Luchtfilter preparaties

emiekaee

Die hard MF'er
27 nov 2007
394
0
Heren!

Na afgelopen zondag in Eersel te hebben gereden heb ik mijn blok van mijn KTM 520 naar de kloten geholpen.
Oorzaak: Veel fijn stof en het niet op tijd wisselen van de luchtfilter.

Zondag dus offroad rit in eersel wezen rijden, rondjes van ong. 20km. en HEEL VEEL fijn stof!
Met mn stomme hoofd niet goed op mn luchtfilter gelet dus lekker door gereden.
Naar 57 km start de motor na heel veel afkoelen en proberen weer,
ik kijk achter me en zie dat hij WEER dikke blauwel pluimen uit-kotst!

Dus trek de luchtfilter kap er af, helemaal verstopt, luchtfilter er af, en in de inlaat is een redelijke stof laaf te vinden.

Na een beetje te hebben rond gevraagd wat er allemaal te krijgen is om toch langer onder z'n omstandigheden te kunnen blijven rijden heb ik het volgende gehoord:

-Extra 'grof'-foam rond het originele filter wikkelen, en na een tijdje rijden deze er af trekken zodat je weer een 'nieuw' schoon luchtfilter hebt.
-Soort van sok over het luchtfilter (iets van Twinair?)

Nu is mijn vraag wie er meer goede ideeen heeft en die ze zelf ook toe past.

alvast bedankt voor de moeite!
 
Heren!

Na afgelopen zondag in Eersel te hebben gereden heb ik mijn blok van mijn KTM 520 naar de kloten geholpen.
Oorzaak: Veel fijn stof en het niet op tijd wisselen van de luchtfilter.

Zondag dus offroad rit in eersel wezen rijden, rondjes van ong. 20km. en HEEL VEEL fijn stof!
Met mn stomme hoofd niet goed op mn luchtfilter gelet dus lekker door gereden.
Naar 57 km start de motor na heel veel afkoelen en proberen weer,
ik kijk achter me en zie dat hij WEER dikke blauwel pluimen uit-kotst!

Dus trek de luchtfilter kap er af, helemaal verstopt, luchtfilter er af, en in de inlaat is een redelijke stof laaf te vinden.

Na een beetje te hebben rond gevraagd wat er allemaal te krijgen is om toch langer onder z'n omstandigheden te kunnen blijven rijden heb ik het volgende gehoord:

-Extra 'grof'-foam rond het originele filter wikkelen, en na een tijdje rijden deze er af trekken zodat je weer een 'nieuw' schoon luchtfilter hebt.
-Soort van sok over het luchtfilter (iets van Twinair?)

Nu is mijn vraag wie er meer goede ideeen heeft en die ze zelf ook toe past.

alvast bedankt voor de moeite!
dat soort van haarnet van twin air over je filter trekken helpt heel goed !! heb ik ook
 
'T is al niet meer nodig, d'r vallen heerlijke buien hier. Dat wordt genieten komend weekend, ben die stof meer dan zat!!! :P

edit: een haarnetje werkt prima, als de omstandigheden zijn zoals in Eersel afgelopen weekend wel regelmatig wisselen of uitkloppen, anders kan hij niet genoeg lucht aan.
 
Laatst bewerkt:
Oké, niet helemaal antwoord op je vraag.. Maar waarom neem je niet gewoon extra luchtfilters mee? Met enduro ritten rijd je toch redelijk "korte" rondjes (20km zeg je dit keer), dan even een het oude filter eruit, doekje door de box, vers filter erin en jagen maar?
 
Moeten die haarnetjes dan ook behandeld worden met luchtfilter olie?
ik ga eens op het werk voor haarnetjes sponsoring vragen dan!

Oké, niet helemaal antwoord op je vraag.. Maar waarom neem je niet gewoon extra luchtfilters mee? Met enduro ritten rijd je toch redelijk "korte" rondjes (20km zeg je dit keer), dan even een het oude filter eruit, doekje door de box, vers filter erin en jagen maar?

Offroad ritten zijn inderdaad korte rondjes, enduro zijn meestal 75-80km of langer.
Ik had geen extra luchtfilters bij omdat ik helemaal geen rekening had gehouden met de droogte..
Dus als ik dat had geweten dan had ik m nu niet weer hoeven weg te brengen:(

Enne Crosscabouter..
Hier nu ook flink wat regen! dus laat de blubber maar komen!
dat blijft het mooiste rijden vind ik:D
 
luchtfilter olie hoort dat toch te voorkomen?? Heb jij je filter ingespoten? Of ook echt helemaal ondergedompeld in een emmer met luchtfilter olie,
 
Hee, jij ook al de cylinder naar de kloten gereden.?Het schijnen er tientallen te zijn geweest. Overal hoor je deze verhalen. De mijne is ook overleden... Zie foto's:

http://picasaweb.google.com/erwino71/Zandzuiger?feat=directlink#

Wel een goede reden om hem te laten converteren van 450cc naar 519cc. Korteslag, dikke klappen!

Yup!
Helaas wel! had m zaterdag terug van revisie.
Savonds in elkaar gezet zodat ik zondag in eersel kon rijden..
Blokje liep lekker!!! niet normaal... had erg slecht lager werk er in zitten..
Maar helaas weer opereren ja! :(

Nou ik was met 2 jongens allebei een 525, de een uit 2003 en de ander 2006.
PRECIES HET ZELFDE PROBLEEM!

En ik had gehoord dat in de enduro in Bergeijk (licht bij eersel in de buurt) een dag eerder 25% van de deelnemers zijn uitgevallen!
Ook door het fijne stof daar!

ja nou, niets meer aan te doen.
Hier nog een link naar een 'haarnetje' van KTM door TWIN AIR:
genaamd: 'Dust cover'

Superseded by 59006922000
 
luchtfilter olie hoort dat toch te voorkomen?? Heb jij je filter ingespoten? Of ook echt helemaal ondergedompeld in een emmer met luchtfilter olie,

Hoort het ook, maar de hoeveelheid daar was niet meer normaal.
Ik had m de full treatment gegeven maar helaas..

'Gelukkig' was ik niet de enige met dit probleem...
 
Hoort het ook, maar de hoeveelheid daar was niet meer normaal.
Ik had m de full treatment gegeven maar helaas..

'Gelukkig' was ik niet de enige met dit probleem...

ach, kan gebeuren,, weer wat geleerd. en voor de volgende keer zo'n netje er over..
(ik ga dat ook onthouden zo'n netje vind dat wel handig *D )
 
luchtfilter olie hoort dat toch te voorkomen?? Heb jij je filter ingespoten? Of ook echt helemaal ondergedompeld in een emmer met luchtfilter olie,
Onderdompelen, werkt dat zo ja? Heb je gewoon een emmer met liters filterolie?
Ik giet altijd uit het flesje en dan goed knijpen tot het overal verdeeld is, zo veel dat ie niet lekt als je er in knijpt?

Edit op post hieronder: Oh OK, komt dus op hetzelfde neer :)
 
Laatst bewerkt:
Onderdompelen, werkt dat zo ja? Heb je gewoon een emmer met liters filterolie?
Ik giet altijd uit het flesje en dan goed knijpen tot het overal verdeeld is, zo veel dat ie niet lekt als je er in knijpt?

Ja kan ook, Maar ik heb gewoon zo'n 2 liter emmertje met 2 blikken filterolie er in leeg gegooid,

Dan dompel ik hem helemaal onder, effe een paar keer knijpen terwijl je je filter onder gedompeld houd. En dan voorzichtig uit knijpen (Niet Wringen!)
tot dat er niks meer uit komt inderdaad. :)
 
Wie geen emmertje heeft kan zijn luchtfilter ook in een plastic zakje doen. Olie erbij en masseren.
 
Hee, jij ook al de cylinder naar de kloten gereden.?Het schijnen er tientallen te zijn geweest. Overal hoor je deze verhalen. De mijne is ook overleden... Zie foto's:

http://picasaweb.google.com/erwino71/Zandzuiger?feat=directlink#

Wel een goede reden om hem te laten converteren van 450cc naar 519cc. Korteslag, dikke klappen!

Hier is duidelijk te zien dat het luchtfilter niet goed tegen de luchterfilterkast is gemonteerd...

Lucht moet door het luchtfilter, niet erlangs....



full
 


ik smeer altijd een laagje landbouwvet over het gedeelte waar de filter op de filterkast zit, zodat ik zeker weet dat daar geen stof tussendoor kan. En altijd controleren ofdat het filter wel goed zit natuurlijk....
 
Ik heb net die tips op Twinair bekeken maar ik mis het uitkloppen van het filter.
Ik klop nl. altijd een gedroogd filter uit boven een krant, dan kan ik horen of er nog zand is achter gebleven. Ik blijf dus ook net zolang kloppen totdat ik niets meer hoor.
 
Ik heb net die tips op Twinair bekeken maar ik mis het uitkloppen van het filter.
Ik klop nl. altijd een gedroogd filter uit boven een krant, dan kan ik horen of er nog zand is achter gebleven. Ik blijf dus ook net zolang kloppen totdat ik niets meer hoor.

Ja is zeker een goeie........ik doe dit altijd met perslucht! werkt ook super en je staat er versteld van wat er dan nog aan zand uitkomt!

Zo'n hoesje is ook een heel goede oplossing en zoals hier boven je filter er niet goed in monteren,dan weet je zeker dat het niet goed komt :X moet helaas bekennen dat ik het vorig jaar ook had bij de nieuwe 144 van mijn zoon en kon na 4 uur de hele zaak al revisren '( ach dat heb je dan nooit meer weet ik wel :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan