie-wrap om je koppeling. Hij staat juist open als je je handel los laat staan.(dan kan er weer vloeistof uit je reservoir naar je leiding lopen)
 
Bedankt voor de adviezen!

Ik heb inmiddels de banjobout door getapt en er een ontluchtingnippel opgezet, tevens het ik ook direct het plunjer vervangen, nu eentje van de juiste maat.

Verder heb ik de koppelingscilinder uit elkaar gehaald, helaas was de keering (o-ring) niet los leverbaar en zou ik een nieuw compleet setje moeten kopen. Samen met een klant ben ik net zo lang aan het proberen geweest tot dat wij een o-ring hebben gevonden met de juiste diameter/dikte.
Verder zijn alle koperringen vervangen, systeem is weer mooi gereviseerd!!

Vandaag in Havelte al Enduro gereden (voor het eerst) en geen problemen met de koppeling gehad!
 
Terug
Bovenaan Onderaan