Luchtfilter schoonmaken

terminat

Rookie
19 jan 2004
26
0
Dronten
Het luchtfilter hoef je toch niet direct te vervangen, je kunt deze
toch ook schoonmaken. Alleen waar doe je dat mee???? :?
 
Bij mijn weten kun je de meeste originele (papieren) filters niet schoon maken. After market filters zoals K&N kun je wel schoonmaken. Ik meen (maar ik weet het niet zeker!) dat dat gewoon een kwestie is van uitspoelen, laten drogen en nieuwe filter olie er op doen.
 
Het luchtfilter hoef je toch niet direct te vervangen, je kunt deze
toch ook schoonmaken. Alleen waar doe je dat mee???? :?

Krent!

(perslucht vanaf de binnenkant, bij gebrek aan perslucht doet een stofzuiger aan de buitenkant het ook wel een beetje. Ik wil zelf nog eens een keer m'n huidige filter (gewoon papier) schoonmaken mbv alcohol of benzine. Denk dat ie dan bijna nieuw is. Wel voorzichtig zijn dat er geen scheuren in komen)
 
Hangt er vanaf welke luchtfilter erin zit. Bij auto's zijn dat meestal papieren filters. Bij mijn Kawasaki is dat een foamfilter(schuim) en die kan je gewoon schoonmaken en dan laten drogen en dan een beetje motorolie met een schone doek erop deppen aan de binnenkant van het filter.

Heb je standaard een papieren filter, dan inderdaad vervangen die handel.
 
Bij mijn weten kun je de meeste originele (papieren) filters niet schoon maken. After market filters zoals K&N kun je wel schoonmaken. Ik meen (maar ik weet het niet zeker!) dat dat gewoon een kwestie is van uitspoelen, laten drogen en nieuwe filter olie er op doen.
dat klopt ja, en k&n zegt zelf dat het om de 50.000 km moet (50 duizend ja) dus er zullen maar weinig bikers zijn hier die dat regelmatig doen denk ik ;)
 
je kan idd met perslucht je filter een beetje schoonmaken, je moet dan wel opletten dat je tegen de normale luchtstroom erdoor blaast. Het ergste vuil blaas je er dan wel uit. Bij niet papieren filters is het idd een kwestie van uitwassen en opnieuw in de olie zetten. Let wel goed op dat je een goede olie doet anders kan het je wat vermogen kosten doordat de luchtdoorstroom niet optimaal is. Busje luchtfilter olie doet het goed en kost niet zoveel.

suc6
 
Een papieren filter kan je niet schoonmaken. De porien in het filter raken verstopt en die krijg je met perslucht echt niet schoon. Hooguit het groffe vuil kan je er af blazen, maar het is juist het fijne stof wat een goede werking van het filter belemmert. En een papieren filter kost maar een paar cent.
 
Bij mijn weten kun je de meeste originele (papieren) filters niet schoon maken. After market filters zoals K&N kun je wel schoonmaken. Ik meen (maar ik weet het niet zeker!) dat dat gewoon een kwestie is van uitspoelen, laten drogen en nieuwe filter olie er op doen.

Je moet de luchtfilter (bij mijn ZXR 400 een foam filter) eerst besmeuren met een luchtfilterschoonmaakspul, ik had K&N schoonmaakspul erop gedaan. Als het spul eventjes is ingetrokken dit uitspoelen onder de kraan. Hierna goed laten drogen en op de oppervlakte nog een beetje K&N schoonmaakspul smeren. En daarna huppeke der'in....
 
Een papieren filter kan je niet schoonmaken. De porien in het filter raken verstopt en die krijg je met perslucht echt niet schoon. Hooguit het groffe vuil kan je er af blazen, maar het is juist het fijne stof wat een goede werking van het filter belemmert. En een papieren filter kost maar een paar cent.

Toch wil ik eens m'n oude filter gaan wassen (niet met water, lijkt me geen goed resultaat te geven. Verder vind ik 19,95 iets meer dan een paar cent (yep ben ook een krent)
 
En met perslucht blaas je de structuur kapot van je filter en dus de filtering ook gelijk 0,0 gaat worden.

Dus iedereen die met perslucht de boel schoonmaakt wil ik zn motor niet van kopen omdat ie stukken harder slijt.
 
luchtfilter voor crossmotor? elke keer nadat je op een baan hebt gereden (anders krijgt hij niet genoeg lucht en dat kost vermogen) filter in ontvetter wassen, de filter een nachtje in de ontvetter laten. dan in water en zeep uitspoelen. laten drogen en als het echt droog is weer in filterolie dopen en goed uitknijpen, je moet het niet uitwringen, want anders maak je je filter kapot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan