Luchtfilter Reinigen

Look

MF veteraan
26 jun 2006
6.403
61
Ik heb een Twin Air luchtfilter in m'n XR zitten. Nu heb ik hier een daar al eens iets gelezen over het schoon maken en in olieen :? van het filter. Toen ik bij de plaatselijke cross boer hier naar vroeg kwam die met een setje aan om de klus te klaren. Het koste echter 60 euries.
(kan je natuurlijk wel meerdere keren mee doen)
Nu is het zo dat ik de motor gebruik om supermoto mee te rijden en er dus niet of nauwelijks mee in het terrein komt.
De vraag is nu; is dit ook het gewone huishoud middelen of iets anderste doen en hoe doen sommige van jullie dat. Het gaat om dit filter.

full


Ook het in olieën is me niet helemaal duidelijk. Is dit echt nodig en wat is het nut hier van.

gr, Look.
 
Laatst bewerkt:
Dit is echt nodig! Dit houd al het zand en vuil tegen wat je motor aanzuigt. Anders wordt het zand gewoon door je filter heen gezogen. En dan krijg je extra slijtage wat je niet wilt.
 
@koekeroe, shit man, daar heb ik door de topic titel helemaal niet in gekeken. Gelijk alle antwoorden op mijn vragen, bedankt.

Oh ja eentje nog dan. Moet het echt speciale filter olie zijn of kan het ook met een ander soort olie?

gr, Look.
 
Laatst bewerkt:
Misschien handig om te weten, als je je luchtfilter eerst helemaal schoongemaakt heb met ontvetter, wel eerst even met warm water uitspoelen, en even laten drogen (best op verwarming maar gaat wel zon lucht hangen).

als je er anders olie op doet kan het anders reageren op de ontvetter en breekt dat het af.
 
benzine uitwassen, alle peut eruit knijpen, vervolgens in gloeiend heet sopje met biotex handwas (groene pakje), nachtje in laten trekken, nog een keer uitspoelen en klaar.
 
Luchtfilterolie koop ik altijd in zo'n extra grote spuitsbus, geen geklieder en nooit teveel erop. Bussen zijn zwart met groene letters, elke crossboer heeft ze wel.
Filters schoonmaken: met soda, St marc, allesreiniger (alles wat ontvet maar niet te agressief is). Uurtje hierin weken, zorgen dat de vettige olie er grotendeels uit is en dan in de wasmachine. Graadje of 30 en draaien maar. Laten drogen, inspuiten, monteren en rijden maar.
PS. Ik rij vrijwel alleen in het zand en monteer (als de ondergrond droog is) iedere keer dat k ga rijden een schoon fliter, om aan te geven of dat wel of niet nodig zou zijn.
 
Biotex :?
Gewoon met afwasmiddel dreft of zo in louw water flink soppen en naspoelen.
Werkt vantasties en kost geen drol.
Met benzine of ontvetter sloop je je filter dan word i 2X zo groot als je niet uitkijkt :Y
En de olie er goed inkneden :W
 
Biotex, werkt ook perfect (in de supermarkt, groene pakken idd). Als je echter een paar keer hebt staan viezerikken met een bakje filterolie ga je vanzelf een spuitbusje halen, das echt stukken beter.
Soda is de goedkoopste manier en dat kun je ook nog in je wasmachine gooien
 
Iedereen heeft zo zijn eigen methode maar komt op hetzelfe neer.
Ik spoel de filters (een stuk of wat tegelijk) uit in terpentine en spoel daarna met afwasmiddel en water van een graad of 30-40 .
Drogen, en boven een krant uitkloppen, dan hoor je of er nog zand uitkomt.
Inolien: helemaal onderdompelen in filter olie, uitknijpen, inmasseren en te drogen hangen in een plastic zak.
Voor het monteren (voor het rijden) nog even masseren met die zak erom heen, zak eraf en inbouwen.
en Gassen :]
 
Laatst bewerkt:
ik doe het anders,

Vieze filter er uit, in oude spoelbak wasbenzine er overheen, goed uitknijpen zodat de oude filterolie er uit komt, dan heet sopje maken met dreft, goed heet, lekker spoelen, kneden, slaan drukken enz..
Dan nachtje laten drogen, keukenhandschoenen aan, die gele, en dan lekker met filterolie insoppen. Uitknijpen, en uurtje laten drogen.. Klaar.. :P
 
of handschoenen van het tankstation had ik hier al eeens geleerd :+

Nja, iedereen doet he blijkbaar anders, ik doe het gewoon goed :P
 
Laatst bewerkt:
Heeren allemaal hartelijk bedankt voor de tips. Look kan gaan wassen en spoellen en natuurlijk een litertje filterolie halen. ;)

gr, Look.
 
Ik weet niet of er iemand hier in de buurt van Oirschot woont, ik heb nog zeker 10 flessen van 1/2 liter staan van shell die je gratis mag komen halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan