Lucht(/olie) gekoelde blokken en langzaam rijden

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Gewoon iets wat ik me afvraag. Ik rij een watergekoelde ZZR, en als ik daarmee langzaam rij (stad-met-stoplichten, niet-passeerbare file), dan hoor ik regelmatig de ventilator voor de radiator aanslaan, en komt er een hele berg warme lucht uit.

Hoe raakt een luchtgekoeld blok zonder extra ventilator in dat geval z'n warmte kwijt? Motor afzetten kan niet, want je moet kruipen. Maar echt zat rijwind is er toch ook niet. In de bergen met mooi weer is het nog erger.

Toch rijden er hele volksstammen met lucht/oliegekoelde blokken zonder problemen. Kunnen die blokken gewoon zo warm worden dat het beetje rijwind voldoende is ofzo? En hoe warm is dat?

Ik heb ooit iemand horen beweren dat watergekoelde blokken potentieel zuiniger zijn dan luchtgekoelde blokken. Klinkt logisch (minder speling, meer compressie), maar is dat ook zo?

Waarom worden luchtgekoelde blokken niet uitgerust met luchtgeleider en temperatuurgestuurde ventilator? Uiteindelijk is ook vloeistofkoeling luchtkoeling, alleen via een extra stap. Maar wel een stap die een hoop extra geld kost. En het kan nog kapot ook. Door actieve luchtkoeling toe te passen kun je ook je cylindertemperatuur regelen en je toleranties/compressie verbeteren.

Just asking :)
 
Daarom heeft mijn xt's' dry sump olie resevoir ook een extra koelende functie; omdat ie ook bij lage snelheden (crossen met extra hoge warmte ontwikkeling) 'koel' moet blijven.
Verders zweer ik bij lucht koeling om dat het makkelijker/sneller sleutelt (sinds ik alles zelf doe.)

;)
 
tjsa, schijnbaar kunnen die blokken dat gewoon hebben. m'n bandit kon idd. behoorlijk warm worden als je bij 30 graden lang voor een stoplicht stond.

maar hoe wil je die geforceerde koeling doen. gewoon een mooie ventilator voor het blok hangen? zie het al voor me :X

eerlijk gezegd denk ik niet dat een luchtgekoeld blok met koelribben nog heel erg veel heter wordt dan een vloeistof gekoeld blok. deze heeft weliswaar een ventilatortje om wat lucht door de radiateur te trekken maar bij 30 graden en stilstand zal dit relatief weinig zin/effect hebben.
 
Zoals je zelf al aangeeft,zijn de spelingen in een luchtgekoeld blok groter alsdan van een waterbak.
Ten tweede komt een groot deel van de koeling bij de smeerolie vandaan.
Vandaar ook dat bij luchtgekoelde motoren de olievoorraad groter is dan bij een watergekoeld blok...
Bovendien hebben luchtgekoelde blokkken een groot koelend oppervlak,beter bekend als 'koelribben'.
Luchtgekoelde motoren worden per definitie vaak ook warmer als hun watergekoelde broeders en zusters.
 
De luchtgekoelde VW Kever-blokken liepen goed, maar bepaald niet zuinig.

De oude Zündapp-brommers en ook Puch en Tomos hadden van huis uit een windmolentje aan boord en tegenwoordig ook de scooter-motortjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan