Luchtfilter K&N

Ik heb ook pasgeleden goedkoop een K&N filter kunnen kopen voor m'n R6. Deze zit er nog niet in. Ik weet dat ik m'n motor opnieuw moet laten afstellen als ik dit filter plaats, maar is het dan noodzakelijk om een dynojet-kitje of iets vergelijkbaars erin te zetten?
 
Dan ontstaat een mengsel van een verkeerde verhouding. Waarschijnlijk te schraal. Daardoor loopt de temperatuur harder en hoger op dan normaal, met eventuele gevolgen. Verder is het niet best voor de performance als je een verkeerd mengsel hebt.
 
Heb een K&N filter en open remus carbon pijp, standaard afstelling van carburateurs.

Yamaha YZF 1000 R Thunderace, 138 PK (achterwiel) 100.000 km en nog steeds geen gaten in de zuigers dusseh... dat valt wel mee.
 
kwil ook k&n op me motor, kheb nu de luchtfilter eraf gesloopt. mahjha dat afstellen zie ik niet zitten, kheb 2 cv carburateurs.
Waarom wil je dan K&N?

Over het algemeen doe je een open luchtfilter omdat je wat meer vermogen wilt. Om dat te bereiken zal ie toch afgesteld moeten worden, of op zijn minst de afstelling gecontroleerd moeten worden.
 
Waarom wil je dan K&N?

Over het algemeen doe je een open luchtfilter omdat je wat meer vermogen wilt. Om dat te bereiken zal ie toch afgesteld moeten worden, of op zijn minst de afstelling gecontroleerd moeten worden.
jha kheb die luchtfilterhuis en alles eraf gesloopt omdat ik die ruimte nodig had, dus moet er andere luchtfilters op, van die powerfilters leek mij.
meer vermogen hoeft van mij niet persé
 
Volgens de fabriekant van K&N -filters hoeft er niets
afgesteld te worden aan je motor.
Ik rij al 15000 km met open demper en K&N filter,
en heb ook niets afgegesteld.
 
K&N DAUERLUFTFILTER

Nie wieder den Luftfilter wechseln!
Auf K&N Luftfilter gibt es eine Hersteller-Garantie von 10 Jahren oder 1,6 Millionen Kilometer!
Die Verwendung eines K&N Filters beschert Ihnen bis zu 5% mehr Motorleistung sowie einen niedrigeren Benzinverbrauch!
Das Ansprechverhalten Ihres Motors verbessert sich!
Die erste Wartung des Filters wird erst nach ca. 80.000 km im Strassenbetrieb notwendig!


K&N Dauerluftfilter werden einfach gegen den serienmäßigen Luftfilter ausgewechselt. Es sind keine Änderungen am System notwendig! Die serienmäßige Einstellung des Vergasers braucht nicht geändert zu werden. Auch der Luftfilterkasten muß nicht modifiziert werden.
Der K&N Tauschfilter ist die optimale Verbindung von Motorsporttechnik (40% mehr Luftdurchlass, als herkömmliche Filter) und Wirtschaftlichkeit (auswaschbar und wiederverwendbar).
K&N Tauschfilter sind TÜV geprüft. Eine Eintragung in die Papiere ist nicht nötig!
Der Filter muß erst gereinigt werden, wenn sich eine 2-3 mm starke Schmutzschicht auf dem Filtermaterial gebildet hat. Eine Reinigung ist daher nur alle 80.000 km im Strassenbetrieb nötig!
Nie mehr Filterwechsel - das ölimprägnierte Baumwollgewebe des Filters sorgt für eine wartungsfreie Lebensdauer, in der der Filter lediglich ab und zu gereinigt und wieder eingeölt werden muss.
Der K&N Luftfilter steigert die Leistung, denn durch den besseren Luftdurchsatz wird das Gemischvolumen schneller aufgebaut und zur Verfügung gestellt. Der Motor reagiert spontaner beim Gasgeben und setzt die schnellere Füllung der Zylinder in bessere Beschleunigung um.
Zum anderen kann der K&N Filter oft Verluste ausgleichen, die durch komplizierte Luftzufuhrwege und Luftfilterkästen entstehen, die meist ein Kompromiss zwischen Platzverhältnis und Effektivität sind. Deshalb sollten Sie zumindest einen optimalen Filter verwenden - eben einen K&N Tauschfilter!
Alle K&N Dauerluftfilter haben eine Garantie von 1.600.000 Kilometer bzw. 10 Jahre, je nachdem welcher Fall zuerst eintritt.
Die K&N-Tauschluftfilter ersetzten die originalen Filtereinsätze. Durch die Verwendung der K&N-Tauschluftfilter an serienmäßigen Motorrädern werden keine Änderungen an Vergasern oder Einspritzanlagen nötig, so dass Abgas-, Geräusch- und Leistungsgrenzwerte eingehalten werden. Da keine Bauartänderung vorgenommen wird, sind diese eintragungsfrei".
WICHTIG: Beachten Sie die jedem Filter beiliegenden Wartungs- und Pflegehinweise!
 
Het effect van betere doorstroming met een K&N is echt niet dusdanig groot dat je absoluut de motor opnieuw moet afstellen. Ik heb op mijn Buell 60.000 km geleden een K&N gezet zonder verdere aanpassing en die leeft nog steeds ondanks de standaard schrale afstelling en "explosieve" aard van de motor. Het wordt echter anders als je ook de uitlaat vervangt voor een meer open exemplaar.
 
Lijkt me niet. Anders zouden die Powercommanders niet bij bosjes verkocht worden lijkt me. :?

Ook bij een injectie fiets moet de afstelling aangepast worden. Dit gebeurd dan met een powercommander.

Hoeft niet, ligt aan het computertje wat de fabrikant er in heeft geprutst.

Van alle oudere BMW K75 en K100 modellen weet ik dat die een L-klep hebben. Dat is een systeem dat de luchtmassa meet die de motor aanzuigt en daar kan je gewoon een ander filter voor zetten zonder dat je iets af hoeft te stellen.
 
Laten we het een beetje nuanceren...

Nieuwe fietsen hebben standaard al een rijk mengsel. Dit heeft te maken met het feit dat ze liever hebben dat hij te rijk loopt dan te arm en uiteindelijk vast...in het meest extreme geval. Kijk maar naar het mengselverloop, lage toeren minder rijk en op hogen toeren vaak te rijk. Is ook niet relaxed als hij vastloopt als je op volle toeren zit, mede omdat de belasting dan het hoogst is moet hij dus goed koelen (nee, niet smeren). Als je een k&n op je fiets zet, dan krijgt hij dus meer lucht en zal dus in de regel armer gaan lopen. Waarschijnlijk, en daar zit het hem dus, niet te arm. Als je nu ook nog een open demper op de fiets zet, loopt hij dus nog armer, wederom waarschijnlijk niet te arm. Dit kun je gewoon eens bekijken doot hem op een bank te zetten. Ikzelf doe het altijd bij motorextra (20 eetjes en meten is weten). Ik ben er 4 pk mee opgeschoten (k&n + open demper (gixxer 600 k3)) en hij loopt nog steeds niet te arm. Wel armer, maar veel beter. Geen dip meer. Ik kan hem nu nog laten afstellen op hem optimaal te laten lopen maar het is niet nodig, in dit geval. Sub4sec is er zelfs 6 pk mee opgeschoten maar dat is systeem + filter, zelfde fiets.Ik heb bij injectie dus alleen maar goede ervaringen.

Afstellen is dus eigenlijk een laatste manier om een optimaal resultaat te boeken wanneer hij niet veel te arm staat na de ingreep. In de regel zal een fiets na een dergelijke aanpassing niet zo arm komen te staan dat hij kans maakt vast te lopen bij hogere toeren. Hierdoor hoef je hem dus ook niet te laten afstellen. Wel als je alle mogelijke pk's uit je fiets wil halen in combinatie met je nieuwe filter en/ of uitlaat.

Mzzl,

DPM
 
Laatst bewerkt:
jha kheb die luchtfilterhuis en alles eraf gesloopt omdat ik die ruimte nodig had, dus moet er andere luchtfilters op, van die powerfilters leek mij.
meer vermogen hoeft van mij niet persé
Als je het hele luchtfilterhuis eraf hebt gesloopt zou ik zeker ff controleren of de afstelling nog in orde is, de fabrikant heeft het luchtfilterhuis zo uitgekient dat de aanzuigpulsen elkaar beïnvloeden.
Als je alleen het filterelement vervangt is opnieuw afstellen niet direct noodzakelijk, ff een controlerun maken kan natuurlijk nooit kwaad.
Alle tot nu toe door mij gemeten injectiefietsen staan een tikje te rijk afgesteld dit is gedaan om oververhitting te voorkomen want een motor krijgt de meeste koeling door de verdamping van de benzine en als dat er te weinig is wordt ie dus te warm.
Lijkt me niet. Anders zouden die Powercommanders niet bij bosjes verkocht worden lijkt me. :?

Ook bij een injectie fiets moet de afstelling aangepast worden. Dit gebeurd dan met een powercommander.
Behalve de Power Commander is er nu ook de Rapid Bike, voordeel van dit kastje is dat hij universeel is, je koopt eenmaal het kastje en wanneer je een andere motor koopt heb je alleen een andere draadboom nodig van 40 Euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan