Luchtfilter reinigen

TingTing

MF veteraan
25 apr 2003
9.113
0
Rotterdam
De luchtfilters van mijn CB 500 Twin uit 1976 zijn aan vervanging toe. Ze zijn van een soort harmonica gevouwen papier in een metalen huis bevestigd. Zijn die apparaten te reinigen of ontkom ik niet aan vervanging? Graag een reactie en alvast bedankt.
 
In mijn Uwner's Manual (Cb400F '77, met zo'n zelfde filter) staat het volgende :

Remove air filter and clean element by tapping, brushing lightly with a soft brush and then blowing air from the inside.

Ikzelf heb geprobeerd het ding te ontvetten met ontvetter (wasbenzine) en het daarna te drogen.
Het drogen duurde erg lang, maar het filtermateriaal lijkt hier tegen te kunnen.

Ik heb nog een oud exemplaar en daar wil ik het originele filtermateriaal ven vervangen door foam.
Dit spul, licht bevochtigd met spec. olie, werkt ieg uitstekend in de crossmotor van m'n zoon. Het vettige goedje vangt alle stof en zand goed af.
het is goed schoon te maken met solvent en dus geschikt voor hergebruik.
Het is alleen de vraag of de luchtdoorlaat groot genoeg blijft....


Een nieuwe filter schijnt ca. 15 pleuro's te kosten, als ik het wel heb.
 
In mijn Uwner's Manual (Cb400F '77, met zo'n zelfde filter) staat het volgende :

Remove air filter and clean element by tapping, brushing lightly with a soft brush and then blowing air from the inside.

Ikzelf heb geprobeerd het ding te ontvetten met ontvetter (wasbenzine) en het daarna te drogen.
Het drogen duurde erg lang, maar het filtermateriaal lijkt hier tegen te kunnen.

Ik heb nog een oud exemplaar en daar wil ik het originele filtermateriaal ven vervangen door foam.
Dit spul, licht bevochtigd met spec. olie, werkt ieg uitstekend in de crossmotor van m'n zoon. Het vettige goedje vangt alle stof en zand goed af.

het is goed schoon te maken met solvent en dus geschikt voor hergebruik.
Het is alleen de vraag of de luchtdoorlaat groot genoeg blijft....


Een nieuwe filter schijnt ca. 15 pleuro's te kosten, als ik het wel heb.

Hallo Oude Brikker,

Middels jou wil ik ook de anderen bedanken voor hun reactie.

In mijn manual wordt de Engelse term 'tap' gebruikt en dat zou betekenen dat ze afgespoeld kunnen worden. Heb ik op een paar ander exemplaren uitgeproberd en lijkt te kunnen. Mijn experimenten gaan verder, evenals de jouwe, zo te lezen.

Nogmaals bedankt en tot de volgende keer.

Ting Ting
 
Ik heb zo'n spons..
Is die schoon te maken? Of moet ik daar 40 euro's (imitatie dacht ik) voor gaan neertellen?

gewoon schoonmaken en daarna weer in-oliën. 40 euro is een beetje prijzig als je bedenkt dat natte filters er juist voor bedoeld zijn om te reinigen en opnieuw te gebruiken. check this:

full
 
In mijn Honda-scooter en (dus) ook in de Peugeot SpeedFight zat als luchtfilter een plaatje zacht schuimplastic, zwart.
Het reinigings-voorschrift was: handwarm afwassop, goed uitknijpen en naspoelen, droogknijpen (NIET wringen), laten na-drogen en wat druppels versnellingbak-olie erin kneden.

Met 8000 km per jaar (´s-winters doorrijdend) was ook op de snelle SpeedFight 2x per jaar reinigen voldoende.
Limburg levert veel hardnekkig klevend klei-stof o.a aan het frame, spoelt hoegenaamd niet weg in regen.
 
"tap(ping)" kan inderdaad betekenen kloppen zowel als (af)tappen en ook "aanboren"; een aftakking op een spoel (maken) is ook "tap".

Ik denk NIET dat het kan betekenen "spoelen" (rinse[algemeen], purge[vaten of pijpen, letterlijk: zuiveren]), houd het hier op: zachtjes kloppend vegen met een niet te harde borstel.
 
Ik denk dat iets alcohol-achtigs of iets trager drogend: spiritus, wel geschikt is als papier-ontvetter. Ik zou dit denk ik proberen met het papier liggend op een schone niet-pluizige lap katoen, met de "vuile" kant van het papier tegen het katoen aan en dan de alcohol dus op de schone kant rijkelijk sprenkelend zodat het "mengsel" uit het papier in de doek trekt. Ik zou dit bij mooi en rustig weer buiten doen want die dampen kunnen binnen een ontploffing veroorzaken.

Ik weet niet of alcohol papier verzwakken kan; in ieder geval lijkt een papieren zakdoekje na opdrogen wel stevig te blijven als ik dat op de muis-mat bij de computer heb natgegooid met spiritus of eau-de-cologne en daarmee "andersom" gebruikt heb om in 1 arbeidsgang, zachtjes doormuizend op het natte geheel, zowel de muis als de mat te reinigen waarbij allerlei vuiligheid juist het papier IN kruipt.
 
Ik kan niet in je portemonee kijken, maar voor 15 euro zou ik toch een nieuw filter kopen.

Wat evt. ook werkt: Het papier eruit frutselen en over het karkas afzuigkappenschuimrubber wikkelen (wat een woord he, weet niet eens of het echt zo heet).

Maar bedenk wel, met een goed en schoon luchtfilter draait je motor wel beter en ZUINIGER.
Heb je zo je 15 euro weer terug verdient
 
ik heb ook nog zo'n oud CB500 brik staan en ik kan je 1 ding zeggen:
ALLES wat slijt of kapot is kun je maar beter vervangen door nieuwe exemplaren,
want het oude beestje houdt niet zo van verrassingen... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan